قلم قم دامنه دوّم

جان، جهان، ایران، انسان، ادیان، قرآن، عرفان، ایمان

۲۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

رمان تهوع

به قلم دامنه: به‌ نام خدا. سلام. «تهوّع» رُمانی است از ژان پل سارتر. قهرمان داستان او آنتوان روکانتین است. او از رجّاله‌ها (=فرومایه و پست) است با اندیشه‌ها و احساسات دروغین. به سبب دغدغه‌های «وجود»ی دچار حالت تهوّع می‌شود. ادراک از پیرامونش و حتی آگاهی به «خود» موجب تهوّع روکانتین می‌شود.

 

رمان تهوّع. بازنشر دامنه

 

روکانتین سرانجام به قسمتی باریک می‌رسد و می‌فهمد که وجود او با این افکار و فرومایگی که دارد، در جهان بی اثر و زیان‌بخش است. تهوّع از همین اینجا ناشی می‌شود. تهوّع، دل به‌هم‌خوردگی و استفراغ و دل‌آشوبی است که انسان را گیج و مبهوت (=هاج‌وواج و سرگردان) می‌کند. با شرح کوتاه این رمان خواستم گفته باشم سرگردانی و فرومایگی پهلوبه‌پهلوی هم می‌زنند! هین! همین!!

 
۳۰ فروردين ۹۸ ، ۰۸:۱۸ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

دنیاشناسى در نهج البلاغه

ترجمۀ خطبۀ 82 نهج البلاغه:

(برخى از شارحان گفتند این خطبه در شهر کوفه در شناساندن دنیا ایراد شد)

 

«چگونه خانه دنیا را توصیف کنم که ابتداى آن سختى و مشقّت، و پایان آن نابودى است. در حلال دنیا حساب، و در حرام آن عذاب است. کسى که ثروتمند گردد فریب مى‏ خورد، و آن کس که نیازمند باشد اندوهناک است، و تلاش کننده دنیا به آن نرسد، و به رها کننده آن، روى آورد. کسى که با چشم بصیرت به آن بنگرد او را آگاهى بخشد، و آن کس که چشم به دنیا دوزد کوردلش مى ‏کند.» (منبع)

۲۸ فروردين ۹۸ ، ۲۰:۴۸ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

مدرسۀ فکرت 36

مجموعه پیام‌هایم در مدرسۀ فکرت

  قسمت سی و ششم

 

 

بقیه در ادامه
ادامه مطلب...
۲۸ فروردين ۹۸ ، ۱۹:۳۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

کینه‌های شدید نسبت به دین و اهل دین

أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ یُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ.

آیا بیماردلان پنداشته ‏اند که خداوند هرگز حَقد و حسدهایشان را آشکار نمى ‏سازد؟

(سوره ۴۷: محمد - جزء ۲۶ - آیۀ 29،  ترجمۀ خرمشاهی)

 

 

تفسیر علامه‌ طباطبایی

 

راغـب مـى گوید: کلمه (ضغن) به کسره و به ضمه ضاد به معناى کینۀ شدید است، کـه جـمـعـش (اضـغـان) مـى آیـد. و مراد از جمله (الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ) اشخاص ضـعـیـف الایـمـان هـسـتـنـد و شـایـد کـسـانـى بـاشـنـد کـه از اول بـا ایـمـانـى ضـعـیـف ایـمـان آوردنـد، سـپـس بـه سـوى نـفـاق متمایل شده و در آخر بعد از ایمان به سوى کفر برگشته اند.

 

دقـت در تـاریـخ صـدر اسـلام ایـن مـعـنـا را روشـن مـى کـنـد کـه مـردمى از مسلمانان که به رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله وسلّم) ایمان آوردند، چنین وصفى داشته اند، همچنان که قومى دیگر از ایشان از همان روز اول تا آخر عمرشان منافق بودند. و بنابر این، تعبیر از مـنـافـقـیـن دسـتـه اول بـه مؤمنـیـن، بـه مـلاحـظـه اوائل امرشان بوده است. و مـعـنـاى آیـه ایـن اسـت کـه : نـه، بـلکـه ایـن مـنـافـقـیـن کـه در دل بـیـمـارنـد گـمـان کـرده انـد کـه خـدا کـیـنـه هـاى شـدیـدشـان را نـسـبـت بـه دیـن و اهل دین بیرون نمى ریزد. المیزان.

