بیگانه‌ای در کنار کوچک‌خان :: دامنه‌ی داراب‌کلا
Menu
مطالب دامنه را اینجا جستجو کنید : ↓↓

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پيشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعی
دنبال کننده ها
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

به قلم دامنه: به نام خدا. سلام. اول: چرا اروپاییان به ایران آمده بودند؟! یکی از مسائلی که هنوز هم روشن نشده است این است که آن کسانی که از اروپا به ایران آمده بودند -تعداشان هم کم نبود- چه کسانی بودند و چرا به ایران آمدند؟! این بخش از تاریخ اروپا همچنان تاریک است. در یک تقسیم‌بندی می‌توان آنان را به سه دسته قسمت کرد: ۱. کسانی که حدود سال ۱۹۱۴ در خلال جنگ جهانی اول اروپا و قبل از آن توسط شرکت‌های بزرگ غربی به‌ویژه شرکت‌های آلمانی و اتریشی برای کار در شُعبات کارخانه‌ها به روسیه فرستاده شدند. ۲. آنها که نمی‌توانستند در خدمت دولتی که بر کشور حکومت می‌کرد باشند، بنابرین به شرق که در آن زمان بِکر، ثروتمند، امن و آرام‌تر بود، می‌رفتند. ۳. گروه اسیران جنگ جهانی اول اروپا بودند که در روسیه به سر می‌بردند و هر از گاهی تعدادی از آنها موفق می‌شدند به دنیای آزادِ ایران (برای آنها) پناه ببرند.

 

بیشتر:

ر.ک: کتابِ بیگانه‌ای در کنار کوچک‌خان

اثر یان کورلارژ، ترجمه‌ی دکتر رضا میرچی، ص ۲۳

 

توضیح: یان کورلارژ اهل چکسلواکی بود که به عنوان مهندس فنی در روسیه بود و به نهضت میرزا کوچک‌خان پیوست و به نیروهای نهضت در گیلان، ابزار نبرد می‌ساخت و تعمیرات می‌کرد. کتابی که در دست مطالعه دارم (عکس بالا) یک روایت ناب و خواندنی ازین نهضت و شخصیت میرزا کوچک‌خان و ازین‌دست مسائل است.

 

بخش دوم: ملل شرقی؛ آیا مللی‌اند اهل تعارف؟! در همان کتاب "بیگانه‌ای در کنار کوچک‌خان" نوشته‌ی یان کورلارژ اهل کشور چک -که کناردست میرزاکوچک‌خان به نهضت جنگل کمک می‌کرد- چند مطلب دیگر هم خواندم و نتوانستم از نوشتن آن برای عموم، صرف نظر نمایم. او -کورلارژ - ایرانیان را به عنوان مردمی بسیارکنجکاو که همه‌چیز را کاملا" برانداز می‌کنند و درباره‌ی همه‌چیز دقیق می‌پرسند؛ کاملا" به تعارف می‌افتند، میرزاکوچک‌خان را اما فردی می‌دانست که اصلا" جمله‌های "توخالی و اصطلاحات تعارفی" به کار نمی‌بُرد. در نگاهش:

 

میرزا اموال شخصی نداشت. روی حصیر می‌خوابید. هنگام نیایش به هیچ کس اجازه نمی‌داد خلوتش را برهم بزند. تا سرحدّ افراط به نظافت خود می‌رسید. به عنوان رهبرِ نهضت، مُلایم بود. هرگز دستور تنبیه شَدیدِ کسی را نداد. قوم حاکم قاجار را منبع شرّ می‌دانست. بهبودی زندگی مردم زحتمکش بالاترین هدفش بود. اهل گفت‌وگو و آخوند روشنی بود.

