تازه ترین پست ها
پذیرفته ترین پست ها
پر بازدید ترین پست ها
پر بحث ترین پست ها
تازه ترین نظر ها
-
ناشناس : درود جناب طالبی حمله به سرداران نظامی در میانه ی جنگ بنظر شما سزاست . آنچه خود میگویی را قبول داری . !؟ اینکه تهدید بالفعل است و سرداری در حفاظت از فرمانده که نه رهبر و مرجعش اعلام پشتیبانی کند . این خطاست . تو به کدام قبله و محرم نگاه میکنی که اینچنین شدی !!!!! اصلن همه جمهوری اسلامی کارهایش خطا اندر خطا ... -
ناشناس : سلام پاسخی به نوشتار صریح بانو اُنظُر ✍️ در این روزگار که بیشتر، سکوت میکنند یا از کنارهگیری و محافظهکاری دم میزنند، گاه نوشتاری میآید که بیهیاهو، اما با شجاعت، تلنگر میزند و دردهای نهفته را به زبان میآورد. نوشتار ۱۳گانهی بانو «أنظر» خطاب به علی شمخانی، از جنس همان یادداشتهاست؛ تذکری زیرپوستی اما ... -
ناشناس : متن پیام مرجع تقلید معظم حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم هر شخص یا رژیمی که برای ضربه به امت اسلامی و حاکمیت آن رهبری و مرجعیت را تهدید کند یا (لاسمح الله) تعرضی نماید حکم محارب دارد و هر گونه همکاری و تقویت آن توسط مسلمانان یا دولتهای اسلامی حرام است و لازم است عموم ... -
قاسم بابویه دارابی : خدا را شکر بعضی ها تازه از خواب ناز بیدار شدن باز هم شروع به حراحیف و شبهه افکنی برای رهبری حکیم نمودن و از اسرائیل تمجید تلخی او بعد ۱۵ روز که از جفت کوه خف شده بود و شبانه از انجا تا انار قلد را می رفت تا اوضاع را رصد کند او این ندت در شغال اباد بصرف اب گندیده بود زر بیحا نی زند عرضه نداشت تجاوز رژیم ... -
ناشناس : سلام آقاابراهیم، صبح بهخیر 🟩حق یا تکلیف 🔻 امام حسین علیهالسلام وقتی تصمیم به مقابله با یزید گرفت، به تمام همراهان خود اجازه انتخاب داد؛ به بیان امروزی، حضور در میدان مبارزه را برای دیگران "تکلیف" نکرد، بلکه "حق" انتخاب و تصمیمگیری برای آنان قائل شد. جلیل قربانی -
ناشناس : درود و عالی سکه و ستیزه را تفسیر کردی . از اینجا بود که دین ابزار قدرت شد . نه راهنمای حقیقت و آرامش برای زندگانی مردم .🙏🙏🖤🖤 امیر رمضانی دارابی -
ناشناس : دنیای اقتصاد- استفنوالت : حمله گسترده اسرائیل به ایران، جدیدترین دور از نزاع این رژیم برای حذف یا تضعیف تکتک مخالفان منطقهایاش است. در پی حمله حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، اسرائیل نبرد سهمگینی را برای نابودی مردم فلسطین بهعنوان یک نیروی سیاسی معنادار آغاز کرد؛ تلاشی که توسط سازمانهای ... -
ناشناس : عصر ایران ۲۸ خرداد ۱۴۰۴ نوت: «آژانس بینالمللی انرژی اتمی سازمان ملل میگوید بخش زیرزمینی سایت هستهای نطنز در نتیجه حملات اسرائیل «آسیب مستقیم» دیده است. تأسیسات نطنز حدود ۷۰ زنجیره سانتریفیوژ در دو کارخانه غنیسازی دارد که یکی از آنها زیرزمین است. ایران همواره تلاش برای ساخت سلاح هستهای را رد کرده اما ... -
ناشناس : سلام رویداد۲۴| در ۲۸ خرداد ۱۴۰۴ نشر داد : «حساب توییتری منسوب به رهبر انقلاب در توییتی به زبان عربی نوشت: باید با قاطعیت با رژیم صهیونیستی تروریست برخورد کنیم. ما هرگز با صهیونیستها سازش نخواهیم کرد.» -
ناشناس : رویداد۲۴ در ساعت ۲۳ / ۵۸ دقیقه ۲۷ خرداد ۱۴۰۴ انتشار داد. لینک .
