تازه ترین پست ها

پذیرفته ترین پست ها

پر بازدید ترین پست ها

پر بحث ترین پست ها

تازه ترین نظر ها

موضوع های کلی سایت دامنه

کلمه های کلیدی سایت دامنه

بایگانی های ماهانه ی سایت دامنه

پیوندهای وبلاگ های دامنه

پیشنهاد منابع

دامنه‌ی داراب‌کلا

جنگ هشت‌ساله در سه زاویه

زاویه‌‌ی ۱

 این زاویه موضع رسمی انقلاب بود. شعارش: جنگ جنگ تا پیروزی. از پشتیبانی عمومی مردمی برخوردار بود. صاحبان این زاویه سرانجامِ جنگ را جامی زهر تعبیر کردند. چون در فرجامِ جنگ، مجبور به قبول قطعنامه‌ی ۵۹۸ آتش‌بس شدند که چندین ماه طول کشید تا پذیرفته شود.

 

زاویه‌‌ی ۲
درین زاویه، کسانی قرار گرفته بودند که قائل بودند جنگ می‌بایست با میانبُر رایزنی‌ها و فرصت میانجی‌گری‌ها در همان آغازین ماه‌ها از راه مذاکره خاتمه می‌یافت. این فکر از سوی زاویه ی ۱ مورد نقد حتی انگِ خیانت و مجازات بود. صاحبان زاویه‌ی ۲ باور داشتند صدام خواهان اتمام جنگ است و ایران دنبال فتح.

 

زاویه‌ی ۳
کسانی درین زاویه بودند که حدِ فاصلِ آن دو زاویه مستقر بودند. نه جرأت داشتند زاویه‌ی ۱ را زیر سؤال ببرند، نه شجاعت داشتند با زاویه‌ی ۲ همفکری و رایزنی کنند. اینان فقط در فکر موقعیت برتر عملیات جنگی بودند که سمت ایران را در صلح با صدام، با دستان پُر نگه دارد. ازین زاویه، جنگ باید نه در اوایل آن، بلکه در اواسط آن تمام می‌شد اما توان پایان‌دادن نداشتند. سرانجام نیز سال ۱۳۶۷ همین افراد زاویه‌ی ۳ با فرمول نامه‌ی کمبود تجهیزات و دلار، جنگ را خاتمه دادند.


دو خاطره:

۱. من هنگام قبول صلح در جبهه بودم. گواهی می‌دهم با شنیدن پذیریش قطعنامه، هم گریه در بین ما بود، هم خنده. خنده ولی غلبه داشت. ذوق جبهه را فرا گرفته بود. واقعاً قبول داشتند ختم جنگ و آغاز آتش‌بس را. انگاری چنین روزی را به انتظار نشسته بودند. آن زمان، بهترین منبع خبری رادیو صدای آمریکا و بی بی سی فارسی بود که در کوله‌پشتی رزمندگان، رادیوی موج کوتاه، موج می‌زد!

 

۲. سه چیز جبهه خیلی قشنگ‌تر از همه بود: اول شام نونْ پنیرْ با هندوانه. دوم: کلاشینکف تاشو. سوم: مرخصی شهری چند ساعته و حمام صحرایی با صابون زیتون. ابراهیم طالبی دامنه دارابی

 

 

متن دوم: به قلم جناب جلیل قربانی:

 

جلیل قربانی:
با عرض سلام و شب به خیر به آقای طالبی و دوستان هم‌کلاس

این هم متن یادداشتی که  در چهل‌وچهارمین سالروز آغاز جنگ تحمیلی نوشته‌ام...


جنگ اول یا صلح اول
نوشته: جلیل قربانی

پیش نوشتار

امروز ۴۴ سال از روزی می‌گذرد که صدام حسین رئیس جمهوری عراق به تقلید اسراییل، با بمباران مهمترین فرودگاه‌های ایران، فرمان حمله نظامی برای فتح سه‌روزه و رسیدن به تهران را صادر کرد، اما در باتلاقی بزرگ افتاد که ۲۴ سال بعد با مرگ خفت‌بارش به دست آمریکایی‌ها از آن خارج شد.

 

۱- از اسفند ۱۳۶۰ تا خرداد ۱۳۶۱ در جاده بانه به سردشت در تپه گُزلی‌بالا که در آن زمان به نام سرگرد شهید شهرام‌فر شناخته می‌شد با یک گردان از لشکر ۷۷ خراسان بودیم.

 

۲- در آن زمان، نیروهای کومله و دموکرات راه دسترسی به سردشت را در گردنه کوخان بسته بودند و هر روز چند هلی‌کوپتر سوخت، دارو و برخی مواد غذایی را به آن شهر می‌بردند.