۲۷ فروردين ۹۸ ، ۰۵:۱۹ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

مدرسۀ فکرت 35

مجموعه پیام‌هایم در مدرسۀ فکرت

  قسمت سی و پنجم

 

 

بقیه در ادامه

ادامه مطلب...
۲۴ فروردين ۹۸ ، ۱۹:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

فرهنگ لغت داراب‌کلا

به قلم دامنه: به‌ نام خدا. لغت 222. رِ بَیتِه. در داراب‌کلا به چیزی که یکباره جاری شود، می گویند: رِ بَیتِه. «رِ» یعنی روان، جاری، راه افتادن و ریختن. و «بَیتِه» یعنی گرفت. شد. مثلاً وقتی بگویند عسل رِ بَیتِه. یعنی عسل ریخت. عسل داره می ریزه.

 

زاینده رود

 

یا اگر آب رودخانه بعد از مدتها خشکی، یکباره جاری شود می گویند: اُوه رِ بَیتِه. یعنی اوه راه دَکته. یعنی آب، روان و جاری شد. مثل عکس زیر که آب زاینده رود اصفهان در 6 بهمن 1397 یکباره جاری شد و موجب شادی مردم گردید. این عکس مفهوم واژۀ «رِ بَیتِه» یا «رِ گرفت» در گویش دارابکلایی ها را بخوبی می رساند.

فرهنگ لغت دارابکلا: اینجا

۲۴ فروردين ۹۸ ، ۰۷:۱۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

نظامیان، مدافعان ایران زمین

به قلم دکتر فتح الله دهقان: دفاع در همه ادیان، آئین ها و فرهنگهای متفاوت جهان امری مقدس است. به تبع آن نظامیان که مدافعان مردم و سرزمینشان می باشند از جایگاه خاصی برخوردارند. در ایران نیز نظامیان که مدافعان ایرانیان می باشند محبوبیت خاصی دارند. اخیرا طرح اعلان نیروهای نظامی ایران به عنوان تروریست توسط امریکا مطرح شده است. در این خصوص مواردی را به عرض می رسانم:


1-ابهام واژه تروریسم: واژه تروریسم تعریف مشخصی ندارد و بصورت یک برچسب درامده، تا یک واقعیت، هر که خواست دیگری را به تروریسم متهم می کند.


 
2- بستر و آبشخور فکری تروریسم: بنا به گواه تاریخ قشری بودن، تصلب، تحجر در فرهنگ و تمدن ایران اسلامی که پرورش دهنده ملاصدرا، سعدی، حافظ بوده جایگاهی ندارد. بلکه آئین و مشرب فکری کسانی همچون " محمد بن وهاب " است که متاثر از مشرب فکری " ابن تیمیه " و در راستای سیاست های استعمارگران مکتب فکری را پایه گذاری کرد که با تولید و ترویج افکار تروریستی جهان را به وحشت انداخته است.


4- تروریسم به سود کیست: تروریسمی که خاورمیانه و جهان را درگیر نموده است در راستای سیاست ها و منافع قدرت های جهانی در راستای عینیت بخشیدن به نقشه خاورمیانه بزرگ بوده، دیگر اینکه در راستای تامین امنیت رژیم صهیونیستی می باشد. بعد بسیار مهم ان نیز نفع اقتصادی قدرت های جهانی است.


5- ایران قربانی تروریسم: جهانیان مطلع اند ایران خود یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم است. خیل عظیم شهدای پس از انقلاب در مبارزه با تروریسم در داخل و خارج از کشور شاهد این مدعا می باشد.

 

نقشۀ حوزه مأموریت «سنتکام» منبع


6- ایرانیان پیشتاز مبارزه با تروریسم: بنا به گواه جهانیان ایران نقش بی بدیلی در مبارزه با تروریسم داشته و دارد. دنیا هم اکنون نظاره گر مبارزه ایرانیان با پدیده شوم تروریسم می باشد.


