منو
درباره ی سایت دامنه
دامنه‌ی داراب‌کلا

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پیشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعي
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

کُنام آدمیزادگان

سه شنبه, ۳ مرداد ۱۴۰۲، ۰۴:۳۸ ب.ظ

   

نوه‌ام لیا زهرا طالبی دارابی

(ماه محرم؛ مردادماه ۱۴۰۲)

به قلم دامنه. به نام خدا. سلام. در شکل‌گیری هر اندیشه و شخصیت فرد، کُنام مؤثر است. کُنام ابعاد دارد. خود، خانواده، مدرسه، همسایه، اطرافِ فرد، فامیل، دوست، جامعه، مسجدوتکیه، پاتوق، محله، همگِن و رسم‌ورسوم و هر نوع تعامل میان این نوع و نظایر آن. پدرومادر بُعدِ مهم کُنام هستند. کُنام در واژه معنی لانه و آشیانه می‌دهد که نیچ و نیش به ترتیب معادل انگلیسی و تلفظ فرانسوی آن است. مثلا" کُنامِ دارکوب و کُنامِ گنجشک از هم جداست. دارکوب هرگز روی زمین غذا نمی‌خورَد، حتما" تنه‌ی درخت سفره‌ی تغذیه‌اش هست ولی کُنامِ گنجشک چنین نیست؛ هر جا خواست می‌خورَد و می‌پرَد. در مورد کُنام ر.ک: کتاب «سلول‌های بهاری» خاطرات آقای دکتر حسین بهاورند پدر سلول‌های بنیادی ایران، گفت‌وگو و نگارش آقای بهنام باقری (صفحات ۳۲ و ۵۸ و نیر ۲۳۲) بنابرین؛ در روابط میان آدمیزادگان باید دید کُنام‌شان چیست و چه بوده است. با کی می‌پَلکَد. خانه چگونه قد کشیده است. خوراک روحش چی بوده است. هُرهُری هست یا فردی باثباتِ ولی اهل تحول و تغییر. آیا پایه‌ی تدین دارد. اخلاق را با چه استاد اخلاقی طی کرده است و یا تحت کدام کتاب‌های اخلاق پرورش یافته است. اساسا" اهل تعالیم دین هست یا همش می‌خواهد به جای خدا، خود قیل و قال ورزَد. زیر منبر هیچ وقت نشسته است. زمزمه در زندگی‌اش هست؛ همان ارتباط مناجاتی و نیایشی با آفریدگار. انسان است یا هیچ اُنسی با انسانیت و آدمیزادگی ندارد. کلا" چگونه بار آمده است. بگذرم. کُنام همان ویژگی و شرائط هر فرد است که بارور شده است. به قول مرحوم سهراب سپهری «زندگی، فهمِ نفهمیدن‌هاست» باید فهم کرد؛ فهم. و به قول مرحوم مادرم حتما" وِنِه (=باید) دماغِ (=مغز) آدم، یک‌ذرّه فهم باشد.

 

اینک باورمندان به اهل بیت -علیهم‌السلام- و بامَرامان، با هر نوع عقیده و مذهب و تعلیم و مرام در سراسر ایران، برای سوگواری امام حسین و یاران -علیهم‌السلام- تمام‌قد و همه‌ابعاد در صحنه‌اند؛ از ساقی چای تا جاروب‌زن صحن. از منبری تا پامنبری. از زنجیرزن تا سینه‌زن. از مرثیه‌سُرایان این خوان تا جوشی‌گیران و نوحه‌‌خوانان. از طبّال دُهُل تا سنج‌زن و تیرافکنِ رُومیان. از شیرخوارِ نورسیده تا عصابه‌دستِ پیرزن. و این سوگ -که از اندوه کربلا و عظمت کار انقلابی امام حسین ع سالیانِ سال در جان‌ها جاریی هست- همه‌جانبه است؛ زیرا در داخل قیام اباعبدالله -علیه‌السلام- تمام ابعاد جمع شده است: معرفت نهضت. چرایی نهضت. پیام نهضت. درس نهضت. اخلاق نهضت. عرفان نهضت. سیاست نهضت. احیای دینی نهضت. انسان‌دوستیِ نهضت. آزادی نهضت. «نهِ» نهضت. آتش و اشک و حُزن و خیام و طفلان نهضت. حضور "انسان کاملِ" نهضت، که جناح جَور و جُبن، بدنش را در گودال، مُقطّع‌الاعضا و صدپاره کردند و تمام منتسبان بیت شریف نبوت را سبُعانه آزار رساندند. آری؛ درین نهضت هم، و در سوگواری این نهضت هم، کُنامِ هر کس معلوم می‌شود.

