مدرسه فکرت ۸ :: دامنه‌ی داراب‌کلا
Menu
مطالب دامنه را اینجا جستجو کنید : ↓↓

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پيشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعی
دنبال کننده ها
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

مجموعه پیام‌هایم در مدرسه فکرت

قسمت هشتم

 

دو نکته:
۱_ راه اندازی مدرسه فکرت، نه بازیچه است و نه سرگرمی. هدف این حرکت، دور هم قرار گرفتن اعضاست برای به اشتراک گذاشتن دیدگاه و آرای خود با انگیزه ی بهره وری در خود و محیط. که از هر نظر، چنین اقدامی، امری پسندیده و پذیرفته است. زیرا؛ هم به تفکر و اندیشه ورزی فرد می انجامد و هم مهمترین و مؤثرترین ارتباط میان افراد یک جامعه را رونق می بخشد، که همان تبادل فکر است. که اگر با عشق و محبت میان افراد آمیخته شود، آثارش اگر بگویم مانا و جاویدان است، گزاف نگفته ام.

 


۲_ مدرسه فکرت، یک محیط است با مقررات مشخص. درست است که از امتیازات و مُحسّنات سایر گروه ها برخوردار نیست  و شاید عیب تلقّی گردد و ممکن است بر کسانی این محدودیت سخت باشد و آزادی مطلق را بخواهند و شبیه شدن به سایر گروه ها. اما مدیر، چون مسؤولیت حقوقی، اخلاقی و از همه مهتر امنیتی این مدرسه را برعهده دارد، نمی تواند تاوان آن شیوه ها را بپذیرد. بنابراین، در آغاز فرستادن دعوت به اعضا، این قیدها را یادآور شد و افراد را آزاد و مختار گذاشت، عضویت را، خود، آزادانه بپذیرند، یا نپذیرند. که خوشبختانه اعضا بزرگواری کردند و تمنّای مدیر را پس نزدند.

 

 

مناظره در مدرسه فکرت

میان دامنه و مهدی عرب خزائلی

 

سلام جناب آقا مهدی عرب خزائلی و حُضّار بزرگوار و خوانندگانی که بعدا" خواهند خواند.
من آماده ام. بفرمایید. بسم الله. دامنه. 10 مهر 1397:

 

مهدی عرب خزائلی:
درود بر شما.جنگ از نظر شما چه معنایی دارد؟؟؟

 

Ebrahim Tohid:
جنگ بکارگیری ابزار و قوه ی غضب است به نیروی مقابل. یا دفاع است یا هجوم.

 

مهدی عرب خزائلی:
بله صحیح ، ایا جنگ در همه موارد به نفع انسان بوده یا خیر؟؟

 

Ebrahim Tohid:
جنگ، قاعده نیست. استثناء است. ولی قابل انکار نیز نیست. چون اغلب، تنازع منافع، با منطق رفع خصومت نمی شود.

 

مهدی عرب خزائلی:
بسیار عالی و دقیق بیان کردید.اگر برگردیم به اعصار شناخت انسان ها به موارد پیرامون و قلمرو زندگی همیشه انسان ها بر اساس خواسته های زیاد یا برای پیشبرد اهداف شوم خود در جنگ های مختلف شرکت میکردند.

 

Ebrahim Tohid:
اساسا" حمله و دفاع در نهاد موجودات ذی حیات تعبیه شده است. برای وقت ضرور.

 

مهدی عرب خزائلی:
صحیح.ایا در دوران صدر اسلام جنگ هایی که رخ داده برای اثبات دین بوده یا خواسته های کسانیکه تنها خواسته حکفرمایی و قدرت نمایی داشتند؟ اما از صدر اسلام تا به امروز تمام مسلمانان به نوعی متفاوت نسبت به هم در ستیز و نبرد هستند در جاییکه همه انها خودشان را طرفدار دین میدانند...مگر جز این است که همه مسلمانان دارای  یک خدا و یک دین هستند. 
بیشتر بخوانید ↓

Ebrahim Tohid:
آنچه در میان مسلمین رخ می دهد، اغلب ربطی به اسلام ندارد، برداشت ها و قرائت های شِداد و غِلاظ آنها را به خصوت کشانده، که از دید هر عقل سلیمی محکوم است.