7- فلسفه وجودی و عملکرد نظامیان ایرانی: با توجه به اینکه نظامیان ایرانی در فرهنگ ایرانی اسلامی تربیت، رشد و نمو یافته اند. همچنین عملکرد، فداکاری های آنها در مبارزه با تروریسم شاهد کتمان ناپذیری بر منافات با تروریسم بودن آنها است.


8- اهداف امریکا از این اقدام: امریکا از این اقدام اهداف متفاوتی را دنبال می کند، جلب رضایت هم پیمانان منطقه ای و نیز دوشیدن هر چه بیشتر آنها، دیگر اینکه در راستای استراتژی « ایجاد ایران هراسی» در کنار اسلام هراسی است. راه اندازی جنگ روانی برای تاثیر گذاری بر روحیه ملت ایران در راستای استراتژی ایجاد نارضایتی و نا امیدی. به نظر می رسد هدف مهم دیگر آنها تاثیر گذاری بر اقتصاد ایران در بعد داخلی و خارجی می باشد. البته نباید از بعد نظامی آن غافل شد. به این مفهوم که توان نظامی کشور را تضعیف نمایند اما، بعد مهم و اصلی آن ایجاد بدبینی و فاصله میان مردم و نیروی های نظامی می باشد. در این خصوص لازم و ضروری است نیروهای نظامی در برخورد با مسائل داخلی، منطقه ای و جهانی هوشیاری به خرج داده و بهانه بدست دشمنان تاریخی، منطقه ای و جهانی این مرز و بوم نداده و در دام آنان نیفتند.

(چاپ روزنامه افتاب یزد. 24 فروردین 1398.)

۲۴ فروردين ۹۸ ، ۰۶:۴۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

رساله‌ی حقوق امام سجاد

به قلم دامنه: به‌ نام خدا. رساله‌ی حقوق. من مانند بسیاری از مردم ایران، پای منبر قد کشیدم، چه محرّم، چه رمضان، و چه در سایر مناسبت‌ها و مجالس. اما هیچ ندیدم، هیچ، که روحانی‌یی رساله‌ی حقوق حضرت امام سجاد _علیه‌السلام_ را بالای منبر، یا در نشست ویژه و یا با ایجاد حلقه‌ی فکری به روی‌مان بگشاید و از ۵۱ حقوقی که آن امام عابدِ زاهدِ عارفِ روشن‌بین و دانشمند که برای بشریت شرح و باز کرده، حتی یک «حق» را بازگو کند. بگذرم!! خواستم بگویم در آستانه‌ی زادروز زیبای آن امام عابدین و ساجدین _که درخشنده‌ترین رهبریِ معنوی را به ارمغان آورده_ یکی از آن حقوق پنجاه‌ویک‌گانه را تقدیم می‌دارم، یعنی حق ۳۹ از این (منبع):

 

«و اما حق کسى که از تو رایزنى خواهد (و چاره جوید) این است که اگر رأى درستى به خاطرت رسید در نصیحت (و خیراندیشى) براى او بکوشى و هر چه مى‌‏دانى به مشورتش بفهمانى و بگویى که اگر تو به جاى او بودى چنان مى‏‌کردى و این از آن روست که او از سوى تو نرمی و مهربانى بیند؛ زیرا نرمِش، رمندگى را از میانه بردارد و سخت‌گیرى به جاى همدلى، رمندگى آرَد. و اگر در کار او نظرى بر خاطرت نگذرد، اما دیگرى را بشناسى که به رأى او اعتماد دارى و او را براى رایزنى خودت مى‏‌پسندى، وى را به او معرفى و رهنمایى کنى، و در حق او کوتاهى نورزى و از خیراندیشى برایش فروگذار نکنى. و لا قوة الا بالله (و نیرویى نیست جز به خدا).»

