امام علی در بیرون قدرت چه کرد؟ :: دامنه‌ی داراب‌کلا
Menu
مطالب دامنه را اینجا جستجو کنید : ↓↓

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پيشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعی
دنبال کننده ها
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

به قلم دامنه: به نام خدا. چندروز پیش در (اینجا) مقدمات و پرسش های بحث را چیدم و جناب سید علی اصغر نیز بحث سؤال محور بر آن افزود. اینک به پاسخ پرسش می پردازم:

​​​​​

در اینجا مقام امامت امام علی (ع) مورد بحث نیست. بلکه رفتار ایشان به عنوان امام منصوب خداوند مورد نظر است. زیرا برای شیعه (=پیرو) علی، هم هیچ خدشه ای دراین رابطه مطرح نیست و هم منزلت آن حضرت آن چنان رفیع و دارای ابعاد وسیع است که فقط خداوند متعال و سپس پیامبر خدا _صلّى ‌الله‌ علیه‌ و‌ آله و سلّم_ و خصوصاً حضرت فاطمه _سلام الله علیها_ و انبیای گذشته (ع) و امامان بعد از ایشان _علیهم السّلام_ از آن آگاه اند. و شأن امامتِ آن امام، هرگز در هیچ ساعتی از حیات شان، جدا نشده است و پس از ممات شان نیز تا قیام قیامت از علی و ۱۱ جانشین معصوم وی، جداشدنی نیست. مقامی که، غصب شدنی نیست و انحصار در عصمت ائمه اطهار و نصب الهی دارد. والسّلام. اما بعد زمامداری آن امام.

 

زمامداری امام علی _علیهم السّلام_ بلافاصله با رحلت رسول خدا، با تفکّر خاصّ و انحرافی خلفای راشدین (راشد یعنی: راه راست‌یافته) و دیگر اعضای سقیفه (=جایی مُسقّف در خانۀ شور و مشورت بنی ساعده) مورد دستبُرد قرار گرفت. و 25 سال به درازا کشید. سه سال توسط ابوبَکر _مشهور به صدّیق_. ده سال توسط عمَربن خطّاب. دوازده سال توسط عثمان بن عُفّان. طی این مدت دو دهه و نیم، که علی در بیرون از حکومت و قدرت ماند و به عبارتی به درون خانه تبعید شد، چه می کرد؟ به قول مرحوم دکتر علی شریعتی زندگی علی (ع) سه دوره داشت:

 

 

۲۳ سال مبارزه برای استمرار مکتب

۲۵سال سکوت برای حفظ وحدت

۵ سال حکومت برای ایجاد عدالت

 

آری؛ پرسش این بود: امام علی (ع) که از حکومت بیرون انداخته شد و حقّ حکومت کردنش انکار گردید، در بیرون قدرت چه کرد؟ و به تعبیر امروزی در جامعۀ مدنی زمان خود، چگونه با قدرت حاکم _سه خلیفه_ و دایرۀ حکومت مُواجه شد؟

 

زندگانی امام علی (ع) روشن می سازد آن حضرت مقام امامت بر امت را با شأن حکومت بر مردم درنیامیخت. امامت خود را نصب الهی می دانست که توسط حضرت محمد (ص) به او رسانده شد و در غدیر خم به مردم ابلاغ گردید. پس اولین رفتار علی این بود که به مردم و مؤمنان و پیروان _و حتی مخالفان خود_ آموخت، که امامتش، هرگز تفویض شدنی، غصب کردنی و واگذرنمودنی نیست.

 

می مانَد حکومت و سیاست و مدیریت بر جامعه، که آن حضرت آن را منوط به رأی مردم، قبول اکثریت و بیعت آزادانه و مختارانۀ حاضرین در عصرِ خود و برای همۀ عصرهای پس از خود نمود. و برای آن هیچ جنب و جوشی ننمود. بلکه در چندین جا ارزش حکومت را با عطسۀ بینی بُز برابر دانست. با استخوان خوک در دست یک جُذامی پَست مساوی و حتی پایین تر دانست.

 

حال با این بحثی که شکل دادم، سؤال فرعی اما محوری پدید می آید: آیا امام علی که با آن گونه زاویه گیری از خط پیامبر خدا مواجه شد، با خلفای سه گانه مواجهه (= رویارویی) هم کرد؟ دست به مقابله زد؟ یا نه مشیء علی و راه علوی چیز دیگری بود و رسم خاصی داشت؟ به نظر دامنه رفتار مدنی علی در همین جا کشف می شود. پس به بحثم در زیر دقت شود.