 

مهدی عرب خزائلی:
اما ما مسلمانان مطیع دین و مذهبی هستیم که بانیان وارسته ان چه برای اثبات دین یا حکفرمایی در جنگ و خونریزی بودند.مگر جز این است که هیچ انسانی در راه شناخت دین یا خدای بزرگ نباید کشته شود.

و جالب تر از ان اینکه در تمام جنگ هایی که به وقوع پیوسته چه طرف ما و طرف دشمن کشته های خود را شهید محسوب کردند.البته بنده مخالف کلمه شهادت و بنای آن نیستم.فقط اینکه اگر ما در مقابل کفر جنگیدیم انها هم شهادت را در مقابل داشتند و این خیلی جالب است.

 

Ebrahim Tohid:
جنگ جایی رخ می دهد که طرف های مخاصمه به تضاد و دیالکتیک برسند، و همین تعارض منافع به قول مورگنتا، سمت متجاوزگر را به جنگ سوق می دهد.

 

مهدی عرب خزائلی:
بله بسیار خوب اما ایا مسلمانی در این است که مقابل هم دو طرف به اسم مسلمان وارد جنگ شویم و متقابلا شهید در راه خدا باشیم.

 

Ebrahim Tohid:
تاریخ بشر طبق نظریه ویل دورانت، بیشتر جنگ بود تا صلح. ایران تاریخی ما هم شاهان کشورگشا داشت. حتی اسم افراد را جهانگیر و جهانشاه می گذاشتند.

 

مهدی عرب خزائلی:
در حالی بود که انها به پیشرفت قلمرو و قتل و غارت می پرداختند و اما در قانون بین الملل داریم که هر کسی به مرز کشور جنگ زده تعرض کرد یا اینکه مورد تصاحب قرار داد بعد صلح باید انرا به کشور طرف باز پس دهد.

 

Ebrahim Tohid:
این ناشی از تفکر ستیزش است. مثلا" هیتلر بخشی وسیع از خاک لهستان را حیاط خلوت خود می دانست، لذا دست به گشورگشایی و جنگ می زد. یا کوروش کبیر، تا آفریقا هم تاخته بود، البته، پس از فتح هر نقطه از سرزمین، مسامحه را اعلان می کرد.

 

مهدی عرب خزائلی:
فطرت جنگجوی انسان همواره برای بقای خویش یا پیشبرد هدف های خود در جنگ و نبرد بود.به نظر من اساس قدرت بر سر زور نیزه و شمشیر است .اما نه از راه غیر انسانی و نه برای اشغال و پیشرفت ممالک...

 

Ebrahim Tohid:
در تفکر سیاسی اهل سنت نظریه تغلّب (=غلبه با زور) مطرح است. یعنی حکومت به جهر و زور. ولی در شیعه این نوع تفکر، باطل است. لذا امام خمینی هرگز اجازه نداد، انقلاب علیه ی شاه مسلحانه شود. که نشد.

 

مهدی عرب خزائلی:
ایا در جنگ ایران و عراق کشورهای عربی دیگری نیز در پشت صحنه شرکت داشتند؟؟؟

 

Ebrahim Tohid:
پاسخ به این سوال چیزی نمی افزاید بر مدرسه
 لذا اصلی را باز می کنم. امنیت
امنیت یعنی: اگر خواستیم، بتوانیم. و اگر خواستند، نتوانند. من ریشه ی جنگ را در این بعد می دانم.

 

مهدی عرب خزائلی:
به عقیده من به انچه در کتاب ها و احادیث اورده شده نباید اکتفا کرد.ظلم ستیزی و قربانی انسان در هر دوره ای یا برای اثبات دین و یا حکفرمایی بوده و خواهد بود والا انسانها برای حق نمیجنگند چون حق با ذات الهیست و همیشه جاودانه خواهد و نیازی به اثبات ندارد.