 

میلاد امام سجاد مبارک

 

فهرست 51 حق و متن کامل :

 

 حق اللّه
 حق نفس بر انسان
حق زبان
حق گوش
حق چشم
حق پا
حق دست
حق شکم
حق غریزه شهوت
حق نماز
حق روزه
حق صدقه
حقّ حجّ
حق قربانى
حق فرمانروا
حق آموزگار
حقّ مالک
حقّ رعیت
حقّ دانش آموز
حقّ همسر
حقّ برده و غلام
حقّ مادر
حقّ پدر
حقّ فرزند
حقّ برادر
حقّ مولا بر بنده آزادشده او
حقّ بنده آزادشده بر مولا
حقّ احسان کننده
حقّ مؤذّن
حقّ امام جماعت
حق همنشین 
حق همسایه
حق دوست
حق شریک
حق ثروت
حق بستانکار
حق معاشر
حق طرفین دعوا
حق مستشیر
 حق مشاور
حق نصیحت خواه
حق نصیحت کننده
حق بزرگسالان
حق خردسال
حق سائل
حق مسوول
حق شخص شادمان کننده
حق بدى کننده
حق هم کیش
حق اهل ذمّه

متن هر یک در:

(اینجا)

۲۱ فروردين ۹۸ ، ۰۸:۳۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

وَل ویلانگ

به قلم دامنه: به‌ نام خدا. لغت 221. وَل ویلانگ. در داراب‌کلا به چیزی که زیاد کج شده باشد «وَل ویلانگ» یا «وَل وُ وِل» می گویند. وَل یعنی کج و ناصاف. و واژۀ وِل _گرچه در اصل به معنی رها و لااُبالی و لات است_ اما در پسوند بر سر وَل، به معنای همان کج و کُله است. هرگاه این حالت بسیارشدید شده باشد، به آن «چَپچِلخ» می گویند. مثلاً به لُغز و کنایه و با حالت اعتراضیه به کسانی که باهم زد و خوردِ شدید و بزَن بزَن داشته باشند، می گویند: «هی! بس کن دیگه، وِره چَپچِلخ هاکاردی». چَپچِلخ علاوه بر کجی معنی «درب داغون» هم می دهد.

 

کج درخت. (=وَل دار) بازنشر دامنه

 

برای مفهوم «وَل ویلانگ» دو مثال می زنم: 1- به دار (=درخت) که کج باشد، «وَل دار» (=کج درخت) می گویند. (مثل عکس بالا) و هیمه (=هیزم) را که کج و کُله باشد، «وَل ویلانگ چُو» می نامند. 2- سال های دورتر کهنه خرین های سیّار وقتی به محل می آمدند، ظروف روی و مسی قدیمی را به قیمت بسیار ناچیز از مردم می خریدند، برای این که ارزش آن را کم جلوه دهند، به عمد آن را پیش چشم فروشنده، زیرِ پا لِه و لَورده می کردند؛ که به این حالت می گویند: وَل ویلانگ، وَل وُ وِل.

فرهنگ لغت دارابکلا: اینجا

۲۰ فروردين ۹۸ ، ۱۱:۱۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |
سه شنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۸، ۱۰:۳۳ ق.ظ دامنه |
نفوذ فراخ یک نام میان ایرانیان

نفوذ فراخ یک نام میان ایرانیان

به قلم دامنه: به‌ نام خدا. فلکه فکرت (۷) نفوذ فراخ یک نام میان ایرانیان. به‌ نام خدا. سلام. وِردِ زبان ایرانیان شد. سُفره‌ی نذری خانواده‌های مذهبی شد. شعار پشت شیشه‌ی ماشین‌ها شد. در ضرب‌المثل نماد شد. در قسم خط قرمز سوگندها شد. در وفا نمونه شد و در التجا (=پناه‌بُردن)، باب‌ حاجت‌ها. یعنی حضرت ابوالفضل سلام الله علیه. یکی‌یکی می‌گویم:


۱. دوستی دارم به اسم حسین شمس از جیرفت کرمان. سال‌ها پیش می‌گفت مردم دیار ما تمام قسم‌ها را آسان می‌خورند اما وقتی کار بیخ پیدا کند و خیلی‌حساس شود، می‌گویند کاری نکن قسم حضرت ابوالفضل بخورم.


۲. وقتی می‌خواهند کاری ستُرگ و خطرناک بکنند ندا می‌دهند یا اباالفضل.


۳. هرگاه از کاری تعجب کنند و بهت‌زده شوند می‌گویند یا حضرت عباس. و اگر کسی دروغ ببافد می‌گویند دُم خروس‌ات را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را.


۴. وقتی سفره‌ی نذری پهن می‌کنند به نام ابوالفضل و با ذکر روضه‌ی ابوالفضل نیت می‌کنند.


