دامنه‌ی داراب‌کلا

قم ، مازندران ، ساری ، میاندورود

دامنه‌ی داراب‌کلا

قم ، مازندران ، ساری ، میاندورود

دامنه‌ی داراب‌کلا

Qalame Qom
ابراهیم طالبی دارابی (دامنه)
قم، مازندران، ساری، میاندورود

پیام مدیر
موضوع
آرشبو
پسندیده

نبش قبر کبل آخوند ملا علی طالبی داراب کلا

دوشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۴۰۴، ۱۰:۵۴ ق.ظ

درخواست آقای شیخ مالک رجبی دارابی از دامنه در صحن مدرسه فکرت شعبه‌ی واتس‌آپ: با سلام مجدد تشکر  اگر فرصتی شد نکاتی مینویسم در غیر اینصورت بنده هم از همینجا قطع کلام میکنم . در ضمن یک سوال داشتم از گزارش روزانه شما اینکه کبل آخوند پدر بزرگ شما بود ؟؟

 

جواب دامنه: سلام جناب حجت الاسلام آقای شیخ مالک رجبی. بله، پدربزرگ من بود. کبل‌آخوند ملا علی طالبی ابن ملاحیدر، ابن ملا طالب. قبرش هم زیر منبر بالاتکیه‌ی داراب‌کلا بود، که در نوسازی، نبش شد، به اعماق تکیه منتقل شد. ولی سنگ قبرش را -که بر تن دیوار تکیه‌ی قبلی حکّ و نصب بود و آیت الله مرحوم آقا دارابکلایی جواز نصب آن را به پدرم داده بود- لودر تخریب کرد و مانند زُباله و نُخاله‌ها آن را به بیابان ریختند که من به عنوان نوه‌ی وارث قطعی آن مرحوم، این زشتی عمل را به خدا واگذار کردم. بگذرم. هیچ چیزی خوشایندتر از رضای الهی نیست. خدا رضا داشته باشد ما را بس است. پایان. از سمت من هم تمام و به شما هم احترام واسه هر نو اهتمام. دامنه

 

 

 

نبش قبر

کبل آخوند ملا علی طالبی داراب کلا

و فتوای آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی

در منع نبش و انتقال قبر به مکان دیگر

 

درخواست محمدحسین آهنگر از دامنه: درود بر شما در جایی اون قدیما نقل قول شده بود که از نیاکان شما در گنبه در بخشی از جنگل داراب کلا (که بنا به روایتی محل زندگی مردم داراب کلا بوده) زندگی می کرد و آخرین بازمانده از مردم داراب کلا بوده که به محل فعلی آمده است .در صورت اطلاع و امکان توضیح فرمائید

 

جواب دامنه در ادامه: سلام آقا محمدحسین. من فقط بِرم شِر بِن، آمدم. شرحش به روی چشم؛ اما مَوجَز.

جناب آقا محمدحسین سلام
به این استیضاح شما دو بند جواب نیاز است، و یک بند هم اشاره:

۱. بند یک: نیای پدری ما
۲. بند دو: نیای مادری ما

 

توضیح بند یک:

مادرم زهرا آفاقی دو ناحیه داشت:

ناحیه‌ی مادری (مادرش سید زینب صالحی) که خاندان «صالحی» هستند و جدش آیت الله آق میرصالح صالحی و جده‌اش سیده مهتاب موسوی.

ازین ناحیه‌ی مادری، ما دوده‌ی‌مان از سیکا هستند. سیکای هندوستان نه، سیکای بالادست هزارجریب نکا. 

در ناحیه‌ی پدر (شیخ باقر آفاقی) ریشه در فیروزکوه، ارجمند، آسور، قزان‌چای دارند. چای یعنی رودخانه. جده‌اش درین سیده زبیده است که مدرس درس حوزه بود.

 

 

توضیح بند ۲ :

پدرم شیخ علی اکبر طالبی دو ناحیه داشت:

پدرم از ناحیه‌ی مادری، خال‌دسته است، آنان هم طالبی هستند. مادربزرگ من از اوسا بود. از ناحیه‌ی پدری هم کبل آخوند، آخوندملا حیدر، ملا طالب. جد ما جعفر در چکمه‌ی خود خاک داراب‌کلا ریخت پوشید رفت حاجی‌آیش ایستاد و فریاد زد و سوگند خورد من روی خاک داراب‌کلا ایستاده‌ام. از حریم داراب‌کلا در برابر اَسرمی‌ها دفاع کرد. به او به خاطر این سماجت و قاطعیت و شجاعت و حراست، «جفرسگ»!! گفتند. ما ازین ناحیه دودمان ما استرآبادی گرگان هستیم. که اول در گُنبه بالادست کیجاقلعه سکونت کردند و سپس آمدند حموم‌پیش کوچه‌ی کبل‌آخوند که از قوس ببخل به قنات‌پشون می‌رفت.

