دامنۀ عترت

به قلم دامنه
. به نام خدا. سؤال، ساده به نظر می رسد، اما پاسخی بی کران دارد؛ زیرا فضایل امام علی
_علیه السّلام_ بی شمار و غیرقابلِ شمارش است. هر شیعۀ علی در پیروی از علی و حُبّ به او، دلایل ویژۀ خود را دارد، اما بسیاری از پیروان و عاشقان امام علی، با ذوق مشترک، با عقاید همسان و با باورهای همسو، امام علی را دوست می دارند. من چندتا را که به نظر من خیلی خیلی بی نظیر و خاصِّ مشیی و راهِ علی ست، می نویسم که در درونم با آن زندگی می کنم:



1- چون علی، بینوایان را شبانه و مخفیانه کمک می کرد.
2- چون علی، بر هیچ شهروند، حتی بر مخالفِ شمشیر به دست، ستم نمی کرد. 3- چون علی، بی هیچ مماشاتی حکومتگرانِ فاسدشدۀ دولتش را عزل می کرد.


 4- چون علی، عدالت را معیار می دانست و افراد را با حق می سنجید نه حق را با فرد. 5- چون علی، اولین حاکمی بود که گفت اگر مردم مرا بخواهند، حکومت را به دست می گیرم.



6- چون علی، در دورۀ سختِ ایثارگری بعثت و هجرت، ایثارگر شجاع و بی همتا بود. 7- چون علی، برای حفظ وحدت، 25 سال سکوت کرد و در انزوای مطلق زیست. 8- چون امام علی، راه است. جهت است. حق است. خداپرستِ اُسوه است. دنبال کنندۀ سیرۀ پیامبر اسلام است. محبوب تمام انبیاء است. وصیِّ حضرت مصطفی (ص) است. امیر مؤمنان است. امامِ همۀ امامان است. رَه بَر اُمتِ اسلام است. گواه و شاهدِ نبوّت محمد رسول خدا است. الگوی انسان است. و در یک کلام جانِ همۀ جانان است و عشقِ همۀ عاشقان.



به مناسبت میلاد تماماًبرکتِ امیرِ سخن و عمل امام علی، در پایین صفحه دو سخن بسیارمهم امام علی را آورده ام تا هم مُبتَهج یعنی شادمان شوید و هم متأمّل یعنی به فکرِعمیق فرو روید. به عشق علی:





پیامبر اسلام: ای علی! تو را هیچ کس نشناخت جز خدا و من
سایت امام علی




سه ظالم

أَلْعامِلُ بِالظُّلْمِ وَ المُعینُ عَلَیْهِ وَ الرّاضِىُ بِهِ شُرَکاءُ ثَلاثَةٌ. شخص ستمکار و کمک کننده بر ظلم و آن که راضى به ظلم است، هر سه با هم شریکاند.(منبع)



روزگار تباهى ها

«یَأْتى عَلَى النّاسِ زَمانٌ لا یُعْرَفُ فیهِ إلاَّ الْماحِلُ وَ لا یُظَرَّفُ فیهِ إِلاَّ الْفاجِرُ وَ لا یُؤْتَمَنُ فیهِ إِلاَّ الْخائِنُ وَ لا یُخَوَّنُ إِلاَّ المُؤتَمَنُ، یَتَّخِذُونَ اْلَفْئَ مَغْنًَما وَ الصَّدَقَةَ مَغْرَمًا وَصِلَةَ الرَّحِمِ مَنًّا، وَ الْعِبادَةَ استِطالَةً عَلَى النّاسِ وَ تَعَدِّیًا...»



زمانى بر مردم خواهد آمد که در آن:ارج نیابد، مگر فرد بى عُرضه و بى حاصل، و خوش طبع و زیرک دانسته نشود، مگر فاجر، و امین و مورد اعتماد قرار نگیرد، مگر خائن ،و به خیانت نسبت داده نشود، مگر فرد درستکار و امین!




در چنین روزگارى، بیت المال را بهره شخصى خود گیرند، و صدقه را زیان به حساب آورند، و صله رحم را با منّت به جاى آرند، و عبادت را وسیله بزرگى فروختن و تجاوز نمودن بر مردم قرار دهند... (منبع)



امام علی در نگاه امام خمینی


امام خمینی _رهبرکبیر انقلاب اسلامی_ حضرت علی بن ابی طالب
_علیهم السّلام_ را مظهر اسم جمع الهی می داند و می گوید:



«این بزرگوار شخصیتى است که داراى ابعاد بسیار است و مظهر اسم جمع الهى است که داراى تمام اسماء و صفات است. تمام اسماء و صفات الهى در ظهور و در بروز در دنیا و در عالم، با واسطه رسول اکرم در این شخصیت ظهور کرده است. و ابعادى که از او مخفى است، بیشتر از آن ابعادى است که از او ظاهر است... هر قشرى که اهل یک رشته است، حضرت امیر را از خودش مى‌ داند. و حضرت امیر از همه است، داراى همه اوصاف است و داراى همه کمالات.»  صحیفه امام؛ ج 19، ص 63-64. (منبع)