۵. وقتی در جایی گیر کرده باشند و یا دچار ترس و وحشت شده باشند بلند فریاد می‌زنند و یا در دل نجوا می‌دهند یااباالفضل، یا حضرت عباس، یا قمر بنی‌هاشم.


۶. می‌خواهند پشت یا تاج کامیون‌ها و یا پشت شیشه‌ی سواری‌ها برادر را معنا کنند می‌نویسند: برادر یعنی عباس.


۷. هرگاه در اوج ناامیدی، امید ببندند نذر قربانی ابوالفضل می‌کنند.


۸. و هشتم آن‌که وقتی مانند ما داراب‌کلایی‌ها در ماه محرم می‌خواهند جوشی بگیرند و شور بدمند و غوغا به‌پا کنند با نام ابوالفضل به اشک و ماتم و سوگ می‌رسند. جوشی گرفتن‌های قدیمی «باقرمدّاح یورمله» با نام «وفاکرده ابوالفضل، وفاکرده ابوالفضل» یکی از آن نمونه جوشی‌های ماندگار عزاداری شب تاسوعای داراب‌کلا بود.

 

حرم ابوالفضل (س) بازنشر دامنه


امشب خجسته زادروز حضرت عباس _سلام‌الله‌ علیه_ است؛ فرزند برومند امام علی و حضرت ام‌البنین _سلام‌الله علیهما_ که در کربلا رشادت و معرفت را باهم جمع کرد و در رکاب سالار شهیدان و در دفاع از اساس انسانیت، کودکان و حراست از امنیت، و نیز بقای مکتب و دفع ستم به شهادت رسید و تن به سازش و امان‌نامه‌ی ستمگران نداد و با دستان بُریده‌شده به آسمان شرافت و غیرت و عشق و معنویت پرواز کرد. مبارک باد زاده‌شدن این گرامی‌انسانِ انیس، وفادار، آگاه، دلیر، رزمنده، سازگار با حق و سازش‌ناپذیر در برابر جنگ‌افروزان و خون‌ریزان و زورگویان و زراندوزان و تزویرگرایان. این متن را تقدیم می‌دارم به دلدادگان شیدای حق‌گرای ستم‌ستیزِ پیرو قرآن و عترت.

۲۰ فروردين ۹۸ ، ۱۰:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

مدرسۀ فکرت 34

مجموعه پیام‌هایم در مدرسۀ فکرت

  قسمت سی و چهارم

 

 

بقیه در ادامه

ادامه مطلب...
۱۹ فروردين ۹۸ ، ۱۹:۱۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |
دوشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۸، ۱۱:۱۴ ق.ظ دامنه |
عقل با پیروی حق کامل می‌شود

عقل با پیروی حق کامل می‌شود

به قلم دامنه: به‌ نام خدا. امشب فرخنده زادروز رهبر و پیشوای آزادگان، بزرگ‌نمادِ عرفان و عشق حقیقی، اُسوۀ مقاومت‌گرایان، الگوی عزت‌زیستی و پیش‌بَرنده‌ی مبارزه با ستم و ستمگران حضرت امام حسین _علیه السّلام_ است. دو سخن از آن انسان کامل و سالار شهیدان به دلدادگان و پیروان مکتب نجات‌بخش اهل‌بیت _علیهم‌السلام_ از این (منبع)  تقدیم می‌دارم:


1- «لایکمُلُ الْعَقْلُ الَّا بِاتِّباعِ الْحَقِّ»
عقل، جز از راهِ پیروی حق کامل نمی‌شود.

(بحارالأنوار، ج 75، ص 127)

 


2- الْغُلُوُّ وَرْطَةٌ وَ مُجالَسَةَ اهْلَ الدَّناءَةِ شَرٌّ»
تندروی همانند فرو رفتن در باتلاق است

و همنشینی با فرومایگان، شرّ و گرفتاری به همراه دارد.

