قلم قم دامنه دوّم

جان، جهان، ایران، انسان، ادیان، قرآن، عرفان، ایمان

قلم قم دامنه دوّم

جان، جهان، ایران، انسان، ادیان، قرآن، عرفان، ایمان

قلم قم دامنه دوّم

دامنه دوم دارابکلا ابراهیم طالبی دارابی
Qalame Qom Damaneye Dovvom

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۱۳۱۰ مطلب توسط «دامنه |» ثبت شده است

 
فاطمیۀ اول
 

 

7094

به قلم دامنه: به‌نام‌خدا. سلام. حضرت فاطمه زهرا _سلام‌الله علیها_ از قول رسول خدا _صلّى ‌الله‌ علیه‌ و‌ آله و سلّم_ فرمودند:


«کسی که همسایه‌‏اش از بدی و رفتار ناگوار او در امان نباشد، مؤمن نیست. هر کس به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشد، همسایه ‏اش را نمی ‏آزارد. مؤمن یا کلام خیر می‌گوید، یا سکوت اختیار می‌کند. خداوند افراد نیکوکار و بردبار و عفیف و باحَیا را دوست دارد و افراد ناسزاگو و بخیل و اصرارکننده را دشمن دارد. حیا از ایمان است و ایمان در بهشت.» (منبع)

 

 

حضرت فاطمه زهرا _سلام‌الله علیها_ درباره‌ی امام على مولای متّقیان _علیه السلام_ فرمودند:


"او پیشوایى الهى و ربّانى‌ست، تجسّم نور و روشنایى‌ست، مرکز توجّه تمامى موجودات و عارفان است، فرزندى پاک از خانواده پاکان مى‌باشد، گوینده‌اى حقّ‌گو و هدایت‌گر است، او مرکز و محور امامت و رهبریت است." (منبع)

 

 

حضرت فاطمه زهرا _سلام‌الله علیها_ خطاب به همسرش امیر مؤمنان علی _علیه‌السلام_ بیان داشتند:

 

فاطیمۀ اول تسلیت باد


"من از خداى خود شرم دارم که از تو چیزى را درخواست نمایم و تو توانِ تهیه‌ی آن‌را نداشته باشى." (منبع)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۷ ، ۰۹:۰۳
دامنه |

نتیجه گیری

 

7093

 

به‌قلم حجةالاسلام محمدجواد غلامی دارابی. به نام خدا، حاصل سخن در مبحث هنر موسیقی آن است که غنا و موسیقی حرمت و قبح ذاتی ندارد و حرمت و قبح آن به خاطر عوارض خارجیه است؛ نظیر آن که به جهت برخورداری از کلام ناحق و ناروا همچون وصف زنان و دعوت به شهوترانی عناوین لهو و لغو بر آن منطبق گردد یا با امور حرامی؛ همچون اختلاط زن و مرد، آوازه خوانی زن برای مرد و شراب و شاهد همراه شود. یعنی اموری که بسیاری از فقیهان از آن ها به عنوان ملابسات مجالس لهو و لعب یاد کرده اند در غیر این موارد مذکور غنا قبح و حرمت نخواهد داشت.

 

در پایان دست دوستان ارجمند و فرهیخته ام (آقایان، ابراهیم طالبی، سید علی اصغر شفیعی،  محمد عبدی، امیر رمضانی، سید باقر شفیعی، دکتر عارف زاده،  شیخ مالک رجبی، محمد رحیمی، سید محمد موسوی محمد حسین آهنگر،  جعفر آهنگر  و...) که در مبحث هنر و موسیقی ، نظر، پرسش، نقد، ترغیب ، تشویق ، و تحسین کردند را می فشارم و از صمیم قلب سپاس می گویم.

 

منابع مبحث هنر موسیقی:

موسیقی در قرآن، مقدمه ابن خلدون، رسائل اخوان الصفا، برهان قاطع، لسان العرب، مجمع البحرین، المکاسب المحرمه، الصحاح، محاضرات فی الفقه، کتاب البیع، وسائل الشیعه،  جواهر الکلام ، مفتاح الکرامه، بحار الانوار، هنر و زیبا شناسی از منظر قرآن، تحریر الوسیله، التمهید فی علوم القرآن، اللمعه الدمشقیه و ...


مدرسۀفکرت

دی ۱۳۹۷.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۷ ، ۰۹:۰۱
دامنه |

تذکرات مراجع

 

7092

 

نظرات آیةالله العظمی شبیری زنجانی

 

متن نقلی : آیت الله شبیری زنجانی در دیدار دکتر بهرام سرمست استاندار جدید قم، با اشاره به برخی از روایات درباره برآوردن خواسته وحاجت مؤمن، خاطرنشان کرد: از حضرت امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: «حتی در وسط طواف، وقتی برادر دینی تو با تو کاری دارد و از تو درخواستی می‌کند، باید طواف را قطع کنی و بروی و حاجت او را برآورده سازی».

 

این مرجع تقلید، قم را «مرکز مذهب تشیع» نامید و افزود: شهر قم از قرن دوم محل حضور محدثان و بزرگان شیعه بوده است. از همه مهمتر وجود حرم حضرت معصومه سلام الله علیها است که هم خودش باب الحوائج است و هم دختر باب الحوائج است. علمای بزرگی در این شهر پرورش یافته اند و حتما عنایات بی بی «علیهاالسلام» و اولیای الهی شامل حال خدمتگزاران این شهر است... باید جوابگوی خیلی از مسائل باشیم.

