منو
درباره ی سایت دامنه
دامنه‌ی داراب‌کلا

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پیشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعي
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

کتابی از آقای محمدی لائینی

دوشنبه, ۱۶ بهمن ۱۴۰۲، ۰۳:۰۰ ب.ظ

تاریخ انتشار این پست: ارسالی حجت الاسلام شاکر طاهر خوش: "با سلام و عرض ادب و احترام. کتاب« نکاتی از سوره حمد، با نگاهی به سوره حمد» سلسله درس های نماینده محترم مقام عظمای ولایت و رهبری و امام جمعه محترم مرکز استان مازندران، ساری؛ حضرت آیت الله محمد باقر محمدی لائینی -حفظه الله- در ایام ماه مبارک رمضان ۱۴۰۱ شمسی است که توسط محقق و پژوهشگر علوم اسلامی، حضرت حجت‌الاسلام طاهر خوش سارَوی در ۲۳۲ صفحه، توسط انتشارات سرای کتاب قم ( آقای سید حسینی نکایی)، در تیراژ ۲ هزار نسخه در چاپخانه افست زارع ساری چاپ، صحافی و روانه بازار گردیده‌است.

 

 

از امتیازات این کتاب می توان به: نزول سوره حمد، نام های سوره، ترجمه و شرح هر یک از آیات این سوره با اسلوبی سلیس و روان و همچنین بهره‌مندی از آیات، روایات، داستان، اشعار، نکات ادبی و... نام برد."

 

نظر دامنه

حجت‌الاسلام شاکر طاهر خوش دوست گرامی من سلام. چه اطلاع‌رسانی خوبی. رفت برای چاپ در دامنه‌. تلاش خواهم کرد به کتاب شما دست بیابم و بخوانم. علت شاید نهفته باشد که چرا شائقم بخوانم: دلیلم این است: ۱. این که حجت الاسلام محمدباقر محمدی لائینی (فرزند مرحوم آیت‌الله محمدی لائینی) و امام جمعه محترم ساری، انسان وارسته‌ای هستند و شنیدن و خواندن حرف‌های افراد پارسا و باتقوا به انسان قوت قلب می‌بخشد. ۲. این که مسئله و موضوع‌اش مورد نیاز هر انسان باورمند است.

 

از شما استاد شاکر خیلی متشکرم که دست به تدوین و انتشار آن زدید. بیش از پیش با توفیق قرین باشید. وَه چه خوب انسان با مُصاحب (=جَلیس و هم‌صحبت‌) همنشین و حتی همدم شود. تأکید هم رفته است در ادبیات دینی که با اهل علم، مصاحب شوید. از منظر من، مُصاحب خوب، همان مؤنس جان و روان است. با ارادت: دامنه.

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/2447

نظرات (۶)

با سلام خدمت استاد عزیزم جناب آقای طالبی. خداوند متعال جمیع اموات شما رو بیامرزد. بله، حق مطلب را شما بسیار خوب ادا نمودید و بیان کرده اید. کتابی‌ست در حد خودش مطالب بسیار مفیدی برای جامعه به ارث گذاشته شده است و طالبان علوم قرآنی از چشمه سار کلام وحی بهره‌مند خواهند شد. این اثر، از تمامی امکانات ادبی، تفسیری و... بهره جسته ، نکات مفید و ثمربخشی در اختیار طالبان این علوم ، قرار داده است. إن شاءالله عاقبت بخیر شوید. ارادت ما خدمت شما همیشگی است. طاهر خوش؛ شاکر.

::

::

سلام و بسیارسپاس جناب استاد شاکر.

سپاسی همراه با یک تذکر ویرایشی

 

بسم الله العلیم الحکیم. سلام علیکم. از اقدام شایسته روحانی جوان؛ فاضل و خوش قریحه؛ حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای طاهر خوش که زحمت تدوین و نگارش ای اثر قیم را عهده دار شده؛ تشکر می شود. از آیت الله محمدی نیز که متحمل طرح مباحثی مهم پیرامون سوره «سبع المثانی» (معروف به «سوره حمد») را عهده دار شدند صمیمانه سپاسگزارم.

در مورد عنوان کتاب نکته ای به ذهنم رسیده؛ البته از مجموعه اعضای محترم گروه (بویژه جناب آقا ابراهیم که از مهارت و ذوق کوتاه و زیبا نویسی سرشاری برخوردار می باشد) انتظار دارم پیرامون آن؛ اظهار نظر نمایند؛ و آن نکته این است:

 به نظر می‌رسد : با بود عنوان «نکاتی از سوره حمد»؛ نیازی به ذکر تعبیر «با نگاهی به سوره حمد» نمی باشد؛ چون چیز جدیدی را در تعبیر دوم نمی توان یافت؛ ذکر این دو تعبیر در کنار هم؛ خوشایند نیست؛ از جناب آقای طاهر خوش میخواهم: اگر ایراد را وارد دانستند؛ در چاپ بعدی تغییر دهند؛ و اگر فکر می کنند؛ نا وارد است؛ دلیلش را ذکر نمایند.

