کاکُل چیست؟ :: دامنه‌ی داراب‌کلا
Menu
مطالب دامنه را اینجا جستجو کنید : ↓↓

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پيشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعی
دنبال کننده ها
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

به قلم دامنه: به نام خدا. سلام. ایران‌شناسی. در خراسان جنوبی، هر گاه در کشت کشاورزی -مثلا" گندم یا جو- یک قسمتی از زمین، بوته بلندتر از بقیه باشد و رو به قبله هم خم شده باشد، کشاورز آن را "کاکُل" می‌نامد و نشانه‌ای از لطف خاص خدا می‌خواند و برکات ویژه‌ی حضرت رزاق به خودش. ازین‌رو؛ از دیرباز رسمی دیرپا در آنجا مرسوم شده است که به آن مراسم کاکُل می‌گویند. چگونه؟

 

جناب آقای

هادی ثابت شوکت‌آبادی

کارگردان مستند کاکل

 

من چون خود با چشمان خودم مستند (ساخته‌ی آقای هادی ثابت شوکت‌آبادی) را از اول تا آخر از زبان خودِ محلی‌های آن دیار دیدم، و چند عکس هم از روی آن انداختم (در زیر منعکس ساختم) عرض می‌کنم. پیش از ورود به بحث بگویم از سالیان دور تا همین چهار دهه قبل در محل ما برخی از سادات، موی سر فرزندان ذکور خود را که می‌تراشیدند قسمت رأس را کاکُل می‌گذاشتند تا هم علامت سیادت باشد و هم شاید نشان رزق و حرمت:

 

  

صحنه‌هایی از مستند "کاکُل"

(ساخته‌ی آقای هادی ثابت شوکت‌آبادی)

 

 

لحظه‌ی آوردن بزغاله برای قربانی‌کردن

 

شکرکردن و دف‌زدن صاحب زمین و همسرش

 

اولین کار این است کشاورز آدم معتمد و مؤمن محل را در جریان "کاکُلِ" زمین خود می‌گذارد. معتمد با کشاورز به سرِ زمین می‌رود تا "کاکُل" را مشاهده، بررسی و تصدیق کند. وقتی گواهی داد، همه‌ی کشاورزان دِه به آن کشتزار احترام خاص می‌گذارند و ازین‌که خدا به روستای‌شان نظر انداخته، خرسندی و سُرور می‌کنند و شکرگزاری به جا می‌آورند. زیبایی کار آنجا اوج می‌گیرد که صاحب کشتزار به مردم وعده‌ی قربانی بزغاله می‌دهد. وقت درو که رسید جارچی یا قُرُق‌بان محل، در گرد روستا می‌گردد و جار می‌زند: قُرُق‌ زمین‌ها پایان یافت، بروید برای درو. قُرُق‌ زمین‌ها پایان یافت، بروید برای درو.

 

هنگام خرمن، صاحب کشتزاری که زمینش "کاکُل" در آوُرد، بزغاله را سوار الاغ می‌کند به محل خرمن می‌آورَد و در راه خدا قربانی می‌کند. همزمان مدح می‌خوانند و دف می‌زنند. نصف گوشت قربانی میان فقرا تقسیم و مابقی آبگوشت می‌شود و نوشِ جان کشاورزان. و معنوی‌ترین جا -که اشک آدم از شوق بیرون می‌زند- آنجاست که کشاورز و همسرش کنار سفره‌ی شام نیت می‌کنند اگر محصول خوب فروش کرد، به کربلا زیارت حضرت اباعبدالله علیه السلام بروند. الله اکبر؛ چه انگیزه‌ی درخشنده‌ای.