 

این مرجع تقلید از روند تحصیلی طلاب انتقاد کرد و گفت: طلبه نباید دنبال نمره آوردن باشد. وقتی طلبه درس را برای نمره آوردن حفظ می‌کند ملا نمی شود. الان با این روش درس خواندن افراد مجتهد شعاری می شوند نه مجتهد واقعی. مجتهد واقعی شدن با این روش درس خواندن در حوزه واقعا خیلی مشکل است... تدریس و تدرس نباید طوطی وار باشد. طلبه باید عمقی درس بخواند... در اوایل طلبگی با اینکه سن ما کم بود و ابتدای راه بودیم، مرحوم والد _با اینکه خودشان در سطح استاد درس خارج بودند_ برای بنده درس می‌گفتند. تاکید هم داشتند که تا درس هضم نشده از آن عبور نکنیم. (منبع)

 

دیدار جوادی آملی با  شبیری زنجانی (10 آیان 1397)

 

نظرات آیةالله جوادی آملی

 

آیت‌الله جوادی آملی در دیدار استاندار جدید قم: ما همواره به خصوص در شرایط کنونی به یک مدیریت کارآمد نیازمندیم؛ داشتن رهبر خوب اگر با همراهی و تدبیر کارگزاران همراه نباشد شکست قطعی است، ما به لطف الهی همه چیز در این مملکت داریم و همه منابع در اختیار ماست و از این حیث مشکلی نداریم، مشکل ما بی‌عرضگی و بی‌مدیریتی از یک سو و اختلاس، نجومی و احتکار ازسوی دیگر است.


ایشان با اشاره به روایتی از نهج البلاغه بیان داشتند: حضرت امیر علیه‌السلام، کمیل را مسئول منطقه‌ای نمود، سربازان اموی به این منطقه حمله بردند و آنجا را غارت کردند، حضرت نامه‌ای به کمیل نوشت که این نامه در نهج البلاغه آمده است، حضرت در آن نامه می‌فرماید برخی تنها به درد دعای کمیل می‌خورند و این توان را ندارند که مسئولیت‌های اجرایی داشته باشند. (منبع)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ دی ۹۷ ، ۰۸:۴۸
دامنه |

دامنه انقلاب

 

7090

 

متن نقلی:

قضیۀ بازنگری قانون اساسی سال 1368

 

سؤال: «در اصلاحات مربوط به اصول رهبری، نقش و نگاه آقای هاشمی چگونه بود؟ مشخصا در بحث مدت‌دار نشدن و همچنین شورایی نشدن رهبری؟

 

رهبری و موسوی خوئینی

 

پاسخ آیت الله سیدمحمد موسوی خوئینی: «در مسأله دائمی یا مدت‌دار شدن رهبری خود آقای خامنه‌ای، پیشنهاد 10 ساله دادند. این پیشنهاد هم زمانی بود که ایشان رهبر شده بودند و امام از دنیا رفته بود. تصویب هم شد. فردای آن روز، چند نفر از آن اعضای بازنگری که از قم می‌آمدند مثل آقای آذری‌قمی و آقای مؤمن آمدند _من اول جلسه نبودم_ گفتند دیروز در قم آن موضوع بحث شده و مطرح شده که مدت‌دار کردن رهبری خلاف شرع است. وقتی به کسی رأی دادند به عنوان رهبر این دیگر مادام‌العمر رهبر است، مگر آنکه فاقد شرایط بشود.

 

بعضی مثل آقای کروبی معترض می‌شوند و می‌گویند این دیروز تصویب شده و گذشته است؛ اما آقای هاشمی می‌گوید نه دیروز هم مثل اینکه این رأی شبهه داشته است.» (منبع)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ دی ۹۷ ، ۰۹:۱۷
دامنه |

راه ما، راه علی

 

7089

 

متن نقلی: مرحوم دکتر علی شریعتی در کتاب "کویر" از خطبۀ شقشقیۀ امام علی (ع) چنین می گوید:

 

«شقشقه چیزی است شبیه بادکنک که، هنگامیکه شتر عشق و شور، یا خشم و خروش می گیرد، در اوج غلیان، از دهانش بیرون می زند و ساعتی بعد فرو می نشیند.

 

روزی در یکی از خطابه های خود در کوفه، علی _که از شمشیرش مرگ می بارد و از زبانش شعر! بازویی از پولاد داشت و دلی از آتش_ ناگهان، در اثنای سخن، کلماتش آتش می گیرند و آنچه در آن بیست و پنج سال رنج، فرو خورده بود، با جرقه ی خاطره ای، یکباره در درونش منفجر می شوند و او را که هیچ گاه _جز در خلوت میان خدا و خویش_  ننالیده بود، بر می افروزند و چنان بی تاب می کنند که _بی آنکه بخواهد_ با خلق، از خویش سخن می گوید و از سرگذشت دردناک خویش و آن حق کُشی ها و نامردمی ها که از دوست دید و آن نقاب ها و نفاق ها و آن دستها! دست های اصحاب کبار مهاجر و انصار که به خون حقیقت آغشته بود و آن خنجر ها که از پشت زدند و آن شکنجه ها که بر جانش ریختند و آن خاطره ها! مرگ دردناک پیامبر، سرگذشت فاطمه، ابوذر تنها ... سقیفه و شورا و عثمان و معاویه و مروان! و ... سکوت بیست و پنج سال تمام، و صبر «خار در چشم و استخوان در حلقوم»!

 

جان گرفتن دردها و اشتعال خاطره ها، او را چنان بیتاب کرده بود که به خشم و خروش سخن می گفت و کلماتش دردناک و آتشین شده بود و گویی بر سر منبر کوفه، در پیش چشم های به اشک نشسته ی خلق، آتش گرفته و می سوزد!

 

خانه موزۀ دکتر علی شریعتی در تهران
 

ناگهان، یکی از آن آدمهای پَرت که هیچگاه تحت تاثیر هیچ احساسی قرار نمی گیرند و  جز همان که در حافظه شان راه یافته، هیچ جاذبه ای و حادثه ای تکان شان نمی دهد، و گویی هرگز معنایی یا احساسی بر آنها نمی گذرد و جنساً آمپر مآبل اند!_بی آنکه احساس کند که چه جوی در این جمع پدید آمده است و علی در چه حال و حالتی است_ با خاطر جمعی مطلق، یک سوال خیلی شرعی! مطرح می کند که مثلاً : «یا امیر المومنین! اگر در وسط یک بیابانی قرار گرفته باشیم چهار فرسخ در چهار فرسخ در چهار فرسخ در چهار فرسخ از مس! و از نظر زمانی هم فقط چهار رکعت داریم به غروب آفتاب، تکلیف نماز ما چیست؟ چون فرصت نیست، از طرفی هم زمین از مس است یعنی نه آب هست که وضو بگیریم و نه خاک که تیمم کنیم!»

