تازه ترین پست ها

پذیرفته ترین پست ها

پر بازدید ترین پست ها

پر بحث ترین پست ها

تازه ترین نظر ها

موضوع های کلی سایت دامنه

کلمه های کلیدی سایت دامنه

بایگانی های ماهانه ی سایت دامنه

پیوندهای وبلاگ های دامنه

پیشنهاد منابع

دامنه‌ی داراب‌کلا

ناسپاسى ناسپاسان

ناسپاسى ناسپاسان

حکمت ۲۰۴ نهج البلاغه

 

لَا یُزَهِّدَنَّکَ فِى الْمَعْرُوفِ مَنْ لَا یَشْکُرُهُ لَکَ

فَقَدْ یَشْکُرُکَ عَلَیْهِ مَنْ لَا یَسْتَمْتِعُ بِشَیْ‏ءٍ مِنْهُ

وَ قَدْ تُدْرِکُ مِنْ شُکْرِ الشَّاکِرِ أَکْثَرَ مِمَّا أَضَاعَ الْکَافِرُ (وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ)

 

ناسپاسى مردم تو را از کار نیکو باز ندارد، زیرا هستند کسانى،

بى آن که از تو سودى برند تو را مى‌ستایند، چه بسا ستایش اندک آنان براى تو،

سودمندتر از ناسپاسى ناسپاسان باشد (و خداوند نیکوکاران را دوست دارد)

منبع

 

نظر شهید مطهری درباره‌ی این سخن مولا (ع):

«در واقع عالم خلقت را حضرت [امیر (ع)] مثل یک دستگاه می داند و می فرماید تو در اینجا که کار خیر می کنی لازم نیست همین نقطه هم پس بگیری، جهان از نقطۀ دیگر به تو پس می دهد. گاهی پیش می آید که آن شاکری که قدردانی می کند خیلی بیشتر از این کافر -یعنی این کُفر نعمت‌کننده- اِضاعه کرده است به تو احسان خواهد کرد... این خودش نشان می دهد که اساساً این فکر در متن اسلام وجود دارد، زیرا چیزی که حضرت امیر (ع) بگوید مبنا و فکر اسلام است» (منبع: انسان شناسی قرآنی، شهید مطهری، ص ۴۷ و ۴۸)

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/1135
نظرهای رسیده
۳
در تاریخ : ۲۱ , ۱۳۹۷ شهریور . دید ۴۹۰
نظرات زیر این پست (۳)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نشان دادن نظر ها [ ۳ ] پنهان کردن نظر ها
  • //blog.ir/media/images/guest.png?1تصویر پروفایل
    دهقان

    سلام استاد

    پند واندرز گران بهایی بود منتها من اصولا راجع به کار خیر نظرم این است که منشا کار خیر اصلا نباید انتظار از کسی داشته باشد ضمن اینکه در بار گاه  احدیت همه چیز ثبت وضبط میشود وپروردگار جزای کننده کار خیر را خواهد داد همچنین مجازات عمل شیطانی نیز حتمی است

  • //id.bayan.ir/bayan/profile/avatar/b%27i9q69CxMAiPt0JgIztsrYjJHFuY%3D%27/تصویر پروفایل
    ابراهیم طالبی | دامنه دارابی
    سلام جناب دهقان
    سخن شما درست است. اما امام علی (ع) زاویه ای مهمی را به روی بشر گشود که در همین جهان، از جایی که هیچ سر در نمی آوری، خدا مزد آن را می دهد. این یک تفکر است که اسلام با خود دارد
  • //blog.ir/media/images/guest.png?1تصویر پروفایل
    دهقان

    سلام استاد

    اما من اعتقاد دیگری و نگرشی راجع به انجام کار خیر دارم وان اینکه ما اصلا طلبکار حضرت حق نیستیم که از او طلب خواهی کنیم بلکه ما باید خدا را شاکر باشیم که به ما لطف کرده برما منت گذاشته واین توفیق را به ما داده که عمل خیری انجام دهیم مثلا پیر زنی در کنار خیابان ایستاده صد نفر رد میشوند هیچ کدام این توفیق نصیبشان نمیشود که اورا از خیابان عبور دهند خداوند تبارک وتعالی درهای رحمتش بر من باز میشود ومن این کار را انجام میدهم این غیر از رحمت حق است

  • //id.bayan.ir/bayan/profile/avatar/b%27i9q69CxMAiPt0JgIztsrYjJHFuY%3D%27/تصویر پروفایل
    ابراهیم طالبی | دامنه دارابی
    سلام جناب دهقان
    همه ی این نگرشی که فرمودی دکتر، ناشی از علم و قلب است. به نظرم شناخت قلبی، انسان را لطافت می دهد و شناخت علمی حرکت. مثالی که زدی نوعی اسلام عملی ست و ارزش فراوان دارد.
  • //blog.ir/media/images/guest.png?1تصویر پروفایل
    دهقان

    سلام استاد

    من معمولا هرکه سر راهم قرار بگیرد با ماشین سوار میکنم این لطف خداست اگر روزی موفق نشوم کسی را سوار کنم احساس میکنم کاری کردم که این توفیق از من سلب شده است

  • //id.bayan.ir/bayan/profile/avatar/b%27i9q69CxMAiPt0JgIztsrYjJHFuY%3D%27/تصویر پروفایل
    ابراهیم طالبی | دامنه دارابی
    سلام جناب دهقان
    اسلام خیلی ظرافت دارد. هیچ دینی به کمال اسلام نمی رسد. اسلام می گوید سواره باید بر پیاده سلام کند. این پند خود در درونش هزاران درس نهفته دارد. درود.
سایت دامنه ی داراب کلا : ابراهیم طالبی دارابی : فرهان پنجم