تازه ترین پست ها
پذیرفته ترین پست ها
پر بازدید ترین پست ها
پر بحث ترین پست ها
تازه ترین نظر ها
-
ناشناس : درود جناب طالبی حمله به سرداران نظامی در میانه ی جنگ بنظر شما سزاست . آنچه خود میگویی را قبول داری . !؟ اینکه تهدید بالفعل است و سرداری در حفاظت از فرمانده که نه رهبر و مرجعش اعلام پشتیبانی کند . این خطاست . تو به کدام قبله و محرم نگاه میکنی که اینچنین شدی !!!!! اصلن همه جمهوری اسلامی کارهایش خطا اندر خطا ... -
ناشناس : سلام پاسخی به نوشتار صریح بانو اُنظُر ✍️ در این روزگار که بیشتر، سکوت میکنند یا از کنارهگیری و محافظهکاری دم میزنند، گاه نوشتاری میآید که بیهیاهو، اما با شجاعت، تلنگر میزند و دردهای نهفته را به زبان میآورد. نوشتار ۱۳گانهی بانو «أنظر» خطاب به علی شمخانی، از جنس همان یادداشتهاست؛ تذکری زیرپوستی اما ... -
ناشناس : متن پیام مرجع تقلید معظم حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم هر شخص یا رژیمی که برای ضربه به امت اسلامی و حاکمیت آن رهبری و مرجعیت را تهدید کند یا (لاسمح الله) تعرضی نماید حکم محارب دارد و هر گونه همکاری و تقویت آن توسط مسلمانان یا دولتهای اسلامی حرام است و لازم است عموم ... -
قاسم بابویه دارابی : خدا را شکر بعضی ها تازه از خواب ناز بیدار شدن باز هم شروع به حراحیف و شبهه افکنی برای رهبری حکیم نمودن و از اسرائیل تمجید تلخی او بعد ۱۵ روز که از جفت کوه خف شده بود و شبانه از انجا تا انار قلد را می رفت تا اوضاع را رصد کند او این ندت در شغال اباد بصرف اب گندیده بود زر بیحا نی زند عرضه نداشت تجاوز رژیم ... -
ناشناس : سلام آقاابراهیم، صبح بهخیر 🟩حق یا تکلیف 🔻 امام حسین علیهالسلام وقتی تصمیم به مقابله با یزید گرفت، به تمام همراهان خود اجازه انتخاب داد؛ به بیان امروزی، حضور در میدان مبارزه را برای دیگران "تکلیف" نکرد، بلکه "حق" انتخاب و تصمیمگیری برای آنان قائل شد. جلیل قربانی -
ناشناس : درود و عالی سکه و ستیزه را تفسیر کردی . از اینجا بود که دین ابزار قدرت شد . نه راهنمای حقیقت و آرامش برای زندگانی مردم .🙏🙏🖤🖤 امیر رمضانی دارابی -
ناشناس : دنیای اقتصاد- استفنوالت : حمله گسترده اسرائیل به ایران، جدیدترین دور از نزاع این رژیم برای حذف یا تضعیف تکتک مخالفان منطقهایاش است. در پی حمله حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، اسرائیل نبرد سهمگینی را برای نابودی مردم فلسطین بهعنوان یک نیروی سیاسی معنادار آغاز کرد؛ تلاشی که توسط سازمانهای ... -
ناشناس : عصر ایران ۲۸ خرداد ۱۴۰۴ نوت: «آژانس بینالمللی انرژی اتمی سازمان ملل میگوید بخش زیرزمینی سایت هستهای نطنز در نتیجه حملات اسرائیل «آسیب مستقیم» دیده است. تأسیسات نطنز حدود ۷۰ زنجیره سانتریفیوژ در دو کارخانه غنیسازی دارد که یکی از آنها زیرزمین است. ایران همواره تلاش برای ساخت سلاح هستهای را رد کرده اما ... -
ناشناس : سلام رویداد۲۴| در ۲۸ خرداد ۱۴۰۴ نشر داد : «حساب توییتری منسوب به رهبر انقلاب در توییتی به زبان عربی نوشت: باید با قاطعیت با رژیم صهیونیستی تروریست برخورد کنیم. ما هرگز با صهیونیستها سازش نخواهیم کرد.» -
ناشناس : رویداد۲۴ در ساعت ۲۳ / ۵۸ دقیقه ۲۷ خرداد ۱۴۰۴ انتشار داد. لینک .