 

اشاره:

تا فرصت گیر می‌آورند می‌گویند ضد روحانیت است. اگر کسی صبح تا شو در ذمّ مثلاً طالقانی منتظری و ... حرف بزند ضد روحانی نیست ولی اگر بگوید فلان آخوند آن جناح چنان و چنین است می‌گویند ضد روحانیت شد. خب، آنها که همه را این گونه به تیغ تهمت جراحت می‌زنند، مگر آخوند ملا علی طالبی پدربزرگ من روحانی نبود؟ سنگ قبرش چرا نُخاله کردند بردند بیابان انداختند؟ این جا پس اگر روحانیت ملاک است، چر ازین قبر حفاظت نشد. خواستند انتقال دهند به مزار اما من استفتاء کردم آیت الله العظمی ناصر مکارم آن را منع کردند. سند را هم ارائه می‌کنم که خودم رفتم دفتر ایشان فتوا گرفتم. عکس مندرج. ممنونم محمدحسین. پوزش از یک کف دست گذشت. توضیح سند بالا: این دستخط حاج سید محسن سجادی رئیس وقت شورای داراب‌کلا است که به صورت در جریان این پیگیری‌ام بوده و هستند  دامنه

| لینک کوتاه این پست → //qaqom.blog.ir/post/2611
  • ابراهیم طالبی | دامنه دارابی

نظرات (۷)

  • قاسم بابویه دارابی
  • سلام اوریم دو تا سوال اول دست حضرت آیت الله مکارم چرا در دو خط هست خط اول با خط دوم همخوانی نداره دوم آیا از واقفین زمین اجازه دفن را گرفتن تا آنجا من از اقوام خودم سوال کردم گفتن کسی اجازه دفن نداده بود و خودشان دفن کردن ای کاش اینها را هم می نوشتی خوب بود حالا شاید ما از نسل واقفین بتوانیم چنین نامه ای تهیه کنیم شاید جواب ما فرق کنه شاید بعضی حرفها برای نوشتن خوب نباشه اوریم جان تو از آنها خبر داری ببخشید به هر کسی دیگر هم دوست داشتی واگذار کن

    پاسخ مدیر دامنه:
    ،،
    آقا قاسم بابویه سلام
    پاسخ در مجالی که دست داد.
    متن زیر کامِنت آق قاسم بابویه است در آن شعبه‌ی ایتای مدرسه فکرت زیر همین متنم. عیناً می‌آورم و سپس پاسخم را می‌نویسم، کوتاه.

    نقل قول مستقیم: 👇

    «سلام اوریم دو تا سوال اول دست حضرت آیت الله مکارم چرا در دو خط هست خط اول با خط دوم همخوانی نداره دوم آیا از واقفین زمین اجازه دفن را گرفتن تا آنجا من از اقوام خودم سوال کردم گفتن کسی اجازه دفن نداده بود و خودشان دفن کردن ای کاش اینها را هم می نوشتی خوب بود حالا شاید ما از نسل واقفین بتوانیم چنین نامه ای تهیه کنیم شاید جواب ما فرق کنه شاید بعضی حرفها برای نوشتن خوب نباشه اوریم جان تو از آنها خبر داری ببخشید به هر کسی دیگر هم دوست داشتی واگذار کن»


    جواب دامنه:

    سلام جناب آقا قاسم بابویه

    ۱. ممنونم نسبت به پدیده‌ی مربوط به بالاتکیه و خاندانم، نظری مستقلانه داری. تا این جا هیچ اشکالی نیست.

    ۲. خط فتوا در زیر متن سؤال شورای داراب‌کلا، هیچ تصرفی نشده است. نسخه‌ی اصلی آن در دست من است، هر وقت آمدم محل، حتماً بیا خونه‌ام عین آن را ببین. داری میآی یک سبد پِر هلی هم بیار!

    ۳. متن سؤال و خط از خود جناب حاج سید آق محسن سجادی است، نه از من. خودشان در جریان ریز این امر هستند که آن روز آمدند دم در خونه‌ام، دادند به من. که بیارم قم، فتوا بگیرم. بگذرم.