 

۳- یکی از شعارهای رایج آن سال‌ها که در پوسترهای نصب‌شده در سنگرهای ما هم بود، شعار معروف «جنگ جنگ تا پیروزی» بود‌. بعدها این شعار به «جنگ، جنگ تا رفع فتنه از عالم» ارتقا یافت.

 

۴- «در تاریخ بشر، هیچ جنگی برنده نداشت، شما هم به دنبال پیروزی نباشید» این حرف سرگرد ابتهاج فرمانده گردان ارتش در کنار ما بود که می‌گفتند او را به جبهه تبعید کرده‌اند. در آن زمان از حرف فرمانده ارتشی، عصبانی شدیم و شش سال طول کشید تا حرف او را بفهمیم.

 

۵- نتیجه جنگ ایران و عراق در میدان جنگ و به‌دست سرهنگ صیاد شیرازی و محسن رضایی از ایران یا ژنرال ماهر عبدالرشید و عدنان خیرالله از عراق تعیین نشد، بلکه با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت، آتش‌بس برقرار شد، با تبادل نامه بین صدام حسین و هاشمی رفسنجانی اسیران جنگی مبادله شدند و با مذاکرات ولایتی و طارق عزیز، وزیران خارجه دو کشور، بازگشت به قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر پایان کار شد.

 

یادآوری: در حال و هوای جنگ، نمایندگان دو طرف، حاضر به مذاکره مستقیم نبودند و یک میز سه ضلعی طراحی شد تا نمایندگان سازمان ملل هم به عنوان واسطه مذاکرات در کنار نمایندگان دو کشور بنشینند.

 

۶- جمله‌ای از رئیس ستاد ارتش امپراتوری اتریش- مجارستان در جنگ جهانی اول نقل است که گفته بود: «وظیفه نظامیان هر کشور، جنگیدن و وظیفه سیاستمداران هر کشور تلاش برای پیشگیری از جنگ یا پایان جنگ برپاشده است».

 

۷- سیاستمداران خیرخواه مانند مهندس بازرگان بعد از فتح خرمشهر پیشنهاد پایان جنگ را دادند و به گفته احمد خمینی، آیت‌الله خمینی هم حاضر به پایان جنگ بود، اما نظامیان، به جای سیاستمداران تصمیم گرفتند و شد آن‌چه نباید می‌شد.

 

۸- بزرگ‌ترها یادشان می‌آید که در آن زمان در تهران تابلو زده بودند: «کربلا ۱۲۶۵ کیلومتر». البته تابلوی فاصله تهران تا قدس (بیت‌المقدس/ اورشلیم) هم باید نصب می‌شد چون شعار آن زمان این بود که «راه قدس از کربلا می‌گذرد!»

 

۹- اولاف پالمه نخست‌وزیر فقید سوئد که در مقام وزیر خارجه سوئد چند بار در تلاش برای پایان جنگ به ایران و عراق آمده بود. منصور فرهنگ که در سفر پالمه به ایران در کنار او بود، از وی نقل کرده است که «به رهبران دو کشور گفتم که اگر ایران و عراق حاضر به پایان جنگ نباشند، هیچ کشوری برای این کار تلاش نمی‌کند.»

 

۱۰- فرهنگ می‌گوید: دلیل قانع‌کننده او هر چند دو طرف را قانع نکرد، آن بود که ۴۴ کشور به دو طرف ایران و عراق اسلحه می‌فروشند، ۱۲ کشور هم به ایران و هم به عراق اسلحه می‌فروشند، ۵ کشور از از این ۱۲ کشور (امریکا، انگلستان، فرانسه، شوروی و چین) عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند.

 

۱۱- تجربه ثابت کرده است که نتیجه یک جنگ، حتی اگر در ظاهر با پیروزی یک طرف تمام شود، هر آینه امکان دارد که طرف شکست‌خورده با تجدید قوا در فرصت مناسب، به میدان جنگ بازگردد؛ این موضوع نه تنها در اختلاف دو کشور که در دعوای افراد، حتیٰ اختلاف وارثان بر سر ارث پدر هم ممکن است.

 

۱۲- چند سال بعد از پایان هر جنگ، وقتی خسارت‌های انسانی و اجتماعی و اقتصادی آن بر روح و روان و جسم مردم سنگینی کند، فاجعه‌آمیزی جنگ آشکار می‌شود و افراد به ارزیابی نسبتاّ درست از جنگ‌ دست می‌یابند؛ در این میان، تکلیف برخی کشورها و افراد که کسب‌وکار آنان وابسته به جنگ است، جداست. 

