عصر مدرسه :: دامنه‌ی داراب‌کلا
Menu
مطالب دامنه را اینجا جستجو کنید : ↓↓

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پيشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعی
دنبال کننده ها
بايگانی ماهانه
نويسنده ها
 
 
سلسله بحث عصر مدرسه
 
نویسنده: قم. ابراهیم طالبی دارابی دامنه
 

چرا سپاه در شهرها و روستاها دخالت دارد؟

واژه‌شناسی: دخالت در این جا به معنای هم نقش است و هم موجه. خواستم این نقش را در نُه علت جست‌وجو کنم. البته بند ۱۰ را عمداً ناگفته گذاشتم:
 

علت ۱ : وقوع جنگ

شاید اصلی‌ترین علت، همین عامل جنگ بوده باشد که سپاه را به نهادی مرتبط با مردم تبدیل کرد. زیرا هدایت جنگ را بر عهده داشت و مردم در جنگ، با دلخواه خود نقش سپاه را پذیرا شدند.
 
 

علت ۲ : شورش‌های داخلی دهه‌ی شصت

گروه‌هایی سیاسی با سه هدف منفک و بعضاً متحد به رویارویی خشن با انقلاب اسلامی روی آورده بودند، (تجزیه، خودمختاری، تصاحب قدرت) سپاه در سرکوب این گروه‌ها دخالت و امنیت را حکمفرما کرد و همین اشتیاق مردم را به سپاه ایجاد کرد.
 
 

علت ۳ : باقی ماندن مشیء مسلحانه‌ی گروه‌ها

علی‌رغم سرکوب تجزیه‌طلبان، اما همچنان گروه‌های سیاسی وابسته یا تشنه‌ی تنازع و قدرت، سعی کردند تناسب قدرت را برهم بزنند و حکومت را به قدرت‌طلبی روحانیت متهم کنند، سپاه در برابر آنان ایستاد و غائله‌های بی‌شماری را درهم کوبید و نگذاشت ثبات سیاسی کشور خدشه‌دار شود. این رویکرد سپاه موجب جانبداری مردم از نقش سپاه در حفاظت از انقلاب و کشور شد.
 
 

علت ۴ : تأسیس بسیج مستضعفین

با ایجاد بسیج، مسئولیت جذب، سازماندهی رزم و آموزش، سیاستگذاری، و هدایت این سازمان بر عهده‌ی سپاه گذاشته شد و این از عامل‌های مهم دخالت سپاه در امور مهم عمومی شد و مردم هم خود را به سپاه مرتبط یافتند.
 
 

علت ۵ : مکتبی - انقلابی بودن نهاد سپاه

سپاه سیاسی‌ترین نهاد عمومی کشور بوده و هست چون حفاظت انقلاب و کشور و سران حکومت مستقیماً به آن واگذار شد. چنین امری سپاه را دارای نقش مستقیم در امور مهم کرد و دخالت درین امور جزوِ ذات و سرشت سپاه شد.
 
 

علت ۶ : اعضای اولیه‌ی سپاه

نخستین اعضای سپاه -که در درون این نهاد به پاسداران قدیمی مشهورند- جزوِ پیشروترین انقلابیون بودند و نمی‌توانستند از امور مردم و انقلاب خود را کنار بکشند و یا نظاره‌گر باقی بمانند، زمان مبارزات با شاه آنها دوشادوش سیاسیون در نهضت حضور تعیین‌کننده داشتند.
 
 

علت ۷ : ارتباط سیاسیون با سپاه

نیروهای انقلاب تماماً با سپاه و اعضای برجسته‌ی این نهاد یا رفاقت داشتند یا قرار کاری و نشست‌های سیاسی. همین، زمینه‌ساز نقش سپاه در امور شد و فضای حاکم بر سپاه را سیاسی و انقلابی نگه داشت.
 
 

علت ۸ : تمایل مردم به رابطه با سپاه

این تمایل چنان بالا بود که خیلی از افراد دوست داشتند یک پاسدار باشند که جمله‌ی امام خمینی رحمت الله «ای کاش من یک پاسدار بودم» این عظمت و شأن سپاهی‌شدن را صدچندان بالا برده بود. و پاسدارشدن جزو آمال گردیده بود. زیرا پُر پرستیژترین شغل انقلاب و امنیتی‌ترین اشتغال محسوب می‌شد.
 
 

علت ۹ : مأموریت بحرانی به سپاه

در بسیاری از مواقع، کار فقط با دخالت سپاه حل می‌شد، مثل غائله‌ی ترکمن‌صحرا، مثل نجات پاوه، مثل سرکوب شیخ خزعل، مثل نابودی خانه‌های تیمی، مثل شرارت‌های مرزی، مثل مبارزه با قاچاق و سوداگری، و حتی مقابله با هواپیماربایی که به یک اقدام فراگیر بدل گردیده بود.
 

مقصد شریف با کدام شیوه‌ی صحیح؟

امام خمینی رحمت الله در کتاب "شرح جنود عقل و جهل"ص ۳۱۲ تا ۳۱۵ مطلبی دارد بس‌مهم، با عنوان "رِفق و مُدارا" که چکیده‌اش را می‌توانم این طور برداشت کنم. عبارات داخل گیومه "..." همه از آنِ قلمِ امام است :

 

اول

بر "مَدخلیتِ کامل" رِفق و مُدارا در "انجام امور" دست گذاشت؛ و این تفکر امام، وسعت دارد درین اثر؛ بسا که در "معاشرت با خلق" باشد؛ یعنی تدبیر امور دنیا. و چه بسا "راجع به امور دینی و هدایت و ارشاد" مردم.

 

دوم

روی امر و نهی (معروف + منکر) هم آن را دخیل می‌داند؛ یعنی ارشاد و حذردادن باید بر پایه‌ی مدارا باشد و از رِفق و حُسن برخورد، مایه یگیرد.

 

سوم

بر  همین اساس امام  معتقد است در "ریاضت نفس و سلوک الی الله تعالی" انسان باید اول اهل رِفق و مُدارا باشد. استناد امام به این حدیث است که "رفق میمنَت دارد و خُرق و عُنف، شُوم است" رِفق چیست؟! معلومه خا، مساوی هست با نرم‌خویی. مدارا چیست؟! معلومه این هم؛ برابر است با معاشرت نیکو و تحمّل دیگران. ( اینجا )

 

چهارم

می‌رود روی آثار این اصل، که اگر بر فرض کسی بخواهد مثلاً "با شدّت و سلطه" کسی را به اطاعت وا دارد، امکان ندارد زیرا "قلب او همراه" نیست. مثال هم می‌زند امام، این مثال: "فتح قلوب از فتح ممالک بالاتر است". حتی "فتوحات اسلامیه در اثر فتح قلوب نظامی اسلامی بوده و اِلّا با عِده و عُده این پیشرفت غیرممکن بود."

 

پنجم

بالجمله چارچوب رِفق و مُدارا در نگاه امام رحمت الله، به عنوان یک شیوه و عقیده "در پیشرفت مقاصد، از همه چیز مؤثرتر است." بهترین نمونه برای این عبارت و تفکر آن حضرت، همان خُلق عظیم پیامبر اکرم صلوات الله است که دل همه را نرم می‌کرد، سپس مکتب را در قلب می‌نشاند. لذاست که درین کتاب برای مقاصد دینی مانند "ارشاد و هدایت مردم" اصل مدارا و رِفق از "مُهمات" شمرده شده است که "بدون آن، این مقصد شریف" طی نخواهد شد.

 

چرا نباید هر سایتی را باز کرد؟!

حد کم به دو علت. اینک برمی‌شْمُرَم:

یکم. علت اخلاق دینی:

دین به ایمانوردان به‌آسانی اجازه نمی‌دهد که بر هر کاری دست یازند. ورود به هر سایت، زیان اخلاقی دارد. گاه آنقدر مسائلِ زرد در سایت‌ها هست که انسان باید شرم کند حتی ثانیه‌ای در آن درنگ و مکث کند؛ درنگ همانا و بیراهگی همانا و خسران همانا.