(کشف الغمه، ج 2، ص 30)

 

این خجسته میلاد بر پیروان آن اُسوه‌ی روزگاران، گوارا

۱۹ فروردين ۹۸ ، ۱۱:۱۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |
دوشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۸، ۰۷:۴۹ ق.ظ دامنه |
مسجد جامع قدیمی داراب‌کلا

مسجد جامع قدیمی داراب‌کلا

 
مسجد قدیمی روستای داراب‌کلا بین سال‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۶۸ هجری شمسی
۱۹ فروردين ۹۸ ، ۰۷:۴۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

مدرسۀ فکرت 33

مجموعه پیام‌هایم در مدرسۀ فکرت

  قسمت سی و سوم

 

 

بقیه در ادامه

ادامه مطلب...
۱۸ فروردين ۹۸ ، ۲۳:۳۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

باران، نعمت یا نقمت!؟

به قلم دکتر فتح الله دهقان. خداوند فرموده "زمین مکانی همراه با خطرات و تغییرات است". باران اساسا نعمت است. حیات در جهان بستگی به باران دارد. در ادیان آسمانی و فرهنگ های مختلف جهان نیز آب جایگاه خاصی دارد. عدم برخورد صحیح انسان ها با آب این نعمت حیات بخش مشکلات و مصائبی را برای بشر در طول تاریخ فراهم نموده است. در این خصوص لازم دیدم مواردی را به عرض برسانم.

 

1- اصلاح فرهنگ، سیستم و ساختار: من و شما، مدیران و مسئولان و دست اندرکاران کشور در این فرهنگ و سیستم آموزشی رشد و نمو یافته و تربیت شده و در این ساختار مشغول به کاریم. حوادثی مانند سیل اخیر دلیلی محکم است که اصلاح و تجدید نظر در این امور لازم و ضروری است. وقت آن رسیده که با توجه به تجارب جهانی رفورم در این خصوص صورت گیرد. آیا وقت آن  نرسیده که عذرخواهی مسئولین بابت قصورات، کم کاری ها و کاستی ها وارد فرهنگ ما شود؟


2- پیش بینی و پیشگیری: با پیشرفت علوم و تکنولوژی امکان پیش بینی دقیق فراهم شده است. همچنین زمینه پیشگیری از حوادث و اتفاقات ناگوار با هزینه کمتر نیز تاحدود زیادی فراهم شده است.


3- مدیریت بهینه: مدیران متعهد و متخصص با استفاده از علوم پیشرفته و تکنولوژی روز باید اقدام به برنامه ریزی همراه با آینده نگری نماید تا خسارات را به حداقل برساند. سوال این است که آیا دستگاههای مدیریتی کشور خصوصا مدیریت بحران کشور در این زمینه موفق بوده اند؟


4- رعایت استاندارد شهرسازی: امروزه علوم مرتبط با شهرسازی در جهان پیشرفت های شگرفی نموده اند که قادر است از خسارات این گونه حوادث بکاهد. آیا اصول شهرسازی در کشور ما رعایت می شود و با متخلفین برخورد شایسته صورت می گیرد؟

 


5- فقر: فقر به دو بخش فقر فرهنگی و فقر مادی برمی گردد فقر فرهنگی و عدم آگاهی مردم عاملی مهم و اساسی در این زمینه بوده است. همچنین فقر مادی باعث می شود بخشی از مردم در حاشیه شهرها که در مکان های ارزان ولی آسیب پذیر می باشد اقدام به خانه سازی نمایند.


6- معیشت: با توجه به اینکه بخشی از مردم درآمدشان از کشاورزی  و دامپروری می باشد، لازمه اش زیستن در کنار رودخانه ها می باشد. که باعث بالا رفتن ریسک و خطر می شود.


7- عدم باورمندی و پایبندی به قانون: تصرفات و تخلفات، چنگ اندازی به جنگل ها، تصرف حریم رودخانه ها، ساخت و سازهای غیرمجاز، تخریب محیط زیست که توسط افراد و ارگان ها و سازمان هایی که با استفاده از رانت سیاسی و سوء استفاده از اهرم های قدرتی که در اختیار دارند خود را در جایگاهی بالاتر از قانون می بینند و یا پایبند قانون نیستند، باعث بحران بی سابقه تخریب طبیعت در طول تاریخ این مرز و بوم شده، از دیگر عوامل حوادث و سوانحی همچون سیل می باشد.