 

Ebrahim Tohid:
سلام مجدد جناب خزایلی و همه حضّار محترم. من اسلام را از زاویه ی دید پیامبر (ص) و امام علی (ع) و امامان (ع) و فقیهان شیعه و دانشمندان راستین می بینم. در این منظر، هیچ تجاوز و جنگ غارتگرانه ای نبود و فقط جنبه ی دفاع داشت. حتی اعلان جنگ فقهای شیعه با روس.

 

مهدی عرب خزائلی:
درود بر شما و وجود پرفیض شما. اگر تجاوز نبود پس چرا اعراب به ایران حمله کردند و حتی به عقیده خودشان که پس از کشتن مردانی که در جنگ کشته شدند می توانند حتی زنان را تصاحب کرده و مال خود کنند.ایا تجاوز انان به ایران قتل و غارت یا میراث خواسته های خودشان نبود. و ایا دختر یزدگرد سوم را امام حسین به همسری نگرفتند بعد از جنگ...

 

Ebrahim Tohid:
از زاویه ی عمر وارد نمی شوم.

 

مهدی عرب خزائلی:
مگر غیر از این بود که عمر خود وارث دین بود  و در صدد جنگ برامد.

 

Ebrahim Tohid:
دین اسلام جنگ و کشتار و حتی کشتن یک فرد بی گناه را قتل همه ی انسان ها می داند. عملکرد افراد، ربطی به اسلام ندارد. اسلام منزه از این عیب و ایرادهاست.

 

مهدی عرب خزائلی:
اسلام و هر دینی بر پایه عقلانیت کسانی شکل گرفت که وارثان و مدعوین بودند و هستند و پرچم حق یا ناحقی همچنان در دستان انسانهاست بعد شما چطور میفرمایید  که عملکرد افراد.در حالیکه همه به نوعی طابع دین و مذهب خودشان هستند.

 

Ebrahim Tohid:
دریچه ای جدید می گشایم. تمدن غرب بر جنگ بنا شد ولی تمدن اسلام بر قرآن و صلح و دعوت و دفاع به وقت ضرورت. در جنگ جهانی دوم اروپا ۴۳ میلیون انسان را کشتند تا دولت مطلقه شکل دهند.

 

مهدی عرب خزائلی:
بله اما منطقی و مسالمت امیز ترین اتفاقی که در آن جنگ ها رخ داد برتری انسان بر انسان شناخته شد و امروز به همه انسان ها تا اندازه ای بطور برابر و مساوات نگاه میشود اما همچنان در کشورهای اسیایی و خصوصا مسلمانان همچنان تبعیض و برتری بطور اعم وجود دارد.و باید بگویم که جنگ هیچ وقت نشان دهنده تمدن و فرهنگ یک کشور نیست.

 

Ebrahim Tohid:
اُسّ بر این است، انسان در صلح باشد. فطرت بشر، سِلم و صلح است. مثلا" پرنده ی فاخته، ۱۵۰ فریب استفاده می کند که تخمش را زیر افعی بگذارد. و فریب را برای نجنگیدن بکار می گیرد. در دنیای انسان ها، منفعت جای حقیقت را گرفته است. مثلا" هنوز هم راهبرد غرب، بر جنگ است.

 

مهدی عرب خزائلی:
بله عرض کردم فطرت جنگجوی انسان همواره در صدد قدرت نمایی و  حکمرانیست اما می توان به این نکته اشاره کرد که هیچ انسانی برای حق نمیجنگد.چون نمیشود در قانون انسان ها برای حق و انصاف حد و مرز انتخاب کرد.

 

Ebrahim Tohid:
فطرت بشر بر جنگجویی نیست. نظر شما با نظر من فرق دارد. اما چون بشر زیادی خواه است، اخلاق و دین نمی تواند او را سرجای خود بنشاند، لذا دست به جنگ می برد. فقط چند سال در جهان جنگ نبود، بقیه همیشه در جنگ بود. اسلام دین صلح و شعارش رحمت و گذشت است. پیامبر مکه را فتح کرد همه را بخشید حتی گفت خانه ی ابوسفیان هم امن است گفت روز رحمت است نه انتقام و نقمت.