 

و علی را ببین! که ناگهان از این آب سرد که مرد خنک بر جان آتش گرفته اش می ریزد، سرد می شود و بی درنگ، به حرمت مَرد، سوالش را به آرامی و ادب جواب می گوید.

 

مردم، که از این شیعه ی عوضی و سوال بی ربطش عصبانی شده بودند، با التهاب از علی خواستند که سخنش را دنبال کند و داستان غم انگیز و عبرت آموز زندگیش را ادامه دهد و باز هم از خودش و از رنجهایش بگوید.

 

و علی، که اکنون آرام گرفته بود و پس از لحظاتی که دردها در او زبانه کشیده بود، سبُک دردتر شده بود ، باز سرپوش نیرومند کظم و کتمان را بر سر انبوه رنج ها و ناگواری ها و حریق کلمات ملتهبی که برای گفتن بی قراری می کنند و نباید گفت و سوزش آن همه اسراری که روح را از درون به آتش می کشند و باید در درون دفن کرد... کشید و سکوت سنگینی را که از مرگ پیامبر تا حال، بر سینه ی پر از سخنش ، حمل کرده بود، دوباره برگرفت، تا مرگ خویش!

 

و مردم علی شناس باید بدانند که سکوت علی، همچون سخنش، جلوه ای از رسالت او است و این سکوت سی سال، پیام صامت  او،  نهج البلاغه ی سپید او!

 

و این است «حرفهایی که علی، برای نگفتن، دارد».

 

و این است که در پاسخ شیفتگانش، که تشنه ی نوشیدن جرعه هایی از کوثر رنج های او بودند، سکوت کرد و برای توجیه آن لحظات بی قراری که از چنگش گریختند و به فریادش آوردند، تعبیری دارد که در صمیمیت، سادگی، زیبایی و بلاغت درد، تعبیری از «احساس علی» است، که:

«هذه شقشقه هدرت»

این «شقشقه» ای بود که بیرون پرید،

«ثم قرت»

سپس فرو نشست. و همین خطبه است که آنرا «شقشقیه» نامیده اند»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ دی ۹۷ ، ۰۹:۴۴
دامنه |

دامنۀ ایران

 

7088

به قلم «یک دارابکلایی» : با سلام. بنده تخصصی در موضوعات مطرح شده توسط این دو بزرگوار [در پست: 7085] ندارم. فقط یادم هست که در جایی از روزنامه نگار معروف معاصر مصری - حسنین هیکل - خواندم که رو به یکی از ادیبان معاصر ایرانی در جلسه ای گفتند:

 

ما مصری ها اگر شاعری همچون فردوسی داشتیم آنگاه زبانمان اصلیمان را از دست نمی دادیم و امروزه به عربی صحبت نمی کردیم. شما زبان فارسی تان را مدیون فردوسی هستید. اگر شاهنامه نبود شما نیز امروز به فارسی تکلم نمی کردید. با سپاس.

 

پاسخ دامنه

 

به نام خدا. سلام جناب «یک دارابکلایی». 1- ممنونم از توجۀ شما به بحث ها و مطالب در دامنه. داشتن خوانندۀ خوش ذوق و دانایی چون شما، برای من یک ارزش و درس آموزی ست. 2- حکیم ابوالقاسم فردوسی هم بعد از اسلام است. نویسندۀ آن متن، صحبت از پیش از ظهور اسلام می کند.

 

3- من البته در پست هایی که در صدرش می نویسم «متن نقلی»، علاوه بر رعایت امانت نوشتار نویسندگان، به معنای پیش داور نبودنِ خودم در آن باره، نیز هست. بنابراین من هم مانند جناب عالی، در بارۀ اصل موضوع مطرح شده، اظهارنظری نکرده ام و حتی عنوان پست را با واژۀ پرسشیِ «آیا»، به صورت سؤالی درآورده ام؛ بدین صورت: «آیا ایرانی ها شعر را از عرب یاد گرفتند؟». ممنونم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۷ ، ۰۸:۵۸
دامنه |

جزاء در روز بعثت

 

پست 7087

 

قُلْ لَا یَعْلَمُ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَیْبَ إِلَّا اللَّهُ وَمَا یَشْعُرُونَ أَیَّانَ یُبْعَثُون.

 

بگو: در آسمان ها و زمین هیچ کس جز خدا غیب نمی داند، و آنان آگاهی ندارند چه زمانی برانگیخته می شوند.

 

(سوره ۲۷: النمل - جزء ۲۰ - آیۀ 65. ترجمه انصاریان)

 

علامه طباطبایی و آیت‌الله سیدمحمدحسین حسینی طهرانی

 

نظر علامه‌ طباطبایی

 

در آیه قبلى _گفتیم_ بعد از آنکه الوهیت آلهه مشرکین را ابطال نمود و ثابت کرد که خلقت و تدبیر همه عالم از خداى تعالى به تنهایى است، به آن جناب دستور داد تا از مشرکین بخواهد تا بر خدایى آلهه خود اقامه برهان کنند و اینک در این آیه براى نوبت دوم دستورش مى دهد تا با برهان دیگرى بر بُطلان الوهیت آنان با ایشان روبرو شود، و آن برهان این است که خدایان آنان علمى به غیب و به قیامت ندارند، و نمى دانند که در چه زمانى مبعوث مى شوند، درست است که هیچ کس از موجودات زمینى و آسمانى علمى بدان ندارد ولى شان معبود این است که امر پرستندگان خود را تدبیر کند و یکى از امور خلق همانا مسأله جزاء در روز بعث است، که باید آن را نیز تدبیر کند و در نتیجه روز و تاریخ آن را بداند و حال آنکه آلهه ایشان چه ملائکه و چه جن و چه قدیسین از بشر، هیچ یک از روز بعث اطلاعى ندارند، پس إله و معبود نیستند.

