منو
درباره ی سایت دامنه
دامنه‌ی داراب‌کلا

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پیشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعي
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

احتمال دعوا ؛ هوش یا زور؟

يكشنبه, ۹ آبان ۱۴۰۰، ۰۲:۵۱ ب.ظ

به قلم دامنه: به نام خدا. سلام. میان حیوان‌ها، میان آدم‌ها و میان کشورها هر آن ممکن است خشم حاکم شود و تخاصم. چنگال شاهین، آرواره‌ی کفتار و سرعت یوزپلنگ همه‌وهمه برای زیست و بقاست و قوه‌ای برای یا یورش و یا بازدارندگی روز مبادا. همان‌گونه که باران، باریدنش را، گُل، شکوفاشدنش را و شغال، حفظ قلمروش را غریزی و به‌چابکی بلد است، انسان هم به مدد شرع و عقل باید «راه و چاه» را بلد باشد. وقتِ هوش، به‌هوش. وقت زور، به‌زور.

 

مگر می‌شود متخاصمین موشک راست کنند، ایران گاوآهن؟! وقت تفنگ، تفنگ. و وقت گاوآهن، گاوآهن. هر ملتی هوش و زور خود را در جای خود نشناسد، ۱۰۰٪ باخته است. صلحِ ارزان و دوستیِ رایگان وَهم بیش نیست. صلح زیباست و حتی اساس دعوت پیامبران خدا صلح و آرامش و رستگاری بشریت بوده است که در سایه‌ی حرف‌شِنوی از خدا و آموزه‌های اخلاقی و معنوی ممکن می‌شود. «ایران قوی» اگر فقط در شعار خلاصه شود، دیری نمی‌پاید خورده خواهیم شد با ولع و بلعی که جهان‌خوارگی‌یی چون آمریکا دارد.

 

به نظرم شناخت رهبری از ملل و دُول کنونی جهان، ژرف‌ترین و واقعی‌ترین شناخت است و نشان‌راهِ «ایران قوی» منطقی‌ترین دستورالعمل. خردمندانه‌تر از این نمی‌شود که ایران را در برابر دشمنانی که نابودی ملت ایران را آرزو دارند، به سیاست راهبردی «ایران قوی» مجهز و مهیا کنیم؛ قوی در قدرت و قوی در معنویت. اگر در یورش خصمانه‌ی هشت‌ساله‌ی صدام علیه‌ی ایران، فقط به گاوآهن می‌چسبیدیم و مزرعه و خانه و خویشتن، نه به تفنگ و دین و میهن، تردیدی نبود که اینک نه از «تاک» نشان بود و نه از «تاک‌نِشان».

 
 
پس: وقتی احتمال دعوا همواره یک پیش‌فرض منطقی‌ست و یک برآورد واقعی راهبردی، هوش یا زور هر دو نیاز است؛ هوش برای شناخت درستِ متخاصمان عَنود و کَنود. و زور (=به معنای قوت و قدرت آن) برای بازدارندگی و حفظ کیان دین و ملت و میهن.
| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/1981

نظرات (۲)

سلام و خداقوت.

بسیار نیکو و مستحسن بود.

به قول سعدی:

راه است و چاه و دیده بینا و آفتاب
تا آدمی نگاه کند پیش پای خویش
چندین چراغ دارد و بیراهه می رود
بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش
گر هر دو دیده هیچ نبیند به اتفاق
بهتر ز دیده ای که نبیند خطای خویش

البته یادداشتتون به نظرم نیم نگاهی هم دارد به این قسمت از آیه که فرمود: ... و انزلناالحدید فیه بأس شدید و منافع للناس و لیعلم الله من ینصره.... تا آخر.

سلام جناب مرآت. سپاس از آورده‌ی مفیدتان. سهل‌وممتنع‌های سعدی نظیر ندارد. به شعرهای شیخ اجل خیلی علاقه دارم. از مستندسازی شعری و قرآنی برای محتوای این بحث، قدردانی می‌کنم. درود بی‌کران.
  • محمد عبدی سنه کوهی
  • سلام و عرض ادب اینکه قتلا  توجه حضرتعالی از استان مازندران و سمنان وتهران در روز روشن و شب گذر کردم و هیچ جریمه هم نشدم تا امروز که این متن را بعد دو هفته می نویسم و نیز به زیارت و نماز حرم و اطراف و مسجد جمکرانم رفتم اما هیچ مریضی هم در نگرفت پس ای کاش حداقل توفیق دیدار از فاصله دو سه متری را بر ما حرام نمی کردی رفیق 

    موفق باشید 

    سلام جناب محمد عبدی سنه‌کوهی. از حضور دوباره‌ی شما در دامنه متشکرم؛ گویا مدتی بود که نبودید. اما بعد؛ قانون ستاد سلامت کشور چه می‌گوید محمد؟ می‌گوید آمد‌وشد به شهرها و استان‌ها کماکان ممنوع است، تا عزیزان پزشکان و پرستاران -که نزدیک دو سال است رنج خستگی را تحمل می‌کنند و با لغو تمام مرخصی‌ها به داد مردم می‌رسند و حتی چندین شهید تقدیم کرده‌اند و لباس جهاد پزشکی پوشیده‌اند و در نبرد با آن خط‌شکن شده‌اند- بتوانند با نزاکتی که شهروندان قانونمند از خود بروز می‌دهند، بر گستردگی مهلک این ویروس مرموز غلبه کنند و کشور را از آسیب‌های بیشتر در امان نگه بدارند. حال این وسط شما افتخار می‌کنید که بر خلاف قانون و مقررات کشوری، دست به مسافرت آن هم زیارت می‌زنید و گیریم که از دست پلیس و دوربین در رفته‌اید. حساب کن اگر مانند شما، هزاران نفر دیگر چنین رفتاری کنند، آیا می‌شود بر کرونای بی‌رحم فائق آمد و مردم را در برابر آن، بیشتر و بهتر ایمن داشت؟ من هم دلم برای دیدار مشهد مقدس و مسافرت به اعماق و اقصی نقاط ایران بهانه می‌آورَد اما سعی کرده‌ام ریسک نکنم و رعایت کنم. سلب دیدار آن روز هم، حقیقتاً ناشی از همین دغدغه بود وگرنه شما می‌دانید من نسبت به مهمانی که بر من در شرایط عادی و سلامت کشور، وارد شود چه اشتیاقی نشان می‌دهم کما آن‌که در آن اربعین داده‌ام. بگذرم. ممنونم این بنده را مورد لطف و محبت خود قرار داده و همچنان می‌دهید. خدا را شکر ایمن هستید و در سایه‌ی ایمان. والسلام.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">