تازه ترین پست ها
پذیرفته ترین پست ها
پر بازدید ترین پست ها
پر بحث ترین پست ها
تازه ترین نظر ها
-
ناشناس : سلام جلیل جان همانطوریکه سرور بنده آقا ابراهیم فرمودند ایدئولوژی حزب بعث اگر استیلا پیدا می کرد رهبری کشورهای غربی _ اسلامی را بعهده می گرفتند . اصلی ترین موضوعی که باید در مورد جنگ ایران و عراق همواره مد نظر قرار داد آغازگر و مقصر جنگ است ! سید علی اصغر شفیعی دارابی -
ناشناس : سلام جناب آقاابراهیم شب به خیر ۱- اگر روزی بتوانیم همانطور که در جمعهای خصوصی درباره جنگ هشت ساله گفتگو میکنیم در فضای عمومی و رسانه درباره جنگ حرف بزنیم، به فرموده امام علی علیهالسلام «از گذشته عبرت میگیریم تا آینده را حفظ کنیم» ۲- آنچه از عصر امروز آغاز به نوشتن آن کردم، فیالبداهه بود. برای پرهیز از ... -
ناشناس : سلام آقا ابراهیم به نظر بنده زاویه ها را با مضمون دفاع مقدس باید می نگاشتید چون جنگ از سوی حزب بعث برما تحمیل شد ،بگذرم. حجت رمضانی دارابی -
ناشناس : سلام جناب طالبی عزیز جمعهتان مبارک معمولا در تقسیمبندیها، چه اندیشهای، چه سیاسی و اقتصادی نمایندگان بارز و صاحبان آن هم ذکر میشود. خوب بود شما هم صاحبان زوایا را معرفی میکردید. بنده معتقدم، حضرت امام در ابتدا صاحب دیدگاه دوم بود و پس از فتح خرمشهر که در موضع برتر قرار داشتیم، خواهان پایان جنگ بودند، ... -
ناشناس : سلام عزیز سید باور بفرمائید درشناختن پیامبر اسلام که هنوز برکت زمین و زمان است کم کاری شده است . سلسله کتاب بعثت مهندس بازرگان را خواندم نه تنها بیشترین شناخت از پیامبرعشق را دریافت کردم بلکه برای مظلومیتش حتی در این زمان اشک می ریختم . فیلم حضرت محمد ص که ایرانیان ساختند کمی از زندگی لذت بخشش را خیلی زیبا ... -
ناشناس : سلام آقای طالبی روز به خیر ✳️ در آستانه سالروز آغاز جنگ هشتساله عراق و ایران، یک یادداشت نسبتاً طولانی در دست کار دارم که برای مدرسه میفرستم جلیل قربانی -
ناشناس : 💠 دکتر ظفرقندی بلافاصله بعد از رای اعتماد، به زیارت شهید داود کریمی رفت. سلام جناب وزیر بسیار خوشوقتیم که شما در روز اول کاریتان بر سر مزار شهدا و شهید کریمی حاضر شدید و با کسانی که جان خود را برای مردم دادند عهد بستید که حافظ جان مردم و بیماران باشید. شما مسئولیت وزارتی را بر عهده گرفتهاید که دارای سه بخش ... -
ناشناس : ✳️ در آستانه زادروز پیامبر اسلام (ص)، میخواهم اطلاعاتی را درباره یکی از خاطرهانگیزترین فیلمها درباره زندگی پیامبر در اختیار دوستان قرار دهم؛ فیلمی که در ایران به نام محمد رسولالله شناخته میشود. ✅ این فیلم ساخته مصطفی عقاد کارگردان سوری است و با فیلم محمد رسولالله ساخته مجید مجیدی تفاوت دارد. 👇👇👇 ✅ فیلم ... -
جواهری عتیق : دستبند آمتیست -
ناشناس : السلام علیکم ایهاالمدیر اهلا و سهلا رسیدن بخیر من چقدر خوشوقتم که با پیام من شروع کردی، دلمون تنگ شده بود، بنمای رخ... از رجل و نساء سیاسی بیشتر خواهیم دید و خواند سالم باشید🌹 بازم سلام ما حتی این تیکه حلبی زمینی را که همگان در منزل دارند را هم نمیتوانیم داشته باشیم، چه رسد به آن ستاره دور دست. سالهاست که ...