 

 پی‌نوشتار
بهتر است که ضرب‌المثل نادرست فارسی «جنگِ اول بِه از صلح‌ِ آخر» را کنار بگذاریم و بپذیریم که «صلحِ اول بهتر از جنگِ اول و آخر» است.

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/2536
نظرهای رسیده
۵
در تاریخ : ۳۰ , ۱۴۰۳ شهریور . دید ۶۳
نظرات زیر این پست (۵)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نشان دادن نظر ها [ ۵ ] پنهان کردن نظر ها
  • //blog.ir/media/images/guest.png?1تصویر پروفایل
    ناشناس
    سلام آقای طالبی
    روز به خیر

    ✳️ در آستانه سالروز آغاز جنگ هشت‌ساله عراق و ایران، یک یادداشت نسبتاً طولانی در دست کار دارم که برای مدرسه می‌فرستم
    جلیل قربانی
  • //id.bayan.ir/bayan/profile/avatar/b%27i9q69CxMAiPt0JgIztsrYjJHFuY%3D%27/تصویر پروفایل
    دامنه | دارابی
    ،،
    سلام آقاجلیل قربانی
    بی‌صبری می‌ورزم تا از راه برسد... چه هم خوب. درود.


    ،،
    جناب آقاجلیل قربانی سلام
    یادداشتت چاپ شد. یاد تمام آن سال‌ها به خیر. صدام برآوُردش درست بود. چون محاسباتش این بود اگر با ایران وارد جنگ نشود، ایدئولوژی انقلاب ایران، بر ایدئولوژی حزب بعث شاخه‌ی عراق غلبه دارد. او واقعاً فکر می‌کرد در جنگ به هدفش می‌رسد. اما دفاع ایران تمام چارچوب کشورداری‌اش را در هم ریخت. بله، در جنگ، معرکه‌ی آراء هم برخاسته بود. نگاه نو انداختی. از تحلیلت استفاده بردم. خداقوت هم دارم برای آن روزهای جبهه‌ات. یاد شهید آقاصادق قربانی داداش عزیزت، جاوید.
  • //blog.ir/media/images/guest.png?1تصویر پروفایل
    ناشناس
    سلام جناب طالبی عزیز
    جمعه‌تان مبارک
    معمولا در تقسیم‌بندی‌ها، چه اندیشه‌ای، چه سیاسی و اقتصادی نمایندگان بارز و صاحبان آن هم ذکر می‌شود.
    خوب بود شما هم صاحبان زوایا را معرفی می‌کردید.

    بنده معتقدم، حضرت امام در ابتدا صاحب دیدگاه دوم بود و پس از فتح خرمشهر که در موضع برتر قرار داشتیم، خواهان پایان جنگ بودند، اما با اصرار بعضی از بزرگان به ادامه جنگ، ایشان در دیدگاه اول قرار گرفته و با قدرت از آن حمایت کردند.
    محمدرضا احمدی
  • //id.bayan.ir/bayan/profile/avatar/b%27i9q69CxMAiPt0JgIztsrYjJHFuY%3D%27/تصویر پروفایل
    دامنه | دارابی
    ،،
    آقا احمدی شیخ محمدرضا سلام نیمروزی
    اما چنان تیزبین هستید که لازم نمی‌دیدم وارد آن شوم. نوشته‌ات را ذخیره می‌کنم. نکته داشت.
  • //blog.ir/media/images/guest.png?1تصویر پروفایل
    ناشناس
    سلام آقا ابراهیم به نظر بنده زاویه ها را با مضمون دفاع مقدس باید می نگاشتید چون جنگ از سوی حزب بعث برما تحمیل شد ،بگذرم.
    حجت رمضانی دارابی
  • //id.bayan.ir/bayan/profile/avatar/b%27i9q69CxMAiPt0JgIztsrYjJHFuY%3D%27/تصویر پروفایل
    دامنه | دارابی
    ،،
    سلام آقا حاج‌حجت
    ۱۰۰ در ۱۰۰ همین‌طور است که فرمودید. ایران دفاع مشروع کرد. منظورم از لفظ جنگ آن است که در ایران نسبت به پدیده‌ی تحمیلی جنگ دست‌کم سه زاویه نگاه بود. سپاسگزارم از توجه و واکنش خوب‌ات. ارادت.
  • //blog.ir/media/images/guest.png?1تصویر پروفایل
    ناشناس
    سلام جناب آقاابراهیم
    شب به خیر

    ۱- اگر روزی بتوانیم همان‌طور که در جمع‌های خصوصی درباره جنگ هشت ساله گفتگو می‌کنیم در فضای عمومی و رسانه درباره جنگ حرف بزنیم، به فرموده امام علی علیه‌السلام «از گذشته عبرت می‌گیریم تا آینده را حفظ کنیم»

    ۲- آن‌چه از عصر امروز آغاز به نوشتن آن کردم، فی‌البداهه بود. برای پرهیز از طولانی‌شدن، خیلی از حرف‌ها را حذف کردم.