 

دوم. علت اخلاق حرفه‌ای:

لابد مُخبر هستید سایت‌ها اغلب دام و تور برای بازدیدکنندگان هستند؛ صیدشان چندین چیز است که من ورود نمی‌کنم. اما یک آدم حرفه‌ای و زیرک، هرگز خود را در دام این صیادان سارق! نمی‌اندازد. برخی ازین سایت‌ها با شگرد فریب تیتر می‌زنند؛ در تیترِ خبر، خواننده را با جمله‌ی پرسشی و تعجبی و بدون تصریح اصل خبر، تحریک می‌کنند تا طرف دست به بازکردن آن پست بزند که کنجکاوی کند ببیند چی هست، اما واقعاً در آن ارزش خبری وجود ندارد. هدف اصلی آنان، نه خبر و اطلاعات دادن، که به نمایش گذاشتن تبلیغات فریبنده‌ی‌شان است. یعنی با فکر تجاری، تور پهن می‌کنند برای مخاطبان احتمالی. دیگر این که بدذاتی برخی سایت‌ها این است که در تَه یا گوشه و یا جاهایی مخفی‌تر از سایت، ویدئویی تبلیغی جاسازی می‌کنند که بدون رضایت و یا اختیار شما، خودبه‌خود دانلود می‌شود و این کار باعث سوختن بخشی زیاد از بسته‌ی اینترنت یا هزینه‌ی وای‌فای شما می‌شود بی آن که از چن باخبر بوده باشید. پس؛ برای درهم کوبیدن چنین شگردهایی، اساساً به سمت بازکردن چنین سایت‌هایی نروید که هیچ ارزش و حقی برای مخاطب قائل نیستند. گفته باشم. ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ دامنه توحید.

 

خدا خدا می‌کنیم که

تقریباً همه با این عبارت آشناییم. مفهومِ "کاشکی" در آن پنهان است؛ نوعی آرزو برای وقوع. هم برای نَعت و نِعمت است و هم واسه‌ی نفرین و نفرت. البته به انضمام نقمت و لعنت. بله؛ درست حدس زده‌اید وِرد زبان هم شده است. با این عبارت، خداوند بزرگِ قادر را میانجی مسئله‌ها می‌کنیم. حالا می‌روم روی مثالات که مطلب راحت هضم شود نویسنده یا گوینده چه اراده کرده است:

 

مثلاً

خدا خدا می‌کنیم که سرش به سنگ بخورَد و خودش روزی بفهمد دارد راهِ کج می‌رود.

 

مثلاً

خدا خدا می‌کنیم که خواستگاری‌اش ختم به خیر شود؛ چون همه با چنین پیوندی یا رُک مخالفند یا رو در رو مسئله دارند.

 

مثلاً

خدا خدا می‌کنیم که کاشکی باران بیاید زراعت وسیع امسال ما نخشکد تا خرج کربلا و حج و زیارت مشهد مقدس در آید.

 

مثلاً

خدا خدا می‌کنیم که انقلاب ما ختم به خیر شود و به انقلاب مهدی ع بپیوندد تا غیب و ظهور با هم جوش خورند.

 

خلاصه؛ خواستم رسانده باشم میان زبان مردم با کاش و آرزو یا لعن و عَوعَو!! ربط است. مردم میانجی‌گرانه بین سه ضلع مسئله و خود و خدا نوعی دعا، پنهان یا عیان می‌کنند. این نشان می‌دهد در طول زمان، رجوع به مبداء اَقدسِ آفریننده، همآره وجود داشته است. حالا من خدا خدا می‌کنم که مردم مؤمن و خداپرستِ خداترسِ خدادوست از فرهنگ دینیِ قشنگِ "خدا خدا می‌کنیم که..." هیچ وقت دست برندارند و همیشه خدا را وارد و ناظر و دخیل مؤثر امور خود بدانند. بگذرم. دامنه‌ی توحید.

 

طی‌‌الارض چیه؟ طی‌اللِسان چیه؟

کرامات شِمّه‌ای از اهل کمال یا فرد کمال‌یافته است، وقتی مسیر جغرافیایی با سرعت و حیرت‌آور پیموده شد، حتی راه روی آبراه که چند فرسخ طیِ وقت اندک، طی شود این طی‌الارض است.ولی برو بالاتر هستند وارسته‌های والِه که طی‌اللِسان هم دارند. پارسایانی که خواندن قرآن را در کمترین وقت به ختم می‌بَرند. مگر آوازه‌ی مرحوم آیت الله حسنعلی مقدادی اصفهانی نخودکی را نشنیده‌اید؟! من مشهد مقدس زیر پای سنگ قبرش زانو زدم.

 

سنگ قبر مرحوم آیت الله نخودکی
حرم امام رضا (ع). ارسالی مسعود دارابکلایی مشهد

 

نقل است مرحوم نخودکی این هر دو طی را یکجا داشت. هم ارض و ه لسان. زندگی‌اش در فقر مطلق گذشت؛ در چهار فرسخی مشهد مقدس. او توی یک دِه بود توان اجاره در مشهد را نداشت. عصرها به حرم می‌آمد. نمازش را می‌گُزارد، آنگاه به دِه باز می‌گشت. این چهار فرسخ راه را طی‌‌الارض می‌کرد و همان ساعات، طی‌اللسان هم می‌نمود؛ نصف قرآن را در راه رفت قرائت می‌کرد. بقیه را در هنگام برگشت. این می‌شد ختم قرائت. اگر کرامات محیّرالعقول و خارق‌العاده است اما به قول بزرگان دین انکارش هم سادگی است و کاری از سوی اهل انکار.

 

رونق جادو جنبل

امروز در ستون روزم می‌خواستم برین شعر، تعلیقه بنوسم. این: "بر احوال آن مرد باید گریست / که دخلش بود نوزده، خرج بیست" اما دیدم مسئله‌ی دیگر چاق و چلّه‌تر شده است. این: گویا فردی مدعی شده است دو کتیبه‌ی دالان شرقی مسجد عتیق اصفهان، "باطلُ السّحر" می‌باشند که به امر شاه‌عباس توسط شیخ بهائی نگاشته شدند.
 
باری؛ شیّادی در محیط ایران کاری روتین شده است، زیرا خرافه زورش از منطق و عقیده بیشتر و جاذبه‌اش شدیدتر است و کسب و کاسبی با آن سهل‌تر. روزی روزگاری چاه قنات کشاورزی روستای جمکران قم را که آب محصولات زراعی و مثمرات انار را سیراب می‌ساخت، دهنه‌ای برای انداختن کاغذ حاجات و نامه‌ی احتیاجات نزد حضرت صاحب عصر و زمان امام مهدی موعود ع جا زده بودند؛ حالا که آن دهنه چند سالی‌ست مسدود و حصار شده است برخی دارند برای خرافه‌دوستان، پله‌ای می‌تراشند. بخوانید چاله و چوله‌ای. خود کارشناسان فن می‌گویند متن روی دو کتیبه‌ی آن دالان، فقط اطلاعاتی درباره‌ی دادن مالیات در آن زمان بوده است.
 
سِحر کجا بودُ باطل‌کننده آن کجا. برخی فکر می‌کنند سِحر و جادو جنبل با پرَگ دودکردن دعانویسان شیّاد، باطل و از میان بُرده می‌شود. این بردگی است؛ بردگی از نوع خُرافی. نیز استثمار است، ثمره‌گیری مالی از جیب افراد کلافه و زودباور و گرفتار. دامنه‌ی توحید.

 

گاه باید در نگاه، درنگ کرد

شاید دهها بار از سمت بست شیرازی وارد حرم امام هشتم ع شدید، یعنی از همان خیابانی که موزه‌ی نادرشاه دارد. اما لابد آن لحظات، جوّ معنوی نزدیک‌شدن به حرم، شما را گرفته و اصلاً نیم‌نگاهی هم، به دوش چپِ خود نکردید که مدرسه‌ی صالح ابوصالح مشهور به «مدرسه نواب» را به نظاره نشینید. درست وصل به بست است. تردید ندارم ازین پس به مدرسه‌ی علمیه‌ی نوّاب چشم خواهید دوخت. مدرسه توسط مرحوم ابوصالح رضوی ساخته شد؛ همو که مدت‌ها نقیب و نائب سادات و مُتولی روضه‌ی منوره‌ی رضوی بود، یک مَنصب مقدس که علما و فقها بدان نائل می‌شدند. خلاصه این که؛ این مدرسه در مشهد مقدس بسیار بااهمیت است و در خود بزرگانی را جا داده بود: آیت الله مطهری، آقا خامنه‌ای رهبر معظم، علامه محمدرضا حکیمی، بدیع‌الزمان فروزان‌فر، ادیب‌نیشابوری. با اساتید شهیری چون حاج شیخ هاشم قزوینی و حاج شیخ مجتبی قزوینی. و نیز در مبارزات علیه‌ی شاه، پایگاه انقلابیون شده بود مثل شهید حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد که در صحن آن بارها سخن سر داد. آری؛ گاه باید در نگاه درنگ کرد. اطراف خود را خوب باید با مکث دیدُ سَرسری سیر ننِمود.

 

ناف

بله ناف. می‌خواهم چیزی خیلی پیش‌پا افتاده بگویم که زین پس همَش با دیدن و حتی فکرکردن ناف، یاد مادر بیفتید و احتمالاً دامنه را هم دعا (البته که دعای خیر) فرمایید. کافی‌ست هر بار ناف خود را می‌بینیم و درون آن را در حمام از پیچش مو و پشم و تجمع غبارها پاک می‌کنیم، یاد مادر خود کنیم. همان موجود بی‌همتای هر کدام از ماها، که لفظ ایثار فقط با کار آن گوهر یکتا، معنا یافت. تا ۹ ماه 🌒 که در رحِم شکمش بودیم با لوله‌ی بند ناف، از خون سرخ خود به تن ما شبانه‌روز بی‌وقفه خون رساندند (بخوانید کالری، ویتامین، پروتئین و مواد معدنی و آلی و کانی دادند) و آنگاه که ماها را زادند، بازهم از خونِ خود تا دو سال در کام ما نوشاندند؛ این بار نه سرخ، که سفید. و شیر، همان خونِ مادر است اما خدا آن سفید کرده است که نوزاد از رنگ سرخی خون، نهراسد. پس پدر در منطق من برای «به کار آوردن» است و مادر برای «به بار آوردن». تمام. پس ناف را مُساوْ با یاد مادر گیرید. درود دارید.

 

منظور از لا اله الّا الله

آن روز که از مکه ندای اسلام از سینه‌ی پیامبر اکرم ص برخاست و شعار لا اله الّا الله به گوش جان‌ها رسید که اگر این اعتقاد را داشته باشید "تُفلحوا" می‌شوید، منظور فقط نفی خدایان دروغین مکه و اکناف آن نبود بلکه "لا" بر همه‌ی بُتان بود چه بُت‌های هُبل و عُزا و لات و چه خدایانی با اسم و رسم‌های دگر بلاد. در کهن‌دیار ایران هم چنین "خدایان"ی باب بود:
 
سروش : ایزدِ پیام‌آور
 تیر : ایزدِ باران
 بهرام : ایزدِ پیروزی در جنگ
 هوم : ایزدِ گیاه
 میترا : الهه‌ی مهر
آناهیتا : الهه‌ی باران
خشاتریا : الهه‌ی جنگ
آذر : الهه‌ی حرارت و گرمی
ایندرا : الهه‌ی قهر و خشم
وایو : الهه‌ی طوفان
 
اما اسلام با نه به هر اِلَه فقط بر الله نوید داد و یگانه راه را توحید دانست. پس منظور از لا اله الّا الله، نه و نفی به هر بُت و خدای ساخته‌شده‌ی دست‌و‌ذهن بشر است چه پیکرتراشیده و چه ذهن‌پروریده.
 

رابطه‌ی تنهایی و امام زمان علیه السلام

مرحوم عباس کیارستمی (۱ تیر ۱۳۱۹ - ۱۴ تیر ۱۳۹۵) در ستایش "تنهایی" حرف‌هایی دارد که گمان کنم اگر خواننده‌ای دقت ورزد، نه فقط به ژرفای آن نائل خواهد آید، بلکه ممکن است این ایده را تمجید هم، نماید که باب طبع من استُ جزوِ دأب دائم من. لُبّ صحبتش به صورت چکیده با برداشت متداخلانه‌ی من، اینه:

 

تنهایی یا حتی حسِ تنهایی شکوهمنده. با آن، امکان حضور در هر جایی را که بخواهی وجود داره؛ چون در کنار دیگران، فرصت به حرکت درآوردن قدرت تخیل وجود نداره. در تنهایی تا دلت بخواهد با هر آدمی می‌توانی گفت‌وگو کنی. ایضاً درد دل. آدم در تنهایی آدم بهتریه. عین درخت که در تنهایی درخت‌تره!!! دلیلش این است آدم در جمع قرار که می‌گیره، ناچاره منافع جمع رو حفظ کنه و وقتی که به منافع جمعی فکر می‌کنه، به ناچار از خلوص خود جدا می‌شه. اساساً از دید او:

 

"آدم از زمانی که موجودی اجتماعی می‌شه، مسلّماً یه چیزایی به دست می‌آره، ولی خیلی چیزا رو هم از دست می‌ده." آدم در جمع... آدمه ولی... ولی...  آدمیه که به ناچار به منافع جمع فکر می‌کنه."

 

علت راز این صحبت کیارستمی این است انسان در تنهایی "دلیلی برای دروغ گفتن" ندارد. این امتیاز بالاییه. زنده‌یاد دکتر علی شریعتی نیز اوج عقیده‌اش "تنهایی" بود و بهترین و باخلوص‌ترین حرف‌هایش را در کتاب "گفت‌وگوهای تنهایی" زده و نوشته است.

 

حالا بیا با هم برویم سراغ امام زمان علیه السلام. چرا فکر باید کرد آن حضرت در تنهایی سختی می‌کشد؟! برای آن صالح و قائم عصر عج، غیبت و پرده‌ی پنهان، فرصت است چون انسان کامل است و تاب هر موقعیتی را به‌تمامه دارد. البته خود نیز منتظر است که وقت ظهورش رسد. آری؛ کمی خود را تنها کن تا از آسیب خدشه‌خدشه‌های جمع و آفات نِق‌نُق‌ها فراوان آن، بَری شی. آخه فکر توحیدی یک فازش تفرُّد است؛ یعنی فردیت، یگانگی، تنهایی، خلوتُ خلوتگهی، دامنه‌ی توحید قم. ۵ اسفند ۱۴۰۳ در آستانه‌ی شب احیای نیمه‌ی شعبان.

 

یا مهدی ادرکنی

وعد ، وعید ، موعود

چون نیمه‌ی شعبان جشن میلاد منجی ع است سه لغت دینی را (بدون ورود به دو مکتب اشاعره و معتزله) باز می‌کنم که هر سه تحت اراده و مَشیت (=خواست) خداوند است.
 
وعد :
خداوند چون «لا یُخلِفُ المِیعاد" است (سه / آل عمران) پس به نوید پاداش‌های خود عمل می‌کند. و ما به وعده‌ی خدا در روز رستاخیز حتی تجلی بخشی از آن در دنیا، باور راسخ داریم.
 
وعید :
همان خدا چون خُلفِ وعده نمی‌کند، وعیدها (کیفردادن گناه‌کارها) را هم، روز جزا پیاده می‌کند مگر آن که فرد از گناه خود، توبه‌ی نصوح کند. مثلاً کسی که شراب می‌نوشد یا دائم دروغ می‌زند و یا همیشه حق مردم را می‌خورَد و برای همنوع پیله می‌تنَد، او طبق قانون وعید، محاکمه می‌شود و سزای عمل خود را می‌چشد.
 
موعود :
موعود مقدّر و مقررّ است یعنی هادیِ سُبُلی که وعده آمدنش "داده‌شده" است. انسانی "ازپیش تعیین‌شده" که در فرهنگ اعتقادی شیعه یعنی فرزند امام حسن عسکری و حضرت نرجس خاتون (یا همان مِلیکا زاده‌ی روم شرقی) -علیهما السلام- که اسمی بامسمّی دارد؛ مهدی موعود علیه السلام. که چشم‌انتظاری برای ظهورش نزذ منتظران، یک عبادت است و آن "هادی" دولتِ "کریمه" تأسیس می‌کند که آرمانی‌ترین دولت کُره‌ گیتی‌ست. این اعتقاد و افکار با آن که درست است، زیبایی هم در آن موج می‌زند. حتی موعودگرایی تحت عنوان «Messianism» در بسیاری از مکاتب و مذاهب دیگر (چه آسمانی چه زمینی) مطرح است که دنبال منجی هستند و ظهورش.
 
زیبایی ظهور منجی میان ما شیعیان این است امام و نام امام مشخّص است. همه عاشق آن امام غائب‌اند؛ طوری عاشق، که برای نیامدن و تأخیر ظهورش نُدبه می‌کنند، ناله می‌کنند، نجوا سر می‌دهند، به آن حضرت دل سپرده‌اند؛ شب و سحر و اغلب غروب دلتنگشند؛ شیفته‌اش‌اند؛ شیفتگی و عشقی آشفتگی درش نیست، ندامت ندارد، هرچه هم بیشتر پیش می‌رود، گدازه‌تر می‌گرددُ گرمابخش‌تر. چه‌ها که سربندِ "یامهدی ادرکنی" در جبهه با ماها نکرد. بیا آقا بیا مقتدا، بیا دادگر بینوایان. قم. یکشنبه ششم اسفند ۱۴۰۲ دامنه‌ی توحید.
 

آرام یا پر سر و صدا؟!

یک نویسنده‌ی اهل چکسلواک به اسم یان کولارژ -که کنار میرزاکوچک خان مبارزه کرد- در وصف ایرانی‌ها گفته بود زندگی ایرانی‌ها در خانه‌هایشان، آرام ولی در بیرون و بازار، پر سر و صدا است. از نظر او ایزانی‌جماعت طبق خُلقیات خود هنگام تنهایی آواز می‌خوانند و چون راحت می‌نشینند در فکر فرو می‌روند. برای اطلاعات بیشتر: (ر. ک ص ۲۱۹ و ۲۲۲ کتاب بیگانه‌ای کنار میرزا)
 
من البته جوری دیگر نظر دارم. ایرانی‌ها علاوه بر بازار در منزل هم اهل سر و صدا شدند و به جای به فکر فرورفتن، بسیارهم شلوغ می‌کنند. انگار هر فرد دارد دیگری را فریاد می‌زند و یا پای گیرنده‌ها فقط سر و صدا می‌شنود. آقا! بانو! سکوت و خلوت و سر بر زانوی فکر فروبردن کار بزرگی است. این حالت را از خود دور نیندازیم. کشتزار خود را چنان با مطالعه و تفکر بکاریم که بتوانیم خرمن داشته باشیم. ۸ اسفند ۱۴۰۲ دامنه.
 

منبع عکس

گفت: "آگاهانه و صادقانه رأی ندادم"

می‌گویم: دروغ گفت

حجت‌الاسلام آقای سید محمد خاتمی به هر حال تحت فشار وجدان! یا اینُ آن، آمد وسط تا خود را موجّه نشان دهد؛ از دلِ شکافی که توهّم می‌زند میان ملت موج می‌زند! و یا بر آن دامن می‌زند، محبوبیت! گدایی کند. او مثلاً آمد این چیزا را مطرح ساخت تا برای توجیه! کار غلطش، تقلا صورت داده باشد:

 

اول گفت: "این بنده‌ی کوچک خدا همیشه بر انتخابات و اهمیت آن تاکید داشته است و دارد." بعد گفت: "مطلوب‌ترین راه برای رهایی از این وضع یک مصالحه ملی" و "استقرار مردم‌سالاری توسعه‌گرا" است. سپس مطرح کرد: "در چنین وضعی براندازان نرم و سخت می‌کوشند از این نارضایتی در راستای ادعاهای واهی خود سوء‌استفاده کنند در حالیکه بر این باورم اکثریت قاطع ناراضیان (و بسیاری از کسانی که در انتخابات شرکت کردند) ناراضی‌اند، اما بهم‌خوردن امنیت و ثبات کشور را نمی‌خواهند. غالب مردم اصلاح کم‌هزینه و پرفایده امور را طالبند، لذا نظرِ "براندازی نه ممکن است، نه مطلوب" و آنگاه حرف آخرش را گفت: "این بار... آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم... به این امید که با رأی‌ندادن در این شرایط، اعتماد آسیب‌دیده مردم از حکومت... تا حدی ترمیم شود."

 

او گفت رأی نداد تا به هیچ کس دروغ نگفته باشد، اما من می‌گویم او دروغ گفته است و حرفم را اثبات می‌کنم. هشت مورد از تحلیلم در قسمت دوم در زیر:


یکم: اگر انتخابات نزدش اهمیت داشت پس چرا وقتی آن ۱۱۰ نفر از میان جناح او انشعاب زدند بیانیه نوشتند که به هر نحو ممکن، حتی با هدفِ «روزنه‌گشایی» هم شده باید درین انتخابات شرکت کرد و حرف از تحریم نزد، او جانب بقیه‌ی جناح خود ایستاد و آن طیف آمریکایی اروپایی را ترجیح داد؟! حتی رفتار آقای علی مطهری را که فکر می‌کرد بهترین رفتار تعیین لیست نامزد از میان همین افراد فیلترشده است، وقعی ننهاد؟! پس من می‌گویم: او دروغ گفته است.


دوم: اگر راه رهایی مصالحه ملی و استقرار مردم‌سالاری توسعه‌گراست پس چرا خودِ وی غرورانه با دمیدنِ تحریم انتخابات ۱۱ اسفند مجلس، خیال کرد قادر است مجلسِ ترحیمِ ختمِ نظام را بگیرد. نیز اگر او تز توسعه‌گرا دارد، مگر در توسعه‌گرایی باید انقلاب نوپا و با اقتصاد حالِ ظهور را این‌گونه دستاویز چند افراطی دگردیس‌شده درون جناح خود کرد که به جای گام‌های خُرامان، تخریبگری و آشوب را دامن می‌زنند؟! پس من می‌گویم: او دروغ گفته است.


سوم: اگر او واقعاً باور دارد براندازان از نارضایتی در راستای ادعاهای واهی خود سوء‌استفاده می‌کنند، پس چرا در طول پاییز اغتشاشِ هرزگان، او به جای جانبداری از ولایت فقیه (عمود انقلاب) و مقابله با سوء‌استفاده کنندگان، دودوزانه سمت اغتشاش ایستاد و آن شعار دروغ و فاسد سه تا «ز» را شعار درست توصیف و حتی بیانیه‌ی تحریک و تأیید صادر کرد؟! پس من می‌گویم: او دروغ گفته است.

 

چهارم: اگر آقای خاتمی صادقانه قبول دارد اکثریت قاطع ناراضیان با آن که ناراضی‌اند اما بهم‌خوردن امنیت و ثبات کشور را نمی‌خواهند، به مردم مؤمن جواب دهد چرا وقتی برخی از اطرافیان جناح او از تهدید ترامپ به بمباران ۵۲ نقطه‌ی فرهنگی و مذهبی ایران تلویحی و تصریحی خوشحالی کردند او برابر این برهم‌زنندگان امنیت ملی و حتی رفتار ضد منافع ملی اینان نایستاد؟! و کریه‌ترین کار هزرگان در پاییز پارسال به بهانه مُردن یک زن کُردِ مشکوک با سابقه‌ی غش و جراحی را محکوم نکرد و از مظلومیت انقلاب دفاع نکرد تا امنیت از بیرون مرز به مدت چندماه دچار تردید نشود؟! پس من می‌گویم: او دروغ گفته است.


پنجم: اگر در منظر وی مردم اصلاح کم‌هزینه می‌خواهند و فکرِ براندازی، ممکن و مطلوب نیست پس چرا وی هر بار کشور آماج هجوم بیگانگان در بیرون برای تهییج افکار عمومی در درون می‌شود او به جای حضور در میدان دفاع از نظام و انقلاب، سالوسانه برای این که مثلاً محبوب بماند، یا سکوت می‌کند یا آنتریک؟ و حتی با صدور بیانیه و سردادنِ حرف گزاف و بزَک، گزَک دست آنان می‌دهد و گُرز به اغتشاشگران؟! پس من می‌گویم: او دروغ گفته است.


ششم: اگر حقیقت دارد که به این امید رأی نداد که مثلاً به قول خودش "اعتماد آسیب‌دیده مردم از حکومت" را "تا حدی ترمیم" کند؛ چرا پس وقتی دید سرش به سنگ خورد و مردم بالای ۴۲٪ آمدند به میدان صندوق آن هم در میان بالاترین سطح عوام‌فریبی دشمنان انقلاب و ایران که خط تخریب رأی‌دهندگان را دنبال می‌کردند، این فرد که مدعی آسیب است نیامد از مردمی که شرکت کردند تشکر کند؟! نکند مردم فقط آنانی هستند که رأی نداند؟! تازه از میان همان شهروندان که نیامدند میدان صندوق، سی درصدشان برای همیشه‌ی این نظام، نمی‌آمدند میدان صندوق. مابقیِ شرکت‌نکردگان را هم مگر باید یک جور حساب کرد و به نفع جناح خود دوخت؟! این است که پس من می‌گویم: او دروغ گفته است.


هفتم: اگر او خود را آگاه و صادق جا زد که رأی نداد من ازو سؤالم این است پس چرا با این صداقت و آگاهی که از آن دم می‌زند وقتی نهاد نگهبان تمام نمایندگان مجلس ششم را از دَم، تارومار کرده بود او با فضاحت تمام، انتخابات مجلس هفتم را برگزار کرد و افتخار هم نمود؟! این سالوسی‌هاست که نشان می‌دهد سیاست فریب در سر دارد و دروغ در ذاتش رفت. پس من می‌گویم: او دروغ گفته است.


هشتم: اگر خاتمی صادق است بگوید چرا همین حالا هم که قلیلی از دوروبری‌های واقعاً "خنّاس" او شیطنتاً روی حرفِ «ن» جمله‌ی "رأی ندادم" او، اِعراب فتحه گذاشتند تا به مردم حالی کنند خاتمی به نظام «نَه» گفت، این حرکت کثیف را محکوم نکرد؟! این است که پس من می‌گویم: او دروغ گفته است.


