دندان قُروچّهی آخرت!
۲۲ ، ۸ ، ۱۴۰۴ : نگارش دامنه ابراهیم طالبی دارابی. مصطفی محمود در کتاب "درک زنده از قرآن" مطرح کرده است که نظریهی داروین تحت عنوان بقای اصلح یا همان تنازع بقا در درک و تفسیر همه چیز عالَم عاجز است و نمیتواند از ریزهکاری دنیای گیاهان و حیوانات و تمام هستی سر در بیاورد. روی همین اصل، او نظریهی "بقای اَجمل" را به جای "بقای اَصلح" پیشنهاد کرد. منظور او این است آئین فکری داروین در تفسیر حکمت و مآلِ هستی عجز دارد. مثلاً در خود مسیحیت آخرت این طور حدس شده است: "سرای آخرت عالَم دندان قُروچّه است" زیرا تباهکار در آن مرحله، ذلت خود و عزت سایران را معاینه میکند. معاینه یعنی دیدن. مثلاً بیمار در مطبّ، معاینه میشود یعنی توسط پزشک دیده میشود تا تشخیص داده شود. آخرت به تعبیر بالا، دندان قُروچّه است چراکه هر فرد خود معاینهگر است. در دین سُنّی و شیعه هم، نقل است دارالسلام جایی است که در آن دروغ و لغو و دشنام و ستیز نیست. این دو مثال را زدم که بحث بقای اصلح و بقای اجمل را روشنتر ارائه داده باشم و ریزهکاریهای آفرینش را پیچیدهتر ازین حرفها دانسته باشم. بگذرم روزنهای بود از مطالعات متمرکز فلسفیام که فعلاً فقط باز کردم.