    ۴. اما اجازه‌ی دفن. منظورت از «خودشان» در جمله‌ات کیانند؟ پدرم و عمه‌ام زمان فوت پدربزرگم کبل‌آخوند طفل بودند. پس، این دو طفل زوری نداشتند که زور بگویند. پدربزرگم چون مؤسس و بنیانگذار و یکی از سازندگان اولین مسجد و تکیه‌ی داراب‌کلا و روضه‌خوان آن جا و حتی اوسا و اسرم و جامخانه بود، خودِ مردم جسد وی را زیر منبر بالاتکیه‌ی داراب‌کلا دفن کردند. بگذرم. شما هر نظری داری، آزادی.

    اما بعد، قاسم، دو حرف:

    یک. شما که همچین حساسیت شرعی را دارید، و این را مطرح کردید، ممکن است فکر شود در ذهن مخاطبت، که قاسم دارد با این طرح مسئله، در اصل مرقد چندین هکتاری امام خمینی در نزدیکی باند غربی بهشت زهرا س تهران را طعنه می‌زند که مثلاً بگوید اَنچی زمین و اَندِه حرم، چگونه حرام نباشد. معلوم است کجا را زدی تو قاسم؟!

    دو. اگر الآن همان قبر کبل‌آخوند پدربزرگم فرزندان و نوه‌هایش جزوِ جناح حاکمیت بودند، اَمثال شِم واری مقلدان قدرت! آن قبر وسسه هزار جور خو و خوابنما تعریف می‌کردید. خدا رحم کرد آن قبر قبر جسد پدربزرگم بود، اگر پدربزرگ آن دو سه خاندان! دیگه بود، الآن خود تو هم می‌رفتی کنار قبرش نُدبه می‌خوندی و دخیل می‌بستی. شکر خدا ما اهل خرافه و دغل نیستیم. حرفم این بود قبرش را در اعماق بردند، صحیح، سنگ قبرش را چرا با لودر خُرد کردند بردند نُخاله کردند. واگذر کردم به خدا. درود قاسم.


    جواب قاسم بابویه:

    سلام مجدد ابراهیم
     ج ۲ الهی ته اشکمره تش بیره شکمو
     ج۳ خودت گفتی من بردم پیش دفتر آقای مکارم
     ج یک، اگر یه انقلابی از نظر من میگفت جای تعجب بود چون قبلا به دوستان خودم گفتم یه روزی همین اوریم شون مزار امام خمینی ره را ایراد می گیرند و دیری نخواهد شد زوم خواهند کرد به زمینهای امام رضا علیه السلام و حرم حضرت معصومه سلام الله علیها و ان روز آقا ابراهیم خیلی دور نیست سر آخر نظرم این است آن مکان غصب شده شما خدا را شکر کنید به قبرستان مسلمین انتقال یافت تا روحش شاد و یادش گرامی باد بازم تا آن روز عزیزی اوریم.

    جواب دامنه :
    سلام و سکوت. تمام.

     سلام آقای طالبی

    تاآنجایی که من اطلاع دارم پس ازاجرای نقشه حسینیه قبرجدخدابیامرزشماشکافته شدوبقایای جسدآن مرحوم بااحترام جمع شدوداخل کفن جایش دادندسپس بابرادرارشدت تماس گرفتن وایشان مسئولیتش راقبول نکردند که دراین زمان حاجی علی کارگرباجنابعالی تماس گرفتندوحتی قصدتشییع جنازه داشتندتابه قبرستان محل انتقال یابدکه این درخواست راشمانپذیر فتیدوفرمودیددرجای خودش حتی زیرستون ودرپایین ترین نقطه دفن گرددلذابدین ترتیب به خواسته شماعمل کردند

    درموردسنگ قبرهم عرض کنم که دراثرجابجایی شکسته شدوقابل استفاده نبود

    اگردرخواست شمادرخصوص نسب مجددسنگ قبرجدیدمطرح میشدقطعاانجام میدادند

    خداتمامی اموات شماراکه همه اهل دینودیانت بودن رحمت کند

    سید محسن سجادی 

    پاسخ مدیر دامنه:
    ،،
    پاسخ من به توضیحات عادلانه‌ی برادر گرانقدرم حاج سید محسن‌آقا سجادی. ابتدا سلام. الآن خواهم نوشت تشکر و توضیح‌ام را داداش مهربانم


    جناب حاج سید محسن‌آقا سجادی سلام
    از شما رفیق و برادر خوبم ممنونم که به عدل و انصاف نظر دادید. اینک با توضیحات آن مسئول وقت زادگاه‌مان، چند نکته جهت روشن‌تر شدن می‌گویم. به توالی و ترتیب:

    ۱. حاج سید رسول هاشمی عضو شورای داراب‌کلا در همان تاریخ سال ۱۳۹۱، در تماسی، مرا از ماوقَع کار تخریب تکیه و توقف تا روشن‌شدن تکلیف قبر پدربزرگم مطلع کرد.

