منو
درباره ی سایت دامنه
دامنه‌ی داراب‌کلا

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پیشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعي
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

تحلیلی بر سریال بازی مُرکّب

دوشنبه, ۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۰۷ ق.ظ
به قلم دامنه : به نام خدا. سلام. از ۹ قسمت سریال «بازی مُرکّب» کره جنوبی فعلاً فرصت دیدنِ ۴ قسمت دوبله‌شده‌ی فارسی را یافته‌ام. چندماه پیش نیز، «انگل» ساخته‌ی دیگری از کره جنوبی را به تماشا نشستم که نگاهی منتقدانه به نظام سرمایه‌داری داشت و توانسته بود هم از کن، و هم از اسکار جوائز برُباید.
 
صنعت فیلم و سریال امروزه جزوِ بُرنده‌ترین و کاراترین ابزار عرصه‌ی فرهنگ و هنر در سطوح جهانی شده است؛ چیزی که به گمانم در ایران به هزل و هزیمت و لودگی، و متاعی برای خودنمایی‌های سبُک و هرزگی‌های ویرانگر کشانده شده است، به‌ویژه آنچه برای نمایش‌های خانگی ساخته می‌شود که برخی‌هاش آنچنان زشت و لوس و زرد است که آدم خجالت می‌کشد ۵ دقیقه‌اش را به طوع و رغبت ببیند و حاضر است درجا دگمه‌ی خروج را بزند.
 
 
از بازیگران گیرای
سریال بازی مُرکّب
عکس از دامنه
از روی پخش در فیلیمو
 
 
 
 
«بازی مُرکّب» «Squid Game»
 پرداختن به قماری هولناک برای برنده‌شدنِ
۴۵/۶ میلیارد وون (۳۸/۷ میلیون دلار)
 
اما «بازی مُرکّب»؛ این سریال سرنوشت محتوم فقرایی در کره جنوبی را (شامل کره‌ای‌ها و کسانی که از کشورهای دیگر برای کار به کره رفته‌اند) روایت می‌کند که در نظام ثروت‌اندوزِ بی‌رحمِ سرمایه‌داری، خود را نابودشده، مقروض و در چنگ فلاکت و مرگ حس می‌کنند؛ ازین‌رو حاضر می‌شوند تمام زندگی و حتی جان خود را در برنده‌شدن جایزه‌ی نقدی وسوسه‌انگیز قمارِ خشن و مرگ‌آور، به حراج و مثلاً رقابت از سرِ اکراه در بازی‌های مشهور دوره‌ی نوجوانی کره بگذارند. و با آن‌که از عواقب مهلک آن به‌شدت واهمه دارند، اما برای رهایی از درّه‌ی فقری که شکاف طبقاتی نظام منحط سرمایه‌داری به آنان ارمغان! آورده، تن به ریسک بدهند، ریسکی که در هر مرحله از بازی -بخوانید رقابت قمار- چندین نفر از جمع ۴۵۶ نفره‌ی شرکت‌کننده‌ از ادامه‌دادن مراحل بعدی بازی‌ها حذف می‌شوند؛ نه حذف به معنای کناررفتن و باختنِ صرف، نه، بلکه حذف به معنی سلّاخی‌شدن و تیرباران‌شدن و شلیک به مغز و قلب‌شان و بردن به اتاق مخفی تشریح زیرزمینی برای درآوردن قلب و کلیه و کبد و سایر اجزای بدن‌شان جهت فروش و قاجاق. و یا بردن در تابوت شیک و روبان‌زده و نهایتاً ذوب در کوره‌های آتشین زباله‌سوز و یا دفن مخفیانه در نقطه‌ای نامعلوم و به‌دور از چشم پلیس و دولت و مردم.
 
در واقع دیدن «بازی مُرکّب» برای کسانی که اهل مطالعه و دانش و تشنه‌ی دانایی‌اند و از سیاست پیچیده و لامروّتِ ماکیاوللی‌های زمانه سر درمی‌آورند، مانند این می‌مانَد که انگار بر سرِ کتاب‌هایی از مارکس و مارکوزه و هابرماس و مرحوم علی شریعتی و دانشمندان روشنفکر و ... نشسته‌اند که از بس منتقدانه و واقع‌بینانه و به دور از هیجان و احساس، به نظام سرمایه‌داری نظر افکنده‌اند، حاضر نیستند حتی چایِ کناردست خود را بنوشند و لَختی بیآسایند و سر از ورقه‌های کتاب‌گونه‌ی این سریال به‌شدت جذّاب و منسجم بردارند. گویی این بار نظریه‌های منتقدانه‌ی سیستم سرمایه‌داری کاپیتالیسم و مرکانتالیسم (سوداگری) را به جای گشتن در لای کتاب، از روزنه‌ی «فیلیمو» یا «نماوا» باید بنگرند.
 
