قلم قم دامنه دوّم

جان، جهان، ایران، انسان، ادیان، قرآن، عرفان، ایمان

۱۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

در غم فراق دانیال دستیار

 

شادروان دانیال دستیار که در اثر برق‌گرفتگی در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، درگذشت

مرحوم دانیال دستیار

 

به قلم سید علی اصغر و دامنه:

 

سید‌ علی‌اصغر: سلام  شرحه شرحه در دلم غم دارم امروز. جوان ، جان ملت است . پدیده ناگوار جان جوانی را گرفت که برای آتیه خویش در حال کارکردن بود و امیدوار به زندگی ... شرح غم دانیال ، دریای از واژگان قدخمیده ایست که آه دارند و اشک می ریزند . شرح غم مرگ دانیال ، نغمه ناله های است که مردم فهیم داراب کلابرای درد جانکاه پدر و مادر جوانی زمزمه می کنند ... انوار الهی بر روحش ببارد تا همواره بیاد خنده های زیبا و مهربانی اش باشم . به خاندانش تسلیت عرض می نمایم . بویژه دوست و برادرم سید علی اکبر هاشمی که پدر خانم دانیال بودند و دوست و استادم ابراهیم طالبی که دایی همسرش محسوب می شوند.

 


دامنه: سلام سید. با این متن آکنده از احساس پاک و حزن و اندوه تو سید علی‌اصغر بشدت گریستم. دانیال ما دست‌کم دو برجستگی داشت پیش من: افتادگی و اخلاق و نیز کار و تلاش و عفّت. حال چهره‌ایی ازو در برابر چشمانم چشمک می‌زند که سال قبل در منزلم قم، در پیش‌روی من، بر ما چه خنده‌های خوش و مهربانی‌های راستین نشان می‌داد. نغمه‌ی غمین تو سید علی‌اصغر چه عالی و محزون در الفبای دردمان بازتاب داشت. نوشتی از آنچه که در دل الهام یافتی. واژگان تو همه از سرِ فلسفه‌ی زیستن است و درک والای حیات. بر من با این نگاه مهربان و سرشار انسانیت تسلا بخشیدی. دانیال را  جلوی چشمانم گذاشتم و اشک می‌ریزم. ای وای حسرتا! به آن همه خوبی‌های دانیال و معصومیت خواهرزاده‌ام سیده‌فاطمه هاشمی که تنها شد و یک عمر اندوه و تراژدی. بگذار بگریم رفیق. تسلیت می گویم به تمامی بستگان نسبی و سببی اش به ویژه به خواهرم و خواهرزاده ام و جناب سیدعلی اکبر هاشمی دامادمان، و نیز به پدر روانشاد دانیال آقای علی دستیار و پدربزرگ او عموی مان جناب حسین دستیار. خدا رحمت کناد.

۲۶ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۱:۴۹ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

مثل حضرت خدیجه پیدا نخواهد شد

به قلم دامنه. با یاد و نام خدای مهربان. رحلت حضرت خدیجه. امشبْ شبی، در بیش از ۱۴ قرن قبل، غمی سنگین بر دل پیامبر امین و ستوده حضرت محمد مصطفی نشست؛ یعنی رحلت حضرت خدیجه کبری _سلام الله علیها_ که مادر مؤمنین است و فخر اسلام و بانوی والاگوهر انسانیت. با یادآوری و گرامی‌داشتِ این شب، و درود و رحمت بر آن همسر خبیر و نیکوکار پیامبر، یک سخن از رسول الله هدیه‌ی دلدادگان و پیروان اهل‌بیت _علیهم‌السلام_ می‌کنم: پیامبر اکرم _صلوات الله علیه وآله_ فرمودند: «مثل خدیجه پیدا نخواهد شد. خدیجه در آن هنگام که مردم مرا تکذیب کردند، مرا تصدیق نمود، و مرا با ثروت خود براى پیشرفت دین خدا یارى نمود.»

صلوات به روح حضرت خدیجه که درودهای خدا بر اوست

۲۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۶:۳۹ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

روح آیین پروتستان

به قلم دامنه. به نام خدا. چند نکته دربارۀ کتاب «روح آیین پروتستان» نوشتۀ «رابرت مک آفی براون» ترجمۀ فریبرز مجیدی. چاپ اول. 1382. در 503 صفحه. مؤسسۀ نگاه معاصر.