موضوع های کلی سایت دامنه
کلمه های کلیدی سایت دامنه
- عکس ها
- چهره ها
- تریبون دارابکلا
- انقلاب اسلامی
- دامنه کتاب
- عترت
- تک نگاران دامنه
- اختصاصی
- مباحث دینی
- گوناگون
- ایران
- مسائل روز
- فرهنگ لغت دارابکلا
- جهان
- قرآن در صحنه
- مدرسه فکرت
- دارابکلایی ها
- روحانیت ایران
- لیف روح
- جامعه
- مرجعیت
- دامنه قم
- زندگینامه من
- شعر
- روحانیت دارابکلا
- جبهه
- امام رضا
- کویریات
- خاطرات
- مشهد مقدس
- گفتوگو
- آمریکا
- تاریخ سیاسی دارابکلا
- روزبه روزگرد
- کبل آخوند ملاعلی
- اوسا
- بیشتر بدانید
بایگانی های ماهانه ی سایت دامنه
-
تیر ۱۴۰۴
۴
-
خرداد ۱۴۰۴
۲۱
-
ارديبهشت ۱۴۰۴
۱۶
-
فروردين ۱۴۰۴
۱۴
-
اسفند ۱۴۰۳
۶
-
بهمن ۱۴۰۳
۱۰
-
دی ۱۴۰۳
۱۲
-
آذر ۱۴۰۳
۲۰
-
آبان ۱۴۰۳
۱۳
-
مهر ۱۴۰۳
۱۲
-
شهریور ۱۴۰۳
۲۳
-
مرداد ۱۴۰۳
۱۷
-
تیر ۱۴۰۳
۱۷
-
خرداد ۱۴۰۳
۶
-
ارديبهشت ۱۴۰۳
۸
-
فروردين ۱۴۰۳
۷
-
اسفند ۱۴۰۲
۱۸
-
بهمن ۱۴۰۲
۲۰
-
دی ۱۴۰۲
۸
-
آذر ۱۴۰۲
۲۰
-
آبان ۱۴۰۲
۲۱
-
مهر ۱۴۰۲
۲۰
-
شهریور ۱۴۰۲
۱۹
-
مرداد ۱۴۰۲
۱۸
-
تیر ۱۴۰۲
۱۰
-
خرداد ۱۴۰۲
۱۴
-
ارديبهشت ۱۴۰۲
۸
-
فروردين ۱۴۰۲
۱۷
-
اسفند ۱۴۰۱
۱۲
-
بهمن ۱۴۰۱
۱۶
-
دی ۱۴۰۱
۲۰
-
آذر ۱۴۰۱
۳۱
-
آبان ۱۴۰۱
۲۳
-
مهر ۱۴۰۱
۲۱
-
شهریور ۱۴۰۱
۱۳
-
مرداد ۱۴۰۱
۱۳
-
تیر ۱۴۰۱
۱۲
-
خرداد ۱۴۰۱
۱۵
-
ارديبهشت ۱۴۰۱
۱۵
-
فروردين ۱۴۰۱
۲۷
-
اسفند ۱۴۰۰
۲۴
-
بهمن ۱۴۰۰
۳۰
-
دی ۱۴۰۰
۲۴
-
آذر ۱۴۰۰
۲۴
-
آبان ۱۴۰۰
۳۲
-
مهر ۱۴۰۰
۲۶
-
شهریور ۱۴۰۰
۱۷
-
مرداد ۱۴۰۰
۱۱
-
تیر ۱۴۰۰
۲۵
-
خرداد ۱۴۰۰
۱۶
-
ارديبهشت ۱۴۰۰
۱۴
-
فروردين ۱۴۰۰
۱۷
-
اسفند ۱۳۹۹
۳۴
-
بهمن ۱۳۹۹
۳۸
-
دی ۱۳۹۹
۳۵
-
آذر ۱۳۹۹
۳۶
-
آبان ۱۳۹۹
۲۳
-
مهر ۱۳۹۹
۳۱
-
شهریور ۱۳۹۹
۲۲
-
مرداد ۱۳۹۹
۳۲
-
تیر ۱۳۹۹
۳۰
-
خرداد ۱۳۹۹
۲۵
-
ارديبهشت ۱۳۹۹
۴۱
-
فروردين ۱۳۹۹
۴۰
-
اسفند ۱۳۹۸
۳۶
-
بهمن ۱۳۹۸
۴۹
-
دی ۱۳۹۸
۴۸
-
آذر ۱۳۹۸
۳۸
-
آبان ۱۳۹۸
۳۰
-
مهر ۱۳۹۸
۴۴
-
شهریور ۱۳۹۸
۳۷
-
مرداد ۱۳۹۸
۲۸
-
تیر ۱۳۹۸
۳۵
-
خرداد ۱۳۹۸
۱۸
-
ارديبهشت ۱۳۹۸
۱۸
-
فروردين ۱۳۹۸
۱۸
-
اسفند ۱۳۹۷
۳۰
-
بهمن ۱۳۹۷
۴۰
-
دی ۱۳۹۷
۴۰
-
آذر ۱۳۹۷
۳۴
-
آبان ۱۳۹۷
۴۵
-
مهر ۱۳۹۷
۵۵
-
شهریور ۱۳۹۷
۶۷
-
مرداد ۱۳۹۷
۶۷
-
تیر ۱۳۹۷
۶۴
-
خرداد ۱۳۹۷
۳۵
-
ارديبهشت ۱۳۹۷
۴۸
-
فروردين ۱۳۹۷
۴۸
-
اسفند ۱۳۹۶
۶۶
-
بهمن ۱۳۹۶
۶۵
-
دی ۱۳۹۶
۳۲
-
آذر ۱۳۹۶
۵۷
-
آبان ۱۳۹۶
۴۴
-
مهر ۱۳۹۶
۴۹
-
شهریور ۱۳۹۶
۲۸
-
مرداد ۱۳۹۶
۲۷
-
تیر ۱۳۹۶
۱۶
-
مهر ۱۳۹۵
۱
-
آذر ۱۳۹۴
۱
-
دی ۱۳۹۳
۱
-
تیر ۱۳۹۲
۱
پیوندهای وبلاگ های دامنه
پیشنهاد منابع
دامنهی دارابکلا
لباس پیامبر بر تن کدام صنف؟

به قلم دامنه : به نام خدا. سلام. امروز زادروز کیست؟ زادروز آخرین برانگیخته. برترین مصطفای خدا. همو، که نهتنها ختم نبوت کرد و مُهر خاتمیت بر پیامبری زد و عقلانیت و وحیانیت را از روز مبعث -ببخشید از روز الست- کنار هم گذاشت، بلکه ختم مرتبت هم کرد؛ زیرا پس از او مرتبهای بالاتر و ژرفناکتری نیست که بتوان آن را فتح کرد؛ هر چه مکارم است در اوست؛ همه چه کمال است در اوست و هر چه مقام قُرب است در اوست؛ آری محمدبنعبدالله ص؛ که هر اذان و اقامه و نماز، ذکر و تشهد ماست: و اشهدُ اَنّ محمداً عبدُه و رسولُه. و علی آن حضرت وصی ع تالیتلوّ محمد ص و همهی امامان ع ما که اینک در عصر انتظار ظهور حضرت خاتم الاوصیاء مهدی موعود عج آن جریان حق را به قدرت غیب، امامت و هدایت میکنند، همه و همه در ظلِّ اویند که سایهسار مکتب اسلام و پیامرسان دین کامل است و مسلمان همهی اعتبار خود را در توحید و یکتاپرستی، جرعهنوش زمزم و کوثر او میداند؛ آری؛ محمد رسول خدا ص. نیز میلاد پیشوای صادق ع که اسلام را با افکار و دانش خویش به دینداران و اهل خرد معرفی کرد و آموزاند.
شادباش برین زادروز
لباس پیامبر بر تن کدام صنف است؟ و حالا بیش از هزار سال است یک صنف میگوید لباس پیامبر خدا حضرت مصطفی ص بر تن اوست و مردم مؤمن و متدیّن نیز به این صنف باورمند است و پُراعتقاد و پشت سر این صنف نماز بپا میدارد (آیا اقامه هم میکند؟ من نمیدانم، زیرا اقامهی نماز به اقامهی عدل و حق میانجامد و اقامهداشتن نماز با خواندنِ نماز فرقِ بیّن دارد) و نیز پای منبر این صنف، گفتار میشنَود و پیرو مسلک و مرامِ اخلاق و فقه و دینشناسی این صنف پارسا، خود را بازسازی و خودسازی مینماید. یعنی صنف روحانیت که از حوزههای سرشناس و قدَری چون مشهد مقدس، قمِ مرکز، نجف اشرف و حتی کاشان و اصفهانِ نصفِ جهان سربرآوردند تا خَلق را به خُلق نبی ص و ملت را به اُمتی علوی درآورند و لابد خود پیشتاز حظّ و کسب این صفاتیاند که در محمد و علی و همهی اولیای الهی صلوات الله علیهم اجمعین جلوهی تامّ نموده بود.
صنف وارستهی روحانیت (که البته مثل پستهی درهم، در آن سربسته و تلخ و کرمو و سمّی و پوک و خندان و ناب و مقوّی و پرمغز جمع است) سلاح مقدسی دارد به نام منبر که از قضا این سازهی چوبین ساده نه طلاکوب و مجلل، مانند لباس (قبا و قدک و عبا و عمامه و لبّاده و دشداشّه و آخرش هم نعلین) یادگار آن حضرت ستوده ص است برگزیدهی اول و آخرِ حضرت حق جلّ جلاله که اول و آخر و ظاهر و باطن است و نور، آن آفریدگار مهربان متعالِ رحیم و رحمان.
ازین منبر، ملت ایران چه خاطراتی دارند که مَپرس. خصوصاً آن منبر سیاسی و انقلابی امام خمینی -رهبر کبیر انقلاب اسلامی- در فیضیهی دههی ۴۰ قم، که بنیاد سلسلهی سارقِ پهلوی را از اساس لرزاند و پایههای سُست و تُرد و ترَکخوردهی آن خاندان دزد و دغل و دُب را از بُن ویران، و سرانجام، واژگون کرد.
ممکن است شما خوانندگان محترم این متن مثل من پای منبر، زیاد رفتهاید که لبریز خاطرهایم از آن خطیبها، و سرشار گفتار و کردار و پنداریم از آن خطابهها. حالا از آن محتواها عبور میکنم و فقط چند خاطرهی گزارهوار، بر خاطر خوانندگان خطور میدهم: اینجا و اینا:
وقتی منبری مجلس را میگرفت و دهنها وا میشد و گوشها تیز، خطیب از پشت، عمامهاش را با کف دست میگرفت و چند سانتی بر پیشانیاش فرو میغلتاند و شمایلش تازه قشنگتر و گیراتر میشد. حالتی گویا ایپدیمی و همهگیر درین صنف.
وقتی به ذکر مصیبت نزدیک میشد مردم در خیال خود گپ میزدند خدا را شکر دارد دارد تمام میکند، اما ناگهان خطیب گریز وحشتناک میزد و یک باب دیگر در منبر میگشود و کش میداد و این پاهای پامنبریها بود که به پلَندِر (به قول شهریها: کزکز) میافتاد و خون در رگ به بند میآمد. مشمول ذمّه هم هستند آن خطیبان از باب صدمهزدن به لینگ و پای مخاطبان. شاید هم دیهبدهکار! بیشتر بخوانید ↓
وقتی منبری به منبر میرفت همه گوش پَر میکردیم چه نوع خطبهی تحمیدیهای در آغاز میخوانَد: «خلَق الخلایق بقدرته»؟ یا «رب اشرح لی صدری ... و یَفقهوا قولی»؟ یا چیزهایی سنگین و نو و پرطنین؟
وقتی به پایان منبرش میرسید آرزو میکردیم با سه، و نهایت، پنج دعا منبرش را خاتمه دهد اما مگر ول میکنند! به حد همان وقت منبر، سی چهل تا دعا میگویند. و تازه آمین خفیف را هم برنمیتابند، باید چنان بلند بگی: آمین که ریه به رودهات بچسبد!
وقتی دعا میکردند چشم در چشم آخوند میکردیم که ببینیم آیا امام خمینی را در منبرش دعا میکند. بگذرم.
وقتی منبر را طول میدادند گردنها میگرفت خصوصاً کسانی که نزدیکتر به منبر مینشستند، از بس منبر پله دارد و سر به فلک میکشد و مخاطب از آن زیر، نزد خطیب ذرّه دیده میشود شاید حدّ دانهی ارزَن؛ لابد حکمت بود این سازه را اینچنین بلندبالا میتراشیدند. منبری که بهنمایش در ایوان گوهرشاد همچنان نگه داشتهاند را از نزدیک بارها دیدهام، خیلی بلند است. حیف که شیشه دارد؛ وگرنه آزمایشی هم شده بود میرفتم آن جیکمِه تِکه: یعنی آن اوج منبر که ببینم آخوند مردم را از آن اوج چه جوری میبیند؟! ریز؟ یا بیاندازه بهاندازه؟
وقتی به آخر ذکر مصیبت میرفتند لذتی داشت این عبارت قرآن که معمولاً در تَهِ گلو و به لحن حُزن و بَم میگفتند: و سَیعلمُ الذین ظلَموا أیِّ مُنقلبٍ یَنقلِبون . (آیهی ۲۲۷ شعراء) و آنان که ستم کردند، زودا که بدانند به کدام بازگشتگاه بازخواهند گشت. برگردان فارسیِ سید جلالالدین مجتبوی.
وقتی پای منبر میرفتیم گاه میدیدیم زیاد آمدند؛ روحانیان. از این سر تا اون سر. از جمع چندین روحانی حاضر در صدر مجلس شیخ و سید با عمامهی ممیَّز سیاه و سفید، (که حاضر نیستند ذیل مجلس بنشینند! و همین شاید علت عُجب هم شود و ایضاً تبعیض) پیش خود قرعه میزدیم که کی امشب به منبر میرود؟ اون یا این؟ یکدفعه میدیدیم با فریاد غرّای یک یا علیِّ بلند، یاعلییییییی: «یاعلی، یاعلی، یاعلی»، یکی که اصلاً مثلاً بیان ندارد رفت روی منبر نشست؛ یخ میشدیم، شاید هم به رنگ کبود. اینجا هم بینشان شوطّی! است. یعنی تعارف و ضدتعارف و حتی رقابت از روی رغبت!
نشان دادن نظر ها [ ۳ ] پنهان کردن نظر ها
-
مرآت .. سلام و خدا قوت،
به اندازۀ یک دور کامل شمسی قمری ما را بردی به سُنّت سرای وعظ و خطابه و منبر و روضه خوانی های ازمنۀ قدیم و ندیم با چاشنی ریاضت و سیاست و دیانت در قالب پسته های درهم و برهم و در بسته و خندان و مغذّی...
یاد خیلی هاشون بخیر، روح بعضی هاشون شاد، حساب بعضی هاشون با خدا، خیلی هاشون موجب هدایت ما و گرایش ما به انقلاب بودند، اما بعدها خودشون از انقلاب و خط امام فاصله گرفتند. خیلی هاشون به گردن ما حق دارند و خیلی هاشون هم باید جواب حقوق پایمال شدۀ ما را بدهند.
حیلی هاشون دین بزرگی به گردن ما دارند و بعضی هاشون هم مدیون ما ماندند و رفتند و آثار خیانتشون همچنان باقیست.
خاطرات خوش خیلی هاشون همیشه برایمان موجب وجد و سرور و ابتهاج است و خاطرات ناخوش بعضی هاشون هم بنا به مصلحت اسلام و انقلاب اسلامی برای همیشه در سینۀ اسرارمان مکتوم و ناگفته خواهد ماند...
اما از این ها که بگذریم، به نظر من خط کش و شاخص اسلام نه منم، نه فلان آخوند، نه فلان مسئول و نه حتی فلان مرجع محترم. بلکه مظهر و شاغول اصلی اسلام و قرآن، همان سیرۀ بر حق محمد و عترت طاهرینش است که یک جهان به وجودشان افتخار می کند و حالا در این میان از صنف روحانیت و حوزه و دانشگاه و غیره هرکس دأب اسلام ناب محمدی را داشته باشد و برای عزت و اعتلای اسلام پرچمی برافرازد به حسب وظیفه ملازم رکابش خواهیم بود و هرکس از این دایره بیرون باشد، یقیناً پشیزی برایش احترام قائل نخواهیم بود.