موضوع های کلی سایت دامنه
کلمه های کلیدی سایت دامنه
- عکس ها
- چهره ها
- انقلاب اسلامی
- تریبون دارابکلا
- عترت
- دامنه کتاب
- تک نگاران دامنه
- اختصاصی
- گوناگون
- مباحث دینی
- ایران
- مسائل روز
- فرهنگ لغت دارابکلا
- جهان
- قرآن در صحنه
- دارابکلایی ها
- مدرسه فکرت
- روحانیت ایران
- لیف روح
- جامعه
- مرجعیت
- دامنه قم
- زندگینامه من
- شعر
- روحانیت دارابکلا
- جبهه
- امام رضا
- کویریات
- خاطرات
- مشهد مقدس
- گفتوگو
- سلمان صالحی
- اُنظُر
- نیرو نیلوفر
بایگانی های ماهانه ی سایت دامنه
-
شهریور ۱۴۰۳
۲۲
-
مرداد ۱۴۰۳
۱۹
-
تیر ۱۴۰۳
۱۸
-
خرداد ۱۴۰۳
۶
-
ارديبهشت ۱۴۰۳
۷
-
فروردين ۱۴۰۳
۷
-
اسفند ۱۴۰۲
۱۸
-
بهمن ۱۴۰۲
۲۰
-
دی ۱۴۰۲
۸
-
آذر ۱۴۰۲
۲۰
-
آبان ۱۴۰۲
۲۳
-
مهر ۱۴۰۲
۲۰
-
شهریور ۱۴۰۲
۱۹
-
مرداد ۱۴۰۲
۲۰
-
تیر ۱۴۰۲
۱۰
-
خرداد ۱۴۰۲
۱۴
-
ارديبهشت ۱۴۰۲
۸
-
فروردين ۱۴۰۲
۱۷
-
اسفند ۱۴۰۱
۱۲
-
بهمن ۱۴۰۱
۱۶
-
دی ۱۴۰۱
۲۱
-
آذر ۱۴۰۱
۳۲
-
آبان ۱۴۰۱
۲۸
-
مهر ۱۴۰۱
۲۲
-
شهریور ۱۴۰۱
۱۳
-
مرداد ۱۴۰۱
۱۳
-
تیر ۱۴۰۱
۱۲
-
خرداد ۱۴۰۱
۱۶
-
ارديبهشت ۱۴۰۱
۱۵
-
فروردين ۱۴۰۱
۲۷
-
اسفند ۱۴۰۰
۲۴
-
بهمن ۱۴۰۰
۳۰
-
دی ۱۴۰۰
۲۴
-
آذر ۱۴۰۰
۲۴
-
آبان ۱۴۰۰
۳۲
-
مهر ۱۴۰۰
۲۶
-
شهریور ۱۴۰۰
۱۷
-
مرداد ۱۴۰۰
۱۱
-
تیر ۱۴۰۰
۲۵
-
خرداد ۱۴۰۰
۱۶
-
ارديبهشت ۱۴۰۰
۱۴
-
فروردين ۱۴۰۰
۱۷
-
اسفند ۱۳۹۹
۳۴
-
بهمن ۱۳۹۹
۳۸
-
دی ۱۳۹۹
۳۵
-
آذر ۱۳۹۹
۳۶
-
آبان ۱۳۹۹
۲۳
-
مهر ۱۳۹۹
۳۱
-
شهریور ۱۳۹۹
۲۳
-
مرداد ۱۳۹۹
۳۲
-
تیر ۱۳۹۹
۳۱
-
خرداد ۱۳۹۹
۲۵
-
ارديبهشت ۱۳۹۹
۴۱
-
فروردين ۱۳۹۹
۴۰
-
اسفند ۱۳۹۸
۳۶
-
بهمن ۱۳۹۸
۴۹
-
دی ۱۳۹۸
۴۸
-
آذر ۱۳۹۸
۳۸
-
آبان ۱۳۹۸
۳۰
-
مهر ۱۳۹۸
۴۴
-
شهریور ۱۳۹۸
۳۸
-
مرداد ۱۳۹۸
۲۸
-
تیر ۱۳۹۸
۳۵
-
خرداد ۱۳۹۸
۱۸
-
ارديبهشت ۱۳۹۸
۱۸
-
فروردين ۱۳۹۸
۱۸
-
اسفند ۱۳۹۷
۳۰
-
بهمن ۱۳۹۷
۴۰
-
دی ۱۳۹۷
۴۰
-
آذر ۱۳۹۷
۳۴
-
آبان ۱۳۹۷
۴۵
-
مهر ۱۳۹۷
۵۵
-
شهریور ۱۳۹۷
۶۸
-
مرداد ۱۳۹۷
۶۸
-
تیر ۱۳۹۷
۶۵
-
خرداد ۱۳۹۷
۳۶
-
ارديبهشت ۱۳۹۷
۴۸
-
فروردين ۱۳۹۷
۴۸
-
اسفند ۱۳۹۶
۶۶
-
بهمن ۱۳۹۶
۶۵
-
دی ۱۳۹۶
۳۲
-
آذر ۱۳۹۶
۵۷
-
آبان ۱۳۹۶
۴۴
-
مهر ۱۳۹۶
۴۹
-
شهریور ۱۳۹۶
۲۸
-
مرداد ۱۳۹۶
۲۸
-
تیر ۱۳۹۶
۱۷
-
مهر ۱۳۹۵
۱
-
آذر ۱۳۹۴
۲
-
دی ۱۳۹۳
۱
-
تیر ۱۳۹۲
۱
پیوندهای وبلاگ های دامنه
پیشنهاد منابع
دامنهی دارابکلا
بینج و برنج
زنان شالیکار در بینجسّونزار