 

با این بیان روشن مى شود که جمله (لَا یَعْلَمُ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَیْبَ إِلَّا اللَّهُ) برهان مستقلى است بر ابطال الوهیت آلهه مشرکین، و اختصاص الوهیت به خداى تعالى به تنهایى و اینکه جمله (وَمَا یَشْعُرُونَ أَیَّانَ یُبْعَثُون)، از قبیل عطف روشنترین فرد غیب است بر آن، چون گفتیم مهمترین چیزى که معبود باید علم به آن داشته باشد و آن را تدبیر کند مسأله جزا در روز بعث است... المیزان.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۷ ، ۰۸:۴۸
دامنه |

فرهنگ لغت

 

7086

 

به قلم دامنه: به نام خدا. لغت 219 داراب کلا. خامبِه اصلاً دَنی بُووش دُووشی. مردم داراب کلا _خصوصاً قدیمی ترها_ در مقابل کسانی که نِق می زنند، یا تن به کار نمی دهند، یا مِنّت می گذارند، یا بدقول و بدقرارند، یا افراد تربیت شده ایی نیستند، یا کارشان را با سَمبل کاری (=سَرسَری، بدون دقت، رفع تکلیف!) نیمه تمام می گذارند، و یا اساساً آدم هایی بی مبالات و نامیزان اند، می گویند: «خامبِه اصلاً دَنی بُووش دُووشی». یعنی ای کاش! اصلاً زنده نبودی. کاشکی اصلاً وجود نداشتی. می خواستم که اصلاً دنیا نبودی.

نمایی هوایی داراب کلا

فرهنگ لغت دارابکلا: اینجا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۹۷ ، ۰۶:۴۹
دامنه |

دامنۀ ایران

 

7085

متن نقلی: "عبدالنبی قیم نویسنده و پژوهشگر با نگارش متنی به سخن منتشر شده از دکتر جواد طباطبایی واکنش نشان داد... و گفت: این بخش از صحبت های او [آقای جواد طباطبایی] است:

 

عبدالنبی قیم


"عرب ها جایی عنوان کرده اند که عرب نمی تواند شاهنامه داشته باشد. می بایست بیان کرد که شاهنامه نوشتن مستلزم ملت داشتن است و اگر ملّت به اُمت مبدل شود؛ آن زمان دیگر نمی شود؛ شاهنامه داشت.  طباطبایی با اشاره به این نکته که اعراب نه تنها نمی توانند شاهنامه داشته باشند، بلکه حافظ و سعدی هم نخواهند داشت، افزود: حافظ، بیان اسطوره ملی ما است. ما ملت غیبیم و حافظ لسان الغیب است چون لسان یک ملت است (خبرگزاری مهر، 12 مهر 1396).

 

دکتر سید جواد طباطبایی «Javad Tabatabai»
 


سؤال من از آقای طباطبایی این است که عرب ها کجا عنوان کرده اند که نمی توانند شاهنامه داشته باشند؟ لطفاً منبع این سخن را به ما نشان دهند. کجا و در چه کتابی یا در چه مقاله ای یا نوشته ای عرب ها چنین سخنی گفته اند؟ این عرب ها چه کسانی بوده اند؟ با عرض معذرت اگر آقای طباطبایی سند و مدرک نشان ندهد من ناگزیرم به همه اعلام کنم که ایشان دروغ گفته است. و به قول فرانسیس بیکن در عالم علم دروغ گفتن، جنایت است.
 


من مطمئن هستم که عرب ها چنین سخنی نگفته و نخواهند گفت. آقای طباطبایی با این سخن خود نشان داد که از شعر و ادبیات عرب بی اطلاع است. پانصد سال قبل از شاهنامه، عرب ها " معلقات سبع" را داشته اند که از نوادر شعر بوده و هست.
 


ایرانی ها شعر را از عرب یاد گرفتند. پیش از این شعری وجود نداشت، این هم از برکات اسلام بود. آقای طباطبایی به من بفرمایید اگر پیش از اسلام در ایران شعر بوده، ایرانیان باستان به آن چه می گفته اند؟ بروید کتاب های ادوارد براون و کارل بروکلمان را بخوانید تا با شعر عرب آشنا شوید.


باید گفت که آقای طباطبایی هم اطلاعات خود را رسانه ها یا فضای مجازی اخذ کرده اند ... از سایر سخنان غلط و از سر تعصب آقای طباطبایی می گذرم و در صورت لزوم در جای دیگر به آن می پردازم اما برای این که به ایشان و دیگر متعصبان نشان دهم که این ره که تو می روی به ترکستان می رود، سخنی از پروفسور ادوارد براون ایران شناس معروف ذکر می کنم:

 


شک نیست که شهرت فردوسی به شاعری به سبب شاهنامه اوست ، نقادان شرقی و غربی، تقریباً به اتفاق این منظومه بزرگ را دارای ارزش ادبی بسیار می دانند، اما من با شرمندگی فراوان اقرار می کنم که هرگز نتوانسته ام که با آنان در این ستایش پر شور و شوق همآواز باشم. به عقیده من، شاهنامه را نمی توان حتی برای یک لحظه با معلقات عربی برابر و هم سنگ دانست (تاریخ ادبیات ایران - از فردوسی تا سعدی، ص206) (منبع)

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۹۷ ، ۰۶:۴۲
دامنه |

دامنۀ جامعه

7084

 

به قلم حجةالاسلام محمدرضا احمدی: حیا و اِستحیا. مفهومی اصیل که هم تشکیل دهنده بخشی از شخصیت انسان است و نشان انسانیت و هم در محاورات روزانه با دو کلمه "با حیا" و "بی حیا" زیاد سر و کار داریم. از باب تُعرَفُ الاشیاءُ باَضدادِها، وقتی حیا را در مقابل وقاحت می گذاریم، تازه متوجه می شویم که با چه مفهوم با عظمتی مواجه هستیم.
 