 

خواستم چه بگویم: دست‌کم سه چیز: ۱. باور دینی مردم، چونان ریشه‌های کهنسال‌چناران، درین مرزوبوم ریشه داونیده، مبلغان دینی ازین باورها به زیباترین شیوه‌ها نگهبانی کنند؛ در واقع مبلغان روحانی، شوراهای نگهبان جامعه به حساب می‌آیند و حتی بر حکومت و قدرت هم، حق نظارت دارند. ۲. سنت‌های بی‌آلایش بومی، برآمده از اعتقادات شرعی است و نشان یکتاپرستانه دارد، که در گرداگرد ایران، بالاترین علامت زیست معنوی محسوب می‌شود، بر همه است که آن را حراست و تقویت کنند. ۳. مجاری فرهنگی نظام، برای انتشار آرمان‌ها و انگیزه‌های دینی و ارزشی در مبانی انقلاب اسلامی، به جای دامن‌زدن به فرهنگ‌های غلط غربی و سبک زندگی تقلیدی، این نوع آداب و اخلاق زیستی را شناسایی و در بهترین حالت و ساعت به روی مردم بگشایند تا آثار معنوی آن چونان آب بر قلب‌ها نفوذ کند. اسلام به هنرِ دعوت و تبلیغ به شیوه‌ی بلیغ، بهای گران قائل است.

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/258
  • دامنه | دارابی

ایران

نظرات (۶)

سلام جناب دارابی بزرگوار.

ناخودآگاه به یاد دوبیتی باباطاهر افتادم:

نسیمی کز بن آن کاکُل آیو

مرا خوش تر ز بوی سنبل آیو...

 وفقک الله.

دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب مرآت. چه شعر بامسمّایی برای این مبحث. متشکرم استاد محترم.
  • کاوه توفیقی
  • سلام جناب آقای دارابی:

    بسیار قلم زیبا و قوی دارید و مطلب بسیار جالب بود.این شعر هم تقدیم به شما که نویسنده مطلب زیبای کاکل هستید:

    بی گره کاکل او صد گرهم بر دل زد

    وای من گر زند از ناز گره بر کاکل

    دامنه | دارابی در پاسخ :
    سلام و سپاس فراوان جناب آقای کاوه توفیقی. شعر زیبایی درباره‌ی کاکل جانمایی کردید. از حضور شما دلگرم و از بیان دیدگاه‌تان بهره‌مند شدم. بنده هم سایت جذاب شما را می‌خوانم و برای وقت ارزشمندی که صرف معارف امام رئوف حضرت رضا ع می‌کنی، به شما خداقوت عرض می‌کنم. همین پست اخیر سایتت که پیِ رزق و روزی حلال رفتن، مجاهدت است از منظر حضرت ثامن‌الحجج علیهم‌السلام، جالب بود. ممنونم تشویق فرمودید. دلم هر روز در مشهد مقدس گرد حرم رضوی طواف می‌کند، و علاقه‌ام به آن آستان مقدس، بی‌کران است. سالی هم دست‌کم سه بار زائر مشهد می‌شوم. ازین‌رو سایت شما برایم رایحه‌ی خاصی دارد. درود.
  • هادی ثابت شوکت آبادی
  • سلام و درود . بنده هادی ثابت تهیه کننده و کارگردان فیلم مستند کاکل هستم . ممنونم از شما بابت نگاه ریز بینانه و قلم شیوایتان . 

    دامنه | دارابی در پاسخ :
    جناب آقای هادی ثابت شوکت‌آبادی سلام و عرض ارادت. آقا بی‌اندازه از آمدنت به وبلاگ بنده، مسرور شدم. هم آن مهر ۱۴۰۱ مستند شگفت‌انگیز شما را می‌دیدم، شوق‌انگیز زانو زدم تا درکی نوین از پیام‌های نهفته در فیلم‌تان پیدا کنم، و هم اینک که تشریف آوردید به دامنه شورانگیزانه به نوشتن پاسخ نشستم. من کار متفکرانه‌ی شما را تحسین‌برانگیز می‌دانم. اگر کارهایی دیگر هم به سرانجام رسانده‌اید بنده را نشانی دهید بنگرم. ممنونم. اگر پاسخ مرا دریافت کردید خرسندم می‌کنید مطلع‌ام کنید. تصویر شما را هم در اصل متن، منعکس ساختم. اگر عکسی دیگر دارید ارسال فرمایید تا منتشر کنم.
  • هادی ثابت شوکت آباد
  • درود بر شما و ممنونم . بسیار انرژی گرفتم از مطالب شما . در حال حاضر چند مستند آئینی در دست تولید دارم و حتما پس از آماده شدن در خدمت شما و همراهانتان خواهم گذاشت . همچنین آمادگی خود را جهت تولید مستند هایی از این دست چنانچه موضوع جذابی مد نظر جنابعالی باشد اعلام میدارم . 