نوشتهی: دامنه دارابی. خداقوت زنان پرقدرت مازندران و ایران. شعر درین آهنگ، نشان میدهد زمین فوراً از یک کشت، به کشت دیگر در آمده است؛ بدون کمیترین دَمُ استراحت. زنان از دیرباز، علاوه بر بیزباز، در سه استان شمال ایران، بنیانِ تربیت خانواده و اقتصاد مزرعه بودهاند. اینک اما نمیدانم همچنان اینچنیناند، یا تغییر نگرش دادهاند. ممنونم از حاج سیدحمید محمدتقی دارابی در ارسال این فیلم بینجُ شالی که شرحی برِش زیرنویس کردهام.
شرح دو لغت برای فارسیزبانان سایت دامنه و صحن فکرت:
بینج: همان فارسیِ برنج است، ولی در گویش محلی، حروفش پیچتاب خورده است، اینگونه جمعُ جور ادا شده است.
بیزباز: حالتی در برخورد دوستانه با شیرخواره که توأم با نوا و آوا است؛ اغلب رفتاریست از سمت حضراتِ اُناث (=نساءُ نسوانُ. در فارسی: بانُوان) به بچهها.
متن دوم توسط جلیل قربانی:
رنج برنج
۱- در فعالیت زراعی یک محصول نهایی وجود دارد که به آن برنج میگویند. این محصول نهایی، از یک محصول واسطهای به نام شالی به دست میآید.
۲- برنج به معنای دانه سفید بهدست آمده از دانههای شالی است که پس از جداکردن پوست زرد خردلی شالی، اسم خاص یک فرآورده یا محصول است.
۳- از نظر تقسیم فعالیتهای اقتصادی، شالی یک محصول کشاورزی (مزرعهای) و برنج یک محصول صنعتی (کارخانهای) است.
۴- برنجکاری، واژهای نادرست است، چون برنج را نمیکارند و اگر بکارند، میپوسد و از بین میرود. شالیکاری کلمه درست است؛ چون شالی، قابلیت کاشت و رشد دارد.
۵- برنج مصرف انسانی دارد اما شالی هم مصرف انسانی و هم مصرف حیوانی (چارپایان و ماکیان) دارد.
۶- بینج در مازندرانی معادل «شالی» در فارسی است؛ واژههای ترکیبی آن «بینجکِفِر /بوته شالی»، «بینجخوشه/ خوشه شالی»، بینجتیم/ دانه شالی» و دهها کلمه و کاربردی دیگر از آن ساخته شده است.
۷- معادل مازندرانی برنج، واژه «دونه» یا همان دانه است.
دامنه: سلام جناب آقای جلیل قربانی. دست مریزاد. اتفاقاً باب طبع من است اینچنین متن. هم ایران را نمینمایند، هم خوراک و کشت و داشت و برداشتشان را. از دیدِ من قشنگ وارد موضوع شدید و قشنگ هم از آن خارج شدید. همین خاطر آمد برای چاپ در سایت. یک چیز را البته نسیان سپردید؛ ورمز. که بینجِ وَر اوه میخورَد. ۱۵ ، ۶ ، ۱۴۰۳ دامنه دارابی.
نشان دادن نظر ها [ ۴ ] پنهان کردن نظر ها
-
ناشناس سلام آقای طالبی روز به خیر
✅ در زبان فارسی «ستان» و «زار» که معادل آنها در مازندرانی، « ّسون» و«جار» است، هر دو به عنوان پسوند مکان است.