    ۲. سپس تمام امور قبر کبل‌آخوند پدربزرگم در خانواده‌ی ما به من واگذار شد و من از همین قم لحظه به لحظه در جریان کل کار قرار می‌گرفتم.

    ۳. حاج علی کارگر سپس با من تماس گرفت، از من تمنا کرد موافقت کنم به مزار منتقل شود. گفتم، نه. بگذار فتوا بگیرم. ولی به ایشان اجازه دادم با حفظ احترام قبر را کفن کند و دفن کند و سنگش را مجدد در دیوار بیرونی تکیه نصب کند.

    ۴.اخوی ارشدمان در همان تکیه در جواب پرسش حاج‌آقا ابراهیم مهاجر نظرش را اعلام کرد که از همان نقطه‌ی قبرش، به هر میزان گودبرداری می‌شود، قبر هم سالم، به قعر تکیه مجدداً مدفون شود.

    ۵. مرحوم نامدار حسن رمضانی که معمار و بنای بخشی از نوسازی بود، اخبار برخورد برخی‌ها با قبر را به من خبر داد. خدا بیامرزدش.

    ۶. حتی فیلم و عکس قبر و اسکلت و استخوان ران پدربزرگم را هم کسانی در لحظه برای من ارسال می‌کردند.

    ۷. چند شب هم قبر را کفن کردند، در بالکن مسجد جامع نگهداری کردند که جسارت به پیکر مُرده نشود و این قضایا را حاج علی کارگر رعایت کرد که من قول داده بود.

    ۸. من محل آمدم، شما آمدید دم در خونه‌ام همین متن پرسش مندرج در عکس را به من دادید تا من قم از مراجع فتوا بگیرم. امور شرعی را من همواره از آیت الله العظمی مکارم می‌گیرم. مستقیم رفتم دفترش، فتوا را گرفتم، به خودت زنگ زدم گفتم فتوا انتقال قبر پدربزرگم را به مکان دیگر جایز ندانست و نبش قبر هم نباید شود.

    ۹. من با پایین‌تر بردن قبر با حفظ ساختار قبر موافقت کرده بودم و به حاج علی کارگر این موافقت را اعلان کرده بودم.

    ۱۰. اما در نهایت برخلاف فتوا، نبش قبر شد. حتی سنگ قبرش را شکُندند و به همراه مخروبه و ضایعات و نُخاله بردند صحرا ریخنند.

    ۱۱. تمام حرفم در آن پست ها و این پست در تشکر و توضیح شما، این است که قبر را با تشریف شرعی به اعماق بردند، حتی نوشتم صحیح، اما حرف من این بوده و هست چرا سنگ قبرش را فنا دادند؟ نمی‌دانم نیت این بود ازین قبر اثری نماند، یا نه، زشتی کار را خبر نداشتند. جناب حاج علی کارگر هم به من قول داد کفن و دفن و سنگ قبرش انجام مجدد می‌کند. بگذرم.

    ۱۲. هنوزم من منتظرم سنگ قبر پدربزرگم را همان کسانی که شکستند و بی‌حرمتی کردند، هیئت امنای تکیه در همان مکان روی دیوار نصب کند. این‌که بکنند یا نکنند در اختیار آنان است. من ازین زشتی نمی‌گذرم و به خدای ناظر واگذار کردم. قبرش را گم کردند و سنگش را نابود، اما برای خاندان ما همان خِطّه عطر قبرش را می‌دهد. چه نصب بکنند، چه نکنند. پدربزرگم یک فرد عادی محل بود، نه کرامات داشت، نه چیزی اضافات بر هیچ کس. آخوند بود و روضه‌خوان. والسلام.

