انقلاب علیۀ انقلاب :: دامنه‌ی داراب‌کلا
Menu
مطالب دامنه را اینجا جستجو کنید : ↓↓

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پيشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعی
دنبال کننده ها
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

به قلم دامنه. به نام خدا. این روزها، مثل همان روزها _که یدِ واحده بودیم و مرگ بر شاه می گفتیم و سلطنت فاسد را که بر ملت و کشور چنبره زده بود واژگون کرده ایم_ سخن از انقلاب! است. سخن از اصلاح! است. سخن از حفظ و حراست! است. سخن از سرکوب! است. سخن از هرج و مرج! است. سخن از «نه این نه آن!» است. سخن از بازگشت شاه و شاهی گری! است. سخن از براندازی! است. سخن از فساد و نابسامانی! است.

 

(منبع عکس)

 

به هر حال سخن از نگرش های جورواجور و خورجینی! است و یک کلام سخن از «ای داد! ای بیداد!» است که آری؛ خودمان کرده ایم و خودمان هم باید بسازیم و بسوزیم!

 

من در این متن، البته به صورت گذرا، چند نگرش را برمی رسم و نظرم را _به عنوان یک شهروند عادی ایرانی که به کشور و انقلاب و اسلام دل سپُرده ام_ بیان می دارم امید دارم که خطا و غلط نگفته باشم:

 

۱- نگرش کهولت: مهندس بازرگان در کتاب «ذره بی انتها» هر حرکت اجتماعی را با اصول ترمودینامیک تبیین می کند که نهایتاً دچار فرسودگی و فرتوتی می شود. یعنی از نظر او هر چیزی (از جمله انقلاب) لاینقطع بر کهولت و آنتروپی آن افزوده شده و بالاخره به خاموشی و رکود منتهی می گردد و تصفیه می شود. آیۀ مورد استناد مرحوم بازرگان این است: کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ.  ۸۸.قصص.

 

۲- برخی به انقلاب علیۀ انقلاب معتقدند. اینان _مثلاً محسن مخملباف_ براین نظرند اصلاحات، جواب نمی دهد بلکه به تقویت دیکتاتوری می انجامد. و استدلال می کنند همان گونه که با نظام شاه مماشات نکردیم و فاز رفورم را بر انقلاب ترجیح ندادیم با این نظام هم باید به صورت قهری مبارزه کرد. یعنی یک انقلاب دیگر مثل انقلاب ۵۷.

 

3- عده ای که خود را «اصلاح طلبان» می نامند معتقدند این نظام دچار کژی ها شده و راه آن فقط اصلاح است و فعالیت مدنی و اگر لازم شد حضور در قدرت. مانند دیدگاه حجت الاسلام سید محمد خاتمی و حامیانش. اصلاح طلبان برخلاف محافظه کاران _که معمولاً خواهان حفظ وضع موجودند_ آرمان وضع مطلوب را جستجو می کنند و «مدینهٔ فاضله» گرا هستند که اغلب به «ناکجاآباد» ختم می شود.

 

۳- برخی هم خواهان اعادۀ سلطنت اند. یعنی بازگشت «رضا» پسر محمدرضا. او خود را وارث کشور می داند و برای فریب افکار عمومی برای کسب قدرت، دم از دموکراسی می زند. این تفکر، اساساٌ فرسوده و فرتوت است. کسانی که پشت این تز ارتجاعی قرار دارند، در واقع عقبگرد کرده اند که بدترین نوع پسروی ست.

 

۵- یک جریان هم هست که خود را مالک الرقاب (صاحب‌اختیار مردم) می داند و بقیه را بیگانه. آنان تحت عناوین و اسم های مختلف، معتقدند این انقلاب با همین توصیفات و عملکرد و حرکت در حال پیشرفت است و باید از آن محافظت کرد به هر شکل و صورت. محافظه کاران معمولاً خواهان حفظ وضع موجودند.

 

۶- اما من به عنوان یک شهروند عادی ایرانی وقتی به عاقبت و صلاح دین و مردم می اندیشم و نیز به پیام خون شهیدان و به نزدیک دوقرن مبارزات رهایبخش ضداستبدای ملت آزادی خواه و دین ورز ایران، بر این نظرم که انقلاب ما، بی‌گناه است.

 

پس؛ راه حل این است: باید فاسدان و میراثخواران را از قدرت و حاکمیت، تصفیه کرد و خون تازه بر رگ های انقلاب جاری ساخت و به انقلاب ما _که بی گناه است_ نباید آسیب رساند.