بنابراین بکاربردن هر دو پسوند در یک کلمه، نه تنها ضرورتی ندارد که نادرست است!
✳️ این توضیح برای شما همانند ورود من در کار صادرات زیره به کرمان بود؛ نخواستید، برگردانید...!
✅ حالا که اینجوری شد، این رو هم بنویسم :
🟡 حرف وصل «وَ» برای آسانی در خواندن، ابتدا در شعر و سپس در نثر به « ُ» تبدیل شده است، اما چند وقتی است که شما به جای نوشتن «وَ» از نشانه « ُ» استفاده میکنید.
تلفظ از نوشتن جداست، اگر قرار باشد که حرف «وَ» در خواندن به « ُ» تبدیل شود، در نوشتن نباید حذف شود
جلیل قربانی
-
دامنه | دارابی ،،سلام جناب آقاجلیل قربانیاشکال وارده، وارد است. معمولاً در تضاد بین سجعُ وزن با رعایت اصل ادبیات، جانب سجع میایستم. مثلاً در همین متن:بین شالیکار = بینجسّونزاربله، «سّون، جار، زار» هر سه پسوند همانند هماند. از توجهات به ریزِ متن ممنونم.،،نه، آقاقربانی. وَ برای حفظ «آوا» استمثلاً:حرکتْ به سکون ت، وقتی میخواهد به برکتْ به سکون ت پیوند آوایی پیدا کند، واو عطف یا واو جمع را باید همآوا با خواندن حرکتْ برکتْ خوانْد. نه با وُ. درود به دقتت.،،یعنی این طوری:حرکتْ وَ برکتْنه:حرکت وُ برکت.اولی آواپذیرانهتر است.حرکات که روی واژگان میذارم، قصدم این است خواننده نیز، متن خودم را، عین آوای خودم به زیرِ خواندن ببرَد. همین. وگرنه اصل خواندن گردن خواننده است، نه نویسنده. من زور میزنم تا خواننده در خواندن متنهایم، حتی آوا را هم با من شریک شود،،نمازمِه، اول وقت اقامه کنم، میآیم الآن آقاجلیل.چون نمازگُزارنِ من، میانه است، نه طولانی وَ ایضاً حوصلهسربَری!طرح مسئله:سلام شبانگاهی به جناب جلیل قربانیبا توجه به بحث ادبیِ تدوین متن / تلفظ متن، که در صحن با هم داشتیم، عبارتهای زیر ازجمله چیزهاییست، تلفظ درست آن از تدوین عادی برنمیآید. مگر افراد حرفهای، که از سبک خواندن آن اطلاع دارند. در مورد خودت یقین دارم تلفظ هر شش تا را دقیق بلدی.حسن البکرژان پل سارترموزه لوورسلسلة الذهبفولکس واگنرقیم و دانهی رمانوالسلام.جواب جلیل قربانی:سلام آقای طالبیشب به خیر✅ از اولی میگذرم چون در برابر ایران حرفی برای گفتن نداشت، هر چند جانشین او بلاها بر سر ما آورد.اما از دومی اصلاً خوشم نمیآید؛ به دلیل گرایشهای شدید چپگرایانهاش!تلفظ سومی از طرف آن نماینده مجلس که مدتها اسباب خنده خلقالله بود.چهارمی که در این ایام، یادکردی از امام رضا علیهالسلام میشود با آن حدیث معروفشان.اما پنجمی، هنوز نفهمیدیم چرا این ماشین موتور نداشت، اما در صندوق عقب آن یک موتور زاپاس یا شاید هم قاچاق بود.درباره ششمی، جز نام اصحاب آنها چیزی نمیدانم. -
ناشناس درود اقا ایراهیم حال وسط حرف شما دوتا ضرب المثل مازندرانی هم بگیم
۱.بینج پشتی ور ورمزم او خوانه (به هوای برنج به علف هرز هم اب می رسد)
۲. بینج خوشه هرجه دلاتر بوشه . بینج کر کمر راس بوشه ( خوشه برنج هرچه کجتر شود . کمر شالیکار راست می شود )
سید سعید شفیعی دارابی
-
دامنه | دارابی ،،آق سید سعید سلامدل به دل راه داشت، من هنوز متنت را ندیده بودم، ورمز را در پیشنویس جوابم به آقا قربانی آوُردم. اما متنت چون شرحی بر بر هر دو لفظ و عبارت ضربالمثل محل است، در همان پست مشترک من و جناب جلیل در سایت دامنه بازنشر میشود. خرسندم از عُلقه و اهتمامت به فرهنگ لغت زادگاه و استان خِطهی شمال. با احترام به هرزگاننشینان لِنجسوار لنگرانداز ماهیگیرِ قباد. -
ناشناس ❎ عجب «وَ» ی بابلیای شد!