    پوزش که مجبور شدم توضیح دهم. مجدد از انصاف در گفتارت سپاس، ۹ ، ۲ ، ۱۴۰۴ ویرایش نکردم متنم را. اگر ایراد تایپی داشت، خوانندگان صحیح آن را تلفط کنند. دامنه


    آقا قاسم بابویه رفیقم جواب این پاسخم را در شعبه‌ی ایتای مدرسه فکرت این چنین داد. عین متن ایشان:

    «سلام مجدد ابراهیم ج ۲ الهی ته اشکمره تش بیره شکمو ج۳ خودت گفتی من بردم پیش دفتر آقای مکارم ج یک اگر یه انقلابی از نظر من میگفت جای تعجب بود چون قبلا به دوستان خودم گفتم یه روزی همین اوریم شون مزار امام خمینی ره را ایراد می گیرند و دیری نخواهد شد زوم خواهند کرد به زمینهای امام رضا علیه السلام و حرم حضرت معصومه سلام الله علیها و ان روز آقا ابراهیم خیلی دور نیست سر آخر نظرم این است آن مکان غصب شده شما خدا را شکر کنید به قبرستان مسلمین انتقال یافت تا روحش شاد و یادش گرامی باد بازم تا آن روز عزیزی اوریم»

    جواب دامنه :
    سلام و سکوت. تمام.



    مجتبی رحیمی قم به پست من:
    جسارتا یک جابجایی میت اینقدر بحث نداره مهم اعمال اون مرحوم بوده که همه میگن خوب بوده خدا رحمتش کنه
    واقعا ما شیعه ها چقدر چیز های کم اهمیت رو الکی بها میدیم در ضمن جابجایی میت بعد از سی سال هیچ اشکالی نداره ضمنا بدعت بوی است که هرکی میگه منو کجا دفن کنید که متاسفانه میان علما هم باب شده
    و قم رو کرده شهر قبرستان هر محله یکی دفنه

    شیخ مالک:
    سلام علیکم آقا ابراهیم صبح بخیر
    قطعا هیئت امنا با هماهنگی شما و خانواده شما هر حرکت که انجام دادند نیت سالم و نیت خیر داشتند ولی خوب بود بعد از تغییر و تحول قبر روی سنگی جهت نشان اسم پدر بزرگ شما را می‌نوشتند تا در دیدگان عموم قرار می‌گرفت و حداقل یک فاتحه از اهالی مسجد برایشان می‌خواندند الان هم دیر نشده اگر قبر پدر بزرگ شما را منتقل به قبرستان دارابکلا نکردند شما میتوانید اقدام کنید هر جا که نشان قبری دارید چنین کاری را با هماهنگی بزرگان مسجد انجام دهید...
    ان شاالله همه رفتگان و اموات و شهدا مخصوصا اموات شما را خدا رحمت کند

    دامنه ۱ | 
    ،،
    جناب مهندس مجتبی رحیمی قمی سلام
    سپاسگزارم. اتفاقاً چون پدربزرگم، پدربزرگ مادری پدرخانم شماست، از آن مرحوم بیشتر خبر دارد. مهم این بود سنگ قبر حک شده بر دیوار تکیه را حتی وقتی شکست نمی‌بایست در نخاله و زباله می‌ریختند، لااقل آن در یک نایلون می‌گذاشتند به من تحویل می‌دادند. چون سنگش در حد یک قاب عکس متوسط بود بر دیوار بیرونی قدیمی‌تکیه‌ی داراب‌کلا. خدا نگه‌دار شما.

    معین آهنگر: روایتی که از یکی از معتمدین محل شنیدم دقیقا درسته

    محمدحسین آهنگر: درود بر شما

    عذرخواهی میکنم .هدفم بیشتر این بود که به نوعی به مخاطبین اطلاع رسانی کنم که داراب کلا قبل از این محل فعلی در گنبه جنگل داراب کلا بوده است .قصد کنکاش در بیوگرافی شما و اجداد شما را نداشتم .در ضمن ادامه این بحث را ازخارج حوصله اعضا گروه می پنداشتم.

    پاسخ مدیر دامنه:
    ،،
    جناب آقای محمد حسین آهنگر سلام

    این عین سؤال جناب‌عالی بود از من:

    «درود برشما
    در جایی اون قدیما نقل قول شده بود که از نیاکان شما در گنبه در بخشی از جنگل داراب کلا (که بنا به روایتی محل زندگی مردم داراب کلا بوده)
    زندگی می کرد و آخرین بازمانده از مردم داراب کلا بوده که به محل فعلی آمده است .در صورت اطلاع و امکان توضیح فرمائید»


    جواب من :

    شما الآن زیر حرفت را زدی، گفتی قصد کنکاش در بیوگرافی شما و اجداد شما را نداشتم.

    پی آن سؤال را چرا مطرح کردی و حتی آخرش نوشتی:

    «در صورت اطلاع و امکان توضیح فرمائید»

    خاب، من توضیح دادم. حالا شما می‌آیی حرفت را می‌خوری و می‌گویی قصد کنکاش نداشتم!

    و حتی می‌گویی خارج از حوصله‌ی گروه است.