 

لنین رهبر کمونیست های روس که آدمی متفکّر، فرصت شناس _و در چند جا فرصت طلب_ و نیز غولی تئوری پرداز و از همه مهمتر سیاست ورزی بیش فعال بود، همیشه در برابر رویدادها و حتی نارویدادها این سؤال محوری را جلوی چشم خود و پیش پای پیروانش می گذاشت: «چه باید کرد؟»

 

از نکته ام دربارۀ لنین می خواهم به این بپردازم که من بر حسب مطالعات فراوان و متعددی که در اطراف زندگانی و اندیشه های امام علی (ع) کرده ام و همچنان نیز می کنم، و حتی تمام نهج البلاغه را بطور کامل و یادداشت برداری شده خوانده ام، به جدّ معتقدم امام علی بنیانگذار «چه باید کرد»ها بود. و به همین دلیل و علت، او در بیرون قدرت همان کاری را کرد که باید می کرد. و در درون قدرت _حکومت مردمی و عدالت گرانه اش در کوفه_ نیز همان راهی را رفت که باید می رفت.

 

من معتقدم علی هرگز با سه قدرت حاکم ابوبکر، عمر و عثمان مواجهه نکرد. در تعبیر امروزی می گویند براندازی. علی به خاطر حقیقت هایی که خود از آن خبر داشت و مصلحت های که بخوبی بر آن واقف بود، هیچ گاه حتی یک روز از آن ۲۵ سال را صرف مواجهه و نابودی حکومت های سه خلیفۀ وقت نکرد. حکمت آن فقط و فقط حفظ اسلام و حراست از کیان مسلمین بود.

 

علی می دانست حق، با علی است و اصلاً و ذاتاً خود «علی» حق است. یعنی به قول مشهور حق با علی ست و علی با حق. اما با این همه، ایشان مصالح حال و آینده و تفکر گذشتۀ ۲۳ سال مبارزه در رکاب رسول الله (ص) را اصل قرار داد و به مقابله با حکومت غصب شده نپرداخت. پس دومین رفتار علی در بیرون قدرت این بود:

 

هیچ گاه با نظام مستقر مسلمانان درنیفتاد. بلکه برای حفظ و حراست آن کوشش کرد. مشورت داد. سکوت کرد. راه آرام را رفت. با هیچ احدی ائتلاف نکرد. در حالی که ایلاف کردن در قریش یک رسم و قانون بود. رجوع شود به سورۀ مبارکۀ قریش.

 

با هیچ قوم و طائفه ای جلسه ای علیۀ حکومت نگذاشت. دندان بر جگر گذاشت، تا مکتب اسلام و ثمرات عظیم مؤمنان بآسانی و با جاهلیت پیش آمده، هدَر نرود و یا زیر تیغ هوَس های قدرت طلبان طمّاع جراحتی برندارد، تا حکومت مقتدر مسلمانان تازه به جوانه رسیده، راه ناپیموده اش را با استواری و ثبات و بی تفرقه طی نماید و ریشه اش آبیاری و مستحکم شود.

 

علی در بیرون قدرت نه تفرقه آفرید و نه با دشمن _نعوذبالله_ همساز شد و نه کسی را به سوی خود فراخواند که او را علیه حکومت مسلمین بشوراند. و نه حتی یک ثانیه ای نعوذبالله خیال توطئه بر افکار مقدس و عصمت واره اش افتاد. حتی قتل عثمان را محکوم کرد و آن را اقدامی افراطی و خشک مغزی دانست.

 

 رفتار سوم علی (ع) در بیرون از قدرت، آزادگذاشتن حضرت فاطمه (س) به عنوان والاترین گوهر زمان و کوثر اسلام، بود؛ که آن حضرت علیۀ ابوبکر در کوچه و خانه و مسجد خدا قیام کرد. من این رفتار سیاسی مدنی علی در آزادگذاشتن مشیء فاطمه را سرمشق می دانم و راهِ فاطمه را مشق.