 

شکل عملی آن، فقط و فقط آشتی «ملی_انقلابی» ست و گذر از کینه ورزی های شُتری و تسویه حساب های شخصی و باندی و جناحی و نیز گفت و گوی همه جانبۀ دائمی مترّقی. در آن گفت و گو می توان بر سر همۀ موضوعات بحث نمود و به توافق رسید. زیرا اساساً به گفتۀ علامه طباطبایی شکل و هویت حکومت اسلامی؛ تابع مصلحت و مطالبات مردم همان عصر است.

 

فقط در این صورت است که نه کشور راهِ نامعلومِ ویرانگر انقلابِ مجدد را طی می کند و نه راه بطئی و حلزونی و کُند و متناقض اصلاح طلبان را آزمایش می کند، و نه دچار فرتوتی و فساد و رانت می گردد و نه ارتجاع پست را شاهد می شود و نه براندازی سخت را می بیند.

 

تصفیه‌ی فاسدان، البته اعم است از فاسدان اقتصادی، فاسدان سیاسی، فاسدان اجتماعی، و فاسدان دیوانسالاری. چه از این جناح باشند و چه از آن جناح. و الا اگر دست روی دست بگذاریم و فساد در هر نوع و رده را نادیده و به حال خود، رها نماییم، سنّت قطعی خدا، شامل حال انقلاب ایران می شود؛ یعنی سنت تداول. یعنی سنت اثر سوء ظلم و طغیان و...  که شهید آیة الله محمدباقر صدر‌ با دیدگاه مترقیانۀ خود «سنت‌های تاریخی در قرآن» را بخوبی بررسی کردند؛ کتاب مهمی که متأسّفانه در کتابخانه ها، گرد و خاک می خورد! و خوراک موریانه شده است، نه خوراکِ و رهنُمای نظام و ایران و انسان.

این پست می تواند تکمیل‌تر هم شود

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/904
  • دامنه | دارابی

انقلاب اسلامی

مسائل روز

نظرات (۱۴)