    خاب، من ازت می‌پرسم چرا پی وارد صحن کردی سؤالت را و از من توضیح خواستی؟!

    لابد منظورت از توضیح این بود من جواب بله یا خیر بدم! اگر این طور است که حالا می‌فرمایی، لطف می‌کردی، همان دیروز در صفحه‌ی شخصی من مطرح می‌کردی نه حالا در صحن بگی از حوصله‌ی گروه خارج است. البته بخشی ازین حادثه، به علت توضیحات جناب حاج سید محسن آقا سجادی و درخواست آق شیخ مالک رجبی، بود که مقداری فضای صحن را گرفت و من در همان توضیحات خودم پوزش خواستم وقت صحن را گرفتم،

    ای کاش در جواب سؤال خودت که لفظ توضیح را از من طلب کردی، پاسخ تک کلمه‌ای می‌دادم: بله، گُنبه بودند. بگذرم. با تشکر. دامنه

    متن آقای حسن ابراهیمی شورای داراب‌کلا:

     

    ۱ ، خرداد ۱۴۰۴ :.

    🌹سلام🌹

    موضوع: ساخت جایگاه مناسب برای برگزاری مراسمات مذهبی( نماز میت، سوم ،هفتم، سال ،فرهنگی و ...)در امامزاده باقر(ع)

     

    با پیگیری‌های شورای اسلامی؛ دهیاری؛خصوصا اعضا هیئت امنا مزار شهدا و همت مالی آقای حاج حسن طالبی (برادر محترم شهید جواد طالبی) به نیت ان شهید والامقام و پدر و مادر مرحومش؛ به زودی ساخت سوله ای به ابعاد تقریبی ۸۰۰ متر مربع در جایگاه فعلی سالن امامزاده باقر با حفظ بنای بُقعه؛ ان شاالله ساخته خواهد شد 

    مقدمات اولیه طرح شامل جمع آوری نظرات مسئولین محلی و اداره اوقاف و تهیه نقشه و نوع چیدمان بنا و ... در دست بررسی است 

    معضلی که سالیان سال است که به طور سنتی در حال برگزاری می باشد و در شان مردم خوب و عزیز دارابکلا و میهمانان محترم نبوده 

    این فرصت را مغتنم شمرده و به روح تمامی اموات و درگذشتگان جمع و خصوصا شهدا و بانیان خیر خصوصا عزیزان مذکور صلوات می‌فرستیم 

    حرکتی مثبت و ماندگار به نیت این شهید و دیگر بانیان خیر که مطمئنا سالیان سال در اذهان مردم ، باقی خواهد ماند

    در پایان وظیفست ازین حرکت درخور و شایسته از آقای حاج حسن طالبی تقدیر و تشکر نماییم

    🌹(شورای اسلامی ؛دهیاری و هیئت امنا مزار شهدا)🌹

     

     

    جواب آق سید حسین شفیعی دارابی به آفای حسن ابراهیمی: ۱ خرداد ۱۴۰۴ :

     

    تشکر یک تذکر

    بسمه تعالی جناب آقای ابراهیمی عزیز. سلام علیک. از تلاشهای خوب جنابعالی و همه همکاران ارجمند تان در تأسیس بنایی عام المنفعه در امام زاده باقر (ع) تشکر می شود. از جناب حسن آقای طالبی عزیز هم که بناست گام ارزشمندی را در این راستا بردارد صمیمانه تشکر می شود. خداوند والدینش را رحمت نماید و از شفاعت برادر شهیدش همه را بهره مند فرماید.

    لازم میدانم نکته ای را یاد آور شوم و آن اینکه: 

    حتما از توجه به جهات شرعی در این مورد غفلت نشود. چون اگر در مکان هایی تاسیس بنا شود که محل قبر مومن یا مومنه ای باشد؛ آدابی خاص دارد و تصرفش باید با رعایت آداب شرعی باشد. حتما قبل از هرگونه اقدامی؛ با سروران روحانی مقیم محل بویژه با حاج آقای دارابی مشورت کنید. آداب وقف مهم است. و لازم الرعایه می باشد. موفق باشید