موضوع های کلی سایت دامنه
کلمه های کلیدی سایت دامنه
- عکس ها
- چهره ها
- تریبون دارابکلا
- انقلاب اسلامی
- دامنه کتاب
- عترت
- تک نگاران دامنه
- اختصاصی
- مباحث دینی
- گوناگون
- ایران
- مسائل روز
- فرهنگ لغت دارابکلا
- جهان
- قرآن در صحنه
- مدرسه فکرت
- دارابکلایی ها
- روحانیت ایران
- لیف روح
- جامعه
- مرجعیت
- دامنه قم
- زندگینامه من
- شعر
- روحانیت دارابکلا
- جبهه
- امام رضا
- کویریات
- خاطرات
- مشهد مقدس
- گفتوگو
- آمریکا
- تاریخ سیاسی دارابکلا
- روزبه روزگرد
- کبل آخوند ملاعلی
- اوسا
- بیشتر بدانید
بایگانی های ماهانه ی سایت دامنه
-
تیر ۱۴۰۴
۴
-
خرداد ۱۴۰۴
۲۱
-
ارديبهشت ۱۴۰۴
۱۶
-
فروردين ۱۴۰۴
۱۴
-
اسفند ۱۴۰۳
۶
-
بهمن ۱۴۰۳
۱۰
-
دی ۱۴۰۳
۱۲
-
آذر ۱۴۰۳
۲۰
-
آبان ۱۴۰۳
۱۳
-
مهر ۱۴۰۳
۱۲
-
شهریور ۱۴۰۳
۲۳
-
مرداد ۱۴۰۳
۱۷
-
تیر ۱۴۰۳
۱۷
-
خرداد ۱۴۰۳
۶
-
ارديبهشت ۱۴۰۳
۸
-
فروردين ۱۴۰۳
۷
-
اسفند ۱۴۰۲
۱۸
-
بهمن ۱۴۰۲
۲۰
-
دی ۱۴۰۲
۸
-
آذر ۱۴۰۲
۲۰
-
آبان ۱۴۰۲
۲۱
-
مهر ۱۴۰۲
۲۰
-
شهریور ۱۴۰۲
۱۹
-
مرداد ۱۴۰۲
۱۸
-
تیر ۱۴۰۲
۱۰
-
خرداد ۱۴۰۲
۱۴
-
ارديبهشت ۱۴۰۲
۸
-
فروردين ۱۴۰۲
۱۷
-
اسفند ۱۴۰۱
۱۲
-
بهمن ۱۴۰۱
۱۶
-
دی ۱۴۰۱
۲۰
-
آذر ۱۴۰۱
۳۱
-
آبان ۱۴۰۱
۲۳
-
مهر ۱۴۰۱
۲۱
-
شهریور ۱۴۰۱
۱۳
-
مرداد ۱۴۰۱
۱۳
-
تیر ۱۴۰۱
۱۲
-
خرداد ۱۴۰۱
۱۵
-
ارديبهشت ۱۴۰۱
۱۵
-
فروردين ۱۴۰۱
۲۷
-
اسفند ۱۴۰۰
۲۴
-
بهمن ۱۴۰۰
۳۰
-
دی ۱۴۰۰
۲۴
-
آذر ۱۴۰۰
۲۴
-
آبان ۱۴۰۰
۳۲
-
مهر ۱۴۰۰
۲۶
-
شهریور ۱۴۰۰
۱۷
-
مرداد ۱۴۰۰
۱۱
-
تیر ۱۴۰۰
۲۵
-
خرداد ۱۴۰۰
۱۶
-
ارديبهشت ۱۴۰۰
۱۴
-
فروردين ۱۴۰۰
۱۷
-
اسفند ۱۳۹۹
۳۴
-
بهمن ۱۳۹۹
۳۸
-
دی ۱۳۹۹
۳۵
-
آذر ۱۳۹۹
۳۶
-
آبان ۱۳۹۹
۲۳
-
مهر ۱۳۹۹
۳۱
-
شهریور ۱۳۹۹
۲۲
-
مرداد ۱۳۹۹
۳۲
-
تیر ۱۳۹۹
۳۰
-
خرداد ۱۳۹۹
۲۵
-
ارديبهشت ۱۳۹۹
۴۱
-
فروردين ۱۳۹۹
۴۰
-
اسفند ۱۳۹۸
۳۶
-
بهمن ۱۳۹۸
۴۹
-
دی ۱۳۹۸
۴۸
-
آذر ۱۳۹۸
۳۸
-
آبان ۱۳۹۸
۳۰
-
مهر ۱۳۹۸
۴۴
-
شهریور ۱۳۹۸
۳۷
-
مرداد ۱۳۹۸
۲۸
-
تیر ۱۳۹۸
۳۵
-
خرداد ۱۳۹۸
۱۸
-
ارديبهشت ۱۳۹۸
۱۸
-
فروردين ۱۳۹۸
۱۸
-
اسفند ۱۳۹۷
۳۰
-
بهمن ۱۳۹۷
۴۰
-
دی ۱۳۹۷
۴۰
-
آذر ۱۳۹۷
۳۴
-
آبان ۱۳۹۷
۴۵
-
مهر ۱۳۹۷
۵۵
-
شهریور ۱۳۹۷
۶۷
-
مرداد ۱۳۹۷
۶۷
-
تیر ۱۳۹۷
۶۴
-
خرداد ۱۳۹۷
۳۵
-
ارديبهشت ۱۳۹۷
۴۸
-
فروردين ۱۳۹۷
۴۸
-
اسفند ۱۳۹۶
۶۶
-
بهمن ۱۳۹۶
۶۵
-
دی ۱۳۹۶
۳۲
-
آذر ۱۳۹۶
۵۷
-
آبان ۱۳۹۶
۴۴
-
مهر ۱۳۹۶
۴۹
-
شهریور ۱۳۹۶
۲۸
-
مرداد ۱۳۹۶
۲۷
-
تیر ۱۳۹۶
۱۶
-
مهر ۱۳۹۵
۱
-
آذر ۱۳۹۴
۱
-
دی ۱۳۹۳
۱
-
تیر ۱۳۹۲
۱
پیوندهای وبلاگ های دامنه
پیشنهاد منابع
دامنهی دارابکلا
چگونه از آداب نبوی پیروی کنیم؟
بحثی اخلاقی و دینی بر مبنای ایدهها و استدلالات علامه طباطبایی: تأکید دارم این پُست، با تمایل، تأنّی و تفکر خوانده شود: پیامبر (صلّی الله علیه و آله) «بسیار مودّب بود. به سخنان دیگران خوب گوش میداد. سخن کسی را قطع نمیکرد و اگر سخن حقّی را میشنید، تصدیق میکرد. از مباحث جدلی گریزان بود ولی به سوالات دیگران بدون خودنمایی پاسخ میداد.» (۱)