8- فواید و پیشگیری: علیرغم خسارات و صدماتی که به کشور وارد شده بخش قابل توجهی از کمبود آب کشور نیز جبران شده است. همچنین سیل اخیر آشکار کرد که ما در زمینه مهار آب های سطحی از جمله ساخت سدها، بندها و... ضعف داریم.


9- عبرت آموزی: سیل اخیر حاوی درسی بسیار گرانبها بود و آن اینکه افراط و تفریط در مسائل خانمان سوز می باشد و بایستی از افراط و تفریط پرهیز نماییم.


10- عدم تعرض به حقوق دیگران: حریم، حقوق و جایگاه دیگران را رعایت نکردن خسارت بار است. رعایت نکردن حریم رودخانه، مسیل ها با توجه به اینکه رودخانه خانه رود است و وقتی ما به آن تجاوز نماییم با عکس العمل آن در قالب سیل مواجه می شویم. شایسته است درس بزرگتری نیز بگیریم و آن اینکه به حقوق دیگران نیز احترام بگذاریم.
چاپ روزنامه افتاب یزد 18 فروردین 1398.

۱۸ فروردين ۹۸ ، ۱۳:۰۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

مدرسۀ فکرت 32

مجموعه پیام‌هایم در مدرسۀ فکرت

  قسمت سی و دوم

 

 

بقیه در ادامه

ادامه مطلب...
۱۴ فروردين ۹۸ ، ۱۱:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |
چهارشنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۸، ۱۰:۲۳ ق.ظ دامنه |
برانگیخته شدن خاتم الانبیاء

برانگیخته شدن خاتم الانبیاء

به قلم دامنه: به‌ نام خدا. در حالی‌که در چهل‌سالگی بود، طبق رسم همیشگی‌اش برای عبادت و تفکر به غار حرا رفته بود، جبرئیل نازل شد و پنج آیۀ اول سورۀ علَق را برای محمد امین بیان کرد: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ. اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ. خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ. اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ.  الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ. عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ.

 

به نام خداوند رحمتگر مهربان. بخوان به نام پروردگارت که آفریده است‏. که انسان را از [نطفه و سپس‏] خون بسته آفریده است‏. بخوان و پروردگار تو بس گرامى است‏. همان که با قلم [و کتابت انسان را] آموزش داد. به انسان چیزى را که نمى ‏دانست، آموخت.

(سوره ۹۶: العلق - جزء ۳۰ - آیه های 1 تا 5 ترجمه خرمشاهی)

 

غار حرا

 

قبل از بعثت نیز، به محمد امین الهاماتی می‌شد. پس از دریافت وحی الهی، از کوه پایین آمد و به سمت مکه و خانه رفت. ماجرا را برای حضرت خدیجه _سلام الله علیها_ بازگفت. خدیجه گفت: «به خدا دیرزمانی است که من در انتظار چنین روزی، بسر برده‌ام، و امیدوار بودم که روزی تو رهبر خلق و پیغمبر این مردم شوی.»

 

در روزهای آغازین بعثت، هنگام استراحت محمد رسول الله _صلّى ‌الله‌ علیه‌ و‌ آله و سلّم_، جبرئیل بار دیگر بر آن حضرت نازل شد و آیات نخستین سوره مُدثّر را خواند: یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ. قُمْ فَأَنْذِرْ. وَرَبَّکَ فَکَبِّرْ. وَثِیَابَکَ فَطَهِّرْ. وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ. وَلَا تَمْنُنْ تَسْتَکْثِرُ. وَلِرَبِّکَ فَاصْبِرْ. اى مرد جامه‌ بر خود پیچیده‏. برخیز و هشدار دِه‏. و پروردگارت را تکبیر گوى‏. و دامنت را پاکیزه بدار. و از آلایش [شرک‏] بپرهیز. و بخششى مکن که پاداش [و پاسخ‏] بزرگتر یابى. و در راه پروردگارت شکیبایى کن‏.

(سوره ۷۴: المدثر - جزء ۲۹ - آیه های 1 تا 7 ترجمه خرمشاهی)

 

پیامبر بر اساس این آیات، می‌بایست پیوسته به فکر بیم‌دادن مردم از نافرمانی خداوند باشد و تا مدتی دعوت پنهانی داشتند. در نوشتن این متن از این (منبع) بهره گرفتم.

