تازه ترین پست ها
پذیرفته ترین پست ها
پر بازدید ترین پست ها
پر بحث ترین پست ها
تازه ترین نظر ها
-
ناشناس : سلام آقای طالبی روز بهخیر در بازی با ورق، وقتی برگهای اصلی و به ویژه "آس" از دست کسی خارج شود، به قول معروف دست او برای رقیبان رو میشود. از آن به بعد، حریفان از برگهای باقیمانده در دست او و شرایط وی برای ادامه بازی، آگاهی کامل دارند و میتوانند حرکتهای بعدی او را با دقت بالا پیشبینی کنند. در چنین ... -
جعفر آهنگر دارابی : جناب آقای ابراهیم طالبی مدیر سایت دامنه از لطف و عنایت جنابعالی بسیار سپاسگزارم از اینکه نوشتار بنده و دوستان محترم و همچنین اظهار نظر خود را برای ثبت در تاریخ در سایت بارگذاری نموده اید.... موفق باشید. جعفر آهنگر دارابی تیرماه ۱۴۰۴ -
ناشناس : سلام استاد آقا ابراهیم عزیز، خاطرات مرا زنده کردی، اول از همه یادی کنم.از استاد خودم ابوی گرانقدر شما ، که بخشِ زیادی از دوران عمر مکتبخانه ای بنده پیش ایشان سپری شد . و به همین خاطر یکی جاهای ثابتی که قرائت فاتحه دارم مزار ایشان است ، خدا رحمتش کنه. واقعا خاطرات زیست مکتبخانه ای فراموش نشدنی است، ... -
جعفر آهنگر دارابی : سلام ✍ در تأیید بیانیه مهندس میرحسین موسوی؛ و نقد انفعال اصلاحطلبان قدرتمحور بیانیه اخیر مهندس میرحسین موسوی، با نگاهی دقیق، دلسوزانه و آیندهنگر، بار دیگر نشان داد که در میانهی هیاهوی سیاستورزیهای بیثمر، هنوز صداهایی هستند که دغدغهی مردم، نجات کشور و گذار مسالمتآمیز از بحرانهای ساختاری را دارند. ... -
مدرسه فکرت شعبهی ایتا : سلام چند نظر بازخورد روی این پست -
ناشناس : امیر رمضانی دارابی: با درود بر دوستان گروه . یک پرسش ایران در دویست و پنجاه سال گذشته در کدام جنگ با دو قدرت اتمی درگیر شده و بیش از ۲۴ ساعت مقاومت کرد !؟ و طرف مقابل تقاضای آتش بس کرد !؟ همین ما را کفایت الباقی وهمیات است . 🙏🙏 سید علی اصغر شفیعی دارابی به آقای امیر رمضانی: سلام مهندس تحلیل صحیح شرایط ... -
ناشناس : درود جناب طالبی حمله به سرداران نظامی در میانه ی جنگ بنظر شما سزاست . آنچه خود میگویی را قبول داری . !؟ اینکه تهدید بالفعل است و سرداری در حفاظت از فرمانده که نه رهبر و مرجعش اعلام پشتیبانی کند . این خطاست . تو به کدام قبله و محرم نگاه میکنی که اینچنین شدی !!!!! اصلن همه جمهوری اسلامی کارهایش خطا اندر خطا ... -
ناشناس : سلام پاسخی به نوشتار صریح بانو اُنظُر ✍️ در این روزگار که بیشتر، سکوت میکنند یا از کنارهگیری و محافظهکاری دم میزنند، گاه نوشتاری میآید که بیهیاهو، اما با شجاعت، تلنگر میزند و دردهای نهفته را به زبان میآورد. نوشتار ۱۳گانهی بانو «أنظر» خطاب به علی شمخانی، از جنس همان یادداشتهاست؛ تذکری زیرپوستی اما ... -
ناشناس : متن پیام مرجع تقلید معظم حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم هر شخص یا رژیمی که برای ضربه به امت اسلامی و حاکمیت آن رهبری و مرجعیت را تهدید کند یا (لاسمح الله) تعرضی نماید حکم محارب دارد و هر گونه همکاری و تقویت آن توسط مسلمانان یا دولتهای اسلامی حرام است و لازم است عموم ... -
قاسم بابویه دارابی : خدا را شکر بعضی ها تازه از خواب ناز بیدار شدن باز هم شروع به حراحیف و شبهه افکنی برای رهبری حکیم نمودن و از اسرائیل تمجید تلخی او بعد ۱۵ روز که از جفت کوه خف شده بود و شبانه از انجا تا انار قلد را می رفت تا اوضاع را رصد کند او این ندت در شغال اباد بصرف اب گندیده بود زر بیحا نی زند عرضه نداشت تجاوز رژیم ...