 

ملت ایران کُنامِ خود را نشان داده است؛ عشق به عشقِ امام حسین؛ عقیده به عقیده‌ی امام حسین؛ نهضت به نهضت امام حسین؛ و در یک شاخصه‌ی مشخص: عرفان و اخلاق و تعلق به عَرفه و عِرفان و اخلاق امام حسین علیه‌السلام. حالیا ای سوگواران، ایام عظیم درین ماه فخیم محرم، بر تن و جان‌تان مُکرّم. عکس مندرج روی متنم هم، نوه‌ی نورسیده‌ام «لیا زهرا طالبی دارابی» هست در سوگِ محرم ؛که امید می‌بَرم ابعاد عظیم عاشورا در تمام نسوج و روحش نفوذ کند. دامنه.

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/2330

نظرات (۵)

سلام به بلندی قله اورست به ۲۱۱ نفر گروه. سلامی به بلندی کوه دماوند اعضای فعال گروه. و سلامی به بلندی برج میلاد به مدیر محترم گروه. مبارکه به به. قدم نو رسیده مبارک باشه جناب طالبی عزیز. ان‌شاءالله نامی نامدار باشه زیر سایه امام حسین و شما و همسر گرامی و والدین لیلا زهرا. چه نام قشنگی.

سید یاسر موسوی

جناب آق سید یاسر سلام. از بذل محبت آن دوست پرمایه و دارای فهم و بینش انقلابی ممنونم. به دعایت در حق نوه‌ام آمین می‌گویم. سلامی به درازای ازل و ابد به جناب‌عالی که مرحمتت بر من آشکار است. از فرصت بهره ببرم حج پدرومادر مومن و مؤمنه‌ات که امسال مشرف بودند، مقبول. درودم را به آنان حتماً برسان.

درود جناب مدیر. نوه تان نامدار و پرآوازه باد.

امیر رمضانی

جناب امیر سلام. پوزش، دوباره مجبور شدم جوابم را بنویسم. پاسخت به بنده هم، گویا نیست و پاک کردید. خلاصه‌ی حرفم این بود که از متون‌تان در وجهِ وجوه ژرف نهضت امام حسین ع استفاده کردم و مُهر تأیید می‌زنم برین بینش قشنگ و سالم و صحیح‌ات. اهل تعارف نیستم. تفکر درست و تبیین منطقی در متونت دیده می‌شود و من از آن می‌آموزم و یاد می‌گیرم و بر خودم لازم می‌دانم که قدردانی کنم از بیانات درست‌تان . خیلی قوی به استدلال می‌روی و ظرفیت بالایی از خود بروز دادید. به سوادت می‌بالم و به بینش مذهبی‌ات، هم‌سویی می‌کنم. بنده هم از احساس مسئولیتت در روشنگری و نیز تعمیق باورهای مذهبی بسیار استقبال می‌کنم.

سلام. خداوند نوه تان را طول عمر طولانی و از باقیات و صالحات شما قرار دهد. قرار گرفتن در حصار مقنعه بر زیبائیش افزود . امید که از رهروان زینب (س) شود.

