منو
درباره ی سایت دامنه
دامنه‌ی داراب‌کلا

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پیشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعي
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

اسلام پیر نمی‌شود

پنجشنبه, ۳۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۳ ب.ظ

وقتی با این پرسش مواجه می‌شوم که "کامل‌ترین دین بودنِ اسلام" به چه معناست؟ اول دنبال جواب عقل خودم می‌گردم، و چون نیازمند تتبع اهل فن هم هستم، سپس پیِ آراء اهل علم (=دین‌شناسان) می‌روم. اغلب این طور گفته‌اند که اسلام چون آنچه موجبِ قُرب انسان به خدا می‌شود را دقیق بیان فرموده است. (ر.ک: سرشت و سرنوشت. دکتر دینانی. ص ۲۰۰) برای این، اسلام کامل است که چیزی را فروگذار نکرده است. پیام مهم اسلام هم معرفت به خداوند است و اسلام شناخت ما را از خداوند کامل می‌کند. می‌دایند لابد چرا. چون جوهرِ دین که از -غیب الغیوب آمده است- "معرفتِ خداوند" است. اسلام به قول عارفان و متألّهان "پیر نمی‌شود". فقط باید توسط اهل فن تفسیر شود. البته باید به‌هوش بود تا در دام تفسیر هر ناوارِد یا منحرف نیفتاد.  ۳۰ آذر ۱۴۰۲ دامنه.

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/2431

مباحث دینی

نظرات (۱)

نظر حجت الاسلام سید محمد شفیعی مازندرانی: السلام علیکم و رحمه الله و برکاته. درود بر آقا ابراهیم عزیز بحث فنی و عمیقی را مطرح کردید که با همت شما انشاء الله بگونه ای جامع مورد تدقیق قرار گیرد.‌ با عرض پوزش ...در باب اکمال اسلام و ویژگی آن نوشتید که :

 

«چون آنچه موجبِ قُرب انسان به خدا می‌شود را دقیق بیان فرموده است.»

 

آیا راهبرانی چون نوح، ابراهیم، موسی و عیسی مسیح - آنچه موجبِ قُرب انسان به خدا می‌شود را دقیق بیان نکرده اند ؟ اگر کوتاهی کرده ا ند : تقصیر ورزیده اند و مشکل دیگر پدید می آید ولی اکر کوتاهی نکرده ا ند پس دین شان در همان روزگارشان کامل بود و اهالی دین شان اهل بهشت اند پس مقصود این جمله <«چون آنچه موجبِ قُرب انسان به خدا می‌شود را دقیق بیان فرموده است. » چیست و چه امتیازی را تداعی میکند؟ به امید استفاده بیشتر از تتبع شما.رحمه الله علیک و علی والدیک. دعاگو شفیعی مازندرانی.

::

::

حجت الاسلام جناب شفیعی مازندارنی استاد محترم سلام. ابتدا از ورودتان به این مبحث مهم ممنونم. گرچه آن استاد دانای به این پرسش‌اند؛ اما جواب من (=خوانده شو: فهمم) این است: در این جا «قُرب» به معنای اَتمّ و اَکمل آن است، نه فقط بُعد عبادی و عرفانی آن. مثلاً ولایت امیر مؤمنان امام علی ع یکی از بالاترین مسائل دین است که در زمان آن پیامبران علیهم السلام هنوز مطرح نشده بود. یا ایمان به "کوثر" یعنی باور عقیدتی به راه و مرام حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها هنوز وقتش در زمان آن انبیاء نرسیده بود. یا بسیاری از احکام شریعت، که در عصر نبوتِ پیش از خاتمیت، هنوز شکل نگرفته بود و زمینه‌ی وحی آن تمهید نشده بود. وقتی قُرب می‌گوییم یعنی جزء به جزء تمام دین. پله پله‌ی همه‌ی شریعت. بلی، در وقت آن انبیاء، من معتقدم هنوز، نه اتمام نعمت رخ داده بود و نه اکمال دین و نه مفهوم مهم خاتمیت. این به مفهوم نقصِ مأمویت آن انبیاء الهی نبود، بلکه زمانِ بیان آن فرا نرسیده بود و با آمدن اسلام، دیگر تکیه‌ی مطلق زدن به آن ادیان، کاری ناقص است و گام به جلوتر نگذاشتن. چون خدا بقیه‌ی قُرب و حد و حدود و معرفت را در دین اسلام چید و نسخه نوشت. ما به دین‌های قبل مُصدِّق هستم اما آن را بدون اسلام ناتمام و ناکامل می‌دانیم. راهی به سوی خدا هستند اما دقیق و نماد اعلای آن اسلام است. چرا خود حضرت مسیح مژده‌ی «احمد» می‌داد؟ و خویشتن را کافی و وافی مقصود احدیت فرض نمی‌کرد؟ چون آن عبدالله و کلمه‌ی خدا یعنی حضرت عیسی ع می‌دانست دین فقط به دست حضرت احمد محمد بن عبدلله ص کامل و تمام می‌شود. "وَ اذ قالَ عیسى ابنُ مریمَ ... وَ مُبشّرًا بِرسولٍ یأتِی مِن بعدی اسْمُهُ احمدُ" و به فرستاده‏ اى که پس از من مى ‏آید و نام او احمد است بشارتگرم (آیه‌ی ۶ سوره‌ی شریف صف) سپاسگزارم استاد. آنچه نوشتم درسی بود پیشگاه شما پس دادم. دامنه.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">