«خود را از سه چیز به سختی دور میداشت؛ جدال و کشمکش، پُرحرفی و ذکر مطالب بیفایده. نسبت به مردم نیز از سه چیز پرهیز داشت؛ کسی را نکوهش و سرزنش نمیکرد، لغزشهای کسی را جستجو نمینمود و عیب کسی را پی نمیگرفت. سخن نمیگفت مگر در جایی که امید ثواب در آن میداشت. هنگام سخنگفتن چنان اهل مجلس را جذب میکرد که همه سر به زیر افکنده، گویی پرنده بر سرشان نشسته، آرام و بیحرکت میماندند، و چون ساکت میشد آنان سخن می گفتند و نزد آن حضرت بر سر سخنی نزاع نمیکردند. هر که سخن میگفت همه ساکت به سخنانش گوش میدادند تا سخنش پایان یابد. و در محضر حضرتش به نوبت سخن می گفتند.» (۲)
علامه طباطبایی
علامه طباطبایی از همان ابتدای ایام طلبگی اهتمام ویژهای به سنن و آداب معاشرت نبی مکرّم اسلام (صلی الله علیه و آله) داشت، به همین جهت به مطالعهی بیش از ۶۰ کتاب حدیثی، از آثار بیش از ۴۰ تن از دانشمندان اسلامی پرداخت. آن زمانها بیشتر کتابها نسخه خطی و چاپ سنگی بودند. کتب روایی را زیر و رو کرد تا توانست با گرد آوری بالغ بر ۴۰۰ روایت، ریز به ریز سنن و سیره پیامبر (صلّی الله علیه و آله) را یادداشت نموده و به آنها عمل کند. چرا که قرآن کریم پیامبر (صلّی الله علیه و آله) را اسوه حسنه معرفی نموده است. (۳)
فرزند ایشان نقل میکند؛ علامه کتاب «سنن النبی» را خودش موبهمو در کل عمر انجام میداد. علامه طباطبایی در روایتی که در مقدّمه سنن النبی در مورد سبب نگارش کتاب آورده است، می نویسد (۴)
امام صادق (علیه السّلام) مىفرماید «من دوست ندارم که مسلمانى بمیرد، مگر اینکه تمام آداب و سنن آن حضرت را ولو یک بار هم که شده، انجام دهد.» (۵)
به همین دلیل بود که اصرار داشت برای یکبار هم که شده میگو بخورد. این خواسته ایشان با رویه زندگی و خوراک ساده ایشان متفاوت بود، وقتی دلیل این خواسته از ایشان سؤال شد، فرمود پیامبر (ص) یکبار در عمرشان میگو خورده بودند. (۶)
سُنَن النبی کتابی است که مرحوم علامه طباطبایی ابتدا برای عمل شخصی خویش گرد آوری کرده بودند، ولی جزء آخرین آثاری است که در زمان حیات ایشان با نظر و خواست خود ایشان به چاپ رسید و از میان کتابهای خوبش، مکرّر این کتاب را به دوستان و آشنایان هدیه میفرمود. اهتمام ایشان به این روایات به قدری است که در المیزان در بحث «ادب انبیاء» -که خود بحثی تفصیلی در جلد ششم المیزان است- پس از ذکر ادب الهی انبیاء در لسان قرآن از آدم (علی نبینا و آله و علیه السّلام) تا نبی خاتم (صلی الله علیه و آله) بر خلاف مباحث روایی المیزان، به طور تفصیلی در حدود ۵۰ صفحه، ۱۸۳ روایت را که شامل همه انواع آداب و سنن نبی ختمی (صلی الله علیه و آله) است مستقیماً از «سنن النبی» که در آن زمان رسالهای منتشرنشده برای عمل شخصی ایشان بود (۸)، ذکر میکنند. بیشتر بخوانید ↓
و در پایان در تأیید این روایات تصریح می کنند که «این بود پارهای از آداب و سنن آن حضرت که ما آن را از رسالهاى که سابقاً در بارهی سنن آن حضرت تألیف کرده بودیم انتخاب نموده، در اینجا ذکر نمودیم، و در کتب شیعه و سنى روایات مستفیضهاى در این باره مکرّر نقل شده که البته آیات الهى قرآن نیز آن را تایید مىکند و هیچیک از آنها را رد و انکار نمىنماید.» (۹)
سرّ این اهتمام علمی و اقتدای عملی علامه طباطبایی به روایات «سنن النّبی» که به نظر می آید از روایت امام صادق (علیه السّلام) و بیان قرآن در مورد اُسوهبودن پیامبر(صلّی الله علیه و آله) برداشت شده است را باید در همین مباحث المیزان جستجو کرد. آنچه در مقدمه سنن النبی به نقل از مرحوم علامه آمده است،(۱۰)
بحثی است که در ذیل همین مباحث ادب انبیاء، ذکر گردیده است. علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) در ضمن بیان آداب و سنن پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله) با اشاره به آیهی شریفهی «إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیم» [و یقیناً تو بر بلندای سجایای اخلاقی عظیمی قرار داری] (سورۀ قلم، آیه ۴ ) ایشان را دارای خُلق عظیم میداند و در ذیل این آیهی شریفه با بیان روایت نبوی؛ «بُعِثتُ لِاُتَمِّمَ مَکَارِمَ الأَخلَاق» اتمام مکارم اخلاق را رسالت نبی ختمی مرتبت (صلّی الله علیه و آله) و مقام اختصاصی ایشان ذکر می کند. (۱۱)
و برای فهم خُلق عظیم ایشان، ارجاع میدهد به همین روایات برگزیده «سنن النّبی» که در جلد ششم المیزان در مبحث ادب انبیاء آمده است. (۱۲)
امّا این که مرحله اتمام مکارم اخلاق چیست، در ضمن تبیین مکاتب اخلاقی در المیزان بیان شده است.
ایشان ضمن تبیین مسالک اخلاقی سهگانه بیان میکند که مسلک اوّل که مبتنی بر غایات دنیوی و اجتماعی است اخلاق بشری و عرفی مبتنی بر پسند عامّه مردم و در مرحله عالی خود که اخلاق حکما است، مبتنی بر حقّ و فضائل اجتماعی است. مسلک دوّم که مبتنی بر فضائل انسانی و غایات اخروی است، مسلک اخلاقی انبیا( سلام الله علیهم اجمعین) است که بر مبنای تبشیر به بهشت و نِعَم اُخروی و انذار از جهنم و عذاب اخروی است. این مسلک اگرچه مورد تأیید قرآن است امّا سطح عالی اخلاق قرآن، مسلک سوّم است که اخلاق توحیدی و مسلک نبی ختمی مرتبت (صلّی الله علیه و آله) است و « مخصوص به قرآن کریم است و در هیچ یک از کتب آسمانى که تا کنون به ما رسیده یافت نمیشود و نیز از هیچ یک از تعالیم انبیاء گذشته (سلام اللَّه علیهم اجمعین) نقل نشده و نیز در هیچ یک از مکاتب فلاسفه و حکماى الهى دیده نشده» (۱۳)
مسلک سوم که طریقه قرآن است «بر اساس توحید خالص و کامل بنا شده، توحیدى که تنها و تنها در اسلام دیده مىشود و خاص اسلام است. بناى اسلام بر محبت عبودى و ترجیحدادن جانب خدا بر جانب خلق و بنده است (یعنى هر جا که بنده در سر دو راهى قرار گرفت که یکى به رضاى خدا و دیگرى به رضاى خودش مىانجامد، رضاى خود را فداى رضاى خدا کند، از خشم خود به خاطر خشم خدا چشم بپوشد، از حق خود بخاطر حق خدا صرفنظر کند.) و معلوم است که محبت و عشق و شور آن بسا میشود که انسان مُحب و عاشق را به کارهایى وا میدارد که عقل اجتماعى، آن را نمىپسندد، چون ملاک اخلاق اجتماعى هم، همین عقل اجتماعى است و یا به کارهایى وا میدارد که فهم عادى که اساس تکالیف عمومى و دینى است، آن را نمىفهمد، پس عقل براى خود احکامى دارد و حُب هم احکامى جداگانه» (۱۴)