علت طرح بحث، مرور آیه 53 سوره احزاب است که امروز در برنامه قرائت روزانه قرآن در محل کار انجام گرفت. در این آیه، رسول خدا(ص) به دلیل حیایی که دارد نمی تواند به مهمانانی که در منزل شان حضور پیدا کردند و شام شان را هم میل کردند بگوید متفرق شوند:


فَإِذا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَ لا مُسْتَأْنِسینَ لِحَدیثٍ إِنَّ ذلِکُمْ کانَ یُؤْذِی النَّبِیَّ فَیَسْتَحْیی‏ مِنْکُمْ  وقتی به منزل پیامبر رفتید، بعد از خوردن غذا متفرق شوید و سخنی گویید، این کار شما پیامبر را اذیت می کند و ایشان حیا می کند که شما را بیرون کند. با این که پیامبر از این رفتار مردم اذیت می شد، اما حیا می کرد که به آنها تذکر بدهد.
 

کسی که خدای متعال در سوره قلم او را با اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عظیمٍ خطاب می کند، باید حیای عظیم هم داشته باشد تا خُلقش کامل گردد. این صفتِ نیکِ نفسانی می تواند منشأ بسیاری از خوبی ها و پاکدامنی ها و زیبایی ها باشد. از آنجایی که حیا یک امر نفسانی است، خلوت و جلوت برای انسان با حیا یکی است.


بر اساس سخن رسول خدا(ص)، حیاء سراسر خیر است و جز خیر نتیجه‌ای ندارد. و به گفته بعضی از بزرگان، حیاء انسان را، چه دیندار باشد چه غیردیندار، از پلیدی‌ها باز می‌دارد.
 

چند نکته:


1. حیاء باید آگاهانه، بجا و به ‌اندازه باشد.
2. زیاده‌روی در حیاء کردن از مصادیق اسراف است.
3. در تحصیل علم، کسب درآمد حلال و خدمت به مهمان حیا جایز نیست.

 

اما خیلی عجیبه که انسان نسبت به خودش هم حیا داشته باشد. یعنی آنقدر مقام انسان بما هو انسان با عظمت است که حتی خودش باید از خودش شرم داشته باشد. به این سخن زیبای امیر بیان(ع) توجه کنید: غایَهُ الحَیاءِ أن یَستَحیِىَ المَرءُ مِن نَفسِهِ؛ اوج حیا این است که آدمى از خودش حیا کند. بنا بر اختصار است، اما سخن در این موضوع زیاد و ذوجهات است و جای آن دارد به بحث گذاشته شود.

 

پاسخ دامنه


سلام جناب حجةالاسلام شیخ احمدی. عالی نوشتی. «اوج حیا» را نیز بسیاردقیق و به‌جا متذکر شدی. متبرّک کردی محیط مدرسۀفکرت را با این بحث دینی، قرآنی، روایی و اخلاقی. برقرار باشید و سالم و پرنشاط.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ دی ۹۷ ، ۰۶:۴۸
دامنه |

زینب؛ زینتِ عترت

 

7083

به قلم حاج سیدتقی شفیعی دارابی: سلام وصلوات به میلاد کوثر علی و زهرا علیه السلام بزرگ بانوی عشق زینت پدر و عقیله بنی هاشم وروز پرستار بر سفیدپوشان نجات بخش واحیا و مداواگر دردمندان تبریک. با میلاد نورانی سومین فرزند زهرا سلام الله قنداق مه پاره در بغل به طرف امیر مومنان برای نام گزاری تا در نبود پیامبر اقدام کند مولا فرموده باشد من از پیامر پیشی نمیگیرم. صبر پیشه نمودند تا رسول خوبیها از سفر برگشت این دو زوج الهی با شادی شعف خدمت اشرف مخلوقات عالم پس از سفر رسیدند نامی  مبارک برای نو رسیده بنهد.

 

پیامبر مهر ورحمت فرمود من از برادرم جبرییل پیشی نمیگیرم جبرییل هم گفت از خدا پیشی نخواهم گرفت و مامور شد از خدا ی حکیم کسب تکلیف کند در جواب خداوند فرمود نام این طفل زینت پدر زینب است. ان حضرت در مدینه منوره بدنیا امد. تا پنج سالگی با مهر مادر گرامی فاطمه زهرا عجین بود. تا سی پج سالگی همراه پدر در مدینه وکوفه  سپس ده سال پیروی از برادرش امام حسن ودر نهایت ده سال همراه وهمدم  رزم وبزم سالار شهیدان امام حسین علیه السلام در نهضت عاشورا و پرچمدار خون وانقلابش شد.

 

وشاعر چه خوب سرود:

سر نی در کربلا می ماند اگر زینب نبود

کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود

 

ان حضرت در سن پنجاه پنج سالگی با رحلت شهادت گونه بشام (سوریه) دعوت حق را لبیک گفت. ودر باغ شوهرش عبدالله بن جعفر  مدفون شد که امروز مامن وپناگاه هزاران عاشق  حریم حرم اهل بیت علیه السلام است. در جبهه حق وباطل حضرت زینب در مدینه وکوفه دارای کرسی درس و بحث بود. او در زمان خود عالمه ای بی یدیل بود. چنانکه حضرت امام سجاد (ع) پس از خطبه اتشین وکوبنده وافشا کننده اش در کوفه  فرمود الحمدلله تو دانشمند وعالمه ای بدون معلم خردمندی بدون استاد می باشید.

 

حرم حضرت زینب (س) در دمشق
 

ان حضرت در واقعه عاشورا حضور مسولانه داشت وباشهامت حسینی و باایستادگی در اعتلای حق برای پیروزی روحیه بخش و یار غمخوار وتهییج کننده و مداواگر یاران با وفا برادرش بود. حضرت زینب سلام الله علیه در بلاغت سخاوت  بردباری  استقامت فداکاری شجاعت فضیلت وزهد عبادت شبیه ترین فرد به پدرش مولا امیر مومنان (ع) بود.