۱۴ فروردين ۹۸ ، ۱۰:۲۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

قم، مشهد، نوروز 1398

مشهد مقدس. نوه ام علی

 

حرم امام رضا (ع). نوروز 1398. عکاس: دامنه

السلام علیک یا علی بن موسی الرضا

 

بقیۀ عکسها در: اینجا

 

مشهد. تندیس و نماد زائران رضوی. در خیابان نواب صفوی

چهاراه شهید شوشتری. نوروز 1398. عکاس: دامنه

۱۲ فروردين ۹۸ ، ۱۹:۳۳ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |

تاریخ داخائو

به قلم دامنه: به نام خدا. سلام. فلکه فکرت (قسمت بیستم) بازداشت حفاظتی. من در این فلکه فکرت در مدرسۀ فکرت، «تاریخ داخائو» را بُرش می‌زنم، با نوشتن سه نکته، یک پیوست و یک تبصره:

 

نکته‌ی یکم: زندانیان را فلک می‌کردند و تاب می‌دادند و در دفاع از این کارشان می‌گفتند می‌خواستیم آزمایش کنیم که آیا ماهیچه‌های زندانی نیرو دارد یا نه؟ نکته‌ی دوم: از میان زندانیان برای ورماخت (=ارتش آلمان نازی) عضوگیری می‌کردند و تبهکاران می‌توانستند عضو تیپ بدنام «دیرله‌وانگر» شوند تا آزادی یابند. نکته‌ی سوم: طبق دستور هیتلر شهروندان را با عنوان «بازداشت حفاظتی» دستگیر می‌کردند. یعنی به هر کس که مشکوک بودند باید دستگیرش می‌کردند تا امنیت جامعه حفظ شود.

 

 

پیوست: من کتاب ۴۲۵ صفحه‌ایی «تاریخ داخائو» نوشته‌ی پل بِربِن، ترجمه‌ی جمشید ترابی را سال ۱۳۸۴ در یک مسافرت خواندم. کتابی تکان‌دهنده و دردناک. این اثر به اردوگاه و شکنجه‌گاه هراس‌انگیز می‌‌پردازد که توسط هیتلر در شهر داخائو در شمال غربی آلمان ایجاد شده بود؛ جایی بی‌اندازه مَخوف و هولناک که ۲۲۸هزار و سیصد نفر از مخالفان هیتلر (که بیشترشان از کمونیست‌های سراسر جهان بودند) در آنجا محبوس گردیدند و بیش از ۵۰ هزار نفر از آنان به بدترین دَدمنشی نابود شدند. تبصره: غرب، تاریخ وحشتناکی دارد. شیفتگان و دلباختگان آن اما این تاریکی‌ها را نادیده می‌انگارند و دست به تطهیر و تبلیغ آن می‌زنند!

۰۳ فروردين ۹۸ ، ۲۲:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |
پنجشنبه, ۱ فروردين ۱۳۹۸، ۱۰:۵۸ ق.ظ دامنه |
آب را هدر ندهیم

آب را هدر ندهیم

به قلم دامنه: به‌ نام خدا. اگر در قضیۀ آب، آداب مصرف، فرهنگ اخلاقی و سفارش‌های دینی رعایت نشود، ممکن است بر سر کمبود و نبود آن، میان مردم نزاع آبی پدید آید و بر سر حق‌آبه، با هم بجنگند! و نسبت به هم بدبین شوند. سال قبل بود که در این (منبع) خواندم که ۸۰ هزار روستای ایران با بحران بی‌آبی مواجه است. و این خبر ناخوشایند برای ایران بزرگ و چهارفصل، بسیارناگوار و خیلی‌بد است.
 
 
 
بیاییم باهم، با اراده‌ای محکم و عزمی جزم، آب را هدر ندهیم و این منبع حیات را بآسانی و با نادیده‌انگاری این نعمت عظیم الهی از دست ندهیم؛ چه در وضو، چه در آشپزخانه، چه در نظافت، چه در کشاورزی، چه در باغداری و چه در جامعه و مجامع عمومی.
۰۱ فروردين ۹۸ ، ۱۰:۵۸ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |