دامنه‌ی داراب‌کلا

جهان، ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود، داراب‌کلا
دامنه  | دارابی
دامنه | دارابی چهارشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۰۸ ق.ظ

دستآوردها و آسیب های انقلاب ایران ۲

به قلم دامنه: به نام خدا. بحث: در قسمت اول این مبحث (اینجا)؛ مقدمه ای نوشته بودم؛ که حتما! از نظر گذشت. اینک سرآغاز بحث. اول. روحانیت:

 

۱۰۱ : دستآورد: روحانیت ایران، با پیروزی انقلاب، عملاً و نظراً به صحنۀ قدرت و سیاست وارد شد؛ از جایگاه رهبری گرفته تا سه قوه و از امام جمعه بودن گرفته تا پیشنماز ادارات کوچک.

 

برای روحانیتی که به اجبار رژیم شاه _و یا بعضاً داوطلبانه و بر اساس بینش غیرسیاسی و سنت گرایی_ فقط بحث و درس در کُنج حوزه اهمیت داشت و سیاست «پدرسوخته بازی» تعبیر می شد، این ورود یک دستآورد محسوب می شود. چراکه؛ مردم نیز در اَوان نهضت، آخوندهای گوشه گیر و منزوی را قبول نداشتند و با صوت جمعی، یک مطالبۀ برحق را ندا می دادند که حضور روحانیت به صحنه، نه فقط لازم است بلکه رهبریِ جنبش و نهضت مردم علیۀ شاه توسط روحانیت موجب مشروعیت حرکت و اطمینان بخشی راه می گردد.

 

پس؛ انقلاب یک دستآوردش ابن بوده که روحانیت از حُجره و مَدرس و پرهیزکاری و انزوا و سنت گرایی، به جامعه و سیاست بپردازد و حکومت را در دست گیرد. در این راه، روحانیتِ مبارز و زندان کشیده و تبعید چشیده، البته پیشتاز بودند و به تبَع آن و مساعد شدنِ اوضاع، بقیۀ روحانیونی که از سیاست ورزی امتناع! می ورزیدند و از وضع وخیم و خطرناک و استبداد شاهی واهمه داشتند نیز، به صحنه آمدند و پست های دلخواه را پذیرفتند. از خبرگان گرفته تا شورای شهر و از سپاه و ارتش گرفته تا اوقاف و حج و نمازخانه ها و مساجد و امام زاده ها. بطوری که قدرت و نظام تا حد بسیاربالایی رنگ و صبغۀ روحانیت و مذهب به خود گرفت.

 

۲۰۱ : آسیب‌ها: اما آسیب این ورود چیست؟ گرچه این بحثی عمیق می طلبد و از ورد زبان های روز گردیده است، اما من چندنمونه را بیان می دارم: اولین آسیب این است اگر کارکردهای روحانیت در هر پست و مقامی مثبت نباشد _که بعضاً نیز چنین است_ بدی ها به اسم دین و شیعه تمام می شود. که خسران بزرگی ست و نسل آینده را ناامید و معترض و حتی متعرّض و خشمگین و بدتر از همه پُرنفرت علیۀ روحانیت نگه می دارد.

 

دومین آسیب را می توان در این دانست که وقتی مردم همۀ نابسامانی ها و فساد را به گردن روحانیت می اندازند و یا آنها را پاسخگوی فساد در نظام می دانند، آن شعار محوری «شاه و گدا برابرند در قانون» _خواستۀ محوری سیدمحمدطباطبایی از رهبران مذهبی انقلاب مشروطه ایران_ ممکن است در مردم گُل کند و آن ها را به غلیان و هیجان و جوشش و جنبش درآورد و به جدّ پرسشگرشان سازد که چی بود و چی شد؟ یا چی بودند و چی شدند؟ قانون برای ضعیفان شده است و روحانیت برای خود دادگاه ویژه! دارد، که این را یا تبعیض می داند و یا مانع آزادندیشی شان.

 

سومین آسیب را باید در این دید که ممکن است روحانیت شیعۀ ایران که آموزۀ اولش به تبعیت از امام علی و امام حسین _علیهماالسّلام_ عدالت است و ساده زیستی و مبارزه با هر نوع طاغوتی، مانند روحانیت زرتشتی عصر هخامنشیان تا ساسانیان، توجیه گر قدرت گردد و با فساد معامله و سازش کند و دین را از درون پوک سازد و مذهب را اسرارآمیز نشان دهد و خرافه و مناسک ظاهری را باب نماید و مکتب غنی را تهی.

 

چون که؛ خیال می کند اگر پی گیرِ فساد و انحراف و سوءاستفاده ها و کژی ها و خودرأیی ها شود، کیان نظام در خطر می افتد و شعار «حفظ نظام از اوجب واجبات است» نادیده انگاشته شود. چنانچه روحانیون زرتشتی نیز همین خیال و خطا را داشتند و آسان دین را به پول و تمکُّن و دنیای قدرت شاهان، فروخته بودند و ایران را از تمدُّن عقب انداختند.

 

چاره: روحانیت باید خود را بازسازی کند و خود پوست بیندازد تا پوست کسی کنده نشود. یعنی بر دستآوردهای حضورش در قدرت، شکل کارکردی، نظارتی و حق گویی و مردمی و ساده زیستی ببخشد. و در امر فساد و انحراف و خطاها و ناعدالتی ها، بی تعارف و با غیرتِ حسینی و مشیی علوی و پیام محمدی (ص) به مبارزه برخیزد و حق را بگوید؛ ولو آن که از هر پست و مقامی عزل شود و بر او سختی روَد. پس؛ راه حل فقط بازسازی روحانیت در قدرت است. بازسازی از درون. و قبول عیب ها و تقویت درستی ها و درستکارها.

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/979
س دهقان دهقان دهقان
تعداد دیدگاه ها ← :
برچسب ها :
۴ عدد دیدگاه تا کنون ثبت شده است
  • س
    ۲۰ تیر ۹۷، ۱۳:۳۱
    س
    سلام بر دامنه ی عزیز
    بررسی آسیب های انقلاب به صورت کارشناسی شده برام جالب بود
    ممنون 
  • دامنه | دارابی
    ۲۰ تیر ۹۷، ۱۳:۵۵
    دامنه  | دارابی
    سلام جناب سین
    من هم ممنونم. بگو چرا؟
    برای این که سه کار انجام دادید در همین یک کامنت:
    ۱- متن را وقت گذاشتی خواندی،
    ۲- نظرت را به دامنه و دامنه خوانان شریف بیان کردی.
    ۳- و مهمتر این که تشخیص دادی که دامنه، غرض ورزانه ننوشته  این مبحث را، لذا وقتی با اطمینان می نویسی برات جالب بود، چون کارشناسانه بود، برای من نویسنده ی این متن نیز، مفید و تشویق است زیرا خواننده ای پشت حرف این پست ایستاده است و استقبال کرده است و تأیید
    بازم سپاس
  • دهقان
    ۲۰ تیر ۹۷، ۱۴:۴۶
    دهقان

    سلام

    استاد گفتی گفتی گفتی .........

    روحانیت شیعه در طول تاریخ جایگاه خاصی در بین مردم داشته در این مدت ی که خود من نیز بیاد دارم ودیده ام این طور بوده مردم روحانیت را محرم اسرار خود میدانستند با مردم بودند از مردم بودند و.......

    ولی متاسفانه همان طوری که از حضرتعالی فقط از سر دلسوزی ولاغیر فرمودید عملکرد بعضی ها به این جایکاه ضربه زده

    بزرگان روحانیت وکل روحانیون بایستی چاره ای اساسی وعملی برای این معضل بیندیشند یکی از راهها پیشنهاد هوشمندانه وعلمی حضرتعالی است

    همانطور که خود شما مستحضرید در دنیای جدید مدیران خارج از اداره وگاهی اوقات اصلا خارج از کشور اقدام به مدیریت کارتل ها و.......



  • دامنه | دارابی
    ۲۰ تیر ۹۷، ۱۸:۴۳
    دامنه  | دارابی
    سلام جناب دهقان
    هوشمندی تو را تحسین می کنم.
    مقدمه ی خوبی چینش کردی و به نتیجۀ منطقی رسیدی
    مَحرم اسرار بودن روحانیت نزد ملت نیز توجهی منصفانه بود
    جمع دیدگاهت را پست کردم:
  • دهقان
    ۲۰ تیر ۹۷، ۱۴:۵۲
    دهقان
    سلام
    مسئله بعدی اینکه به نقد دلسوزانه توجه نموده نه اینکه ناقد را مورد حمله قرار دهیم و با زدن انگ .......تخطئه کنیم
    من قبلا در مقاله فرهنگی گفتم این توان در جامعه ایران وروحانیت که یکی از اقشار جامعه است مقدور
    البته قبل ازانکه کار از کار بگذرد
  • دامنه | دارابی
    ۲۰ تیر ۹۷، ۱۸:۴۵
    دامنه  | دارابی
    سلام جناب دهقان
    بله؛ برخی ها به شیوه ی «کیهان» هرگونه خواستند می بافند
    آدمی که از قیامت نهراسد، دلیری اش زیاد است ولی خطایش بی نهایت و وجدانش درگیر
    ممنونم
  • دهقان
    ۲۰ تیر ۹۷، ۱۵:۲۲
    دهقان
    سلام
    حضرت عالی اطلا ع دارید من سعی میکنم در قضاوت هام عدالت وانصاف را رعایت کنم
    واقعیت این که در حال حاضر همه روحانیون درگیر قدرت و......نیستند و خیلی از روحانیون زند گی ساده وفقیرانه ای دارند  ولی همانطور که در مناسبتی من در همین دامنه عرض کردم عوام الناس کاری به این حرفها ندارند همان طور که انچه استالین کرد به پای مارکس نوشته شد متاسفانه عملکرد ناصواب عده ای دارد به نام روحانیت وحتی دین نوشته میشود ومن وشما متاسفیم ومتاثر .
    از طرفی رقبا ودشمنان .....نیز به این مسئله دامن میزنند
  • دامنه | دارابی
    ۲۰ تیر ۹۷، ۱۸:۴۸
    دامنه  | دارابی
    سلام جناب دهقان
    در آن مقاله ی فرهنگی ات بخوبی گفتی . آری.
    استالین خود را «مختار مایشاء» می پنداشت؛ یعنی اختیار دارد هرکاری خواست بکند و کرد و مکتب کمونیسم را کاملا از دور خارج کرد با آن شیوۀ خودکامگی اش. و خصوصاً کینه ورزی و عصبانیتش
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
دامنه ی داراب کلا : قالب هفتم فرهان