احیاء علم چیست؟ :: دامنه‌ی داراب‌کلا
Menu
مطالب دامنه را اینجا جستجو کنید : ↓↓

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پيشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعی
دنبال کننده ها
بايگانی ماهانه
نويسنده ها
به قلم دامنه. با یاد و نام خدا. احیای علم و حلم چیست؟ یک بعد از ابعاد گسترده‌ی احیاء علم را می‌توان درین فرموده‌ی معصوم (ع) به‌روشنی دید، که فرمود: خدا رحمت کند بنده‌ای را که علم را احیاء کند. ابی الجارود عرض کرد احیاء علم چیست؟ امام (ع) فرمود: مذاکره با اهل علم و پرهیزکاران، احیای علم است. سند این سخن در کافی، ج ۱ ، ص ۴۱ آمده است. بهترین آمیزه چیست؟ معصوم (ع) فرمود: چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حِلم با علم باشد. در بحارالانوار، ج ۷۵ ، ص ۱۷۲ درج است. (منبع)

 

نتیجه: یک نتیجه از دو سخن ناب این است که زنده‌نگه‌داشتنِ دانش به مذاکره‌ی اهل دانش با اهل دانش است، هر دو سو باید اهل علم باشند. یعنی با داشتن دانش برای هم حجت‌آوردی کنند، دلیل بیاورند، پیام‌آفرینی نمایند. از سوی دیگر علم باید با حِلم درآمیزد که ثمربخش‌ترین آمیختگی‌ست. انسانی که علم و حلم را با هم داشته باشد، به نظرم، دست‌کم: اولاً آرام است، ثانیاً وقار می‌ورزد و ثالثاً دریافت‌هایش افزون‌تر است. اعتراف می‌کنم کنار هم قراردادنِ علم و حلم کاری به‌شدت سخت و ستُرگ و طاقت‌فرساست. چه خوب آورده قرآن که: ...وَاللّهُ علیمٌ حَلیم. خدا دانا و بردبار است. آیه ۴ نساء.

 

نکته: علم تعریفش تقریباً مشخص است، اما حِلم یعنی شکیبایی توأم با دانایی، بردباری. اگر برای کشف بار معنایی واژه‌ی بُردبار، آن را وارونه نوشته و تلفظ کنیم بهتر روشن می‌شود. این‌طور: باربُرد. یعنی بَرنده‌ی بار. پس حلیم و بردبار تحمل‌کننده است، تحمل بالاترین بارها را دارد. تابِ آن را دارد. به قول آیت‌الله عبدالله جوادی آملی (نقل به مضمون) در واژه‌ی بردباری این مفهوم نهفته است که فردِ بردبار گویی یک بارِ سنگین و ثقیل را با خود حمل می‌کند.

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/1087
  • دامنه | دارابی

عترت

نظرات (۴)

سلام استاد

اموختم بهترینها را از برترین ها

دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
آقای دکتر، این آموختن  علامت درک است و دردی که با فهم تو توأم است.

سلام استاد

چرا از امام جعفر صادق وامام محمد باقر خیلی حرف نمیزنند شاید به جهت اینکه انها از فکر عقل منطق عمق وکنح  بحث ومجادله گوش دادن به دیگران و.....نان واب ندارد

دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
چون به دست ظاهرگرایان می چرخد!!!!

سلام استاد

شاید هم اینکه ادمهای انتزاعی و تک بعدی اصلا نمی فهمند کامل بودن  را چون انها منجمدند

دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
آقای دکتر، رونق برخی ها با جهالت است. خودت می دانی هرچه جامعه آکاه تر شود، حکومت کردن بر او سخت تر می شود. پیش به سوی آکاه سازی.

دلم پر میزند امشب برای حضرت باقر    که گویم شرحی ازوصف و ثنای حضرت باقر

ندیده دیده ی گیتی به علم و دانش و تقوا         کسی را برتر و اعلم به جای حضرت باقر

 

شهادت جانسوز پنجمین امام همام، باقرالعلوم شکافنده علوم و کوچکترین راوی معصوم در قیام سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله حسین (ع) به شما دامنه ارزشی و دامنه نویسان و دامنه خوانان گرامی تسلیت عرض میکنم.

استکبار، استکبار است دیروز و امروز ندارد

انسانهای بی ریشه وبی دین در دنیا طوری عمل میکندکه منافع شان تامین شود(فردی و ملی) این داستان فقط به امروزو این عصرمر بوط نیست  تاریخ درباره عهدشکنی وزیر قول زدنی یا دبه در اوردن نمونه ها دارد برای مثال روز روزگاری سرور قریش و بزرگ مکه و رهبر مبارزه با نهضت حیات بخش و انسان ساز اخرین فرستاده خداوند{ پیامبر عظیم الشان که او  را خاتم النبین و و محمد امین ملقب است }یعنی ابوسفیان بن حرب به محض اینکه احساس کرد سپاه اسلام در جنگ با رم آن روزشکست خورد ( در موته) و ضعیف و بی روحیه شد  وزمان مناسب برای کوبیدن و اقدام به از پای در آوردن  اسلام کرد و با ذوق زدگی سپاه آراست و بدون  در نظر گرفتن صلح در دو سال گذشته خود با رسول الله در حدیبیه انعقاد کرده و زیر قول و قرار زد و عهد نامه را نادیده گرغت و اقدام به مرحله جدید جنگ با سپاه اسلام نمود البته  تو دهنی محکمی از سپاه اسلام  و رهبری هوشمند ان در یافت  نمود و نتیجه طمع ورزی و عهد شکنی خود را چشید. پانزده قرن بعد در قرن بیست و یکم همپیالگی او ترامپ دیوانه بی تعادل مست پول پرست وغمار باز کاواره نشین ایالات متحده امریکا  جلوی چشم جهانیان و حتی متحدان اروپایی  وچین و روسیه قدرتمند خود سینه سپر کرد و باد در قبقبه انداخت و زیر عهد نامه بین المللی برجام زد وگفت می خواهد جمهوری اسلامی را از بین ببرد این شعار منسوخ شده چهل ساله تکرار نمود  استکبار استکبار است دیروز و امروز ندارد منطق و عملکردش در طول تاریخ یکی است شکل و قیافه و زمان و مکان آن عوضددیروز ابوسفیان با معامله صلح حدیبیه اشتباه گرفته [حدیبیه ....   امروز ترامپ شراب خوار  مردم زمان شناس ایران را  در برجام و