 

مهدی عرب خزائلی:
بسیار خوب .اگر جنگ چرا صلح و اگر صلح چرا جنگ؟؟ آیا انسان همیشه بر این باور است که فقط جنگ و زور شمشیر می تواند راه گشا باشد؟؟

 

Ebrahim Tohid:
من تئوریک بحث می کنم نه مصداقی. به لحاظ دین اسلام، هدف بشریت سلامتی و امنیت است. هر چه غیر این باشد، از چارچوپ اسلام خارج است.

مهدی عرب خزائلی:
ایا صلح در امنیت خلاصه میشود؟؟مبنای صلح چیست؟؟

Ebrahim Tohid:
صلح زمانی رخ می دهد، که بشر دست از دوری از اخلاق و دین بردارد. تضاد منافع ریشه ی این خصومت هاست. مانند شیوه ی قابیل که به دارایی هابیل طمع کرد و دست به جنگ زد.

 

مهدی عرب خزائلی:
اگر اینطور است چرا در جنگ تحمیلی ما پیشنهاد صلح دادیم؟؟

 

Ebrahim Tohid:
ما پیشنهاد صلح ندادیم. ما دفاع کردیم تا آخرین لحظه که یک وجب هم از دست ندادیم که برخی ها فقط تماشا کردند ولی دم از ایران و ملی گرایی زدند.

 

مهدی عرب خزائلی:
ما پیشنهاد ندادیم در حالیکه پذیرفتیم  و این پایان این ماجراست ایا؟؟

 

Ebrahim Tohid:
پذیرفتن قطعنامه زمانی بود که جهان غرب بسیج شد و ما را در حصار و تحریم سخت قرار داد. حتی سیم خاردار به ایران نمی فروختند تا مین زدایی کنیم.

 

مهدی عرب خزائلی:
بسیار خوب ممنونم جناب طالبی سپاس

 

Ebrahim Tohid:
من شخصا" مبانی فکری ام صلح و تعامل با جهان است، ولی در جای خود، اهل دفاع و آماده برای فداکردن خون خود برای مکتب و میهن هستم البته با رعایت اصول جنگ و شرع. تشکر. پیش به سوی صلح و جهان عاری از جنگ.

 

مهدی عرب خزائلی:
درود بر شما بسیار ممنون

 

Ebrahim Tohid:
@
سلام جناب دکتر عارف زاده. من این حق را ندارم کسی را مسلِم یا نامسلمان بدانم. در واقع من اگر بگویم نه مسلمان نیستند، شبیه خودشان نوعی خشونت مرتکب شده ام. گناهکار اشتباه کننده در هر گرایشی متصور است.

 

@
از نظر فقه شیعه مسلمان کسی ست که دو شهادت را بدهد؛ اشهد برای خدا و اشهد برای پیامبر. به همین سادگی. دیگه کسی گناه می کند، اسلام به ما حق تکفیر نداد. این کمال دین اسلام است و آسانگیری اش.

 

@
تکفیری یعنی آنها شیعه را کافر اعلان می کنن.
نه این ما آنها را تکفیر کنیم
کلا تفکرشان ملحد اعلان کردن شیعیان است.

 

@
مادر ترزا می گوید:
خداوند به ما دستور نداده که کارهای بزرگ بکنیم؛ بلکه باید کارهای کوچک را با عشق بزرگ به انجام رسانیم.
پایان نقل قول.

روح لطیف این مادر مسیحی دلسوز تهیدستان و ظلم دیدگان زمین شاد

 


پاسخ به بحث ۳۴

به نام خدا. سلام. ضمن سپاس از جناب آقای عبدی طراح این بحث.

۱_ فقر در جهان همچنان بیداد می کند. عامل نخست آن نظام نابرابر سرمایه داری و غارت و سلطه است.