من که از «فیلیمو» این سریال را دیده‌ام، فعلاً تا همین سرِ قسمت ۵، دوبله‌اش به فارسی انجام شده است. باید فرصت بیابم مابقی را هم ببینم که سریالی جهانی شده است.
 
آیا سریال‌هایی چون «بازی مُرکّب» و فیلم‌هایی چونان «انگل» که شعله‌های مشتعل «شکاف‌های طبقاتی و ناعدالتی در جهانی ناعادلانه»‌ی سیستم سُست سرمایه‌داری را نمایان می‌کنند، زمینه‌ساز انقلابی بزرگ و سبب‌ساز اعتراضاتی غیرکورکورانه علیه‌ی این نظام‌های ضد انسانیت است، که ۱۰۰٪ در برابر دعوت انبیای خدا ایستاده‌اند و پیام آسمانی را نادیده انگاشته‌اند؟ هنوز نمی‌دانم؛ اما جهان بر حسب سنت قطعی تداول ایام محاسبه خواهد شد؛ دیر یا زود.
| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/1416

جامعه

جهان

نظرات (۳)

سلام.

این پست را باید سر فرصت بخوانم... ان شاءالله امشب میخوانم.

سلام جناب مرآت
موجب مسرّت بنده است که از زیر نگاه اندیشمندانه‌ی شما بگذرد.

سلام و خدا قوت.

چه خوب که وقت میذاری برای دیدن این فیلم و سریال ها.

راستش من کلاً فیلم و سریال های خانگی را نمی بینم و البته علاقه ای هم ندارم. کما اینکه سریال های تلویزیونی را هم در حد محدود مثل سریال های تاریخی اصیل و بعضی سریال های طنز را می بینم.

در مورد پاراگراف آخر و سئوالتون، هرچند که خودتون تلویحاً پاسخ داده اید، اما نظر من که قطعاً نظر تخصصی نیست، این است که به قطعیت نمی توان گفت که این قبیل سریال ها و فیلم ها بتواند منشاء اعتراضات جدی علیه نظام سرمایه داری شود. اما می شود امیدوار بود که بتواند زمینه ساز برخی آگاهی ها و شناخت های رو بنایی از دنیای پیرامونی برای انسان ها شود...

چون به تجربه دیده ایم که اعتراضاتِ صرفاً با منشاء اقتصادی و ضد سرمایه داری بدون شناخت مکتبی و ایدئولوزی قرآنی، زود سرکوب و خاموش و به انحراف کشیده می شود. اما اعتراضاتی که منشأء دینی و ایدئولوژی آسمانی داشته باشد می تواند ماندگار، پیوسته و نتیجه بخش باشد...

با این همه، چون فیلم و سریال های مورد اشاره را ندیده ام بهتر است بیشتر از این فضولی نکنم :)

سلام جناب مرآت
درست فرمودید؛ من هم موافقم که اگرچه نمی‌توان انتظار دگرگونی جدی داشت، ولی آگاهی‌ها را تمهید خواهد کرد. با نظر نهایی شما هم کاملاً موافقم که تغییرات بینادی پشتوانه‌ای ایدئولوژیک می‌خواهد؛ آن هم مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و یا در جاهای کم‌دسترس به فهم دینی، دست‌کم تفکرات انسانی و اخلاق محور.

آقا مگو مگو. بزرگوارید جناب، شما هر چه بیشتر دیدگاه‌تان را می‌فرمایید مطلب را روشن‌تر می‌سازید، پس خواهشمندم مفرمایید آن واژه‌ی ماقبل آخر را. و پایان‌بخش این‌که بله، من فیلم‌هایی را که دارای پیام باشند و فاخر ساخته شده باشند، دنبال می‌کنم.

سلام. امیدوارم حالتون خوب باشه.
وبلاگتون رو دیدم. نوشته های خواندنی ای گذاشته بودید.
منم یه وبلاگ دارم که اگه دوست داشتین می تونین بهش یه سر بزنید.
ممنون
موفق باشید

سلام جناب جواد مدیر محترم آهنگ جدید
از حضور و ارائه‌ی نظرتان ممنونم. آمدم در سایت آهنگ‌تان در بلاگ‌اسکای. مشاهده کردم. متشکرم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">