با این تفصیل، دعوت نبی ختمی مرتبت (صلّی الله علیه و آله) به اخلاق توحیدی مبتنی بر محبّت الهی است. و این دعوت در سایهی تبعیت کامل از ایشان محقّق میگردد. و این روح حاکم بر کتاب «سنن النبی» که اگر به آن توجه شود، حیات توحیدی در پرتو روایات نبوی آن موج میزند. لذا خداوند خطاب به پیامبر (صلّی الله علیه و آله) میفرماید «قل إن کنتم تحبّون الله فاتّبعونی یحببکم الله...» [بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروى کنید تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشاید و خداوند آمرزنده مهربان است] (آیۀ ۳۱ آل عمران) مسیر این محبت الهی، تبعیت و پیروی از پیامبر (صلّی الله علیه و آله) است و روشن است که این تبعیت باید از روی محبت پیامبر (صلّی الله علیه و آله) که نازلهی محبت الهی است باشد تا انسان را به محبت الهی برساند. لذا علامه طباطبایی ذیل همین آیه شریفه می فرماید:
«اسلام -یعنى شریعتى که براى پیامبر اسلام تشریع شده و عبارت است از مجموع معارف اصولى و اخلاقى و عملى و سیره آن جناب در زندگى- همان سبیل اخلاص است، اخلاص براى خداى سبحان که زیر بنایش حب است پس اسلام دین اخلاص و دین حب است.» (۱۵)
با این بیان؛ ادب الهی نبی ختمی مرتبت (صلّی الله علیه و آله) عبارت است از صورت و هیأت این توحید حُبّی در فعل و عمل ایشان که نازلهی توحید و اخلاق توحیدی در عمل ایشان است. (۱۶)
و تبعیت از آن ما را به این مرتبهی توحید الهی و ولایی بر مبنای محبت الهی میرساند و اساساً شریعت الهی تمثالی از ادب و اخلاق ایشان است (۱۷)
و این معنای دقیق اُسوهبودن پیامبر (صلّی الله علیه و آله) در آیۀ شریفۀ «لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنه...» [یقیناً برای شما در [روش و رفتار] پیامبر خدا الگوی نیکویی است برای کسی که همواره به خدا و روز قیامت امید دارد؛ و خدا را بسیار یاد می کند.] (آیۀ ۲۱ سورۀ احزاب) است.
مرحوم علامه بیان میکنند، که اُسوهبودن ایشان و دعوت به تبعیت از ایشان به صورت مطلق آمده است و لذا اُسوهبودن ایشان در همهی رفتار و آداب و سنن زندگی ایشان به صورت ثابت و همیشگی است. (۱۸)
چراکه، هر عملی که نبی مکرم اسلام (صلّی الله علیه و آله) انجام میدادند، با هدایت الهی بوده و خداوند نیز ما را به اقتدای به ایشان فرمان داده است: «أُولَئِک« الَّذِینَ هَدَی اللَّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ...» [اینان کسانى هستند که خدا هدایتشان کرده است پس به هدایت آنان اقتدا کن بگو من از شما هیچ مزدى بر این [رسالت] نمىطلبم این [قرآن] جز تذکرى براى جهانیان نیست ] (آیۀ ۹۰ سورۀ اَنعام).
همچنین در روایتی از امیرالمؤمنین آمده است که «فاقتدوا بهدی رسول اللَّه صلی الله علیه و آله فإنّه أفضل الهدی، و استنّوا بسنّته فإنّها أشرف السنن» (۱۹)
به این معنا که از روش رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) پیروی کنید که بهترین روشهاست، سُنت او را بکار گیرید که شریفترین سنتهاست. در نتیجه، بهترین الگو رسول الله است و هر کاری که از این الگو پیروی کند با هدایت الهی انجام شده است.
