میرِ پیشبین
از فرّ هستیِ تو بود عقل را فروغ
از نور گوهرِ تو بود نفس را بها
در ڪارگاه امر تویی میرِ پیشبین
در بارگاه ملڪ تویی شاه پیشوا
بیرخصت تو لاله نمیروید از زمین
بیخواهش تو ژاله نمیبارد از هوا
گویا شود جماد اگر گوییش بگو
پویا شود نبات اگر گوییش بیا
مردود پیشگاه تو مردودِ ڪاینات
مقبول بارگاه تو مقبول ماسوا
(میرزا حبیبالله قاآنی.قصیدهی ۱)
یادآوریها و نڪتههای دامنه:
۱. توصیف به «میرِ پیشبین» نشان درخشانی است در «ڪارگاه امر» برای نبی مڪرّم ڪه پیامآور خداست.
۲. قصیده، قالبی از شعر فارسیست ڪه مدح و حماسه در آن موج میزند. میتواند از ۱۵ بیت باشد تا بیش از ۶۰ بیت و حتی فراتر از ۱۲۵ بیت. این چند بیت را از لای قصیدهی طولانی قاآنی استخراج ڪردم ڪه در مدح پیامبر اڪرم (ص) سُرود.
۳. گویاشدن برای جمادات (=«بیروحوجان»ها) و پویاشدن برای نباتات (=رُستنیها) نشان از قدرت «کُنْ فَیَکُونُ» و فرمان نافذ خداست. اشاره به آیهی ۸۲ یس: إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ. «هر گاه خدا چیزی را بخواهد ڪه بشود، ڪارِ او تنها این است ڪه خطاب بدان بگوید: بشو! و آن هم میشود.» ترجمهی خرّمدل.
۴. ترڪیب «شاه پیشوا» نشان از جلودار بودن است ڪه در شیعه نیز برای امام صادق (ع) واژهی قشنگِ «پیشوای صادق» به ڪار رفته است.
۵. «عقل را فروغ» نشان از درخشندگی آن در ڪنار نصّ و وحی است. عقلِ بیوحی، عقل نیست؛ بند و گویی همان عِقال و زانوبندِ شُتر است و بس!
۶. رستگار است ڪسی ڪه در درگاه خدا و رسول رحمتش (ص) ڪارنامهی قبولی بگیرد و رسواست اگر ڪسی در آن پیشگاه مردود شود و رُفوزه (=واژهای فرانسوی به معنی ردشدن در آزمون و امتحان).
https://mariatell.com