بس باشد. فقط گفته باشم آقای حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی بهتر است از خودت لکه‌زدایی کنی وگرنه پیسی خواهی گرفت. اگر خیال می‌کنی با این جور مواضع خفیف، حکومت می‌آید تو را می‌گیرد و توپ در می‌روَد در جهان (=به قول محلی به فرد سیگاری که خیلی دود هوا کند می‌گویند: کمِل دَسّه در می‌کند) که آی مردم حکومت خاتمی را گرفت! سخت در غلطی. چون آقاخامنه‌ای زیرک‌تر از آنه که هر اِنس و جِن درباره‌اش خراب خیال کند. آقاخاتمی کمِل دَسّه در نکن برگرد به دامن مردم. پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ ، دامنه.

 

محمدمنّان؛ پدیده‌ی انتخابات ۱۱ اسفند قم

همین حالا بگویم محمدمنّان نفر دوم از سه نفر راه‌یافته به مجلس ۱۲ -که از لیست راست سر برآوُرد- به دیدِ من از چهره‌های آینده‌ی قوه‌ی مقننه خواهد شد؛ البته برآورد من این را می‌گوید. گرچه به لحاظ لیستی محمدمنّان در راست فهرست شد اما خودش چندباری شنیدم که گفت فردی مستقل است و زیر چتر ☔ هیچ  جناح نیست. تا جایی که رویش دست به مطالعه زدم توسعه‌گرا، زبل، کارکردگرا و جزوِ دانش‌پیشگان زرنگ است. من حدس می‌زنم او پدیده‌ی مجلس دوازدهم می‌شود؛ البته با یقین زیاد دور نیست این حرفم. بگذرم. ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ .

 

وقتی این یخ‌لولو را دیدم یاد خانه‌های گالِه‌به‌سر داراب‌کلای قدیم افتادم که از لبِ دربِن (=سکّو) آویزان می‌شد گاه تا نزدیک بنِه (=کف زمین) می‌رسید. چه خوبه آدم به بلندی‌های مرکز فرستنده‌ی صداوسیما دسترسی داشته باشد تا ازین یخ‌لولوها لمس کند. مثلاً فرستنده‌های درازنوی کردکوی، حیران اردبیل، بینالود نیشابور و قِس علی هذا.  این جا اما به گمانم! قله‌ی سوردار شهر نور باشد، دکلی از دکل‌های فرستنده‌ی قوی‌ّی صداوسیما. این مَردی که دارد یخ‌لولو میک می‌زند را نمی‌شناسم! خُلخاندِه (=انگاری) آشنا به نظر رِسِنِه! اسمش سرِ زِوونم درِه، ولی یادم رفته. بگذرم اساساً در ارتفاعات انسان استعلای معنوی می‌گیرد و خدا را عمیقی‌تر به دل می‌برَد. ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ . آهان  غلام یزدانیه.

 


یکی از بزرگانی که ازو باید یاد کرد که بنده بارها درین مدرسه و سایت دامنه ازش یاد کردم مرحوم حاج آق مهدی دباغیان است. خصوصاً ماه رمضان که به خیرات ایشان همه‌ساله از آن سرِ روستا در انجیردِلینگِه گرفته تا دو سمت یورمله و بالملِه و به این سوی روستا در ببخیل و المِه‌جار به درِ تک تک خانه‌ها فرِنی و آش افطار می‌بُردند. زنان هر نماشون (=غروب) فرنی‌ها و کاسه‌آش‌ها را داخل سینی بزرگ بر سر  می‌گرفتند به منزل مردم تحویل می‌دادند؛ چه طعمی هم داشت. این کار ستوده‌اش در اذهان ماند. مگر می‌شود مردی چنین خیرات چشمگیر و فراگیر کند اما همسری هم‌پا و همدوش وی را نصرت و هدایت نرسانَد؛ هرگز. آن مرد بزرگ محل ما چون در کنارش همسر مؤمن و محترم حاجیه عفت را داشت توانست چنین گشاده‌رو و گشاده‌دست باشد. روحش شاد و فاتحه و صلوات. و سلامت و عزت مضاعف برای همسرش باد که ضیافت رمضان را در اعمال حسنه‌ی خود داشت. فرزندش آقامحمد دباغیان هم درین مدرسه حضور دارد. چهارشنبه، ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ .

 

سه وجه اشتراک امام خمینی و رهبری معظم

۱. ایستادگی در برابر امپراتوری غرب. ۲. ساده‌زیستی و قناعت طبع. ۳. هوش و کاریزمای منحصر به فرد. ۲۴ اسفند ۱۴۰۳‌.

 

عیب، غم، غلام

سلطانی به وزیرش گفت: سه تا سؤال می‌کنم اگه فردا جواب دادی که هیچ، وگرنه عزلی.

سؤال اول: «خدا چی می‌خورد»؟

سؤال دوم: «خدا چی می‌پوشد»؟

سؤال سوم: «خدا چی کار می‌کند»؟

وزیر بلد نبود، دست به تقلب زد؛ از غلامش -که زیرک و فهیم بود- پرسید. 

غلام پاسخ گفت: هر سه تا جواب را می‌دانم، اما جواب سؤال سومی را فردا می‌دهم.

این که «خدا چی می‌خورد»؟
غمِ بندگانش را.

این که «خدا چی می‌پوشد»؟
عیبِ بندگانش را.

هر دو فردا رفتند نزد سلطان. وزیر دو تا پاسخ را داد. سلطان پذیرفت و گفت خودت پیدا کردی یا از کسی گرفتی؟

گفت ازین غلامم گرفتم.

سلطان گفت حالا لباس وزارتت را در آر بده به غلام.

وزیر بعد از خلع وزارت به غلام گفت: پس جواب سؤال سوم چی شد؟ غلام گفت: هنوز نفهمیدی خدا چی کار می‌کند؟ خدا در یک لحظه، غلام را وزیر می‌کند، وزیر را غلام!

والسلام.
۲۵ اسفند ۱۴۰۲ ، دامنه‌ی توحید با دخل و تصرف داستان

 

  ... 

تَندیرنون

پس هنوزم در محل مادرانی این‌چُنین مهربان نسبت به فرزندان حیّ‌وحاضرند که با طیبِ خاطر حاضرند افطاری سرِ سفره نون داغ تَندیر تنظیم کنند. حالیا برین دلرَحمین، آفرین. واقعاً هیچ حُبّی به گردِ پای مادران نمی‌رسد؛ حُب و محبت فقط در دایره‌ی مادری معنای اصلی‌اش را می‌گیرد. پس؛ دست مریزاد. اما بگذارم یک خاطره هم بنگارم:

 

محله‌ی ما اون قدیما هر سو بوی کوله‌ی تَندیرنون می‌آمد و فضای حموم‌پیش ببخل را بشدت می‌پیچاند. تحریک می‌شدیم می‌رفتیم روی تَندیرها که هنوز اَنگله‌ی آن خاموش نشده بود و زیر خاکستر گرما داشت. هم دستانمان را گرم می‌کردیم و از جدار تَندیر (=به قول شهری‌ها: تنور) کولِه‌های جامانده‌ی نون را که حسابی بِرشته می‌شد می‌کَندیم و موروکّه موروکّه (صدایی زیبا و پرسروصدا از جَویدنِ نون برشته‌شده) می‌دادیم می‌خوردیم. جانِ مزه را می‌کرد. سالی سه بار هم ازین شیرینی‌های مَن‌درآوردی عِجِرغِرِبی  -که جز زیان به بدن چیزی عاید نمی‌کند- گیرمان نمی‌آمد. همین کولِه‌ها، مغزمان را حسابی شست‌وشو داد و حالا اصلا - ابدا، تحت شست‌وشوی مغزی!! هیچ کس و نهادی نمی‌شویم. نون، همون تَندیرنون. ممنون از فامیل محترم محلم که مُجازم نمودند ازین عکس تَندیرنون، درین صحن پرده بر دارم و پَرّه‌ای بنالم و مُشکی معطر بپراکَنم. چون معلوم است هر روزه‌دار با دیدنش، عطر مادرش به مشامش می‌رسد. برای روح تمام مادران به خاک آرمیده، نیز برای دوام عمر تمام مادران و بانوان روی خاک که زحمات تقبل نموده، سختتان نیست صلواتی باحرارتِ حُب محمد و آل محمد بفرستید.  ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ .

 

بِف‌ف‌ف‌ف... تموم بالمله‌ای!!!

ازین سر، تا اون سرِ سمت پرده، یعنی ضلع غربی مسجدجامع داراب‌کلا و در عکس بعدی ازون گوش تا این گوش دیوار ضلع شرقی آن، تموم تا ۹۹ و اندی درصد، بالمله‌ای‌اند. خدا بده برکت و نعمت. بِف‌ف‌ف‌ف تموم بالمله‌ای!!! بِف (=مساوی است با تعجب در انبوهی و ازدحام) بازم حرفم اثبات شد این مؤمنین اتاق‌پیش و اکنافش اگر نباشند، مسجد از حضّار انبوه، تخلیه خواهد بود. خدا نیارد آن روز. کافی‌ست آن بالاتپه یک مسجد سوم، راست شود؛ دیگر برای مسجدجامع باید سهمیه زد! دامنه از قِسم کشکولی بگذرد. امابعد این قاسم بابویه رخف من نیست ولی توی مسجد. پسردائی‌اش قاسم ملایی اون هم رخف من، ولی هستُ پیش ستون نشسته است کنار سید موسی و سید اسحاق البته در عکس‌های دیگر، نه این دو عکس.