 

او در صفحه‌ی ۳۹ بر این نظر است نخستین کار در برابر کسی که سخنانی نادرست نسبت به آیین شما می‌گوید این است که بکوشی «بدفهمی‌های او را» برطرف کنی.

 

او همچنین در صفحه‌ی ۳۰ نکته‌ای مهم‌تر بر قلم جاری ساخته و فکر افرادی را تقبیح نموده که به اثباتِ خطابودنِ آیین دیگران بیشتر علاقمندند تا به اثباتِ برحق بودنِ آیین خود.

 

عکس از دامنه

 

وی در صفحه‌ی 43  معتقدبودن به رستگاری از طریق فیض الهی به معنی مخالف کردن با رستگاری از طریق اَعمال را مورد بررسی قرار می دهد.

 

در صفحه‌ی 35 زبان معتبر دینی را زبان کتاب ها و مباحثات نمی داند بلکه زبان نماز و نیاش می داند. در صفحه‌ی 145 بر این دست می گذارد که واقعیت فیض، واقعیت آزادی را نفی نمی کند.

 

نکته: من معتقدم بر آیین‌ها بسیار جفا رفته، هنوز نیز آیین‌ها گرفتار بدفهمی‌هاست و آموزه‌های راستین آن با بدفهمی‌ها آلوده است. به قول شهید مطهری، احیاء تفکر دینی لازم است. مانند جنبش فکری علامه اقبال لاهوری.

نوشته‌ی دیگرم از این کتاب در اینجا

۱۹ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۱:۵۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

ویژه خواران تحریم ایران

به قلم دکتر فتح الله دهقان. ایران از کشورهای در حال توسعه خاورمیانه، دارای اقتصاد تک محصولی و هم پیمان غرب بود. توسعه همواره  دغدغه نخبگان منطقه و ایران بوده است. در این راستا تلاش هایی زیادی توسط نخبگان صورت گرفته و برنامه هایی جهت نیل به توسعه در ایران، کره جنوبی، ترکیه و ... به اجرا درآمد. با وقوع انقلاب اسلامی، ایران سیاست های مستقلی از ابر قدرتها را در پیش گرفت.  امید مردم به توسعه کشور دو چندان شد و تلاش هایی نیز صورت گرفت. هر انقلابی مراحلی را طی می نماید. در مرحله تثبیت علاوه بر نهاد سازی جهت استقرار، در تمدن سازی هم وارد می شود، که نیازمند تعامل و روابط جهانی است. استقلال ایران به مذاق ابر قدرتها خوش نیامد و مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد نمودند. آنها دست به تحریکات و اقداماتی همچون درگیری های داخلی، جنگ تحمیلی و ... زدند. تحریم نیز یکی از اهرم ها در راستای اجرای دیپلماسی فشار بر ایران بوده است. طراحان تحریم اهداف متنوعی همچون منزوی سازی کشور، تحدید و توان نظامی، اخلال در نظام اقتصادی و پولی کشور که منجر به اختشاشات اقتصادی و باعث ریزش سرمایه اجتماعی حاکمیت شود را دنبال می نماید.

 

 

همچنین به چالش کشیدن  قدرت نرم حاکمیت در سه سطح راهبردی، میانی و عملیاتی  را در خصوص ایران پیگیری می نمایند. تحریم های ظالمانه آمریکا موجب کند شدن روند توسعه کشور همچنین در تمدن سازی انقلاب خدشه وارد نموده است. مشکلات طاقت فرسایی را برای مردم ایجاد نموده و در اجرای برنامه ها و سیاست های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور خلل ایجاد کرده که موجب صدمه به ام القراء شده است. اما، تحریم ها در درون کشور خوان نعمتی برای عده قلیلی گسترده، همچنین منافعی را برای بعضی کشورهای منطقه و جهان فراهم نموده است. در این خصوص مواردی را به عرض می رسانم:


1-کاسبان داخلی تحریم: تحریم های ظالمانه امریکا موجب سختی و مشقت برای عموم مردم ایران شده است. اما، برای عده ای قلیلی منافع سرشاری را در بر دارد این عده کم تعداد با سوء استفاده از شرایط پیش آمده و به بهانه دور زدن تحریم ها به درآمدهای نجومی دست می یابند. آنان خواهان بازگشت تحریم ها هستند زیرا  نان آنها در تحریم است.


2- کاسبان جهانی تحریم : تعدادی از کشورهای جهان از تحریم ها منتفع می شوند. به عنوان مثال هند و چین منافعی را کسب می نماید. هند منافع اقتصادی ولی چین علاوه بر منافع اقتصادی در زمینه سیاسی و رقابت با امریکا و کشورهای غربی از این رویداد منتفع می شود.


3- معاندین و مخالفین نظام: مخالفین نظام نیز از این بابت خوشحال اند زیرا تحریم ها موجب نارضایتی مردم می شوند و به خیال خودشان آنان را در رسیدن به هدفشان که براندازی نظام است نزدیکتر می کند. انان نیز از بازگشت تحریم ها  استقبال می نمایند و همواره امریکایی ها را برای اعمال تحریم های جدید تحریک و تشویق می نمایند.


4- رقبای تاریخی این مرز و بوم : روسیه و ترکیه که رقبای تاریخی کشورمان می باشند از دیگر برندگان بازی تحریم ها می باشند. در این بین روسیه سود مضاعفی از این تحریم ها برده و به مثابه اهرمی برای پیشبرد سیاست های منطقه ای و جهانی خود از آن استفاده می نماید. در حقیقت برنده اصلی بازی تحریم ها روس ها هستند.


5- امریکا و رژیم اشغالگر قدس: سیاست های این دو کشور همواره در راستای تضعیف جمهوری اسلامی بوده است. این تحریم ها که در جهت فشار بر مردم و سرخوردگی از نظام می باشد از نظر آنها در راستای خواست و رویای این دو کشور در جهت براندازی نظام می باشد.
روزنامه افتاب یزد 17اردیبهشت 1398.

۱۹ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۱:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

مدرسۀ فکرت ۳۸

مجموعه پیام‌هایم در مدرسۀ فکرت

  قسمت سی و هشتم

 

 

بقیه در ادامه

ادامه مطلب...
۱۸ ارديبهشت ۹۸ ، ۲۳:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

رمَضان، گناه را می‌سوزاند

به قلم دامنه. به نام خدا. از آنجا که از پیامبر اکرم _صلّى ‌الله‌ علیه‌ و‌ آله و سلّم_ روایت شده است که فرمودند: «این ماه را رمضان نامیده‌اند چون‌که گناهان را می‌سوزاند»، ان‌شاءالله به لطف خدا در این ماه مبارک بتوانیم نوشته‌هایی از جنسِ آینه بخوانیم تا شاید با نظرافکندن در آن، خود را آراسته‌تر از دیروز و آماده‌تر برای فردا نماییم و بتوانیم خودشِکافی کنیم. خودشکافی را از نویسنده‌ی کتاب روح آیین پروتستان رابرت مک آفی براون، وام گرفتم.

 

امام صادق _علیه‌السلام_ سخن مهمی دارند که درون‌مایه و نقل به مضمون آن این است: انسان باید اول «قلبِ واعظ به خود» داشته باشد. یا «قلبِ هشداردهنده» داشته باشد. و اگر نشد «یک دوستِ پند دِه» بگیرد. اگر این سه نشد، در بند شیطان می‌شود.

 

در آیه‌ی ۸ سوره‌ی رُوم انسان‌ها به «اندیشیدن در خود» فراخوانده شدند: أَوَلَمْ یَتَفَکَّرُوا فِی أَنْفُسِهِمْ. () ماه رمضان ماه «به خود نگریستن» نیز هست. ماهی برای عیب‌زُدایی از خود و پالایش و ویرایش و تنظیم خود. علامه طباطبایی در شرح این آیه معتقد است این استفهام برای تعجب است، و تعبیر در اندیشیدن در نفْس‌ها از باب کنایه است. یعنی آیا در خودتان نیندیشیده‌اید؟ آری؛ هر کس غرق در امور دنیایی خود شود، خویشتنِ خویش را فراموش می‌کند، که اگر به خود بیندیشند، به حق رجوع خواهد کرد.

۱۷ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۲:۱۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

بیمارستان نکویی، هدایتی، فرقانی قم

 

واقفین و خیّرین بیمارستان نکویی، هدایتی، فرقانی قم

 

بیمارستان نیکویی قم. خیابان آذر

 

بیمارستان نکویی، هدایتی، فرقانی قم. خیابان آذر. 9 اردیبهشت 1398. عکاس: دامنه

۱۴ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۹:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

داستان یک سیلی

به قلم حجةالاسلام محمدرضا احمدی: داستان یک سیلی. مرداد ماه سال 1347 کارنامه ششم ابتدایی را گرفتم. شاگرد اول شده بودم. غروب بقچه حمام را برداشتم بروم حمام. وارد حمام که شدم شلوغ بود. چشمم به قفسه خالی افتاد، داشتم به سمتش می رفتم که جوانی با لباس شیک رفت طرف قفسه و ساکش را توی قفسه گذاشت. به او گفتم این قفسه مال من بود. گفت با این بقچه ات قفسه هم می خواهی؟ شَرَق! خواباندم توی گوشش، عینکش افتاد، گردش اشک را توی چشمش دیدم. مثل برق از ذهنم گذشت عجب غلطی کردم. سمت راست صورتش گل انداخته بود. با خودم کلنجار رفتم که معذرت خواهی کنم، اما تلاش بیهوده ای بود.

 

حجةالاسلام احمدی

 

«حاج آخوند» نوشتۀ سیدعطاءالله مهاجرانی

 

شب خوابم نبرد، تمام ذهنم شده بود سالن بیرونی حمام. سرِ کار هم خُیقم تنگ شده بود. حاج آخوند را دیدم، پرسید حال دلت چطوره؟ گفتم خوب نیستم، صدای سیلی بی آرامم کرده. جریان را برایش توضیح دادم. با صدایی آرام و محکم گفت: "سیلی می خوری... یک روزی سیلی می خوری. سی سال هم که بگذرد سیلی خواهی خورد. توی کوه که فریاد می زنی، صدایت برمی گردد، چطور ممکن است سیلی برنگردد". روز جمعه 13 شهریور 1377 رفتم نماز جمعه تهران. وسط خیابان سجاده انداختم و نماز خواندم. آقای میانسالی آمد و از برنامه طعم آفتاب انتقاد کرد. یک نفر با مشت روی شانه ام کوبید. ناسزا گفتند و لگد پراندند و ... درست در همان لحظه فرد میانسال کوتاه قامتی با دست پرگوشت و سنگینش سیلی توی گوشم خواباند که برق از سرم پرید. جواب سیلی سی سال مانده را خورده بودم. صدای حاج آخوند توی گوشم زنگ می زد: "سیلی می خوری ... سی سال هم که بگذرد سیلی خواهی خورد" (قسمت اول: اینجا) بخشی از کتاب حاج آخوند، نوشته دکتر مهاجرانی.

۱۲ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۷:۵۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

مدرسۀ فکرت 37

مجموعه پیام‌هایم در مدرسۀ فکرت

  قسمت سی و هفتم

 

 

بقیه در ادامه

ادامه مطلب...
۱۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۹:۱۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

عراق، مکمل ژئوپلیتیکی ایران

به قلم دکتر فتح الله دهقان. ژئوپلیتیک گذشته ایران در دوره باستان، از حمله اسکندر تا عملیات مرصاد، جنگ ها، عملیات های نا منظم و منظم گذشته تا حال حاکی از این است که غرب کشور منطقه ای سرنوشت ساز بوده و سرنوشت ایران از این منطقه ورق خورده است. روابط ایران و عراق از قرن 16 به بعد که این کشور در ترکیب حکومت عثمانی قرار داشت و پس از فروپاشی ان امپراطوری که کشور عراق متولد شد، فراز و فرودهای زیادی را به خود دیده است. بین النهرین از مهد های تمدن جهان بخشی از ایران بوده، همچنین مدائن پایتخت ایران بوده است. از سوی دیگر مرقد مطهر امامان شیعه در عراق، میعادگاه عاشقان خاندان پیامبر می باشد.در طول تاریخ همواره اختلاف در خصوص مرزهای غربی وجود داشته است. اختلافات در دوره امپراطوری عثمانی و صفویه به اوج خود رسید.

 

از زاویه ای دیگر، همواره تلاش هایی برای حل اختلافات دو کشور نیز صورت گرفته است. تلاش های چند ساله امیر کبیر برای عقد قرارداد ارزروم تا قرارداد 1975 الجزایر که به چندین سده اختلاف بین دو کشور پایان داد شاهد این مدعا می باشد. سقوط صدام و روند حوادث پس از آن منجر به ایجاد روابط حسنه و نزدیکی بی سابقه ایران و عراق در طول تاریخ شده است. این رویداد حساسیت برخی کشورهای منطقه و قدرت های فرا منطقه ای را برانگیخته است. ایجاد تفرقه و جدایی در منطقه همواره استراتژی قدرت های فرا منطقه ای برای نیل به اهداف خود بوده است. سِرویلسون فرماندار کل سیاسی منطقه در سال های اشغال عراق توسط انگلستان در مورد اهمیت استراتژیکی عراق گفته است « کلید کل منطقه در بغداد است و ... لذا نباید عراق با کشورهای جهان عرب یا سایر کشورهای اسلامی متحد شود». در این خصوص لازم دیدم مواردی را به عرض برسانم:

 


1- خلاء ها و محدودیت های ژئوپلیتیکی : ایران و عراق دارای خلاء ها و محدویت های ژئوپلیتیکی هستند، نوع و سطح روابط دو کشور می تواند  تاثیر متفاوتی بر این مسئله بگذارد. بدین صورت که روابط حسنه دو کشور می تواند باعث هم پوشانی خلاء ها و رفع محدودیت های ژئوپلیتیکی دو کشور شود. اما، سردی روابط و اختلافات می تواند رقابت منفی، بیهوده و حوادث خانمان سوزی همچون جنگ را بدنبال داشته باشد.


2- تقویت حسن همجواری: عقل سلیم و علم سیاست همواره تاکید به داشتن روابط خوب و حسنه با همسایگان دارد. نزدیکی ایران و عراق در سال های اخیر امری منطقی و پذیرفته شده بوده وباید سعی شود روابط هر چه بیشتر تقویت و مستحکم تر شود. 


3- ایران، قدرت منطقه ای:  به گواه تاریخ ایران همواره به عنوان قدرتی منطقه ای در خلیج فارس و خاورمیانه مطرح بوده و به ایفای نقش پرداخته است. در این راستا اتحاد با دیگر کشورهای منطقه لازم و ضروری است.


4- پتانسیل های ارتباط با عراق: قرابت تاریخی، فرهنگی،اعتقادی و مذهبی، سیاسی و زمینه های همکاری اقتصادی دلایلی موجه برای توسعه روابط با عراق است.


5- ضرورت تعمیق روابط اقتصادی : در دنیای امروز اقتصاد محور و اساس روابط کشورهاست. با توجه به خلاء های ژئوپلیتیکی بین دو کشور بهترین راه رفع انها پیوند اقتصادی است. شایسته است براساس عوامل مشترک و مثبت اقتصادی دو کشور رابطه بنیادی نهادینه شود. لازم است ایران به توسعه روابط اقتصادی با عراق بپردازد و روابط از مرحله صدور کالا به همکاری اقتصادی صنعتی و تولیدی ارتقا داده شود.


6- تعمیق منطقی روابط: شایسته است روابط دو کشور براساس منافع دو کشور و در چارچوب قوانین بین المللی و در نظر داشتن حساسیت های تاریخی، فرهنگی و ملی مردم ایران و عراق در جهت استفاده از پتانسیل های موجود دو کشور برای اعتلا و توسعه این کشورها و در راستای تامین صلح و امنیت منطقه و جهان باشد. همکاری های ایران و عراق در مبارزه با داعش و دیگر گروههای تروریستی در این راستا بوده است.


7- حفظ وحدت ملی: هرگز نباید خود را درگیر این کرد که از نژاد گرایی دم زد و شهروندان ایرانی را به مصاف عرب ها فرستاد، که برخی از سر غفلت چنین می کنند. ایران هم، بخشی از ملت اش عرب است، عرب هایی که در جنوب و خوزستان از هویت ایرانی بودن دفاع می کنند. نباید در این دام هولناک، به آسانی صید مکاران شد. زیرا مخل وحدت ملی است.


8- عمق استراتژیک، نیاز حیاتی: کشورهای تیزپا و تیزبین منافع و منابع امنیت خود را فقط در داخل جستجو نمی کنند، عمق استراتژیک برای خود می سازند و کشورهای هدف را برای بقای خود در چنته (= توبره و کسیه ) می گذارند. در این راستا ایران، عمق استراتژیک خود را پایا نگه می دارد.
روزنامه افتاب یزد. 8 اردیبهشت 1398.

۱۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۴:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

قلندریّه در تاریخ: دگردیسی های یک ایدئولوژی

به قلم دامنه. به نام خدا. سلام. فلکه فکرت (۲۶). قلندریّه. از کتاب «قلندریّه در تاریخ: دگردیسی‌های یک ایدئولوژی» نوشتۀ دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی. (چاپ سوم 1387. در 656 صفحه از انتشارات سخن) می‌توانم این‌گونه گزارش بگذارم تا اگر نتوانستید کتاب را بخوانید دست‌کم اساس آن را باخبر باشید:

 

همه و همه، قلندر را شخص فرض کرده‌اند حال آن‌که قلندر تا قرن هفتم اسمِ مکان بوده است و افرادِ منسوب به آن مکان را «قلندری» می‌گفته‌اند و قلندر خود جایی بوده است مثل مسجد یا میخانه یا مدرسه. (صفحۀ 37 و 38)

 

از نظر کدکنی جنبش قلندریّه یک جنبش چندساحتی است. با یک نگاه منشوری می‌توان در آن رنگ‌های بیشماری دید: از مزدک‌گرایی و آیین‌های ایرانیِ کهن گرفته تا راه و رسم جوانمردی و عیّاری و فتوّت، از عناصری از آیین خرّم‌دینان تا اندیشه‌هایی از گنوستیسیسم [=اعتقاد به ثنَویت] و عرفان اسلامی در صورتِ مکتب ملامتیانِ نیشابور تا گرایش‌های قرمطیانه و شیعی و حروفی و اهل حق. تصویری متناقض از مردمی که از یک سوی با ثروت‌های بزرگ و تعدّد زوجات و نظام برده‌داری و قتل نفس و تباه‌کردن طبیعت و آلودنِ محیط زیست مخالف‌اند و از سوی دیگر و در دورانی دیگر، به تعبیر کدکنی «جز دریوزگی و گدایی کاری ازیشان دیده نمی‌شود.». (صفحۀ 13)

 

عکس از دامنه

 

کدکنی در این کتاب اثبات کرد آیین قلندری یک آیین ایرانی‌گرای اسرارآمیز است که در طول تاریخ قرن‌های چهارم و پنجم و ششم که نامش هست و نشانش ناپیداست، در شکل پنهانی، به فعّالیت خود می‌پرداخته است. (صفحۀ 62)

 

به روایت شفیعی کدکنی _که از سوی استاد مرحوم بدیع‌الزمان فروزانفر به این پژوهش سفارش شده بود_ نخست اسناد و اشارات، دربارۀ قلندریه، از تصوفِ خراسان آغاز شده و با ظهور قطب‌الدین حیدر زاوگیِ خراسانی و مهاجرت حیدریانِ پیروِ او به آسیای صغیر [آناتولی تا شمال مدیترانه و شمال آفریقا] و عراق و سپس شام و آنگاه مصر و شمالِ آفریقا، شاخه‌های قلندریان حیدری در بخش عظیمی از جهان اسلام پراکنده می‌شوند. (صفحۀ 190) بی‌گمان در بعضی از ادوار تاریخی، اینان در نگاه کدکنی «مردمی دریوزگر و بی‌آبرو و منکر تمامِ ارزش‌های اخلاقی بوده‌اند و در ادواری، صاحبان اصول و قواعدی در اندیشه و نگاه به هستی.»