۲_ آماری در دو هفته قبل، از جایی گرفتم که برشُمارده بود بیش از ۸۰۰ میلیون گرسنه در جهان، شب را بر بالین می گذارند. البته اگر بالین داشته باشند. یعنی حدود یک پنجم جمعیت جهان. این ننگ بر پیشانی گیتی ست.

۳_ فقر ناشی از تبعیض را زشت ترین فقرها می دانم.

۴_ مردم ایران و بخشی از نظام کوشیده و می کوشند فقر مردم کاسته شود. مردم ایران اساسا" روح مددکاری دارند که ناشی از ارادت و تبعیت به اهل بیت (ع) و نوع دوستی تمدن ایرانی ست.

۵_ پاسخ های دردمندانه ی دوستان در مدرسه به بحث فقر، خیلی ستودنی بود. همه را مو به مو خواندم و هم آه کشیدم و هم آوای دردمندانه را درک کردم. تحسین می گذارم به این خوی و خصلت.

۶_ فقر در دوره ی دانشجویی ام با من همخواب بود و سایه سایه مرا تعقیب می کرد. گشایشِ پس از فقر را هم چشیده ام و خدا را شاکرم. و طعم ایام نداری را آینه زندگی ام می دانم.

۷_ فقر را باید زدود، چون پدیده ای ناگوار است.

 


فرار کنید!
به نام خدا. سلام دوستان گروه های تلگرامی دارابکلا. امروز، چند کلمه ای این گونه می نگارم: انسان دستور یافته است فرار کند. فرار به کجا؟ "فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ... ." (۵۰ ذاریات). فرار به سوی خدا. فرار از کجا به کجا؟ از گناه به الله. از انقطاع به اتّصال. از دوری به نزدیکی. از عِقاب به ثواب. از خاک به افلاک. از بیخود به خود. از خود به خدا. از بیم به امید.

 

درضمن علامه طباطبایی می گوید: مراد از فرار کردن به سوى خدا، انقطاع به سوى او است به دست برداشتن از کفر، و گریزان بـودن از عـقـابـى کـه کـفـر به دنبال دارد.
۱۴ مهر ۱۳۹۷.
ابراهیم طالبی دارابی (دامنه)

 

بنزین جنگ ویتنام را کی به آمریکا می داد؟!
 

به نام خدا. سلام


در جنگ ویتنام، (۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵) آمریکا با صلاح دید خود، از پایگاه ها و امکانات ایران استفاده می کرد. حتی از هواپیماها و یدکی ها و... . حالا بماند که چقدر سوخت مجانی می زدند. اصلا" کُل بنزین هواپیماها و سوخت کشتی های شان را از ایران می بُردند.


در کتاب "این روزها" جلد ۱۰، ص ۳۵، و نیز در ص ۵۷ کتاب "دایرة المعارف مصوّر..." نوشته ی جعفر شیرعلی نیا، تاجالملوک مادر محمدرضاشاه در این باره می گوید: "یک روز محمدرضا، که خیلی ناراحت بود، به من گفت مادرجان، مُرده شورِ این سلطنت را ببرد که من، شاه و فرمانده کل قوا هستم و بدون اطلاع من هواپیماهای ما را بُرده اند ویتنام."


آری؛ بنزین جنگ ویتنام را شاه به آمریکا می داد تا ارتش آمریکا، مبارزترین ضدآمریکایی های آن عصر را به خاک و خون بکشاند. ویتنامی هایی که قهرمانانه پس از بیست سال مقاومت، آمریکای اشغالگر و غارتگر را به شکست مُفتضحانه کشاندند و نام شان را در تاریخ جاودانه ساختند.
 ۱۳ مهر ۱۳۹۷.
ابراهیم طالبی دارابی (دامنه)

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/1161
  • دامنه | دارابی

تریبون دارابکلا

مدرسه فکرت

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
دامنه‌ی داراب‌کلا

قالب کارزی چهارم : دامنه ی داراب کلا