شناخت خوی و خصلت استکبار و زیاده خاهان حتی برای دیر باوران و خوش یباوران که خود را به خواب زده و می زنند و بسیار مفید و عبرت آموز است همه میدانیم هدف امریکا چیست انها یک روز در این کشور حکمران بودند نه تنها اکتفا و راضی به آن نبودند بلکه برای چپاول منابع ایرانبان حق توحش میگرفتند و ما راانسان هم حساب نمی آوردند

لذا دست چپاول و غارت انان از ایران و منطقه با همت مردم حماسه آفرین و آگاه قطع شد آنان در تلاشند دوباره به درآمد و ثروت از دست داده یا زناحق دست یازند با رنگ و لعاب آزادی و حقوق بشر وتحریم و...  زهی خیال باطل

ملت ایران با آگاهی و هوشمندی دست چپاول گران را نه تنها از ایران بلکه از منطقه پیرامونی خود دور کرد آمریکا برای خوش باوران میگوید با بنیاد گرایی مبارزه میکند مگر دولت غربگرای  مصدق بنیادگرا  بود؟

او می گفت کشور مستقل باشد و نفت در دست چپاول گران نباشد و از استعماری به استعمار دیگر پناه برد و با هدایت غرب با روحانیت در افتاد ،مجلس عصاره ملت را تعطیل کرد  ودنبال  اسلام هم نبود تاریخ شاهد سرنگونی دولت قانونی او( دکتر مصدق) توسط آمریکا ست و از آن تاریخ تا به امروز ما از آمریکا آسیب دیده و می بینیم

تحریم ها  ،جنگ تحمیلی ، تحریک جنگ احزاب در کشور  ،دخالتهای مستقیم و غیر مستقیم در ایران و سرنگونی هواپیما مسافربری وادعا های حقوق بشری و کودتای 28 مرداد که باعث بازگشت دوباره دیکتاتور بی ریشه پهلوی ظالم و جنایتکار دوم شد همه اینها بخشی از فریب و اربده  و  جنایات استکبار  در راس ان امریکا ست.

همه توطعه هابا هوشمندی رهبری و ملت آگاه خنثی شده و میشود . نوکران اجنبی هرچه تلاش کنند نمیتوانند ننگ مزدوری دوران ستم شاهی( شاه پرستان) و مواجب گیری منافقین در جنگ تحمیلی ( از صدام)  وحمایتهای این گروه تروریستی  توسط ایالات متحده و رژیم پادشاعی عربستان را  از  اذهان مردم قهرمان ایران بزدایند .

ملت شریف و حق پرست سزاوار ستایش ایران بیدار است و در مقابل استکبار جهانی ایستاده هرچند امروز

کاپیتالیست به بم بست رسیده پایگاه اصلی حق را نشانه گرفته و با تحریم ظالمانه به جنگ اقتصادی تمام عیار و تمامیت عرضی و هویت ایرانی و اسلامی ما برخواسته و با جمع و جور نمودن مزدوران بیگانه پرست نمی توانند دلاور مردان و شجاعان این عرصه را از میدان به در کند.

آنان باید بدانند صلابت ایرانیان در طول تاریخ ویا  حداقل صد سال اخیر را مطالعه و تجربه کرده باشند و بدانند که آزموده را آزمودن خطاست. چه زیبا فرمود حاج قاسم سلیمانی سرباز وطن و فرزند رهبری و سردار سلحشور ایمان در سخرانی خود خطاب به ترامپ دیکتاتور هوسران آمریکا که از پر خوری شراب مست و مستانه حزیان گویی علیه ایران کهن ، ملت با فرهنگ  وبا قدمت هفت هزار ساله جواب جانانه داد آمریکا اگر جرات دارد با من و سپاه قدس کار دارند نه با ملت ایران .  مسئولین ارشد آمریکا اگر قدرت داشتند عراق را دو دستی تحویل ایران نمیدادند و در سوریه تحقیر نمی شدند . و در مقابل یک ملت فقیر یمن اسیر و در باتلاق گیر نمیکردند و جنگ یک  هفته ای را  به چهار سال نمی کشانند . و در افغانستان و لبنان و فلسطین شکست های مفتضحانه و شروط آنها را نمی پدیرفتند. ایران لقمه ای پر چربی ایست ولی گلو میدرد خار چشم ظالمان و بغض تمام مظلومان عالم است و می تواند در عرصه گیتی منافع آمریکا را به مخاطره بیندازد . و موشک ها و پهباد هایش در حال شکار منافع آن و مرتجعان منطقه است و همه بدانند و به خود آیند ایران بزرگ را تهدید نکنند.

دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام رفیق بزرگوارم جناب حاج سیدتقی
از شما ممنونم بابت تألیف این متن در موقع مناسب
در آدرس زیر پست کردم:
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
دامنه‌ی داراب‌کلا

قالب کارزی چهارم : دامنه ی داراب کلا