 

مسئله‌ی مهمی را می‌خواهم نخستین‌بار مطرح کنم هرچند پس‌زمینه‌ی ذهنم همواره این فکر وجود داشت و گاه اشاراتی داشتم، اما اینک من از لای این کتاب دریافتم از نظر یک آدمِ مغرب‌زمینی -که اگر بی‌آلایش و بدون شرارت باشد- از زبان ملل شرقی -خاصّه ایرانی- نمی‌توان به اصلِِ مطلب رسید، زیرا به باور آنان -از جمله همین یان کورلارژ- کاملا" جملات تعارفی دارند. منظورش این است وقتی کسی به تعارف بیفتد، اصلِ مطلب خود را پنهان می‌دارد، نمی‌گوید و لذا درکِ مطلب برای طرف یا تأخیر می‌افتد و یا بِالکُل به قول محلی: «بِن‌کال» ناممکن می‌شود.

 

نکته نگویم، عذاب می‌گیرم: خدا نیارد بر ما که مشاورین رأس -که به تعبیرم عقل منفصل محسوب می‌شوند- در بیان واقعیت و حقیقت به تعارف بیفتند و حرف خود را به نفع مقام بالاتر بزَک کنند، یا از آن بتراشند و لاغر و غلط تحویل دهند. طرفِ شَور باید با شجاعت مشورت دهد. بگذرم.

 

یادآوری: از عزیزان کتابخانه‌ی "یادگار امام" قم بی‌نهایت ممنونم که این مرکز فرهنگی و فکری را -که قلب تپنده‌ی محله‌ی ما در خیابان شیخ انصاری‌ست- مدیریت می‌کنند.

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/2298
  • دامنه | دارابی

ایران

دامنه کتاب

نظرات (۱)

سلام آقای طالبی، روز به‌خیر. مثال معروفی است که؛ «دوست می‌گوید: گفتم و دشمن می‌گوید: می‌خواستم بگویم»

تجربه نشان داده که یک مشاور اگر بخواهد بر خلاف میل مشاوره‌گیرنده، نظری بدهد، فقط یک بار فرصت این کار را دارد؛ چرا که پس از آن، غزل خداحافظی وی به وسیله خودش با دیگران خوانده می‌شود.

در یک نمونه کامل‌تر و در یک حاکمیت دموکراتیک با حضور احزاب، اقلیت به‌مثابه مشاور اکثریتِ حاکمِ، عمل می‌کند. در نهادهای انتصابی و مشورتی، امکان استفاده از مشاوره مخالفان، فراهم است.

طرفداران حاکمیتِ یک‌دست، از آن گروه افرادی هستند که خود را از دریافت مشاورهٔ مفت و مجانی اقلیت محروم می‌کنند و به همین دلیل در دام ریاکاران می‌افتند.

مشاوران شارلاتان در لباس دوستی، کار دشمنان می‌کنند و با پنهان‌کردن عیب و نقص و نگفتن آن در موقع لازم، به دلیل ترس یا ریا، مسیر اضمحلالِ حکومت را هموار می‌کنند.

جلیل قربانی

دامنه | دارابی در پاسخ :
جناب جلیل قربانی سلام. از نظر من هم اقلیت (که به تعبیر سیاسی دولت سایه هم محسوب می‌شود) اگر واقعاً نقش مشاورت به خود گیرد، صحنه‌ی سیاست، از آلودگی، مقدار فراوانی کاسته می‌شود. از «کورت والد هایم» از دبیرکل‌های اسبق سازمان ملل متحد، در کتاب «کاخ شیشه‌ای سیاست» خوانده بودم دولت‌ها از شیشه‌ای‌شدن سیاست ترس دارند. به نظر من یک عیب گستره‌ی جهانی‌ست این نکات مهمی که مرقوم فرمودین. حتی دولت‌های غرب که خود را ارشادگر ملل دیگر جا زدند، از نظر من پیشتاز دغل‌کاری درین عرصه‌اند و جهان را برای دزدیدن حجیم‌تر، نیازمند کدربودن می‌دانند، نه شیشه‌ای‌شدن و کسب مشورت برای نیل به حقیقت. ممنونم از بیان دیدگاه و نکات‌تان که تعقیب متأملانه بود به این پست.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
دامنه‌ی داراب‌کلا

قالب کارزی چهارم : دامنه ی داراب کلا