✅ رونوشت با سلام به آقای احمدی
جلیل قربانی به دامنه
شیخ محمد رضا احمدی به احمدی:
با سلام
اره وَ🌹
جلیل قربانی به دامنه:
۱- در کار درو، خوشههای چیده که در یک جمع میشود، «کَسو» نام دارد.
۲- از جمع حدود ده کَسو، یک دسته بزرگتر با نام «کَر» بسته میشود؛ از هر ۱۰۰۰ متر زمین شالیزار حدود ۱۰۰ عدد کَر به دست میآید.
۳- از روی هم قراردادن ده تا بیست دسته کَر یک کوله ساخته میشود.
۴- مجموع محصول شالی یک زمین در قالب کَر در یک جا به نام «جینگاسر» به شکل گنبد روی هم گذاشته میشود که به آن «کوفا / کوپه» گفته میشود.
جلیل قربانی
-
دامنه | دارابی ،،ما اما وَ لهجهی بهشهری را کیف میکنیمبا لِمراسک و خلیلمحله و کوهسان. والسلام.جواب دامنه به شرح کوپه و کسو توسط جلیل قربانی:،،خیلی جالب تعریف ارائه دادید. ثبت شد.از رمانی یا اثری یا نقل قولی، آموخته بودم، شالیزار منبع بسیاری از شعرها و آهنگها و نواها و آواها و حتی ناله و عشق و عاشقیها بوده است، از ازمنه و امکنهی دور تا کنون. ممنونم آقای جلیل قربانی. -
ناشناس سلام جناب طالبی
در این کلیپ هم دیده شد که زنان پا به پای مردان در کشاورزی کمک میکنند، نه مردان پا به پای زنان.
همچنان که مردان پا به پای زنان در امر خانه کمک میکنند، نه زنان پا به پای مردان.
ما هم در کشاورزی، بخصوص در نشاکاری در کنار زنان خانواده کار میکردیم.
چند تن از بچه محل ما رفته بودند اطراف رشت و زمین کشاورزی اجاره کرده بودند، هنگام نشاکاری که زنان و مردان با هم کار میکردند، تعدادی از اهالی آن محل به اینها نگاه میکردند و میخندیدند.
خندهشان به چی بود؟
به نشا کردن مردها. میگفتند اصلا رسم ما نیست که مردها نشا کنند، نشا را فقط زنها باید انجام دهند.
البته الان هم رفته رفته، حضور انسان کارگر، بخصوص زنان در کار کشاورزی کمتر شده است که یک دلیل آن وجود ماشین آلات کشاورزی است که جای انسان را گرفته است.
محمد رضا احمدی
-
دامنه | دارابی ،، پاسخ بعداً میآم میدم.آقااحمدی میآم واس جواببرم برای اِشکم، تا غورقار نیامد!،،آقا احمدی سلام نیمروزیتعبیرت واقعیت بود و نیز دلکش. اتفاقاً در متن آهنگ هم میگوید جو را بتاشم (=درو کنم) که رِسنه (=نوبت میرسد به) کاشت گندِم. بعد ادامه میدهد که تمام که کردیم کار را برمیگردیم شه وطن. این نشان میدهد بخشی وسیع از شالکاران زن، همراه مردان به بینجسّونهای شمال در مهاجرتاند. ممنونم زیبا ادامهاش دادی.،،جناب آقاموسی رمضانی شابا سلامدبیر فرهیخته، علت کوپا کردن روی چوبه لابد میدانید چیه. موش نزند به کوپا و نیز آب ندزدد کاه و کمل آن که خوشهها کپک بزند. نیز از دستبرد چارپایان گذری در امان بماند.جواب جناب موسی رمضانی شابا:سلام آقا ابراهیم مدیر محترم ،دلایلی که فرمودید همه درسته ولی این روش را زمانی انتخاب می کردند که دو سه ماه بعد درو نوبت خرمن آنها می شد یا سر فرصت می خواستن خرمن بزنن.،،این مورد چهارمی هم جزوِ علل مهمه است.ممنونم. موافقم آقاموسی رفیق فرهیخته.