در مجموع در عنوان کتاب و مقاله خیلی باید دقت نمود؛ چون عنوان روی جلد کتاب و در آغاز مقاله؛ چشم نوشته محسوب می شود؛ و ضریب جذب و تاثیر گذاریش؛ بالا است.

(حوزه علمیه قم؛ سید حسین شفیعی دارابی: دو شنبه شب۱۶ بهمن ۱۴۰۲ش_۲۴ رجب ۱۴۴۵ق)

::

::

حجت الاسلام آسید حسین آقا شفیعی استاد محترم سلام. دقت شگرف شما در مورد عنوان کتاب حجت الاسلام محمدی لائینی امام جمعه محترم ساری و نماینده‌ی رهبری معظم در استان مازندران که توسط دوستم حجت الاسلام شاکر طاهر خوش تهیه و تدوین شده، چشم مرا گرفته. چون حقیقتاً بنده هم وقتی داشتم در سایت دامنه انتشارش می‌دادم، دو سه بار عنوان کتاب را به غلط تلفظ و حتی تایپ آن را جابجا نوشتم. علت این قضیه چیزی نیست جز همین نکته‌سنجی باظرافتی که صورت دادید. از عنایات آن جناب به بنده دائم قدردانم. اما من ذوقم را برای عمل روی پیشنهاد شما این طور ارائه می‌کنم: 

بهتر می‌بود عنوان این کتاب گرانسنگ یکی از این سه نام بود:

نگاهی به نکاتی از سوره‌ی حمد

یا

نکاتی از سوره‌ی حمد در نگاه امام جمعه‌ی محترم

یا

نگاهی به نکات سوره‌ی حمد از منظر امام جمعه‌ایی محترم

با ذکر عنوان فرعی

(حجت الاسلام محمد باقر محمدی لائینی)

از مطالب دیگر شما در همین پست بهره بردم. با ارادت: ابراهیم

با سلام خدمت سید عزیز و بزرگوار با بصیرت و دوستان گرامی ام 

 

بله، حق با شماست، هر چه عبارت کوتاه تر باشد، بهتر است؛ اما با توجّه به این که این عبارت از خود حضرت آقا بوده، من نخواستم دخل و تصرفی در آن کرده باشم.

از طرفی چون زمانی که شابک گرفته شد با این نام، دیگر نمی شد. 

البته من اگر حضرت آقا را زیارت کنم ، این جملات شما را خدمت ایشان عرض خواهم کرد.

اگر راهی داشت برای چاپ دوم اقدام کنند و اگر نبود، إن شاءالله کتاب های بعدی شان که هر بزرگواری شروع نمایند، عبارت کوتاه‌تر را برای نام کتاب اقدام نمایند.

با تشکر فراوان. طاهر خوش (شاکر)

::

::

و باز نیز سلام استاد حجت الاسلام آسید حسین آقا. وَه! چه چیزی خوب‌تر از این. ممنون که مشمول دعای‌تان در حرم فاطمه‌ی معصومه (س) بودم که حرم اهلبیت ع محسوب می‌شود. و چه روزی هم؛ روز شهادت پدر آن حضرت که نگین قم است. تسلیت.

سلام ممنونم. ضمن تشکر؛ به نظرم ذکر یکی از دو تعبیر موجود بر روی جلد کتاب کفایت می کند

سید حسین شفیعی دارابی 

::

::

سلام مجدد استاد حجت الاسلام آسید حسین آقا. کاملا قبول دارم. من خودم در سایت دامنه، این طور تیتر زدهذبودم برای انتشارش:
نکاتی از سوره حمد اثر محمدباقر محمدی لائینی
بنایرین لفظ «نگاهی» را حذف کرده بودم  از عنوان کتاب. چون حشو بود. و نظر شما درست هست.

سلام علیک آقا ابراهیم. ماجور باشید سحر ۲۵ رجب توفیق زیارت حرم کریمه (س) و عرض تسلیت به روح مقدسه آن حضرت نصیب گردید و دعا گو می باشم.

حوزه علمیه قم؛ سید حسین شفیعی دارابی

::

::
و باز نیز سلام استاد حجت الاسلام آسید حسین آقا. وَه! چه چیزی خوب‌تر از این. ممنون که مشمول دعای‌تان در حرم فاطمه‌ی معصومه (س) بودم که حرم اهلبیت ع محسوب می‌شود. و چه روزی هم؛ روز شهادت پدر آن حضرت که نگین قم است. تسلیت.
با سلام خدمت دوستان و اساتید برجسته ام. نکات شما مایه رویش و پر بهره‌مند شدن اثر عالم وارسته اخلاقی خواهد شد. از نگاه تان سپاسگزاریم.
ارادتمندتان: طاهر خوش ؛ شاکر
::

::

استاد حجت الاسلام شاکر طاهر خوش سلام. نشان عطوفت آن دوست است. سپاس. نکته‌ی استاد شفیعی دارابی، از نظر من صائب است و این نشان می‌دهد بر ظرافت‌های این صحن باید ابتهاج شود.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">