 

حالیا درود بر استاد ما. خرسندم پس از سال‌های سال، جناب حجت‌الاسلام آسید محمد شفیعی مازندرانی استاد محترم و دانشمند -که از شهیران محل ماست و از دیرباز پیش از انقلاب وارد مبارزات شد و چندین جلد کتاب نگاشت و صدها ترم تدریس کرد و در طول جنگ، اهل جبهه و جهاد در دفاع مقدس بود- امسال در مسجدجامع زادگاه سخنران می‌رانند. بنده ده‌ها بار پای منبرش نشستم و پندهای اخلاقی آموختم. خدا را شکر این بار، باز هم منبرش را به یاد ماها آوُردند. ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ .

 

آخرین کتابی که سال ۱۴۰۲ خواندم

 بالاخره دیشب تو بگو بامداد، خواندن این کتاب ۳۹۴ صفحه‌ای را -که مُخم درگیر خود نمود تمام کردم. به‌شدت شیرین، کِشنده، افزاینده، آنم شب در رمضان که بیداری مزه‌اش فوق خوابیدن است. کتاب هم کارش هم بیدارداشتن است، هم بیداری‌دادن. حالا این اریک فون دِانیکن در «ارابه‌های خداوند» چی خواست گوید که مرا خوبلِه بامداد نگه داشت؟ (خوبلِه حالتی در مرز خواب بیداری) من که کلی وقت گذاشتم دِانیکن خواست به جهان بشر بگوید هوشمندانی بیگانه (=موجودات فرازمینی) در گذشته‌های دور به ملاقات انسان‌ها آمدند.


وی که کوشش دارد رازهای دنیا را کشف کند دست روی فن، تخیل و باورها می‌گذارد تا چنین نشان دهد انسان «آینده‌ی درخشانی در برابر خود دارد» و مهمترین راهکارهای او یکی شناخت رموز متون باستان و دیگر سر درآوردن از رازهای فضا است. حتی پیشنهاد می‌دهد سالی را به نام «باستان‌شناسی تخیلی» بنامند. او مردمان جهان را در دو دسته تقسیم می‌کند: کسانی که دنبال دلایل عقلانی و علمی هستند و کسانی که از زیر تأثیرات آداب قومی بیرون نمی‌روند. این نویسنده‌ی سوئیسی به طور صریح بر بازگشت به زندگی دوباره‌ی جسمانی بر اساس یک پیمان باستانی معتقد است. او قبرهای چندده‌هزار ساله در اَریحا کشف کرده که در خانه‌هایی گِرد گنبدی، زندگی می‌کردند. دِانیکن با این کار خواست بگوید نیاکان انسان، زندگی اتفاقی بر پایه‌ی هوا و هوس نداشتند بلکه پیمان داشتند که بر اعتقادات باشند. مثلاً یکی از باشکوه‌ترین کار نیاکان، هدیه‌ی عطر به خدا بود و این معنایی جز دمیدن طراوت در اعتقادات و حیات نبود. ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ آخرین روز سال. توحید.

اسلام سیاسی در ایران

اولین کتاب امسالم که مشغولم

۱ . ۱. ۱۴۰۳ ،

متن آن در لینک بالا در دامنه

قالَ...

کانَ...

به قلم دامنه‌ی توحید: چگونه می‌شود وفات بانوی اول اسلام و مسلمین -حضرت خدیجه‌ی کبرای عزیز و محبوب‌مان -سلام الله علیها- باشدُ، پُستی دیگر، پیش از پرداختن به آن نمونه‌زنِ دین و آئین، نوشت. خصوص وقتی دل کسی انباشتِ عشقُ حُبّ به او باشد که خدای بارئ وحی فرستاده که ای مردم! ای مؤمنین! او از هر رِجسی به دور بوده و به دور است.

 

اینک گویم من، از خانه‌ی او بوده خاندان اهلبیت -علیهم السلام- پا گرفت و این‌همه دلدادگان دورِ آن بیت پاکان، حلقه دارند. پیامبر اکرم ص هم قالَ... داشت و هم کانَ... . این یعنی، آن رسول دین و مردم، هم سخن آورده، هم عمل. هم گفتار کرد، هم کردار. قالَ... یعنی بدانیم رسول الله چه‌ها فرمود. کانَ... یعنی آن حضرت چه‌ها کرد. اولی یعنی مجموعه سخنان (تئوی و سَیر) و دومی یعنی مجموعه کرداران (عمل و سیره) و حضرت خدیجه س درین هر دو، شریکِ بدون تردید مأموریت‌های حضرت محمد ص بوده. و چنین بوده که اسلام پا گرفته. بنابرین ما ایمان‌آورندگان، باید میلاد و وفات آن بانوی معزز دین و مسلمین را همآره زنده و سازنده نگه داریم. روحم فداش و غمم براش.

 

آزادی روی اسم هر چیزی!!!

برخی تازه‌به‌دوران رسیده‌ها چنان «آزادی» را عین «ولا الضَّالِّین»! غلیظ اَدا می‌کنند که انگاری خیار بوته‌ای را از مزرعه‌ی پدرشان چینده‌اند. آزادی، پیش از آن که لَقلقه‌ی زبان‌تان باشد، یک شعار استراتژیک انقلاب بوده است: «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»

 

آنقدر شعار آزادی توی اوج انقلاب رایج بود که همان سال ۵۷ و ۵۸ اسم خیلی چیزها شد آزادی: میدان آزادی، سینما آزادی، ورزشگاه آزادی، روزنامه‌ی آزادی، حتی کلّه‌پاچه‌ی آزادی! سیراب‌شیردون آزادی! و برو بالاتر سیگار آزادی! که عکسش را بالا اِلصاقیدم! آنقدر هم این سیگار رواج داشت، همه چَچکل‌به‌دست (=چوب یک سر آتش) آن را دودش می‌کردند! بگذرم. فقط خواستم گفته باشم نَدیدبَدیدها خیال می‌کنند شعار آزادی را اینا کشف کردند! البته واضح است آزادی از دید اینان، معنایی جز ولنگاری و بستن مسیر رشد و توسعه‌ی انقلاب اسلامی نیست. رفتار این تیپ آزادیخواهان! به چیزی غیر از چَچکل‌به‌دستانِ سیگار «آزادی»، شبیه نیست. ۳ . ۱ . ۱۴۰۳ ، توحید.

 

     

چرا برنج می‌دن به نوروزخوانان؟

این عزیزآقای فرخی هست که همراه با قدرت‌الله میرزایی نوروزخوانی می‌کنند همه‌ساله در روستاهای غرب گلستان که هم از آمدنِ بهار خبر دهند و هم خیر و هدیه جمع کنند عکاس این سه صحنه خانم فائزه کابلی است از خزرنما.  اینان ۳۰ سال مدام که با نوروزخوان ماندند؛ بقا بر یک سنت زیبای دیرینه. با آن عصا (در محل ما به آن می‌گویند: غازکَل دَس‌چو = چوبدستی شبیه به کلّه‌ی غاز) که گرگانی‌ها بدان "قولچوماق: علامت قدرت" می‌نامند، بر دروازه می‌کوبند و یاالله‌یاالله گویان وارد خونه‌های مردم می‌شوند مژده‌ی خجسته فصلِ سبز را به صاحب‌خانه می‌دهند و طبق رسمُ رسوم برنج و  تخم‌مرغ و پول می‌ستانند؛ سپس در حق صاحب‌خانه و اعضای خانه دعا می‌کنند و شاداب و شادمان و خندان می‌روند. برنج (=دُنه) را از آن رو می‌دهند که شالیزارشان -که نماد شمال ایران است- پرثمر شود و در سراپرده‌ی خانه تا آخر سال نوِ بعد فقر نیفتد. بگذرم. ۵ . ۱ . ۱۴۰۳ دامنه‌ی توحید.