این تبعیّت زمانی تام میشود، که محبّت پیامبر (صلی الله علیه و آله) مبنای تبعیّت قرار گیرد، و انسان خود را سایهی معشوق خویش که وجود پیامبر (صلّی الله علیه و آله) است بیابد و آنچه را او برای خود و تابعانش میپسندیده است، برای خود بپسندد. چنین تبعیّتی منجر به جاریشدن فعل و سنّت ایشان در وجود انسان و ملحق شدن عمل ما به عمل ایشان میشود و از این طریق انسان اراده پیامبر (صلّی الله علیه و آله) را در وجود خود جاری کرده است و از این طریق زمینه شفاعت و معیّت با ایشان را برای خود فراهم میسازد. (منبع)
پاورقیها:
۱. سیری در سیره علمی و عملی علامه طباطبایی از نگاه فرزانگان، ص ۱۷۳
۲. سنن النبی علامه طباطبایی، ترجمه استادولی، ص ۲۱
۳. سنن النبی، ترجمه افقهی، ص ۳۰ و ۳۱
۴. سنن النبی علامه طباطبایی ترجمه افقهی، ص ۵۵
۵. من لایحضر، ص ۴۳۱
۶. ز مهر افروخته، ص ۳۶
۷. مقدمه سنن النبی علامه طباطبایی، ترجمه افقهی.
۸. در پاورقی متن اصلی المیزان که در ترجمه نیامده فرموده اند: «استخرجناها من رسالة عملناها سابقاً فی سنن النبی صلى الله علیه و آله.» المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۶، ص ۳۳۸
۹. ترجمه تفسیر المیزان، ج ۶ ، ص ۴۷۸
۱۰. سنن النبی علامه طباطبایی، ترجمه افقهی، ص ۳۰
۱۱. ترجمه تفسیر المیزان، ج ۱۹ ، ص ۶۳۱
۱۲. ترجمه نفسیر المیزان ج ۱۹، ص ۴۱۸
۱۳. ترجمه المیزان، ج ۱ ، ص ۵۳۹
۱۴. ترجمه تفسیر المیزان، ج ۱، ص ۵۴۲ت
۱۵. ترجمه تفسیر المیزان، ج ۳ ، ص ۲۴۹
۱۶. المیزان فی تفسیر القرآن، ج ۶ ، ص ۲۵۷
۱۷. ترجمه تفسیر المیزان، ج ۱، ص ۴۴۹
۱۸. ترجمه تفسیر المیزان، ج ۱۶، ص ۴۳۲
۱۹. تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام, جلد ۱, صفحه ۱۴۹؛ نهج البلاغه، خطبه ۱۱۰
توضیح دامنه: کتاب «سُنَن النبی» از انتشارات بوستان کتاب قم، مجموعهای از روایات ائمه (ع) دربارهی سیرهی پیامبر اسلام (ص) است که مرحوم علامه سید محمدحسین طباطبایی آن را تألیف کردهاند. بیست و یک فصل است؛ شامل: اخلاق حضرت، پوشش ایشان، آداب حضرت دربارهی مسکن، آداب معاشرت با خانواده، خوردن و آشامیدن، آداب عبادات مانند نماز و روزه و قرائت قرآن و ... .
نشان دادن نظر ها [ ۳ ] پنهان کردن نظر ها
-
محمد عبدی 🎙سیدمحمد خاتمی: به خاطر ایران باید فداکاری کنیم
خاتمی مدیا- سیدمحمد خاتمی در دیدار شورای مرکزی حزب پیشرو اصلاحات با تأکید بر اینکه «انتخابات نباید تحریم شود» از حاکمیت، رواداری بیشتر و فراهم کردن زمینه حضور مردم و از گروهها و جریانهای اصلاح طلب، شفافیت با مردم، ارائه گزارش عملکرد و بیان دقیق برنامههای آینده و حدود توانمندیهایشان را خواستار شد.
🔘 همه عقلا و صلحطلبان عالم باید در مقابل خطر جنگ متحد شوند
🔘 تعارض قوا مشکلات بزرگی فراهم میکند
🔘 امروز مصالح و منافع ملی مورد غفلت واقع شده است
🔘 از اسفند ۸۸ به بعد دائما گفتم و می گویم که باید به آینده نگاه کنیم و در تلاش برای حل موضوع باشیم و خود را در گذشته حبس نکنیم
🔘 اشتباه بزرگ این است که خودمان براندازسازی کنیم
🔘 ما اندک اندک باید با تحمل پیش رویم و تحمل حکومت باید بیش از همه باشد
🔘 نباید اصل انتخابات را زیر سوال بُرد
🔘 انتخابات شرط کافی برای استقرار یک مردمسالاری نیست اما شرط لازم است
🔘 قهر کردن با صندوق رای، انحلال مردم است
🔘 اصلاح طلبان نمی توانند به هر قیمتی وارد انتخابات شوند و انشالله فضا باز شود و صلاحیتها تأیید شوند.