سلام برهمه افریدهای خدا به حرمت خدا دقیق وحساب شده فرمودید منتها دراین مساله هم جهل ومنفعت طلبی افراد وجود دارد هم خارجی ها حضرت عالی مستحضرید در خصوص مشکلات کشور دو دیدگاه درون گرا وبرنگرا تئوری توطئه وجود دارد بله بخشی از مشکلات ما به داخل برمیگردد ولی براساس حافظه تاریخی ورویدادهای جاری من دست بیگانگان را عینه میبینم وهمان طو رکه حضرت عالی مستحضرید من در مقالاتم به طور مفصل به ان پرداختهام منتهی فاجعه این است عدهای نمیفهمند گروهی خوب میفهمند این ها منافع شخصی را بر منافع جمعی ترجیح میدهند وعدهای هم مامور حقوق بگیر بیگانه هستند وبد بختهای هستند که بی مزد ومواجب اب به اسیاب دشمن می ریزن همه مغایر منافع وامنیتملی ایران عزیزاست
دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
خیلی سپاس. متن کامل شما پست شد با پاسخ
سلام راجع بع اصلاح امور قطعا همین است ولا غیر ولی جود مصلح باید صالح باشد این اعتقاد شما ومن است وان دیدگاه کمونیستها که میگفتند هدف وسیله را توجیه صدالته غلط به گواه تارخ ولی در حال حاضر صلها در مسند نیستند درحاشیه هستند وبه هشدار وانذار خیر خواهان با هر عقیده و.....نیز وقعی نهاده نمیشود همانطور که گذشتگان به 124هزار پیامبر کم توجهی کردند
اما راجع به نظریه معتقدان به انقلاب حضرت عالی مستحضرید شرایط مکانی وزمانی در بوجود امدن رویدادها غیر قابل کتمان است انقلاباتی که در جهان صورت گرفت در فضای خاص جنگ سرد ودر راستای منافع دوابر قدرت پشت هر انقلابی یکی از دوابرقرت بود واگر خیلی خوشبینانه نگاه کنیم خواسته یانا خواسته در راستای منافع یکی از دوابرقدرت ومسئله بسیار مهم که بایستی مورد توجه هر ایرانی باشد ایناست در گسستهای تاریخی دشمنان این مرز در جهت منافع خود چه کارها نکردند انقلاب در وضعیت فعلی کیان ایرا را برباد خواهدداد شواهد دنیای کنونی نیز موید این اععا است انقلاب های مخملیدر جمهوریهای نوپای شوروی سابق بهار عربی در خاور میانه لیبی سوریه عراق و......در زمان قبل از بهار این کم یازیاد سطحی از رفاه داشتند ممسئله مهم مهم ...مهم امنیت داشتند بعضی ها معتقدند امنیت قبرستانی بود ایا امنیت قبرستانی بهتر از حالا نبود....باز هم ارجاع میدهم به مقالات خودم
سلام نمیشه ما یکبار سلام کنیم برای همیشه راجع به سخن مرحوم بازرگان من خودم را در ان حد نمیدانم که اظهار نظرکنم بزرگان بایستی اظهار نظر کنند مارا چه به این حرفها من خودم را در ان حد واندازه نمیبینم
اما راجع به رضا پهلوی وسلطنت طلبها اینها که ارزش بحثندارند اصلا جایگاهی ندارند این تفکرات رفتار کردار بعضیهاست که باعث شده در فضای مجازی بعضیها صحبت های بککنند واز انها بهنیکیو....
اما راجع  اشتی ملی ببین مردم ایران بایستی حول یک محوری جمع شوند بایستی بازتعریف شود من در مقاله عشق به وطن مفصل توضیح دادم
راجع به بند 5 نبز نیازی به بحث نیست وضعیت فعلی کشور شاهد وگواه است
سلام واما اصلاح طلبان اول باید خود را اصلاح کنند انوقت......انها نیاز به باز سازی دارند رانتخوار وفاسد مترود از هر جناحی که باشد خصوصا کسی که ادعای اصلاح دارد
  • جعفر اهنگر
  • عالی وکاربردی ست.منتهی همانطور که خود وهمه کسانی که مسائل کشوررا دنبال می کنند.بهترازمن می دانید،هیچ اراده وعزمی برای اصلاح امور وجود ندارد....! وهمین موجب یاس ونامیدی و هرشخص وگروهی برای برون رفت منتظر فرشته تجات می باشند....
    دامنه | دارابی در پاسخ :
    سلام
    ممنونم از شرکت در بحث
    پست شد در:
    سلام بر شما کبلاقا ابراهیم عزیز
    مباحث شما و دیگر دوستان در زمینه انقلاب در انقلاب را با دقت تمام مطالعه نمودم و بسیار اندیشیدم
    البته اگر اینگونه مباحث بازتر و مورد مطالعه و مباحثه بیشتر قرار گیرد قطعا آموزنده هم خواهد بود بخصوص برای امثال بنده هرچند تمام مباحث چنابعالی خواندنی و جالب توجه اند .
    دوستان نکات افزوده خوبی را بیان داشتند و از تکرار آن پرهیز می کنم
    ولی بیفزایم که متاسفانه موریانه هایی درون نظام ما افتاده است که شالوه و اصل آنرا به شدت متزلزل و خطرناک کرده است و به مرر که جلوتر می رویم امید و انگیزه عمومی مردم سست تر و مضمحلتر می شود و تا رسیدن به نقطه غلیان و جوشش عمومی راه زیادی نمانده است و عصیان عمومی چون عقده ای فروخورده فعلا چون آتشی زیر خاکستر در تارو پوت و زیر پوست شهر به سر می برد .
    کاهش اعتماد عمومی و افزایش ریاکاری به همراه اختلاس و دزدی در بالا دست و نادیده گرفتن خواسته های اکثریت و استقامت بجا و نابجای مبادی قدرت در نافرمانی مدنی روبه تزاید در جامعه فعلی هم گام با افزایش دین گریزی عمومی و ریاکاری منصوبی وضعیف آینده با بغرنج و سخت کرده است و از دید بنده روند فعلی اداره جامعه به بمبست نهایی گام به گام نزدیکتر می شود و اگر آلترناتیوی مناسب یافت شود این روند تغییرات انقلابی با گسل عمیقتری اتفاق خواهد افتاد و همه چیز را با هم غرق و یا به آتش خواهد کشید .
    به همان دلایلس که امام خمینی ره برای رد حکومت پهلوی بدان متوصل شد و در مصاحبه ها و  سخنرانی های اول انقلاب اشاره نمودند اکنون برای نسل فعلی مستاصل مانده از همه جا و همه چیز ریسمان تمسک است برای ایجاد شورش عمومی و انگیزه تخریب داشته ها هست برای از بین بردن مزایای بی عدالتی در ید قدرت یک عده خاص .
    فلذا از آنجاییکه اصلاح طلبان را هم خود شمای اصلاح طلب نمی پذیرید در جامعه فعلی مشابه تعویض نخست وزیران قبل از انقلاب برای عموم اکثریت مردم مشابه سازی است و به نظر می رسد که دیگر این فصل تنفس حکومت هم در حال از دست دادن کارایی کامل خود است و به نظرم با تسویه های سیاسی درون خبرگان و مجالس کم کم امید تغییرات اصلاح طلبانه نیز در حال رنگ باختن هست و ...