    پاسخ مدیر دامنه:
    ،،
    توضیحات سید حاج کاظم صباغ:
    ۲ ، ۳ ، ۱۴۰۴ :
    سلام علیکم
    آقایان مسئولین محترم محل،امام جماعت محترم،هیئت امناء مسجد و شوری ودهیار،
    خانم مرحوم معصومه طالبی (فرزند علی اکبر) خواهر شهید محمد جواد طالبی ، وصیت کرده بود که زمین های موروثی ایشان را بفروشند و خرج بیماریش، نمایند.و مازاد آنرا  صرف امور خیریه و عام المنفعه نمایند.وجناب آقای محمد حسن طالبی زمین آنمرحومه را فروخت به دو میلیارد تومان،و ظاهراً داردصرف هزینه  بنای امامزاده باقر(ع) میکند،و چنانچه حجت السلام جناب آقاسیدحسین شفیعی تذکر دادند که با روحانی محل مشورت شود.(نمیدانم آیا از میان این مقدار پول میبایست حجانه آن مرحوم را از آن مقدار کسر کردیاخیر،آیا ایشان اصلاً مستدعی حج میشود یا بایست به وصعیتش عمل کرد)لذا عرضم این بود که ایشان فرزندی نداشتند، یه ذکر وخیری از نام آن مرحومه در ساخت آن بنا بشود.جهت شادی آن مرحوم و شهدا و پدر و مادرش واموات خودتان فاتحه ای را همراه با صلوات بر محمدوخاندانش(ص) هدیه فرمائید.ارادتمند شما/سیدکاظم صباغ دارابی


    یک پیوست ۱۱ ، ۳ ، ۱۴۰۴ در هیئت:

    جهت اطلاع عموم 

    در زیر
    بحث سید یاسر موسوی با آق سید حسین شفیعی و ورود سید کاظم صباغ در نقد ائمه جمعه و سید احمد خاتمی تهران:


    در زیر
     سید یاسر موسوی در متن خود:



    این مدل نمازجمعه ها حتی قشر انقلابی را هم راضی نمیکند چه رسد به عموم مردم!

    خطبه های امروز حجه الاسلام خاتمی در نمازجمعه تهران را گوش دادم، ایشان از حدود یک ساعت زمانی که در اختیار داشت حتی یک جمله در مطالبه از مسئولان و دستگاه های حاکمیتی سخن نگفت و تماما به مسائلی مثل تقوای فردی و محکوم کردن استکبار خارجی پرداخت.

    متاسفانه حتی زمانی که ایشان به ویژگی های مختلف امام خمینی (ره) پرداخت هم هیچ اشاره ای به شاخصه مهم عدالتخواهی امام (ره) و حساسیت ایشان نسبت به استکبار داخلی نکرد.

    در حالی که خطبه های ائمه جمعه تهران این ظرفیت بزرگ را دارد که بسیاری از مسئولان دولت، مجلس، قوه قضاییه، بنیاد مستضعفان، صداوسیما، ستاد اجرایی و... را سرخط کند و با مطالبه و انتقاد از آنها، ترک فعل کنندگان را به مردم معرفی کند یا جلوی برخی اشتباهات را بگیرد، هیچ نشانه ای از این روند در خطبه های امامان جمعه تهران دیده نمیشود.

    انگار مسئولان و دستگاه های مختلف همه به صورت ایده آل در حال اجرای وظایف شان هستند و فقط و فقط این دشمن خارجی است که باعث مشکلات مختلف شده! در حالیکه مردم روزانه مشاهده میکنند که بسیاری از مسئولان و دستگاه های مختلف چگونه با سوءتدبیر یا ترک فعل، جامعه را ناراضی میکنند و متاسفانه این مسائل هیچ بازتابی در تریبون ائمه جمعه تهران ندارد.

    خلاصه کلام آنکه این مدل نمازجمعه ها دیگر حتی انقلابی ها و قشر مذهبی جامعه را نیز راضی نمیکند چه برسد به عموم مردم. و راز این مساله که چرا نمازجمعه های اول انقلاب با آن جمعیت های میلیونی به جمعیت چند هزار نفره امروز رسیده را باید در همین مساله جستجو کرد.

    سلام علیکم
    جناب دکتر شفیعی جسارتا میشه نظر خودتان را در مورد صحبت های امیر حسین ثابتی بیان بفرمایید ممنون میشم




    آق سیدحسین شفیعی به سید یاسر موسوی:


