به قلم دامنه
( ۱ )
خصوصیّات فاطمه (س) : به نام خدا. از خصوصیّات حضرت فاطمه زهرا (س) هر چه بگوییم کم است. آن بانوی پرورشیافته در دامان پاک حضرت خدیجه و حضرت خاتم الانبیا : اول اینکه : اَشبهالنّاس به پیغمبر بود. شبیهترین مردم به رسول خدا. دوم آنکه : کانَت اِذا دَخَلَت عَلَیهِ رَحَّبَ بِها. یعنی هنگامیکه فاطمه وارد بر منزل پیغمبر میشد، حضرت ترحیب میکردند. یعنی خوشامد میگفتند. سوم اینکه : وَ قَبَّل یَدَیها. پیغمبر دست مبارک فاطمهی زهرا را میبوسید. چهارم آنکه : وَ اَجلَسَها فی مَجلِسِه. رسول خدا او را در جای خودش مینشاند. (منبع)
( ۲ )
از خطبهی فدکیهی حضرت زهرا (س) در مسجد: با یاد و نام خدا. حضرت فاطمه (س) در سخنرانی مسجد مدینه نکاتی دارند که خواندن آن نه فقط موجب معرفت و ازیاد دانش دینی میشود، بلکه مودّت به اهلبیت (ع) و عشق به آن خاندان را تقویت مینماید که آن معصوم (س) در یک نگاه کوتاه و گذرا ما را به ژرفا و اعماق مفاهیم دینی میبرند و این نشان میدهد آن بانوی مکرم تا چه حد از دانش و عرفان و معارف بلندی برخوردار بودند. تک تک آن را فشرده و خلاصه عرض میکنم:
( ۳ )
مثَلَ امام : حضرت فاطمه (س) میفرمایند: «مثَلَ امام، مانند کعبه است. مردم باید در اطراف آن طواف کنند نه آن که دور مردم طواف نماید.» (منبع)
نکته: یکی از ویژگیهای امامت نسبت به پیامبریکردن این است که به قول مرحوم علامه طباطبایی (نقل به مضمون) امامت خود جلودار است و دست بشر را میگیرد به مقصد منتهی میکند. به نظر من، گویی در مفهوم اِمامت، اَمامت هم نهفته است. یعنی پیشبودن. جلوبودن. پیشگامشدن. پس باید نزد امام رفت. باید گِرد امام گشت. و به فرمودهی بانوی سرمشق بشریت حضرت فاطمه (س) امام را باید چونان کعبه دانست و دورِ فکر و عمل و فرمان و سیرهی او طواف و تبعیت داشت.
( ۴ )
دعای حضرت زهرا در حق شیعیان: خداوندا، به حقّ اولیاء و مقرّبانى که آنها را برگزیده اى، و به گریه فرزندانم پس از مرگ و جدائى من با ایشان، از تو مى خواهم گناه خطاکاران شیعیان و پیروان ما را ببخشى. (منبع)
نکته: اصل شفاعت و میانجی در اسلام تصریح شده است. شفیع و شفاعتکنندگان مأذون از خداوندند و میتوانند با آبرو و اعتبار والایی که در پیشگاه خداوند متعال دارند، برای درماندگان شفاعت کنند. این دعای حضرت نیز جزوِ شفاعت است. درود به روح مهربان حضرت فاطمه که رهنما و راهبر و شفیعه و غمخوار شیعیان بودهاند.
( ۵ )
معرفی امام علی علیه السلام: در تعریف امام علی (ع) فرمود: او پیشوایى الهى و ربّانى است، تجسّم نور و روشنائى است، مرکز توجّه تمامى موجودات و عارفان است، فرزندى پاک از خانواده پاکان میباشد، گویندهاى حقّ گو و هدایتگر است، او مرکز و محور امامت و رهبریت است. (منبع)
نکته: هم باید فاطمیه داشت، هم فاطمه (س). یعنی هم سوگواری و هم پیروی. هم پاسداشت مقام فاطمه و هم پایداری در خط فاطمه. زیرا، به قول زیبای زندهیاد دکتر علی شریعتی: «فاطمه، فاطمه است.» یعنی او خود «راه» است، خط است، صراط است. و به قول استاد محمدرضا حکیمی: نمیشود فاطمیه داشت، ولی فاطمه نداشت. چراکه به قول قرآن مجید فاطمه «کوثر» است. و به فرمودهی ائمهی اطهار (ع) فاطمه «لیلةالقدر» است. اینک در سخن فاطمه در فراز فوق میبینیم که فاطمه با آن مقام عظیمالشأنش در حق امام علی (ع) ، وصی حضرت نبی (ص) چه فرمودهاند. آری؛ امام علی، نور است. و وقتی نور نباشد، ظلمات خواهد شد. و شیعه سعادت دارد که علی دارد. کسی که واقعاً «علی» دارد، یعنی با حق و حقیقت است و نور، نمیگذارد او گمراه گردد. چنین باد.