🔘 مجلس و دولت باید درخصوص وعدههایی که داده شده و در عمل خیلی از آنها تحقق نیافته به مردم پاسخ شفاف بدهند. تلاشهایی که صورت گرفته و موانعی که سر راه آن بوده
🔘 اصلاحطلبان و مردمِ ناراضی باید فداکاری و از خودگذشتگی کنند و به خاطر ایران پای صندوقها بیایند تا جلوی خطر اصلی گرفته شود
🔘 حاکمیت حکومت آزادتر و دارای سعه صدر بیشتر نسبت به مردم را تضمین کند
🌐 با بازنشر این پست رسانه رسمی سیدمحمد خاتمی را به دیگران معرفی کنید
رسانه شمایید 📱
🇮🇷 @khatamimedia -
ابراهیم طالبی | دامنه دارابی با سلام به شما خوانندگان شریف دامنه که خود باخبر هستید و برای خود دارای فهم تحلیلیاید. در راستای متن بالا باید عرض کنم که من به محتوای این متن حجتالاسلام سید محمد خاتمی کاری ندارم؛ داوری نیز نمیکنم. البته روی مندرجات و تحلیلهای آن حرف و نظر دارم، اما در اینجا به آن ورود نمیکنم.متن کاملترش این است که عیناً از وبسایت وی نقل میکنم:« ۵ آذر ۱۳۹۸. اعتراضها ریشهدار است و برای کاهش آن نیازمند بهبود شیوههای حکمرانی هستیمسیدمحمد خاتمی عصر روز سهشنبه، پنجم آذرماه ۱۳۹۸، در جمع فعالان سیاسی و اجتماعی با ابراز تاسف عمیق از وقایع اخیر کشور و جان باختن عدهای از هموطنان، بررسی منصفانه این حوادث، اقدام دولت برای کاهش فشار به اقشار محروم، بازنگری در سیاستها و رویکردها و باز شدن فضای گفتوگو برای ترمیم پیوند آسیب دیده میان جامعه و حاکمیت را خواستار شد.بخشهایی از سخنان سیدمحمد خاتمی در این دیدار را در ادامه بخوانید:عمیقاً از جانباختن عدهای از هموطنانم متأسف و دردمندم و به مردم ایران تسلیت میگویمچه روزهای تلخ و نفسگیری بر همه ما گذشت! عمیقاً از جانباختن عدهای از هموطنانم متأسف و دردمندم و با آسیبدیدگان و بازماندگان جانباختگان، اعم از مردم و نیروهای مسؤولِ حفظ نظم و امنیت، احساس همدردی میکنم و به مردم ایران تسلیت میگویم. اینکه هموطنان ما، به ویژه در طبقات محرومتر، اینقدر تحت فشارند؛ اینکه تعداد زیادی از هموطنانمان جان باخته یا آسیب دیدهاند؛ اینکه برخی نیروها و رسانهها میخواهند از رنج و اعتراض مردم اسباب به هم زدن امنیت همین مردم را فراهم کنند؛ اینکه لطمات سنگین به امکانات و اموال عمومی و دستگاههای خدماتی وارد شده و دسترسی به اینترنت و زندگی و کار دهها میلیون ایرانی مختل شده، همه مایه تأسف شدید بود و دل همه را به درد آورد.سهم عوامل مختلف در حوادث اخیر از جمله ریشههای نارضایتی باید مشخص شودحوادث تلخ هفته گذشته، نیازمند تحلیل دقیق، منصفانه و همهجانبه است که در آن، حادثه در متن و متن در زمینه دیده شود و سهم عوامل مختلف از جمله ریشههای نارضایتی و فقر و تبعیض، مشکلات حکمرانی و همچنین سوء استفاده بیگانگان مشخص شود که در مجال دیگری باید به آن پرداخت.آنچه اینک قابل ذکر است اینکه: هیچ حکومتی حق ندارد در مواجهه با معترضان به خشونت و سرکوب متوسل شود. صف معترضانی را که نوعاً از لایههای تحت فشار مشکلات معیشتی هستند و باید مسیر اعتراض قانونی و به دور از خشونت آنان را باز کرد را باید از صف خشونتپروران جدا نمود و این سوء استفاده خشونتپروران، ستم مضاعفی است به همان طبقات و به جامعه. بسیاری از معترضان خشونت نکردند، اما انکار نمیتوان کرد که تخریبها و تلاش برای انحراف اعتراضها به آشوب هم وجود داشت و احیاناً سازمانیافته بود. طبعاً هیچ حکومتی حق ندارد رخصت برهم زدن امنیت جامعه و تخریب اموال عمومی و دارایی