موضوع های کلی سایت دامنه
کلمه های کلیدی سایت دامنه
- عکس ها
- چهره ها
- تریبون دارابکلا
- انقلاب اسلامی
- دامنه کتاب
- عترت
- تک نگاران دامنه
- اختصاصی
- مباحث دینی
- گوناگون
- ایران
- مسائل روز
- فرهنگ لغت دارابکلا
- جهان
- قرآن در صحنه
- مدرسه فکرت
- دارابکلایی ها
- روحانیت ایران
- لیف روح
- جامعه
- مرجعیت
- دامنه قم
- زندگینامه من
- شعر
- روحانیت دارابکلا
- جبهه
- امام رضا
- کویریات
- خاطرات
- مشهد مقدس
- گفتوگو
- آمریکا
- تاریخ سیاسی دارابکلا
- اوسا
- روزبه روزگرد
- کبل آخوند ملاعلی
- بیشتر بدانید
بایگانی های ماهانه ی سایت دامنه
-
تیر ۱۴۰۴
۱۵
-
خرداد ۱۴۰۴
۲۱
-
ارديبهشت ۱۴۰۴
۱۶
-
فروردين ۱۴۰۴
۱۴
-
اسفند ۱۴۰۳
۶
-
بهمن ۱۴۰۳
۱۱
-
دی ۱۴۰۳
۱۲
-
آذر ۱۴۰۳
۲۰
-
آبان ۱۴۰۳
۱۳
-
مهر ۱۴۰۳
۱۲
-
شهریور ۱۴۰۳
۲۳
-
مرداد ۱۴۰۳
۱۷
-
تیر ۱۴۰۳
۱۷
-
خرداد ۱۴۰۳
۶
-
ارديبهشت ۱۴۰۳
۸
-
فروردين ۱۴۰۳
۷
-
اسفند ۱۴۰۲
۱۸
-
بهمن ۱۴۰۲
۲۰
-
دی ۱۴۰۲
۸
-
آذر ۱۴۰۲
۲۰
-
آبان ۱۴۰۲
۲۱
-
مهر ۱۴۰۲
۲۰
-
شهریور ۱۴۰۲
۱۹
-
مرداد ۱۴۰۲
۱۸
-
تیر ۱۴۰۲
۱۰
-
خرداد ۱۴۰۲
۱۴
-
ارديبهشت ۱۴۰۲
۸
-
فروردين ۱۴۰۲
۱۷
-
اسفند ۱۴۰۱
۱۲
-
بهمن ۱۴۰۱
۱۶
-
دی ۱۴۰۱
۲۰
-
آذر ۱۴۰۱
۳۱
-
آبان ۱۴۰۱
۲۳
-
مهر ۱۴۰۱
۲۱
-
شهریور ۱۴۰۱
۱۳
-
مرداد ۱۴۰۱
۱۳
-
تیر ۱۴۰۱
۱۲
-
خرداد ۱۴۰۱
۱۵
-
ارديبهشت ۱۴۰۱
۱۵
-
فروردين ۱۴۰۱
۲۷
-
اسفند ۱۴۰۰
۲۴
-
بهمن ۱۴۰۰
۳۰
-
دی ۱۴۰۰
۲۴
-
آذر ۱۴۰۰
۲۴
-
آبان ۱۴۰۰
۳۲
-
مهر ۱۴۰۰
۲۶
-
شهریور ۱۴۰۰
۱۷
-
مرداد ۱۴۰۰
۱۱
-
تیر ۱۴۰۰
۲۵
-
خرداد ۱۴۰۰
۱۶
-
ارديبهشت ۱۴۰۰
۱۴
-
فروردين ۱۴۰۰
۱۷
-
اسفند ۱۳۹۹
۳۴
-
بهمن ۱۳۹۹
۳۸
-
دی ۱۳۹۹
۳۵
-
آذر ۱۳۹۹
۳۶
-
آبان ۱۳۹۹
۲۳
-
مهر ۱۳۹۹
۳۱
-
شهریور ۱۳۹۹
۲۲
-
مرداد ۱۳۹۹
۳۲
-
تیر ۱۳۹۹
۳۰
-
خرداد ۱۳۹۹
۲۵
-
ارديبهشت ۱۳۹۹
۴۱
-
فروردين ۱۳۹۹
۴۰
-
اسفند ۱۳۹۸
۳۶
-
بهمن ۱۳۹۸
۴۹
-
دی ۱۳۹۸
۴۸
-
آذر ۱۳۹۸
۳۸
-
آبان ۱۳۹۸
۳۰
-
مهر ۱۳۹۸
۴۴
-
شهریور ۱۳۹۸
۳۷
-
مرداد ۱۳۹۸
۲۸
-
تیر ۱۳۹۸
۳۵
-
خرداد ۱۳۹۸
۱۸
-
ارديبهشت ۱۳۹۸
۱۸
-
فروردين ۱۳۹۸
۱۸
-