    مخلص کلام آنکه اگر حکومت فعلی دست به اشتی ملی نزندو ریاکارانه منکر چنین مقوله مهمی بزند دور از انتظار و شوک آور برای ماهایی که دلبسته به این نظام و خون بهای شهیدان می دانیم سکر آور خواهیم بود که نظرات براندازانه تبدیل به خواسته عمومی گردد حتی با توصل به زور خارجی این اتفاق نامبارک دامنگیر مملکت گردد .
    این روند با روشهای فعلی حکرانی به نظرم دور نخواهد بود مگر فکری اساسی و طرحی نو در انداخته شود و قبل از پایان مهلت موجود عصیان عمومی فراگیر نگردد و همه اقشار به غیر از سفره خواران انقلاب فعلی به خط پایان برسند باید اندیشه کرد و باید فکری اساسی کرد و ...

    خداوند عاقبت این ملک و مملکت را بخیر گرداند
    دامنه | دارابی در پاسخ :
    سلام جناب مهندس
    خیلی سپاس
    هم دقیق خواندم و هم عمیق رویش اندیشیدم.
    گپ خصوصی هم دارم، باشه حضوری در آتی.
    پست شد با پاسخ:
    سلام ارزوی سلامتی-
    نظرای دوستان رو خوندم-
    مطلبی قلم زدم نمیدونم لایقم میدونی اشتراک گذاری کنی یا نه-
    این بحثارو خیلی دوست دارم جناب دامنه عزیز-
    کاشکی حکومتگران واسه مردمون توضیح بدن چی به چیه-
    ظهور اقاامام زمانو ارزومیکنم
    دامنه | دارابی در پاسخ :
    سلام جناب ناشناس
    خیلی کار درستی کرده ای خوانده ای. ممنونم.
    حتماً لایق هستی. شکسته نفسی نکن.
    خدا را شاکرم بحث ها در دامنه برای دامنه خوانانی چون شما _که ناشناس خواندی خودتو_ دوست داشتنی ست. امید است خودت را بر دامنه بشناسانی. بازهم خودت مختاری.
    چی را توضیح بدن. اگه توضیح بدن، باید شرمنده بشن.
    ظهور حضرت (عج) را ما هم چشم در راهیم.
    کاش می شد انتظار ما به فرَج ختم شود
    سلام هر انسان که ذره ای عقل داشته باشد هر سیستمی که حداقلی از درایت را داشته باشد هم وغم خود را بر راضی کردن مردم میگذارد ولی ما ها دنبال اینیم که به هر نحوی ناراضی سازی کنیم جل الخالق از این جماعت
    دامنه | دارابی در پاسخ :
    سلام جناب دهقان
    من معتقدم اگر کسانی که پا به سن گذاشتند _و عملکرد خوبی هم در نظام باقی نگذاشتند_ خود کناره گیری کنند، جوانان به سیستم امیدوارتر می شوند.
    حقیقا تلخ است، ولی باید گفت که ضربۀ اینان از ضربۀ خارجی  هابر پیکر نظام و ایران بیشتر است

    سلام صحبت های عزیز ورحیم را دیدی ایا تشخیص من درست است مطمئنم میدانی چه میگیم
    دامنه | دارابی در پاسخ :
    سلام جناب دهقان
    صحبت های رحیم را دیدم و خواستم مطلبی هم بنویسم ولی از بعدازظهر دیروز این سخنان وی از سایت عصر ایران حذف شد
    صحبت های عزیز جعفری را نه ندیدم
    آدرسشو برام کامنت کن همینجا

    به تشخیص های تو باور دارم. می دانم روشن می اندیشی چون اهل مطالعه ای. و مطالعه در لغت یعنی طلوع.
    سلام  عزیز در سا یت هست انتخاب وبقیه صحبحت های عزیز را که خواهی دید رحیم واظهار نظر ات از هر دو جناح وروزنامه شرق امروز که گفتی خواندم همه اینها راجع به مش غلامی که گفتی نظر من هم نظر شماست ببین راجع به تبعات ان ایده من نگرانی دارم ظریف قشنگ گفته بود چه بخواهیم چه نخواهیم ما سوار یک کشتی هستیم ونگرانی جدی من امنیت ملی است
    دامنه | دارابی در پاسخ :
    سلام به تو فتحاله
    نبودی مدتی!
    امداد غیبی و تدبیر کنار هم اند فتحاله
    مش غلامی را خودت بیشتر از من می شناسی اینو دقیق ازت خیردارم
    اساساً ظریف، گیر کرده است
    اون دو تا فرمانده را مرور کردم
    نگران امنیت ملی بودن یک حرفه، هوشمندی هم یک حرف
    خدا به همه عقل و درایت و کفایت و عشق دین و وطن بدهد
    کشتی سوراخ نمی شه، نترس.
    به دیدارت فکر می کنم تا بگم و بشنوم، بذار بیام، هر وقت آمدم حضوری می شنوم و می آورم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    دامنه‌ی داراب‌کلا

    قالب کارزی چهارم : دامنه ی داراب کلا