    سلام بر جناب آقای موسوی عزیز. اجمالا عرض کنم : بی تردید ائمه جمعه و... همانند سایر اقشار معصوم نیستند؛ دست کم بطور ناخواسته ضعف هایی در گفتار و رفتارشان وجود دارد؛ طبیعتاً جناب آقای خاتمی (امام جمعه موقت تهران) هم ممکن است ضعف هایی داشته باشد؛ ولی شیوه طرح انتقاد نسبت به ایشان باید به گونه ای نباشد که دشمن شاد کن باشد؛ متاسفانه در جریان انتقاد به آقای قاسمیان هم دیدیم نحوه برخورد خودیها با ایشان در سبد غیر خودیها قرار گرفت؛
     این جناب ثابتی را بنده نمی شناسم؛ گاه گاهی نوشته هائی را از وی میخوانم؛ و خطبه های جناب آقای خاتمی را هم گوش نکردم؛ ضمنا خطبه یک هفته را نمی توان به حساب همه هفته ها گذاشت و... و...؛ اما مطمئن هستم این شیوه برخورد جناب ثابتی به نفع غیر خودیها تمام می شود؛ نشر این نوشته را نیز نه تنها سودمند نمیدانم بلکه موجب زیان میدانم؛ مقام معظم رهبری در باب بصیرت فرموده بود: «بصیر کسی است که بداند کجا باید سکوت کند و کجا باید حرف بزند و بداند باید چگونه سخن بگوید و....
    موفق باشید



    سید یاسر موسوی به آق سید حسین شفیعی:

    سلام مجدد و عرض ادب و احترام 
    درسته وقتی می‌بینیم رسانه های معلوم الحال از مواضع شان شاد می‌شوند و نشر می‌دهند بقول معروف یه جای کار میلنگه

    مواضح برخی از دوستان آدم یاد گفته های شهید همت می اندازه که هر وقت خواستید بفهمید جبهه خودی کجاست ببینید دشمن کجا رو هدف قرار داده همونجا جبهه خودی ست 

    در همین انتقاد آقای قاسمیان شما ببینید چه انتقادهای تندی علیه ایشان بکار برده شد



    سید کاظم صباغ به سید یاسر:
    سلام.
    درست اشاره کردی ،اکثر خطابه های ائمه جمعه،که گوش میکنم.همان تکرار اخبار صدا وسیما،و تکرار سخنان رهبر معظم انقلاب که در بازدید اقشار مردم و مسئولین ایراد میکنند،میباشد.
    غافل از یه بحث تحلیلی، راهبردی سیاسی،اقتصادی،و اجتماعی،و فرهنگی موثر باشد.به چشم نمیاد.صحبتهای آقای خاتمی ،جسارت نشه،در حد فهم بچه های دوره راهنمایست.بهتر است بعضیها یک حدیث از ائمه بویژه از نهج البلاغه حضرت امیر(ع) در در باره چالش های اقتصادی،سیاسی،فرهنگی و اجتماعی بخوانند و معنی کنند و مردم را به عمل به آن تشویق کنند و چالش عدم عدم آرای آنرا گوشزد نمایند . برقرار باشید.
  • سید کاظم صباغ دارابی
  • جناب حجت السلام آقا سید حسین شفیعی علیکم سلام و رحمه ا..

    ممنون از عنایت شما به مسائل محل،در این مورد از ما کسی در باره هزینه کرد امور خیریه آن مرحومه مشورت نکردو یا نظری نخواست،اقا محمد حسن طالبی وصی خواهرش هست،بنظر بنده مسجد و حسینیه پایین محل با امامزاده باقر(ع) دویست متر فاصله دارد،میشه مراسمات را در روزهای سرد یا گرم در مسجد و حسینیه پایین برگزار کرد وبعد جهت فاتحه خوانی به قبرستان رفت.

    بخش عمده ای از محل فاقد لوله کشی مناسب آب هستند،میشود با این پول برای دویست زوج دارای منزل مسکونی امتیاز برق ،یا امتیاز آب خرید و نصب کرد ،میشود چندتا ترانس برق برای محل که با چالش ضعف ولتاژ برق روبرو هستند نصب کرد،میشود هزینه تامین برق یا اب یه بلوک یکصد خانوار ی دانشجویی (اعم دانشگاهی و حوزوی ) که تولید علم و فن آوری و تمدنی و آرمانی را میکنند را تامین کرد.(میشود امور خیریه رابرای انسانهای زنده در جامعه پیاله انجام رساند) .

    راستش با اجازه دوستان بنده ثلث پدر و مادرم

    و به نیت فرزندم چند تا امتیاز برق و آب خریدم هدیه کردم به خانواده های جوان.این نظر شخصی بنده هست. به نظر دیگران هم احترام میذارم،لکن اهم و مهم لحاظ شود بهتر است./در متن بالا فقط یه مسئله شرعی را پرسیدم،و تذکر دادم نام صاحب خیر از قلم نیفتد.پاینده و برقرار باشید.ارادتمند

    سلام

    اصلاح ویرایشی

    ( میشود امور خیریه را برای انسانهای زنده در جامعه پویا به انجام رساند).در پناه حق 

    سید کاظم صباغ دارابی

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">