    ۳- سال‌ها پیش برای کنگره شهدای فریدونکنار، خاطره‌ای از شهید حاج‌حسین بصیر را از همان دوره سه‌ماهه در جاده سردشت- بانه نوشتم؛ نوشته را پس دادند و گفتند که این حرف توهین به حاج‌بصیر است.

    ۴- باید این نوشته‌هایم درباره جنگ و جبهه را داشته باشم، شاید روزی به کار آید.

    ۵- خوشحالم که باب طبع‌تان قرار گرفت و‌ خوشحالتر هستم‌ که در اینترنت منتشر کردید.

    ✳️ ممنونم که نام برادر شهیدم را بزرگ داشته‌اید؛ تن‌درست باشید...!
    جلیل قربانی
  • //id.bayan.ir/bayan/profile/avatar/b%27i9q69CxMAiPt0JgIztsrYjJHFuY%3D%27/تصویر پروفایل
    دامنه | دارابی
    ،،
    اساساً آقاجلیل قربانی پرهیز از روشنگری، خسارت‌آمیزترین کار است. پچ‌‌پچ‌های درِ گوشی جامعه در اصل واقعیت‌های روزگار است. بله، من نوشته‌های مهم را در اینترنت جای می‌دهم که بماند. لینک متنت را برات ارسال می‌کنم. وظیفه بود شهید بیت‌تان را یادآوری کنم. طبع من با نوشته‌های صاحبان قلم، می‌خواند (=منطبق است).

    ،،
    یادآوری داشته باشم، بند ۱۱ بسیار کلیدی است.
    مثلاً من‌باب نمونه: ۱. ملت ایران هنوز هم از فتحعلی‌شاه به بعد از جنگ روس و ایران، حسرت سرزمینی در دل دارد. ۲. من در کربلا و نجف سال ۱۳۹۲ چشمِ خشم برخی عراقی‌ها را به ایرانی لمس می‌کردم. بعث صدام به ایران جنگ تحمیل کرد، اما چون نتوانستند بر ایران ظفر پیدا کنند، ایرانی را با خشم می‌نگریستند. هنوز هم در برخی از عراقی‌ها این عداوت هست.

    جواب آقاجلیل قربانی:

    ✅ اگر مجموع تعداد شهدای ایرانی و کشته‌شدگان عراقی را حدود ۵۰۰ هزار نفر و مجموع تعداد معلولان دو کشور را دو برابر این رقم بدانیم، یعنی دست‌کم یک میلیون و پانصد هزار خانوار و اگر هر خانوار را معادل ۴ نفر بدانیم، حدود ۶ میلیون نفر به طور مستقیم از خسارت‌دیدگان جانی جنگ هشت‌ساله هستند.

    ❎ آثار این جراحت بر روح و روان آسیب‌دیدگان باقی است؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم؛ مرهمی که این زخم را بهبود یا دست‌کم التیام ببخشد، چیست...؟!
  • //blog.ir/media/images/guest.png?1تصویر پروفایل
    ناشناس
    سلام جلیل جان
    همانطوریکه سرور بنده آقا ابراهیم فرمودند ایدئولوژی حزب بعث اگر استیلا پیدا می کرد رهبری کشورهای غربی _ اسلامی را بعهده می گرفتند .
    اصلی ترین موضوعی که باید در مورد جنگ ایران و عراق همواره مد نظر قرار داد آغازگر و مقصر جنگ است !
    سید علی اصغر شفیعی دارابی
  • //id.bayan.ir/bayan/profile/avatar/b%27i9q69CxMAiPt0JgIztsrYjJHFuY%3D%27/تصویر پروفایل
    دامنه | دارابی
    ،،
    وارد می‌شوم آقاسید رفیق رزمنده‌ی ارشد خودم سید علی اصغر. سلام. تکمیل می‌کنم الآن:
    آغازگر و تجاوزگر جنگ چون در سازمان ملل سند خورد، دیگر امری بدیهی شد. هر چند اصل کلامت درست است. اینک تحلیل جنگ و تنظیم فرهنگ‌های صلح و دفاع از اساس کار است. درود.
سایت دامنه ی داراب کلا : فرهان پنجم