یاد حضرت امام خمینی (ره) احیا کنندۀ اسلام ناب در عصر حاضر و یاران صدیق امام و یاد شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و شهدای مدافع حرم و همۀ خوبان روحانیت و روحانیت دلسوخته و در خط اسلام جاودانه باد.
-
ابراهیم طالبی | دامنه دارابی سلام جناب مرآت زیبا نوشتید. آن طور که غنچهی خنده بر لبان مینشانید. فرضهای درستی ترسیم کردهاید. موافقم که معیار فقط کتاب و عترت است، نه هیچ کس. نیز موافقیم بهاحتمال با هم که برخی هم هرگز پای نهضت امام نیامدند اما میراثخوار شدهاند و زبانشان هم دراز گردیده است. دأب مشفق و مشوقبودن شما اخلاقی پسندیده است. مشفق در تعبیر قرآن کسیست که ایراد را هم از سر دلسوزی به دوست میگوید. ممنونم که به ازمنه و امکنه سیر کردید با خاطرات گزارهوار بنده. -
طلبه روضه ی پامنبری با طعنه های ریز🤕
موهاتون تو آسیاب سفید نکردین که پامنبر
شمام اینجا تو سایتت منبر میری
من شمارا نمیشناسم بخاطر سرچ مطلبی ب اینجا هدایت شدم ولی توهر مطلبی که نوشتی نامی از خمینی بردی برام عجیبه شاید بخاطر سن و سال تون
-
ابراهیم طالبی | دامنه دارابی ::سلام جناب طلبه. اول به احترام شما از میزم برخاستم تا نشان داده باشم نزدم خیلی منزلت دارین. پامنبری قشنگی رفتید. کوتاه اما رسا. همین که با جستجو مرا پبدا کردی نشان از فلسفهی فضای مجازی است. خوش آمدید. نقد کنید تا عیار متن من پیدا شود و عیبهای آن معلوم. ممنونم و راست فرمودی من هم خود منبر رفتم. بگذرم. برایت بهترینهایی که خود آمال کردی آرزو میکنم. ای طلبه! الهی بهترین عالم آینده شوید. ارادت و ادب. -
طلبه سلام و رحمت🫡
سپاس از تکریم و توجه و ادب شما نسبت به جایگاه علم و دین🙏
شما بقیه السلف نسلی هستید که دیگر بین نسل جدید نایاب شده🤫
هم متن جالبی بود از نظر ادبی و هم از افق دید مقابل یعنی برخلاف شیوه معمول و معلول معلمی و منبر بطریق متکلم وحده و ملال آور که از بالا به مخاطب نگاه کرده، حالا آن ضعیف سراپا تقصیر در آن زیر که مجبور به تحمل شلاق موعظه بوده به سخن درآمده و زبان حال میگوید که باید برای آنکه بر فراز منبر است شنیدنی باشد و در مرحله اولی، حدس زدنی، تا از خطاهایش بکاهد...
سپاس از لطف شما و دعای خیرخواهانه تان
دوچندان از دعاهای خیر را برای جناب تان خواستارم در اوقات شریف ذیقعده الحرام که بهترین زمان دعاست💐
-
ابراهیم طالبی | دامنه دارابی ::سلام و تحیت و احترام و ادب به شما جناب طلبه. امروزم را با تشریفت بر من زیبا کردید ای انسان شریف و طلبهی باشرافت. مرام آن استاد بر من با همین چند عباراتت روشن شد. زیرا انسان از طریق نطق و فهم به همدیگر شناسانده میشوند. برای افکار آن بزرگوار خیلی ارزش قائلم. چون اساساَ خودم را هرگز باز آموختن از طلبهها منها نمیکنم. منهاییون از روحانیون کژرو میشوند سرآخر. درود بی عدد بر شما. ادبیات بر من ذوق و شوق آورد. باید آدمی والِه باشید. عرفان و اجتهاد بر شما نوید باید. با ارادت: دامنه