اسفند ۱۳۹۷
۳۰
-
بهمن ۱۳۹۷
۴۰
-
دی ۱۳۹۷
۴۰
-
آذر ۱۳۹۷
۳۴
-
آبان ۱۳۹۷
۴۵
-
مهر ۱۳۹۷
۵۵
-
شهریور ۱۳۹۷
۶۷
-
مرداد ۱۳۹۷
۶۷
-
تیر ۱۳۹۷
۶۴
-
خرداد ۱۳۹۷
۳۵
-
ارديبهشت ۱۳۹۷
۴۸
-
فروردين ۱۳۹۷
۴۸
-
اسفند ۱۳۹۶
۶۶
-
بهمن ۱۳۹۶
۶۵
-
دی ۱۳۹۶
۳۲
-
آذر ۱۳۹۶
۵۷
-
آبان ۱۳۹۶
۴۴
-
مهر ۱۳۹۶
۴۹
-
شهریور ۱۳۹۶
۲۸
-
مرداد ۱۳۹۶
۲۷
-
تیر ۱۳۹۶
۱۶
-
مهر ۱۳۹۵
۱
-
آذر ۱۳۹۴
۱
-
دی ۱۳۹۳
۱
-
تیر ۱۳۹۲
۱
پیوندهای وبلاگ های دامنه
پیشنهاد منابع
دامنهی دارابکلا
زندگی و بندگی ( ۱ تا ۴ )
زندگی و بندگی ( ۱ )
به نام خدا. سلام. زندگی و بندگی راهی به روی هم هستند. زندگی بدون بندگی نمیشود و بندگی بدون زندگی ممکن نیست که به فرمودهی رسول اکرم ص "دنیا، مزرعهی آخرت است". در کتابی به همین نام : "زندگی و بندگی؛ بر پایهی آموزههای قرآن و حدیث" (چاپ دوم / ۱۳۹۶) نوشتهی مرحوم رضا بابایی (زادهی ۱ خرداد ۱۳۴۳ در قزوین و درگذشتهی ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ در قم) نویسنده، طلبه، دینپژوه، شعری دیدم که نقلش خالی از لطف نیست:
ای دل اَر خواهی تو بهتر زندگی
بندگی کن، بندگی کن، بندگی
چون پایهی زندگی سالم بر دو شاخهی پیام آسمان و پیام خرَد استوار است، رستگاری حکم میکند زندگی در سایهی بندگی باشد و بندگی در مسیر و بِستر زندگی روی دهد. پیامبران ع و امامان ع و بزرگان و پارسایان استدلال کردند و برای بشر بازگو، که به اوج نمیرسد آن کسی که خود را از آموزههای وَحیانی و دینی خالی کند. و صد البته هم اگر خود را با خرَد و دانایی بیگانه کند به دام بدعت و بدتر از آن خرافه و حتی تحریف میافتد. چند نمونه از مواردی که زندگی و بندگی را پیوستهبههم نگه میدارد، به نقل از همین کتاب نام میبرم. لطفا" تکتک آن را بخوانیم و کمی فکر کنیم:
آراستگی، آزادگی، پاکی، بهداشت (که معجزهی اسلام است)، ازدواج، نماز، کار ثواب، کار و کوشش، محبت، آرامش، ذکر، مدارا، اخلاص، پرهیزگاری، پرهیز از اسراف، اعتکاف، همگرایی، سادهزیستی، زیارت، نوعدوستی، معاشرت، بخشش، میانهروی، پیمان، پایداری، بردباری، مهارت، نظم، رایزنی، دانشوری، تغذیه، حقالناس، نشاط، توبه، قلب سلیم، امید به رستاخیز، عزای عاشورا، کمک، دعا، تفریح، گستراندن دعوت، شکرگزاری، مهربانی، ترک معصیت و دهها کار و موارد دیگر.
