دامنه‌ی داراب‌کلا

قم ، مازندران ، ساری ، میاندورود

دامنه‌ی داراب‌کلا

قم ، مازندران ، ساری ، میاندورود

دامنه‌ی داراب‌کلا

Qalame Qom
ابراهیم طالبی دارابی (دامنه)
قم، مازندران، ساری، میاندورود

پیام مدیر
نظرات
موضوع
بایگانی
پر پسند
پر بحث

آنگاه که بر ابراهیم خلیل ع داخل شدند

سه شنبه, ۲۱ اسفند ۱۴۰۳، ۱۰:۳۶ ق.ظ

نگارش ۲۱ ، ۱۲ ، ۱۴۰۳ در مدرسه فکرت شعبه‌ی واتس‌آپ. پیش از اذان صبح ماه رمضان برای هر انسان بیدار -که سحری می‌خورَد که جان برای کارکردن داشته باشد- نگاه به آخرین نامه‌ی خداوند به پیامبر خاتم و اکرم ص، یعنی قرآن کریم، شعله‌های ذهن را روشنتر می‌کند. تصادفی، قرآن باز می‌کنم درین وقت سحر رمضان. خوردم به آیه‌ی "اِذ دَخَلوا عَلیهِ" از آیه‌ی ۵۲ حجر، که وقتی آن را ادامه دهیم آیه ما را یک سلام مخصوص آموزش می‌دهد: «فَقالُوا سلاماً». مفسران آن را به ادب ملائکه تفسیر کردند که وقتی بر ابراهیم خلیل الله ع داخل شدند، ادب کار زدند، سلام مخصوص کردند.

 

سلام نوعی تحیّت است. حیات به طرف می بخشد؛ سلامتی عطا می‌کند، حتی به حدِ ذوق ذرّه‌ای و لحظه‌ای. با سلام دادن، ادب خود را به هر کس که داخل شدیم، چه حضَر و چه هر نظر، منتقل می‌کنیم که آن شخص هم در خود حس شخصیت به خود می‌گیرد که مورد احترام و ارجمندی قرار گرفته است. این کمترین انرژی -ولی بالاترین اثرگذاری- را قرآن به انسان آموخت و تمدن‌های انسان‌پایه. درود بر سلام و سلام بر درود. و سلام و درود بر سلام‌کنندگانُ دروددِهندگان. پایان متن ۲۰ دامنه.

| لینک کوتاه → qaqom.blog.ir/post/2584
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴۰۳/۱۲/۲۱
ابراهیم طالبی | دامنه دارابی

قرآن در صحنه

نظرات (۱)

سلام آقا ابراهیم عزیز 

 

 

تحلیل محتوای اثباتی

 

۱. ارتباط با زمان و شرایط معنوی

 

شمامتن را در فضایی معنوی و مناسبتی (سحرگاه ماه رمضان) آغاز می‌کنید که حس بیداری ذهنی و روحی را تقویت می‌کند. این زمان، که بسیاری از افراد به دعا و نیایش مشغول‌اند، انتخابی مناسب برای تأمل در قرآن و پیام‌های آن است.

 

۲. توجه به روش تفکر تصادفی و الهام آنی

 

شمابه روشی از دریافت معنا اشاره می‌کنید که در آن، قرآن را به‌طور تصادفی می‌گشاید و با آیه‌ای برخورد می‌کند.

 این نوع مواجهه نشان‌دهنده‌ی یک ارتباط پویا با متن مقدس است که می‌تواند به لحظات خاصی از زندگی انسان نورانیت ببخشد.

 

۳. تحلیل مفهوم سلام از دیدگاه قرآنی

 

شمااز آیه‌ی ۵۲ سوره‌ی حجر برداشت خاصی دارید و آن را به ادب ملائکه نسبت می‌دهید. سپس به اهمیت سلام در فرهنگ انسانی می‌پردازید و آن را نه‌تنها یک کلمه‌ی معمولی، بلکه حامل انرژی مثبت و ایجاد حس احترام و شخصیت برای طرف مقابل می‌دانید.

 

۴. برجسته‌سازی ارزش تمدنی سلام

 

ویژگی اثباتی متن در این بخش مشهود است؛ شماسلام را فراتر از یک رسم مذهبی یا اجتماعی می‌دانید و آن را به‌عنوان یک اصل تمدنی معرفی می‌کنید. باورداریدکه این واژه و مفهوم، انرژی مثبت تولید می‌کند و احترام و ارجمندی را به افراد منتقل می‌نماید.

 

۵. استفاده از لحن ادبی و آهنگین

 

متن با ریتمی ادبی و شاعرانه نگارش شده که بر تأثیرگذاری آن می‌افزاید. تکرارهای موزون مانند «درود بر سلام و سلام بر درود» و «سلام‌کنندگانُ دروددِهندگان» حالتی تأکیدی و زیباشناسانه به متن می‌بخشد.

 

۶. یادآوری تحسین تحسین آمیز

 

متن با یک نتیجه‌گیری محکم و مثبت به پایان می‌رسد که خواننده را به ارزش سلام و درود و تأثیرگذاری آن در زندگی ا

اجتماعی و معنوی هدایت‌می‌کند.

 

سید علی اصغر شفیعی دارابی 

پاسخ مدیر دامنه ::
،،
سلام آق سید علی اصغر 
پاسخم باشد پس از افطار

سلام آق سید علی اصغر
خشنودم خط متن اصلی من از دیدت در نمی‌ورد. از نوشته‌ی تفسیری متفکرانه و شیوایت، باز روانه‌ی بارهای نهفته در متنم می‌شود. هدایت یعنی همین. رفتن به جلو در حالی که منتهی به مقصد شود فرد، نه بدجهت و نه بی‌جهت. درودِت که نقش می‌بندد تفسیرت بر سراچه‌ی نفسم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">