     

    دامنه | دارابی در پاسخ :
    ،،
    سلام جناب ثابت شوکت‌آباد. چه خبر خوشآیندی. خرسندم که چنین عزمی کرده‌اید تا مستند آئینی را پیش روی بینندگان آثار فاخر بگذارید. من عظمت کار کاکل را در آن می‌دیدم که شما قادر شده بودید به احسن وجه درون افکار مردم روستا را به فیلم درآورید. رویکرد جناب‌عالی نشان از راهبرد درست است. درود. من پیشنهاد می‌کنم مسائل باورهای مذهبی فراموش‌شده را مستند کنید. طوری که فضیلت‌های آن آشکار شود.
  • هادی ثابت شوکت آباد
  • درود بر شما و ممنونم بابت لطف زیادی که به بنده و فیلمم داشتید . در حال حاضر پژهش یک فیلم جدید رو شروع کردم و به محض تولید پیشکش شما و همراهانتان خواهم کرد و آمادگی خود را جهت تولید مستند هایی با این مضمون اعلام میدارم . چنانچه سوژه ای از منظرتان جالب و جذاب بود حتما آن را به پروسه ی تولید خواهیم رساند .

    دامنه | دارابی در پاسخ :
    ،،
    سلام جناب ثابت شوکت‌آباد. بسیار شادمان شدم ازین خبر و هدیه‌ی‌تان. به‌گرمی خواهم دید. شیفته‌ی مستند هستم. چشم، سوژه ذهنم درخشش کند حتماً همین جا، برای آن هنرمند متفکر خواهم نگاشت. تقاضا دارم خط همراه خودت که پیام‌رسان ایتا رویش نصب است برام بفرستید همین صفحه. اگر کانال و یا گروه ایتا هم دارید بگویید تا عضوتان شوم. ارادت. قم. دامنه.

    در ضمن مستند ملا محمد خورِ خراسان جنوبی‌  را هم پس از دیدن، امروز (جمعه, ۲۵ اسفند ۱۴۰۲، ) نوشتم. با عکسهایی که از روی آن انداختم:

       

       

       

       

     


    با نهایت تشکر ازین کارهای ستودنی‌تان
  • هادی ثابت شوکت آباد
  • درود بر شما . بله فیلم مستند" ملامحمد " رو در خور ساختیم و بنده مدیریت فیلمبرداری این کار رو داشتم . تلفن همراه بنده : ۰۹۱۵۹۶۲۵۷۶۸

    دامنه | دارابی در پاسخ :
    ،،
    سلام جناب آقای هادی ثابت دوست هنرمند و متفکر. خوشحالم موردی دیگر از رزومه‌ات را دیدم. از ارسال تلفن هم فوق‌العاده ممنونم که اعتماد کردید به بنده. ثبت کردم. اگر ایتا نصب باشید آنجا حتماً برای‌تان پیام خواهم گذاشت. سپاس. بله، ملامحمد را در پستی مجزا نوشتم که لینک را هم درج کردم. خیلی جذاب و پرمایه بود. فکر در مستند خوابیده و همه‌جای آن سرشار نکات سازنده است.

    افزدوه پس از پاسخ بالا که در مدرسه فکرت برایت پیام دعوت نوشتم:

    جناب استاد هادی ثابت هنرمند متفکر و ارزشمندم سلام
    لینک «مدرسه فکرت» را برای آن جناب می‌فرستم، افتخار دهید عضو شوید تا از دانش و بینش و تجربیات سازنده‌ی شما بهره ببریم. خرسندم که تلفن را در سایت دامنه برای بنده ارسال کردید.

    مدیر مدرسه فکرت و سایت دامنه داراب‌کلا
    قم. ابراهیم طالبی دارابی دامنه. با نهایت ارادت.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    دامنه‌ی داراب‌کلا

    قالب کارزی چهارم : دامنه ی داراب کلا