 

انشاالله با نابودی تروریستهای تکفیری و اربابانشان جشن بزرگ پیروزی را با حضور همه عاشقان ومحبان و دامنه خوانان در زینبیه دمشق برگزار کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ دی ۹۷ ، ۰۶:۴۶
دامنه |

عین زهرا، زینب است

 

7082

 

 

فرخنده میلاد زینب کبری مبارک

در وصف حضرت زینب

 

بعد زهرا بهترین زن بین زنها زینب است
لاف نَبوَد گر بگویم عین زهرا زینب است

 

گر بپرسی کیست استاد دبیرستان عشق
خیل شاگردان همه گویند تنها زینب است

 

گر بسنجی در ترازوی عمل معیار صبر
صبر گوید قهرمان صبردنیا زینب است

 

گر مقام او بود از جمع معصومین جدا
آن که ازهر معصیت باشد مبرّا زینب است

 

در ریاضی گر حساب جمع از مِنها جداست
آن که از جمع شفاعت نیست مِنها زینب است

 

آن که با تیغ زبان، کار دوصد شمشیر کرد
کوه صبر و استقامت روح تقوا زینب است

 

آن که با ایراد نطقی کرد مانند علی
زاده مرجانه را محکوم و رسوا زینب است

 

آن که بهر ما جهاد فی سبیل الله را
با اسارت می کند تفسیر و معنا زینب است

 

با شهامت چون اسارت گشت توأم، عقل گفت
آن که در دنیا نظیرش نیست پیدا زینب است

 

شد رقم پرونده اسلام با خون حسین
آن که با خون سر خود کرد امضاء زینب است

 

شاعر ژولیده می گوید به آواز جَلی
بین زنها بهترین زن بعد زهرا زینب است

ژولیده نیشابوری

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ دی ۹۷ ، ۱۶:۵۴
دامنه |

خادم ملت، نه حاکم

7081

حجةالاسلام علی مظفّری

 

متن نقلی: «حجت الاسلام علی مظفری _رئیس کل دادگستری خراسان رضوی_ گفت: ما در نظام جمهوری اسلامی به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم... اگر فردی در زمان طاغوت در زندان بود، حبسش از مجازات اخروی او کم نمی کرد اما امروز اگر این تحمل کیفر یا قصاص و شلاق و دیگر احکام توسط حکام اسلامی و شرعی انجام می شوند یکی از آثار اخروی آن برای محکومان این است که این مجازات در آخرت از آنها برداشته می شود... این موضوع دینی در اسناد اهل سنت و شیعه آمده است و تحمل کیفر برای خاطیان در حکومت اسلامی کار معنوی و ذخیره آخرت خواهد بود.» (منبع)

 

 

نکتۀ دامنه

 

به نام خدا. اگر جملۀ حجةالاسلام علی مظفری همانی‌ست که در متن نقلی آمده‌است، سخنی نادرست است. همۀ دست‌اندرکاران جمهوری اسلامی از سوی ملّت به آن مَنصب‌‌ها گذاشته شده‌اند. هیچ‌کس خود را بی‌جهت نمایندۀ خدا و امام زمان (عج) نداند. ولی نعمتانِ این نظام، مردم‌اند، مسئولان، تماماً خادم‌اند، نه مَخدوم و حاکم.

 

حتی رهبری در نظام جمهوری اسلامی _که از ناحیۀ مردم و قانون اساسی به قدرت می‌رسد_ اقتدار و نافذبودنِ حاکمیتش، ناشی از رأی باواسطه، رضایت و بیعت مردم است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ دی ۹۷ ، ۰۹:۵۸
دامنه |

مجالس زنانه

7080

 

به‌قلم حجةالاسلام محمدجواد غلامی دارابی. "هنر موسیقی"   قسمت ۱۶. " موارد استثناء در غنا". ۳- آوازه خوانی زنان در عروسی ها. به نام خدا، سومین مورد که از غنای حرام استثنا شده، آوازه خوانی زنان در عروسی است. بر اساس روایات مختلف، تغنی زنان در مراسم عروسی جایز است. ابوبصیر می گوید:

 

 

از امام صادق (ع) درباره حکم آوازه خوانی زنان پرسیدم، امام فرمود: آوازه خوانی آنان در صورتی که مردان نامحرم به ایشان وارد شوند، حرام است؛ اما اگر بدون این محذور در مجالس عروسی آوازه خوانی کنند، مانعی ندارد. در سخنی دیگر ابوبصیر از امام صادق (ع) چنین آورده است که حضرت فرمود: مزد زن آوازه خوانی که در مراسم عروسی ترانه می خواند، حلال است، به شرطی که مردان بر ایشان داخل نشوند.

 

دف


مرحوم شیخ اعظم شیخ مرتضی انصاری در کتاب وزین (المکاسب المحرمه) در این باره می نویسد: از موارد غنای حرام، آوازه خوانی زنان در عروسی است. به شرط آن که با مراسم دیگری، همچون سخن گفتن باطل، نواختن آلات لهو، اختلاط مردان با زنان، همراه نباشد.

بقیه در ادامه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ دی ۹۷ ، ۱۰:۲۹
دامنه |

عکسهای قم

 

7079

 

 

مصلّی قم

 

 

مسجد جمکران

 

بقیه در ادامه

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ دی ۹۷ ، ۱۵:۵۹
دامنه |

رفتارهای طاغوتی

 

7078

رهبری در دیدار مردم قم (19 دی 1397)

 

خطاب به مسئولان و دولتمردان: «قدر نعمت مسئولیت در نظام اسلامی را بدانید و به لوازم قدرشناسی از آن یعنی «مراقبت در حرف و رفتار، پرهیز از گرایش به اشرافی‌گری و اسراف و رفتارهای طاغوتی» پایبند باشید و تلاش کنید مسیر حرکت شما همواره به سمت الگوی رفتاری و مدیریتی امیرمؤمنان باشد.»

 

خطاب به جوانان: «جوانان با هوشمندی، فضای مجازی را به ابزاری برای زدن تو دهنی به دشمنان تبدیل کنند.»

 

خطاب به قم و بزرگان و جوانان قم : «قم را «شهر، مرکز و مادر انقلاب» خواندند و افزودند: البته انگیزه‌هایی برای تغییر فضای انقلابیِ قم و کمرنگ کردن روحیه انقلابی و دینی در آن وجود دارد و نباید از مکر دشمن و عوامل آن غفلت کرد.