 

حاصلخیز و سؤال‌خیز

من باورم این است قرآن کتابی‌ست هم حاصلخیز، هم سؤال‌خیز. دیده‌اید زمین وقتی شوره‌زار باشد کِشت نمی‌شود؟ چون خاکش حاصلخیز نیست: یعنی محصول و ثمر از آن برنمی‌خیزد. قرآن زمینش تماماً حاصلخیز است، هر چه بخواهی از آن دِرو و برداشت خواهی داشت و خِرمن خود را پربار خواهی نمود. سؤال‌خیز هم هست؛ زیرا از بِ بسم الله‌ی اول قرآن تا سین ناس در سوره‌ی آخر ناس، همه و همه در دلش حامل پیام و رمز و راز است و نیاز به تفسیر و فهم دارد. تا خودِ خواننده‌ی قرآن، ذهنی سؤال‌خیز نداشته باشد، از سؤال‌خیزی کلام‌الله مجید هم سر در نمی‌آورَد. این بود که خواسته شد در قرآن تدبر کنید. تدبر یک معنی‌اش یعنی بر پشت قرار گیرید تا مسلط شوید. پشت آیات قرار گیریم، دست به سؤال زنیم تا شهدِ ژرفای قرآن را حد وُسع خود بچِشیم. به قول خود قرآن خطاب به حضرت رسول الله ص:

 

فاِنَّما یَسَّرناهُ بِلِسانِکَ لَعَلَّهُم یَتَذَکَّرون

 

پس قطعاً [جُز این نیست] که آسان نمودیم آن را به زبانِ تو ؛ [تا] شاید آنها یادآور شوند! آیه‌ی ۵۸  دُخان.

اشاره بود فقط. بگذرم. ۷ . ۱ . ۱۴۰۳ دامنه‌ی توحید.

 

دامنه: اِمْبِه (=می‌آم) برای این جواب آق سید سعید بزرگوار و کنار ساحل خلیج فارس. آق سید سعید سلام. با همان شمارگان متنت پاسخ را می‌برم به انتها. در ابتدا از شما تشکر خاص دارم که به متن‌های اصلی‌ام توجه نشان می‌دهی، و بعضاً اعلان نظر هم می‌کنی. به قول خودت: مانا باشی؛ ماندگار و برقرار. ۱. دقیق دست گذاشتی روی بالاترین صفت قرآن. بله، از اعجاز قرآن یکی علم به همه‌ی زمان است. بستگی دارد سواد قرآنی انسان تا کجا قد بکشد که عین سینه‌ی شرحِ پیامبر اکرم ص گنجایش فهم پیدا نماید. ۲. من هم آینده‌پژوهی را مورد نیاز بشری می‌دانم، البته با افکار زودرَس آخرالزمانی‌ی افراد سخت مخالفم و نیز با آینده‌بینی در ردیف طالع‌بین‌ها. ۳. قرآن هنوز هم در خود حوزه مهجور است. اغلب حوزوی‌ها شیفته‌ی روایت شدند، که در آن به همه‌ی روایت‌ها یقین هم نیست. خود رسول اکرم ص فرمود هرگز عترت و قرآن را از هم مفترق (=جدا، سَوا) نکنید. هر دو را با هم تفحص و تدبر کنید. ۴. تخصص ندارم درین مسئله چهارم، پس پرهیخت دارم از نظردادن.

 

فردی به اسم «محمد مهاجری»

بارها در سایت‌ها می‌بینم که وقتی اسم این فرد را می‌آورند، وی را «فعال اصولگرا» !!! می‌نامند. خواستم درین‌باره دو سه نکته بگویم:

نکته‌ی نخست: وی زمانی در تصدی‌گری آقای مهدی نصیری در روزنامه کیهان، ستون‌نویس ثابت آن حلقه‌ی بسته و مُستبده! بود و نوشته‌هایش همان زمان هم، پریشان‌گویی بیش بود. بعد که او را از کیهان در عصر تصدی‌گری آقای حسین شریعتمداری، اخراج کردند، به عنوان فردی مغضوب، خشم و غضب خود را با راه‌اندازی سایت بدقَواره‌ی «خبرآنلاین» علیه‌ی کیهان‌نشینان و نظام نشان داد.

 

نکته‌ی دوم: سایت «خبرآنلاین» از دیدِ من، بدترین رسانه است؛ حتی از پایگاه‌ها و بنگاه‌های خبری بیگانه هم، بغض‌آلودتر علیه‌ی انقلاب و نظام خبرپراکنی و لجن‌گویی و شایعه‌نویسی می‌کند؛ آن وقت این فرد را -که مواضع‌اش حتی از جناح چپ آمریکایی و برخی هرزگان نیز بدتر و شنیع‌تر است- می‌گویند: «فعال اصولگرا». این نوعی لوث‌کردن مسئله است. به کجای این فرد اصلاً اصولگرایی می‌خورد؟!

 

نکته‌ی سوم: من که در عمرم هیچ وقت جناح راست نبوده و هنوز هم نیستم، مزّه‌ی اصولگرایی را هیچ نمی‌فهمم چه جوریه؛ شور؟ تلخ؟ ملس؟ کز؟ بی‌نمک؟!!! اما برای من مُحرز است تقسیم کار صورت گرفته است از سوی محفل ضد نظام. این شخص تا توانسته است، پیش‌پیش سنگرهای خبری معاندین فراری به غرب را، با جهالت و جاه‌طلبی‌اش پر کرده است. به این فرد نه فقط نباید گفت «فعال اصولگرا» حتی نباید اسمش را برد. دائم خواست مطرح باشد؛ اما هرگز نتوانست. از چپ و راست چنین افرادی -که به جای مغز، بُغض جمع کرده‌اند- زیادندُ زیادی! ۸ . ۱ . ۱۴۰۳، دامنه‌ی توحیدی

 

ادامه در پست‌های بعدی 

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/2454
  • دامنه | دارابی

تریبون دارابکلا

مدرسه فکرت

نظرات (۱۰)

سلام علیکم و رحمه‌الله. اعیاد شعبانیه مبارک، در علت ۵ : مکتبی - انقلابی بودن نهاد سپاه حرف ( م ) از تیز بینی ات در رفت.

سید تقی شفیعی دارابی

دامنه | دارابی در پاسخ :
::

::


جناب حاج سید تقی رفیق انقلابی‌ام سلام. میم نبود واو بود که با اشاره‌ات ویراش شد. این جمله منظوربت بود:

«چنین امری سپاه را دارای نقش مستقیم در امور مهم کرد و دخالت درین امور جزوِ ذات و سرشت سپاه شد.»

پس من بینی‌ام تیز نیست!!! تیزبین شمایید رفیق. آفرین برین ذکاوتت.

موقع وضو و نماز است. آن منظورت صحیح ( ر). تیزی نعمت یا حکمته حتما نماز شما تمام شد.

سید تقی شفیعی

دامنه | دارابی در پاسخ :
::

::

سلام مجدد. کاملا نکته بود. وضو از نگاه من، داخل‌شدن در منطقه‌ی طهارت است ،برای بالاترین ذکر که نماز است. و نماز، شکوه انسان پیشگاه خدای باری تعالی است. سپاس برادرم جناب آق سید تقی شفیعی که خواندی و نکته فرمودی.

سلام بر اقا ابراهیم این یاداشت شما یاداور روزی است که زنگ شعار صیانت از فضای مجازی به صدا در امده بود ولی موفق نبودند . به نظر می رسد مهارش غیر ممکن است ولی می شود با داشتن سواد رسانه ای هر سایتی رو باز نکرد و هر خبری رو نپذیرفت وووو به هرحال نباید غفلت کرد،،،،، ارادت.

محمد تقی آهنگر دارابی

دامنه | دارابی در پاسخ :
::

::

سلام آقا محمدتقی. از آمدنت روی این پستم و بیان دیدگاه خیلی ممنونم. سواد رسانه‌ای که کسی نداشته باشد، مال این عصر نیست. البته آن دسته از کهنسالان که دیگر رخصت و فرصت سواد ندارند، امرشان جداست. بلی، درست فرمودی، هم باید آگاه بود از اوضاع، هم باید حواس‌جمع بود داخل هر سایتی نرفت که علاوه بر فیشینگ، زیان‌های دیگری وارد می‌شود که خود فرد سر در نمی‌آورَد. هشدارم نشان همین بود که در واژه‌ی غفلت متنت، جمع‌بند شد. درود.

حجت‌الاسلام آق سید حسین شفیعی دارابی: سلام پس از تدریس؛ خواندن این مطالب رفع خستگی کرد. البته قن چوله با قن حبه سازگار تر است تا با حبه قند.

 

سلام حاج آقا آسید حسین آقا استاد محترم سلام. چه خوب. پس در اجرِ تدریس هِمبازم! آره درسته. به صورت وزن کلمه و ادا و تلفظ و صفت و موصوف جورتر است قن‌حبه با قن‌چوله. تازه، یک ابزار دیگر هم داریم به اسم تَمکو چوله که گذاشتم برای پست بعد بگم. متشکرم که رفع خستگی کرد متن. ارادت.

 

امیر رمضانی: سلام عصر بخیر . بازی با واژه ی شیرین قند. قن: قن چوله. قن شکن. قن کله. قندون. قندیل. قن خواری. قن حبه. قندک. قن کیسه .