سید موسی صباغ

 

سلام جناب آق سید موسی صباغ. بلی؛ هیچ چیزی به اندازه‌ی حجاب فاخر، زن را در گوهر خود فاخر نشان نمی‌دهد. حجاب متعارف و منطبق بر طهارت، زنان را نزد همگان یک موجود عظیم‌الشأن و واجب‌الحُرمه نگه می‌دارد. از محبت آن رفیق گرانقدر متشکرم. توضیحات پست بالایت، هم روشنگر بود. منظور من نقل عین سخن امام حسین علیه السلام بود و تفسیر و شرح شما ازین فراز، ارزشمند بود. درود و بر شما هم، هم سوگواری محرم و هم داغ فراق دردناک و دلتنگ‌کننده‌ی اخوی فاضل و متقی‌ات، تسلیت مجدد.

سلام آقا ابراهیم ، بسیار خوب ان شاء الله خوشنام و زینبی آتیه باشند . بالاخره دتر دانی و رحمت بر شما افزون شد.

سید اسحاق شفیعی دارابی

سلام جناب آق سید اسحاق. سپاسگزارم از اشعار موزون شما. نه، دی دنیا آمده. سوگواری محرم است عکسش. دو ماهِ حزن و ماتم محرم و عزاداری و حرمت‌گذاری عمیق مردم به ساحت مقدس امام حضرت سیدالشهداء علیه السلام، معمولاً جشنِ تولد نمی‌گیرند! بگذرم. سلام باز هم به جناب سید اسحاق. کاملاً سخن حق را به نظم درآوردی؛ اوجش این: «حسین‌ع تمام دین است». همین است.  درود بر شما با این سروده که درین غروب روز هفتم ماه محرم که دشمن زشت‌خو، حتی آب بر روی اعضای درجه‌ی نخست بیت رسول الله ص بست. حرفم را در زیر ادامه می‌بخشم:👇

اگر آیه‌آیه قرآن را کد بدهیم می‌بینیم امام حسین علیه السلام به آن عمل کرد:

بگوییم: فَفِروا الی الله...
می‌بینیم حسین‌مان عمل کرد.
بگوییم: قوا انفسکم و اهلیکم...
می‌بینیم حسین‌مان عمل کرد.
بگوییم: یا ایها الذین آمَنوا آمِنوا...
می‌بینیم حسین‌مان عمل کرد.
بگوییم: لاتَظلمون و لاتُظلمون...
می‌بینیم حسین‌مان عمل کرد.
بگوییم! ایا ک نَعبد
می‌بینیم حسین‌مان عمل کرد.
بگوییم: ایا ک نَستعین
می‌بینیم حسین‌مان عمل کرد.
بگوییم: تبّت یدا ابی لهب و تَب...
می‌بینیم حسین‌مان عمل کرد.

سلام جناب دارابی عزیز.

کانّه هلو...

شیرینی‌ وجودش از اینجا شنیدنی و چشیدنی‌ست.

خدا نوۀ نازنینت را برای شما و شما را برای ایشون حفظ کند.

اسمش هم بسی زیباست.

پاکی طینتش مستدام و نگاه معصومانه‌اش گره گشای زندگی‌ شما باشد برادر.

عزاداری‌ها قبول و التماس دعا.

سلام جناب مرآت. انرژی مضاعفی با این پیام به بنده تزریق کردید. ممنونم که لطفت را روانه‌ی جانم ساختید با این متن زیبا و پرواژه. بابت ارسال وبلاگ جایگزین هم کمال تشکر. خودم هر بار سر می‌زدم می‌دیدم غائبی. پس اشکال فنی داشت. سرِ وقت خواهم آمد وبلاگ دوم. بازش کردم و نشانی‌ات را ثبت کردم. عزاداری آن عزیز هم، مقبول. پست توضیح از دسترس خارج‌شدن را هم خواندم. باز خدا را شکر که دوم را ساختید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">