اشاره: بالاترین اثر بندگی این است که انسان را در برابر دیگران، عزتمند (اما فروتن نه مغرور) نگاه میدارد و خضوع و خشوع را منحصرا" در پیشگاه حضرت باریتعالی صورت میدهد.
| ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ |
ابراهیم طالبی دارابی
زندگی و بندگی ( ۲ )
به نام خدا. سلام. نوشته بودم آثار مرحوم رضا بابایی خواندن دارد؛ از جمله کتابِ «زندگی و بندگی» ایشان که عنوانِ این سری نوشتارهایم گردیده. برداشتم این است انسان باید در مجاورتِ این دو باشد، تا میانهروی کند، نه زیادهروی. این دو، همان زندگی و بندگی است. هر کدام ازین دو، نباشد جریان دنیا و عُقبی در هر فرد مختل میشود. شاید بیعلت نبوده باشد که نویسنده از ۴۵۶ صفحهی کتابش، نیمی را زندگی قرار داده و نصفی را هم بندگی.
بانو! آقا! صاف بگویم: وقتی خود را در آینه میبینیم، دو نیمه ببینیم؛ هم زندگی، هم بندگی. این را نه از روی این که خودم را کارهای یا خدای ناکرده پندگویی بدانم، میگویم، از این رو میگویم که قرار شد درین صحن آنچه خوب آموختیم و آن را مهم و قابل عرضه یافتیم، دریچهاش را به روی هم درین مدرسه بگشاییم، شاید روزنهای، اول برای خودِ نویسنده و سپس برای شریفخواننده، باز گردانَد و ما را به "اصلِ خویش"، باز. زیرا هر کسی "دور مانَد از اصل خویش" به وعدهی مولوی در سرآغاز مثنوی "باز جویَد روزگارِ وصلِ خویش» که بشر بهتر است از ندای "نیِ" «نیِستانِ» همدیگر بشنوَد.
زندگی و بندگی برای خود سرفصلهای مجزّایی دارد. جمع این فصول و عناوین را در قسمت یک، بهصورتکلی، کمی برشمرده بودم، اینک به صورت تفکیکی به برخی از اَهم آن اشاره مینمایم:
در زندگی : مانندِ معاشرت، مدارا، میانهروی، کارپیشگی، آزاداندیشی، درستکاری، گردشگریی، امانتداری، همسرداری، پاکیزگی، دانشوری، مهماننوازی، نوعدوستی. بردباری و ... .