شهروندان را بدهد یا در مواجهه با معترضان به خشونت و سرکوب متوسل شود. از نشانههای رشدیافتگی این است که هم اعتراض شهروندان و هم تأمین امنیت توسط حافظان امنیت، بهدور از خشونت باشد و بخصوص مردم باید از آسیبهایی که خشونت به بار میآورد مصون باشند. در این میان متوهمان براندازی هم هستند که به همان اندازه علیه اصلاحطلبان و اصلاحطلبیِ خشونتپرهیز سمپاشی کرده و میکنند که علیه جمهوری اسلامی؛ و این امر کار ما را در جدا کردن مرزها آسان میکند؛ گرچه همواره بر جدایی مرزها تأکیده شده است.اعتراضها ریشهدار است و برای کاهش آن نیازمند بهبود شیوههای حکمرانی هستیمدر مورد افزایش قیمت بنزین، میشد مسؤولین تدبیر مناسبتری اتخاذ کنند و حتی اگر این تصمیم در همین موقع میبایست عملی میشد، در اجرای آن به نحو بهتری عمل نمایند و اکنون هم برای کاهش فشار به اقشار محروم و افزایش حمایت مؤثر از آنها، دولت باید بیش از پیش بکوشد.اگرچه اعتراضها ریشهدار است و برای کاهش ریشهای نارضایتی، نیازمند بهبود شیوههای حکمرانی هستیم، لازم است ضمن هوشیاری نسبت به تهدیدات خارجی در بسیاری از سیاستها و رویکردهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بینالمللی که منجر به این وضعیت شده است و امکان تکرار آنچه گذشت را ایجاد میکند بازنگری شده و اصلاحات اساسی در آن صورت گیرد.صف معترضان مسالمتجو را باید از کسانی که طالب آشوباند جدا نمودحق انتقاد و اعتراض مردم را باید به رسمیت شناخت؛ حقی که خوشبختانه توسط نیروهای مختلف بر آن تأکید میشود. اما باید عملاً هم راههای اعتراض قانونی و خشونتپرهیز را شناسایی، باز و نهادینه کرد تا صف معترضان مسالمتآمیز از کسانی که طالب آشوباند جدا شود.برای ترمیم پیوند آسیب دیده میان جامعه و حاکمیت لازم است فضای گفت و گو باز شودبراساس پذیرش کامل حق، حرمت و کرامت مردم و حق حاکمیت آنان بر سرنوشت و با هدف رفع محدودیتها و اداره بهتر امور به نفع مردم و تأمین عدالت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی از یک سو و کاهش ریشهای فقر، فساد و انواع تبعیضها از سوی دیگر و نیز حل سنجیده مسائل داخلی و خارجی و پاسداری از امنیت و اعتبار و پیشرفت میهن عزیزمان ایران، با حفظ اصول و ارزشها و در رأس آنها مصالح ملی و منافع عمومی، میتوان بهسوی انسجام و ترمیم پیوند آسیب دیده میان جامعه و حاکمیت گام برداشت و به سوی آینده بهتر افقگشایی کرد. برای این هدف ضروری است که در درجه نخست فضای گفت و گو میان مردم با یکدیگر و مردم با حکومت با قبول حق و مسؤولیت هر دو طرف باز و تضمین شود.باید با انصاف و عدالت و رحمت، سریعاً به وضع بازداشتشدگان رسیدگی کردو بالاخره چنانکه قول داده شده است باید با انصاف و عدالت و رحمت، سریعاً به وضع بازداشتشدگان رسیدگی و حساب معترضان را، ولو اینکه در اثر هیجان و خشم خطایی کرده باشند، از آمران تخریب و سلب امنیت مردم جدا کرد و نه تنها آنها را آزاد، بلکه از ایشان و همه آسیبدیدگان و بازماندگان قربانیان، اعم از مردم عادی و نیروهای انتظامی و امنیتی دلجویی کرد و صدای اعتراضشان را شنید. اصلاحات بسط عدالت سیاسی و اقتصادی، برای پیشگیری از این میزان نارضایتی و رنج شهروندان و پیشنیاز بالندگی ایران و نظام و تأمین امنیت و آرامش کشور و بهبود زندگی شهروندان ایران است.» «http://www.khatami.ir» (منبع) -
محمد عبدی http://www.khatami.ir/ -
محمد عبدی http://www.khatami.ir/fa/news/1456.html