منو
درباره ی سایت دامنه
دامنه‌ی داراب‌کلا

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پیشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعي
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

آقا و آقابزرگ و آقاجان

سه شنبه, ۲۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۱۹ ق.ظ

به قلم دامنه. به نام خدا. سلام. گرچه «آقا» پیشوند و پسوندی عام بر سر اسم در فارسی‌ست برای مردان، اما کاربرد خاص آن در بوم‌زیست فراخ ایران، فراتر از یک پسوند و پیشوند ساده، بخشی لاینفک از فرهنگ و باور مذهبی مردم گردیده است. مثلاً اطلاق لفظ «آقابزرگ» برای صاحبِ «الذریعه» و کتاب‌شناس شهیر شیعه شیخ آقابزرگ تهرانی -البته اصالتاً گیلانی (منبع) و اسم اصلی‌اش محمدمحسن منزوی تهرانی- که این لفظ برای ایشان نشان عالمِ بزرگ بودن و علامت شأن و مقام دینی و جایگاه والایش نزد مردم بوده است. و یا مثلاً در محل ما داراب‌کلا، وقتی مردم از همدیگر می‌شنویدند و یا به همدیگر می‌گفتند آقا این را گفت. یا آقا را برای مجلس دعوت کردید. یا آقا شاهد عقد ما بود. و یا آقا خطبه‌ی ازدواج ما را خواند. یا آقا دارد می‌آید، منظور فقط و فقط «آقا» دارابکلایی بود؛ یعنی مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمدباقر دارابکلایی عالم پرهیزگار منطقه و امام‌جماعت و رئیس حوزه‌ی علمیه‌ی امام صادق ع روستای داراب‌کلا، که همچنان در پیشگاه مردم محل و حومه و حتی منطقه، قداست و وراستگی‌اش محفوظ مانده است.

 

 

 

آقابزرگ تهرانی

 

 

مرحوم آقا‌ دارابکلایی

 

نمی‌خواهم صبغه‌ی مقدس‌بودن بدهم و کسی را بی‌عیب و نقص معرفی کنم، نه. خواستم گفته باشم مردم متدین و حتی کمتر پایبند هم، به عالم باورع و باتقوا و زاهدپیشه‌ی محلات خود به چشم یک انسان بزرگ و ملجاء می‌دیدند که لفظ «آقابزرگ» و «آقا» و حتی لفظ صمیمی‌تر «آقاجان» (مثلاً برای مرحوم آقای کوهستانی در کوهسان و مرحوم آقای ایازی در رستم‌کلا) برای بروز حُب و ظهور تقدیس و تکریم به آنان اطلاق می‌گردید. امروزه پس از رحلت امام خمینی، در میان پاره‌ای از مردم برای آقای خامنه‌ای، ادای همین واژه و گاه با افزودن پیشوند «حضرت» بر سر آقا، مرسوم شده است: «حضرت آقا»، که من احتمال می‌دهم جهت  تألیف قلوب و برجسته‌سازی حُبّ و جایگاه رهبری چنین می‌گویند تا جنبه‌ی ولایی خود را آشکار کنند.

 

نکته: مردم باورمند، به علمای خردمند و از هر گونه آلودگیِ خانمان‌سوز ایمن، همآره احترام ژرف قائل بودند؛ این لازم می‌داشت روحانیت -که همواره و حتی هم‌اکنون خوبان و مرزبانان خُلّصِ آن، مظلوم مانده‌ و مورد هجوم بی‌رحمانه بوده‌اند- این فکر درستِ مردم را با پرهیز از دینار و دنیا و دربار و به قول یکی از اساتید محترم روحانی «حُطام» (=مال دنیوی) پاسداری می‌کردند تا دین و دَینِ دو سوی ماجرا محفوظ و اداءشده مانده باشد. آیا این زیبایی اعتقادی همچنان بر همین منهَج در حال پیشروی‌ست؟ من حقیقتاً اطلاع و ارزیابی دقیق ندارم.

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/1385

نظرات (۱)

سلام و خداقوت.

منم چیزهایی از این موضوع یادمه. شاهد مثال در این باره این است که به همسران آن ها هم لفظ «زن آقا» را به کار می بردند.

البته بر این باورم که علاوه بر زهد و تقوا و درست کاری و امانت داری و توان پاسخگویی حضراتشان به مراجعین عام و خاص که شما ادیبانه تر به آن اشاره فرمودید، شاید یکی دیگر از دلایل نامگذاری آن ها به لفظ «آقا» در زمان ماضی عدم تعدد آنها و منحصر به فرد بودنشان در محل و شهرهای محل سکونتشان بوده است.

متأسفانه، کثرت طلبه های زودرس و عملکرد نا مطلوب برخی از اخانید در مناصب دولتی و غیره، انگیزه و علاقه نسل جدید برای ادامۀ این منهج را مسدود کرده است.

 

سلام و خداقوت نیز به شما جناب مرآت
با هر سه دلیل شما موافقم. خدا را شکر شما خیلی خوب برین موضوع ورود کرده‌اید. خودم نکته‌آموز متن‌تان شدم. بلی؛ سمت زادگاه ما چون صفت و موصوف مثل گرامر انگلیسی، وارونه است به آنان آقا‌زن می‌گویند. ازین‌که می‌بینم ژرف‌نگری می‌فرمایی در موضوعات،  خودم را تعلیم‌پذیر می‌دانم پیشگاه متن‌های آن جناب. نکته‌ی آخرتان هم با قید دلسوزانه، آسیب‌شناسانه است و دردمندانه. خدا خیرت دهاد مرآتِ بنده. چه درست فرمودند حضرت ختمی مرتبت ص که : المُؤمنُ مِرآةُ المُؤمن. و آینه چه خوش شانس بود که در کلام رسول خدا ص جای گرفته.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">