در بندگی : مثلِ اخلاص، ترسایی، آخرتگرایی، حُبّ الهی، امیدواری به رحمت خدایی، نمازگزاری، روزهداری، پرهیزگاری، توبهگزاری، سیرِ الهی، شکرگزاری و ... .
نمونهی بحث این قسمت من این است: ترکِ حرص. واضح است زیادهروی، ضدِ میانهروی است. زندهیاد رضا بابایی مفصّل زیانهای زیادهروی (=حرص) را از ص ۱۴۹ تا ۱۵۵ بحث کرد و آنچه من فهمیدم این است که علت را درین دید که آدمیزاد خیال میکند از امکانات هر چه بیشتر برخوردار باشد، خوشبختتر است. اما از آسیبهای آن خبر ندارد، دستکم سه آسیب وارد میکند: بیخیالی به فرجام زندگی. عاقبتسوزی، بدگمانی به خدای متعالی. اضطراب دائمی.
مثلا" به نظر توجه به این سخن مولا امام علی ع میتواند ما را در لای «زندگی و بندگی» بگذارد که آن حضرت، حرص و طمَع را به اسبِ سرکش تشبیه میکند که تا صحرای هلاکت میتازد و سوارش را بر زمین میکوبد. لذا میزانکردن زندگی و بندگی، راه را نشان میدهد، در همین زیادهروی، مرحوم بابایی راه را رهایی از "هوُسهای درون" میداند. شاعر عارف، مولوی در دفتر دوم بخش چهلم میگوید:
هر ندایی که تو را بالا کشد
آن ندا میدان که از بالا رسد
یک نتیجه: زیادهروی، گاه، خیلی باریک و نامرئیست؛ به چشم آدم نمیآید، اما امام صادق ع (ر.ک: بحارالانوار، جلد ۷۱، ص ۳۴۶) آن را چه زیبا هشدار داده است: ← خداوند سبحان میانهروی (=ضدِ تندروی و زیادهروی) را دوست دارد و از افراط و اسراف بیزار است، حتی اگر به اندازهی دورانداختنِ هستهی میوهای باشد.
| ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ |
ابراهیم طالبی دارابی دامنه
زندگی و بندگی ( ۳ )
به نام خدا. سلام. روزی شاگرد، به استادش بوعلی سینا گفت اگر ادعای پیامبری کنی به شما ایمان میآورم. چون قرنها پس از شما، کسی پیدا نخواهد شد حتی نیمی از دانش شما را داشته باشد، از شما دانشمندتر به وجود نخواهد آمد. یک ریز (=پیدرپی، مُدام ) شاگرد میگفت و استاد میشنید. هر بار یک حرف تازه و پیشنهاد نو.
ابن سینا سرانجام به شاگرد گفت مگر با علوم بشری میشود مردم را به راههای معنوی هدایت کرد؟! سرمایهی پیامبران ع پیوستگی مستقیم با خداست. آنان فرستادهی راستین خدا به سوی مردماند.
شاگرد مگر گوش میکرد! ول کُنِ ماجرا نبود! تا این که بوعلی شبی فرصت یافت شاگرد را از توهُّم بیرون کشانَد، کی؟ شبِ سرد و یخبندان همدان. آنشب، بوعلی از صدای اذان بیدار شد. شاگردش که در اتاق مجاور در خواب عمیق فرو رفته بود اما بیدار نشد. صدایش کرد. برخیز. این پهلو و آن پهلو شد و از تنبلی برنخاست. بوعلی بهعمد گفت برخیز برو برای وضو، آب بیاور.
شاگرد گفت آب استاد؟! سینهپهلو میشوم! ازین سرمای بیرحم! ازین اتاقِ گرم و نرم بیرون رفتن!