 

امیرجناب سلام. چقدر قشنگ قن جِ خاطره ساختی با کلمه. قندک همان شکَرک هم هست. درست است. جالب بود.

 

امیر رمضانی: قندک زدن در مُربا اتفاق میافتد. قدیما تو مربا آب نارنج نمیزدند وقتی مربای بِه یا سیب کمی در بانکه های شیشه ای میماند شیرینی آن میزد بیرون. اصطلاحن میگفتند مربا قندک زده.

  • دامنه | دارابی
  • آقا قاسم ملایی سلام. ۱. آقا چقدر دلشاد شدم عکس تمکوچوله را ازت دیدم. ۲. کشکولی نگم آرام نمی‌گیرم: چنان روغن جیلا خورد این تمکوچوله انگار سال به سال تمکو (=تنباکو) و قیلون‌سر سوخته! وِن دلِه نرفت. ۳. فردا متن تمکوچوله را می‌نویسم با یک خاطره‌اش رویش. ۴. چنده قشنگه ت تمکوچوله. خیلی توجه‌ام را جلب کرد. ۵. چوبش انگار از ملیج است. حاج قاسم خیلی خیلی تشکر. شوکه شدم آمدم صحن این رو دیدم.

    🌹سپاسی آویخته به یک دعا🌹

     

    بسم الله العلیم الحکیم. آقا ابراهیم سلام علیک؛ ضمن سپاس وافر از جنابعالی به جهت نگارش این نوشته وزینت؛ که تلفیقی است از دو بخش تبیینی بنیادین؛ بویژه بخش دوم آن (که آراسته به ذکر دلایل ۸ گانه در جهت اثبات کذب سخن اخیر جناب 

    سید محمد خاتمی است)؛ به عرض می رسانم: جهت ایراد سخنرانی در مجلس چهلمین شب در گذشت فقید سعید؛ فرهنگ وارسته و متعبد؛ مرحوم آقای حاج سید علی عبد اللهی؛ در حال آماده شدن برای رفتن به ساری هستم ان شاء الله پس از بازگشت از سفر؛ در راستای این نوشته وزین تبیینیت؛ نکاتی را خواهم نگاشت؛ و الآنه به ذکر یک دعا بسنده می نمایم: امیدوارم عنایت امام رضا (ع) در جهت بهره مندی بیشتر از فضایل و برکات روزهای پایانی ماه شعبان؛ شامل حالت گردد؛ و دعا می کنم: آن شاء الله با سبکبالی مناسب؛ توفیق ورود ماه رمضان و بهره گیری کامل از آن؛ رفیق راهت گردد. آمین یا رب العالمین.

     

    (حوزه علمیه قم: سید حسین شفیعی دارابی؛ صبح پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲_ ۲۶ شعبان ۱۴۴۵ق)

    دامنه | دارابی در پاسخ :
    ::
    جناب حجت‌الاسلام آسید حسین آقا استاد محترم سلام. وقتی به لفظ مبارک «عنایت امام رضا» علیه السلام در متن شما رسیدم، بی‌اختیار روحم اهتزاز درآمد که داخل صحن آزادی کنار حوضم. ممنونم که مشمول دعای شعبانیه‌ی شما شدم برای لیاقت حضور در ماه شرف و شرافت رمضانیه. مسافرت هم به لطف خدا سالم بروید و بازآیید. خدا نگه‌دارتان.

    درود جناب دامنه . تحلیل جالبی بود . هفت بار تاکید کردی که سید محمد خاتمی دروغ گفته . این شهادت کتبی شما خیلی دامنه داره . 🙏🙏

    امیر رمضانی

    دامنه | دارابی در پاسخ :
    ::
    امیرجناب سلام. بله درست حدس زدی «خیلی دامنه داره» حتی دامنه‌دار هم هست. اگر ادامه دهم می‌توانم تا هشتصد بند هم برم. ممنونم که مؤید به تأیید امیر شد. درود.

    با سلام
    بصیرت به سواد نیست،
    بصیرت به پست و مقام نیست،
    بصیرت به پول و سرمایه زیاد نیست،
    بصیرت به داشتن عِده و عُده نیست،
    بصیرت به سابقه نیست،
    بصیرت به مدرک نیست،
    بصیرت به داشتن کلاس و شاگرد فراوان نیست،
    بصیرت به سخنرانی‌های مکرر نیست.
    بصیرت به چیست؟
    بصیرت آن است که بدانی در کجا ایستاد‌ه‌ای و به کدام جهت می روی. تشخیص درست است. امیرالمومنین علیه‌السلام در خطبه ۱۷۳ وقتی که جنگ بین دو گروه مسلمان و اهل قبله شکل گرفت فرمود: وَ لَا یَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ. حواستان باشد، این جنگ، جنگ بین اسلام و کفر نیست که تشخیص آن راحت باشد، بلکه جنگ بین دو گروه مسلمان است که نیاز به بصیرت دارد تا خود را بتوانی در گروه حق قرار دهی. با علم نمی‌توان عَلَم را حمل کرد، با سابقه نمی‌توان این عَلَم را بر دوش کشید، بصیرت می‌خواهد و صبوری و علم به مواضع حق. خواجه ربیع نتوانست این عَلَم را بردارد و حضرت ایشان را به سرحدات فرستاد، قاضی شریح هم با فتوایش موجب سوءاستفاده ابن زیاد گردید و دهها فرد دیگر... آن روستایی بی‌سواد به حرف امام و رهبری عمل کرد و اهل بصیرت شد، اما آن حجت‌الاسلامِ باسابقه علمی و اجرایی در این آزمون، با اسرائیل و سلطنت‌طلبان و براندازان هم‌آوا شد، نمی‌گویم هم‌عقیده، اما دست‌کم می‌توان گفت هم‌صدا. خدایا ما را عاقبت بخیر کن.

    محمدرضا احمدی

    دامنه | دارابی در پاسخ :
    ::
    جناب حجت‌الاسلام آشیخ محمدرضا احمدی استاد محترم سلام. جواب باشد به‌زودی.

    آشیخ محمدرضا سلام. چقدر قشنگ. چقدر قشنگ. آن جمله که با علْم، علَم نمی‌شود دوش کرد ازهمه ناب‌تر. نیز مثال خواجه ربیع هم جالب توجه بود. روزی رفتم خواجه ربیع تَهِ خیابان شیخ طبرسی آن سر مشهد مقدس. از مغازه‌داری پرسیدم این خواجه ربیع کی بود؟!! تَشر زد به من و گفت کوفت و زهر مار... یک ... بود. من خشکم زد و بی‌درنگ رفتم. بگذرم. این آقای حجت الاسلام سید محمد خاتمی جالب آن قسمت سخنش هست که می‌گوید برای این که کنار مردم بایستم رأی ندادم. عجب! پس ۴۲٪ مردم با نهایت دلسوزی و وفاداری و حتی گلایه‌هایی که دارند آمدند رأی دادند، در خیال خام این آقا، مردم نیستند. واقعاً عوامیت تا این حد؟! خب لااقل بگو برای این که می‌خواهم از توی دل آن یک عده اندک، نیفتم، ترسیدم بیام رأی بدم. خاب رأی ندادی که ندادی، حالا چرا می‌خوایی خودت را با این کار، مهم جلوه بدی. گذشت آن زمان و دیگر پرَت ریخت و کُرک هم نداری چه رسد پشم. آقااحمدی ممنونم ازین بینش و بصائرت و بینش.

    سلام جناب استاد ،

    طاعات قبول ،

    حاج غلامو نشناختین

    محمد ابراهیم شهابی دارابی

    دامنه | دارابی در پاسخ :
    ،،
    سلام آقا محمدابراهیم
    اع! وِه هسّه؟!!!
    جنّ واری همه جا را مِجِنه وِه.
    کشکولی.
    در تعجبم که آق سدموسی چِ نشناسیه خاش رخفه ره!!!

    آزادی را در متن سیگار آزادی از دید اینا رو خوب معنی کردی. کاملا درست و بجا. واقعا اینا از آزادی همین رو میخوان که ته اش هیچی نیست همون ته سیگاری انداختن رو زمینه. یعنی ته آزادی از منظر اینا همدیگه رو آخرش رها کردن و دنبال یکی دیگه رفتن هاست. آخرش میرسن به تنوع طلبی و حیوان طلبی و خلاصه ... .

    دامنه | دارابی در پاسخ :
    ،،
    سلام جناب کاربر. از شما کاربر محترم ممنونم که نظرت بسیار ارزشمند و هشداردهنده است. خوب متن را موشکافی کردید. سلام و درودت.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    دامنه‌ی داراب‌کلا

    قالب کارزی چهارم : دامنه ی داراب کلا