 

ایشان با تأکید بر هوشیاری در مقابل این انگیزه‌ها، تأکید کردند: قم سرچشم اصلی و پشتوانه معنوی انقلابی است که دنیا را متحول کرد، بنابراین بزرگان و جوانان قم نباید اجازه دهند دست‌های خائن، قم را از مرکزیت انقلاب، خارج و این حرکت تحولی را در آن کمرنگ کنند.» (منبع)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ دی ۹۷ ، ۱۵:۴۹
دامنه |

فقه و کلام

 

7077

حجةالاسلام هادوی‌ تهرانی

 

متن نقلی: توضیح دامنه: این گفت و گو به دلیل اهمیت مسائل مطرح شده در آن، بدون آن که دربارۀ آن پیش داوری کنم، جهت اطلاع رسانی برای دامنه خوانان عیناً در زیر درج می شود:

 

متن کامل: «آیت الله دکتر مهدی هادوی‌ تهرانی» عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) از جمله چهره‌های شناخته‌شده‌ای است که در مباحث مختلف علوم دینی دارای تألیفات گوناگون است. یکی از مهمترین کتاب‌هایی که درباره ولایت‌فقیه و مباحث پیرامون آن نوشته شده است، کتاب "ولایت و دیانت" ایشان است؛ کتابی که در عین ایجاز به هیچ‌وجه از اتقان و استواری‌اش کم نشده و از جامعیت کاملی برخوردار است. پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی (khamenei.ir) در گفت‌وگو با وی درباره نگاه حضرت امام(ره) به ولایت‌ فقیه مصاحبه کرده است. اینک به مناسبت "دهه بصیرت و میثاق با ولایت فقیه" اقدام به بازنشر این گفتگوی علمی کرده‌ایم:

 

 

آیةالله خوئی و امام خمینی

 

ـــ بحث را از جایی شروع کنیم که حضرت امام رحمت‌الله علیه آغاز کردند. ایشان در پاراگراف اول کتاب ولایت فقیه می‌گویند که مفهوم ولایت فقیه از آن دسته مفاهیمی است که تصور آن موجب تصدیق آن می‌شود. لطفا بفرمایید که نگرش حضرت امام به‌ ولایت فقیه چگونه است که صِرف تصور آن را، موجب تصدیقش  می‌دانند؟

 

ـــ ببینید مقصود امام این است که کسی که مفاهیم مربوط به بحث حکومت اسلامی و ولایت فقیه را بداند، نمی‌تواند غیر آن را تصور کند. اما باید توجه کرد که آن مفاهیم چیست؟ اولا، توجه به این نکته که اسلام اختصاص به‌مسائل شخصی و فردی ندارد و در امور اجتماعی سیاسی نیز وظایف و تکالیفی را تعیین کرده است. ثانیا، توجه به این نکته ضروری است که این مسئولیت‌های سیاسی اجتماعی نیازمند یک مصدر حکومتی است که آن احکام را انجام دهد. خب این مصدر حکومت در زمان نبی مکرم اسلام و حضرات معصومین خود ایشان بوده‌اند. حال نکته این است که در زمان غیبت کبری مصدر این حکومت چه کسی باید باشد.

بقیه در ادامه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ دی ۹۷ ، ۰۶:۲۶
دامنه |

تنش زُدایی

 

7076

 

به قلم دکتر فتح الله دهقان. کشورها با توجه به جایگاهی که در هرم قدرت جهانی دارند، به ایفای نقش می پردازند. بخشی از کشورها نقش مثبت و سازنده و برخی نقش مخرب و غیر سازنده دارند. سائول برنارد کوهن نظریه پرداز جهانی، کشورهای جهان را به پنج گروه دسته بندی کرده، که با توجه به سطح قدرتشان به ایفای نقش می پردازند. وی سطح دوم را شامل قدرتهای منطقه ای می داند که قدرت بردی فراتر از مناطق ژئوپلیتیکی خودشان داشته، در برخی مواقع به دیگر بخش های جهان نیز می رسد.

 

مذاکرۀ ایران با طالبان

 

در این راستا به طور سنتی سه کشور ایران، ترکیه و مصر مدعیان قدرت منطقه ای در خاورمیانه هستند. مصر با توجه به وضعیت بد اقتصادی، حاکمیت نظامیان و برخی پارامترهای دیگر فاقد مشروعیت و توان ایفای نقش به عنوان قدرت اول منطقه می باشد. ترکیه نیز با توجه به موقعیت و شرایط فاقد اهرم های ایفای نقش اول قدرت در خاورمیانه می باشد. در سالهای اخیر عربستان سعودی با هزینه های گزاف سعی نموده به عنوان قدرت منطقه ای ابراز وجود نماید. ولی فاقد مولفه های حقیقی و واقعی به عنوان یک قدرت منطقه ای می باشد.

بقیه در ادامه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ دی ۹۷ ، ۰۶:۲۲
دامنه |

دادگاه روحانیت

 

7075

به قلم دامنه: ستون روزانه. از هیأت حاکمه‌ی فیضیه تا تشکیل دادگاه‌ویژه روحانیت. به‌نام‌خدا. سلام. در دوره‌ی مرحوم آیةالله‌العظمی بروجردی، ایشان هیأت حاکمه‌ای مرکّب از پنج‌شش نفر درست کرده‌بودند مستقر در مدرسه‌ی‌فیضیه، که تخلُّفات روحانیون را رسیدگی کند. (رجوع شود به: جلوه‌های ماندگار، مرحوم منتظری، ص ۸۵)

 

حجةالاسلام سید ابراهیم رئیسی.

دادستان ویژه روحانیت. عکس: بازنشر دامنه.


در این پست خواستم گفته‌باشم تشکیل دادگاه‌ویژه روحانیت فلسفه‌اش امتیازطلبی نبود، بلکه مقابله با تخلُّفات احتمالی بود. زیرا ممکن بود دادگاه‌های عمومی آن جُربُزه‌ی قاطع را در برخورد با روحانیان خلاف‌کار نداشته‌باشند. و یا شأن روحانیان به‌عنوان مقام‌های دینی، معنوی و تبلیغی اقتضاء داشت در برخورد با تخلفات احتمالی آنان، انحصار ایجاد شود.