 

نکته: در ایران دو جریان فکری «سلامت» و «ملامت» وجود داشت. از درون مذهب ملامت، جریان قلندری و شاخه‌های عجیب و غریب‌اش سرچشمه گرفته و حتی تا الحاد و انکار همه‌ی ارزش‌های دینی پیش تاخته چون دچار افراط در ایران‌گرایی و قومیت و فرهنگ محلی شده بود.

۰۸ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۷:۲۲ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دامنه |

زندگی معنوی یک روحانیِ اصیل روستای مهاجران

به قلم حجةالاسلام محمدرضا احمدی: حاج آخوند؛ این کتاب روایت زندگی معنوی یک روحانیِ اصیل هست که به حاج آخوند شهره بود (۱۲۸۴_۱۳۵۲ش). اهل روستای مارون (مهاجران) در ۳۰ کیلومتری اراک به طرف خرم آباد. دوستان بر توانایی قلمی دکتر مهاجرانی آگاه هستند. او توانست به زیبایی هرچه تمامتر ویژگی های آسمانی و معنوی حاج آخوند را ترسیم نماید.

 

حجةالاسلام محمدرضا احمدی


شخصیت باسوادی که حضور و سکونت در روستا ترجیح داد و به جای سفرهای آفاقی به انفس پرداخت و از نورانیت وجودش تشنگان را سیراب می نمود. نفوذ کلام او فوق العاده بود، باطن باصفای او همه جا را مصفا می کرد.سلوک ثقلینی و عرفان اهل بیتی او موجب شد تا هویت معنوی خالصی را داشته باشد. عرفانی شریعت خواه، نه شریعت گریز. تحلیل و تفسیر او از آیات و روایات و نهج البلاغه، تفسیر او از آیه نور و زیارت وارث و همچنین از فردوسی و خیام و حافظ و ... عجیب است. می گفت بگویید فردوسی قدوسی. معتقد بود کتابهای این بزرگان از دایره لفظ خارجند باید آنها را با دل خواند. معلم مارکسیست ادبیات، همانندِ معلم توده ای، بعد از صحبتهای حاج آخوند در باره شاهنامه و خیام، متقاعد شدند که باید شاهنامه و خیام را دوباره بخوانند.


بیشتر روزهای ماه رحب را روزه بود و شب اول ماه رمضان را تا صبح به عبادت و سجده می گذراند و می گفت رمضان تکه ای از بهشت است. نگاه او به جهان و هستی همانند حافظ بود و همه چیز را معجزه الهی می دانست:جلوه گاه رخ او دیده من تنها نیست ماه و خورشید همین آیینه می گردانند. ارتباط و نحوه تعامل او با ارامنه که در نزدیکی روستا سکونت داشتند مثال زدنی است. این را می توان از میزان علاقه و احترام آنان به حاج آخوند فهمید. از آن دست آدم هایی بود که از دیدنش سیر نمی شدی و وقتی کنارش می نشستی چایی ات سرد می شد. اگر روحانیت بخواهد تاثیرات روحانی و معنوی در مردم داشته باشد باید چنین سلوکی را انتخاب کند، وگرنه کار خیلی سخت خواهد شد. بعضی از بخش های کتاب عجیب تاثیرگذار و نافذ است.

(قسمت دوم: اینجا)

۰۷ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۳:۵۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |
شنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۹:۰۵ ق.ظ دامنه |
روستای اوسا. ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

روستای اوسا. ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

روستای اوسا. ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸.

روستای اوسا. ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸.

۰۷ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۹:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |

مناظرۀ ژیژک و پیترسون

متن نقلی: «مناظرۀ میان دو تن از جنجالی‌ترین شخصیت‌های فکری جهان در تورنتو برگزار شد. در این مناظره، فیلسوف اسلوونیایی، اسلاوُی ژیژک رو‌به‌روی روان‌شناس کانادایی، جردن پیترسون نشست تا دربارۀ تقابل سرمایه‌داری و مارکسیسم گفت‌وگو کنند.

 

  

اسلاوُی ژیژک و جردن پیترسون

 

گفت‌وگوی ژیژک و پیترسون با عنوان

«شادی: سرمایه‌داری در برابر مارکسیسم»

 

اینجا

 

یا

بقیه در ادامه:

ادامه مطلب...
۰۳ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۸:۲۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دامنه |