واقعا" سخت هم بود. حالا مؤذن همچنان دارد اذان میگوید. بوعلی وارد برهان! شد تا او را از بحران! بیرون کند؛ پس چرا این اذانگو از سینهپهلو نمیهراسد؟! قرنهاست پس از رحلت صاحب رسالت حضرت محمد مصطفی ص، این مرد برای اذان از خوابِ ناز برخاست و به مَأذَنه رفت و به پیامبری او گواهی داد. اما من -که استاد و پدرِ معنوی تو هستم- نتوانستم مجبورت کنم و وادار، که به حیاط بروی و آب بیاوری.
تِستِ بوعلی حسابی جواب داد. اینگونه؛ این سحر، این سرمای استخوانسوز، این برخاستنِ هر شبه برای اذان، «برهانی است بر نبوت محمد بن عبدالله ص و کاهلی تو، برهانی است بر این که «دانشمندی، غیر از پیامبریست». اینک درک کردی و دانستی چرا ادعای پیامبر نباید کنم؟!
آری، بُرهانِ اذان توسط بوعلی کارش را کرد.
توجه: در صفحهی ۴۲۸ کتاب"زندگی و بندگی؛ (چاپ دوم / ۱۳۹۶) نوشتهی مرحوم رضا بابایی، این داستان برهان اذان به شکل و ادبیات دیگری آمده است، اما بنده با استناد همین کتاب فاخر، سعی نمودم با ادبیات خودم آن را به این شکل و شمایل بچینم و البته از کانون داستان هم دور نیفتم. بگذرم. ماه فرخنده و مبارک و پربرکت آمده و بنده هم هوای یک بحث دینی/مذهبی کرده، و فرآوردهی آن را به این صحن آوردهام.
| ۳ فروردین ۱۴۰۲ |
ابراهیم طالبی دارابی دامنه
زندگی و بندگی ( ۴ )
به نام خدا. سلام. خُرافه که در همسایگیِ «زندگی و بندگی» لانهی دائمی دارد و هر بار در کمندِ اختلال این دو نشسته، رابطهی پذیرا و زیبا میان این دو را آلوده میکند. معمولا" صاحبان خِرد و اندیشه هم، معتقدند مبارزهی مستقیم با خرافات چندان نتیجهبخش نبوده است و نیست و نخواهد بود. دلیل آن خیلی روشن است زیرا هیچ کس خودش را خرافی نمیداند، ممکن است ما دلیل او را «علیل» بدانیم، ولی نظر ما، نظر ماست و فرد خرافی نظر خود را "دلیل" فرض میکند. برای «خرافی» نبودن باید هوش و عقل و قلب را تقویت کرد. به قول وُلتر، مسیحیت به پنج نحلهی بزرگ تقسیم میشود که هر کدام چهار نحلهی دیگر را غرقِ در خرافات میداند. بگذرم.
آری؛ کاری شاقّ است، دفع خرافات. خصوصا" اگر به سیاست نفوذ کند، کشورها را به خاک میافکنَد. جالب این که هنوز هیچ دانشمندی یک تعریف اصطلاحی دقیق از «خرافه» ارائه نداده است. تا جایی که دانش بنده قد میدهد فقط توافق بر این است خرافه امری موهوم پرورشیافتهی ذهنی است.
یک تجربه: میگویند مذهب شینتو یکی از خُرافیترین مذاهب جهان است. (رک: صفحات ۶۸ تا ۷۹ کتاب "زندگی و بندگی" رضا بابایی) اما پیروان این مکتب (اکثریت ژاپنیها) کوشیدند باورهای شینتویی خود را در تجارت دخالت ندهند که اگر زیانی در آن است از مَضارّ آن در امان بمانند و سودشان را از دست ندهند. بازم بگذرم. فقط عرض کنم، نگرشم این است صحیحترین راه، رفتن در راهِ صحیحترین انسانهاست؛ سالم، راستین، پارسا، عاقل، دیندار. بادانش.
| ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ |
ابراهیم طالبی دارابی دامنه