نکته‌ی تحلیلی: دادگاه ویژه روحانیت برای مقابله با آزادی، اندیشه، تفکرات و اجتهادات روحانیت، ابداع نشده، بلکه برای مقابله‌ی حقوق‌مندانه و قاطع، با تخلفات احتمالی آنان تعبیه شده‌است. حال اگر در طی‌ این‌مدت، چنین دادگاهی از اصل خود دور افتاده‌باشد _که من به این داوری ورود نمی‌کنم_ به معنای نقص و ایراد در تدبیر امام خمینی _رهبر کبیر انقلاب اسلامی_ نیست، بلکه مشکل در شیوه، سلایق، جناح‌بندی‌های سیاسی، صف‌بندی‌های فکری‌ و خدای‌ناکرده اعمال نفوذ به‌جای دلالت حقوق است. امید است این نهاد تحتِ نهاد رهبری توسط بازرسان عادل مورد تفحُّص و ارزیابی عادلانه قرار گیرد. البته خدا بهتر می‌داند.


یادآوری: چون پیشتر از این، برخی از هم‌کلاسی‌های محترم مدرسۀفکرت، سخن از دادگاه ویژۀ روحانیت به‌میان آورده‌ بودند، لازم دیدم پستی جداگانه در این‌باره بنویسم.


مدرسۀفکرت

دی ۱۳۹۷.
ابراهیم طالبی دارابی (دامنه)

 

حکم انتصاب رازینی و فلاحیان توسط امام خمینی

ادامۀمطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ دی ۹۷ ، ۰۶:۳۱
دامنه |
عکس و سیاست

7074

انقلاب نان در سودان. (منبع) دی ماه 1397.

علل: افزایش قیمت ها و گرانی نان

 

عکس زیر:

صدام حسین در حرم امام رضا (ع) در زمان شاه

پس از قرارداد الجزایر و رابطۀ شاه با عراق

عکس از دامنه، از کتاب دائرةالمعارف

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۷ ، ۰۶:۰۹
دامنه |

احکام شرعی

بخش دوم

Mousa Shubairi Zanjani

فتوای آیت‌الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی:

سؤال: می‌گویند پس از انجام تتو و هاشورِ اَبرو نباید به آن موضع آب رسانده شود. حال برای نماز چگونه باید وضو گرفت؟


 

پاسخ: «به طور کلی جایز نیست انسان کاری کند که نتواند طهارت اختیاری (وضو و غسل عادی) بگیرد و در صورت انجام آن، اگر مشقت شدید ندارد باید برطرف شود و با وضو یا غسل عادی نماز بخواند. البته در انتهای وقت که زمان برای وضو گرفتن تنگ باشد نه تیمم، اگرچه معصیت کرده ولی می‌تواند با تیمم نماز بخواند». (منبع)

 

بقیۀ فتواهای مراجع در ادامه

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۷ ، ۰۶:۱۸
دامنه |

همسنگران محل

 

7073

به قلم حاج سیدتقی شفیعی دارابی: سلام به روح پاک و منوّر مجاهدان و شهیدان اسلام وایران در هشت سال دفاع مقدس، که در مقابل پنجاه و چند کشور اما با سلاح ابتدایی و عشق و ایمانِ مثال زدنی، چنان حماسه ای ماندگار وتجربه ای فراموش نشدی برای اقتدار وامنیت ومصونیت کشور خلق کردند که در تاریخ ایران وجهان بی نظیر بوده هست. وامروز همه ما سرافراز ومدیون فداکاریهای آن مردان بی ادعا هستیم.

 

دست مریزاد جناب دامنه همسنگر انقلابیم که در (پست 7072: اینجا) یادی از جبهه رزم وجنگ ورزمندگان وهمحلیها بخصوص اخوی گرامم جانباز سید ابوالحسن شفیعی کردی. ضمناً به پاسداشت زحمات خالصانه برادر شایسته ام جانباز اقا سید اسحاق شفیعی اگر نبود، شهیدزنده حسین اقای جوادی نسب امروز جزو شهدا بود.

 

پاسخ دامنه

 

سلام جناب حاج سید تقی شفیعی رفیق دوران انقلاب، همسنگر عصر جنگ و دوست همیشگی و ارزشمند. از حُسن نظر شما ممنونم. بر آن پست 7072، حاشیه نویسی ارزشمندی کرده ای و یاد هم محلی ها و یاران درگذشته و جانبازی های ازخودگذشتگان را یاد کرده ای.

 

بلی؛ همین طور است که فرموده ای. حقیقتاً اگر نبود آن اخلاص، ایثار، اتحاد، انسجام، اقبال، اقتدای رزمندگان بر اصول انقلاب و پیروی از امام مستضعفان خمینی کبیر، امروز این ایران پُرگُهر ما، با آن هجوم وحشیانه و ظالمانۀ تمامی غرب و سران عرب مرتجع و عیّاش منطقه، معلوم نبود چه سرنوشتی داشت.

 

من نیز مانند شما بر این نظرم که ما با خون شهیدان آبیاری شده ایم. با ایثارگری جانبازان ملتی مقاومت گرا گردیده ایم. و با غیرت رزمندگان، پایدار مانده ایم. و با همّت زنان پاک دامن و مردان پاک ایمان و ارادت همۀ مؤمنان به اهل بیت _علیهم السّلام_ این راه را با عزت و حکمت استمرار می بخشیم.

 

یاد همۀ رزمندگان در آن پست خاطره، و نیز نام ناموران و رزمندگان محل، برادر جانبازت مرحوم سید ابوالحسن شفیعی، مرحوم سید ابراهیم حسینی، مرحوم حاج مرتضی آهنگر و رفیق مان روانشاد یوسف رزاقی و نیز برادرت مرحوم سید حجت (مهدی) شفیعی و نوزده شهید غیور داراب کلا به خیر و جاودان.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ دی ۹۷ ، ۱۰:۲۵
دامنه |