 

چگونه؟ علی، حاضر شد خانه نشین شوند و صبوری کند و در چاه های آشنا، ناله ها سر دهد، انزوا پیشه کند و بر قرآن خدا حاشیه نویسی نمایدو... تا متّهم به قدرت طلبی و تفرقه آفرینی نشود. و از سوی فرصت طلبان و منحرفان و منتقمین (=انتقام جویان جاهل بلکه جُهّال) و ابلهان روزگار به ایجاد آشوب و فتنه در دایرۀ قدرت و اقتدار اسلام و مسلمین بُهتان نخورد و شلاق تهمت روانه اش نگردد که برای دنیا، دنبال سهم است.

 

و اما فاطمه جلو افتاد. راه افتاد.  قدم در کوچه و خیابان مدینه گذاشت به مسجد رفت. بلند شد. بلند بلند گفت و گفت و گفت علیۀ حاکم ابوبکر و لۀ علی خانه نشین. در سخنان افشاگرانه و غرّایش راه نبی (ص) را تبیین نمود و برای اثبات حقِّ علی امیرالمؤمنین شورید و خروشید. شرحش برای بعد... ادامه دارد...

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/1012
  • دامنه | دارابی

عترت

نظرات (۶)

سلام خدمت دامنه ی عزیز و دامنه خوانان
در این پست خیلی عالی و مفید در مورد علت سکوت حضرت علی ( ع) توضیح دادین و همینطور در مورد آزاد بودن حضرت فاطمه که برای اثبات حق علی 

تشکر میکنم
و همینطور به وجودت به عنوان یک فرد اهل قلم و واهل درد و متفکر افتخار می کنم


دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب سین
اول بگم وقتی این پست را پذیرفتی در واقع  نشان دادی، خیلی مؤمن و فهمیده و دینداری. خوشم می آد از متدین هایی چون شما.

دوم این که من هم به وجودت که نمی شناسمت، افتخار میکنم. نشان می دهد آدم دردمند و دلداری هستی

سوم هم ممنونم که این همه به امام علی و فاطمه زهرا -سلام الله علیهما- ایمان و مودت داری
چهارم هم این که خوب متن را دریافت کردی. من هم دقیق همین را از خواننده توقع داشتم. نشان می دهد زیرک و کاوشگری.
سلام
استاد با همه ارادتی که دارم  ومهم وکلیدی و ابته به روز بودن مبحث حضرت عالی ومی گیم خوب گفتی بهترینها  وعالی گفتی
ولی چون بحث راجع به علی است قطره ای از اقیانوس علی بود  علی در عرش اعلا بود وبی نظیر
دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
شما به نکته ی مهمی اشاره کردی. آری، علی در عرش بود اما ساده ترین زندگی را داشت و با محرومان می خوابید و درد آنها را درمان می کرد. من هم مانند شما در یکذفراز گفتم که مقام امام علی را خدا می داند ....
ممنونم بحث را خواندی و دلت را وا کردی به دردهای علی، که بدترین درد علی جاهلیت عده ای بود که خود را پیشتازتر از علی می پنداشتند!!!
سلام
ولی خوب وجامع گفتی مثل همیشه
 استاد همانطور که قبلا به مناسبتی عرض کردم به عقیده من وشما خدا علم مطلق قدرت  و......حکیم است والبته  کامل
وعلی چون ذوب در خدا بود ومسلح به تقوای الهی
انسان کاملی بود
که همین مسئله  زمینه را برای مواردی که حضرت عالی فرمودی فراهم نمود ولی امروز ...... 
دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
این دو نکته ات نیز حاکی از هوشمندی و عشق تو به آن ابَرمرد هستی ست. من حتی حسی که در لای این پیامت موج می زنه را می فهمم و بو می کشم.
آری،
هم ذوب در الله
هم انسان کامل
مرد خدا و همدم چاه
همای رحمت
شاهد نبوت
صوت عدالت
پناه بی پناه
دارای شمشیر و سخن
جمع ضدَین
برادر پیامبر
همسر فاطمه
منصوب الله
معیار حق
دانشمندترین انسان گیتی
و....
آیا اینها کم کمالاتی ست
ممنونم مرا با حرف های پخته ات، به حرف آوردی
سلام استاد
اما دوست ودشمن شخصیت علی را که مزین به عدالت ساده زیستی هوشیاری ذکاوت موقع شناسی سیاست درایت ایثار کیاست عمیق بودن و....را قبول دارند
دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
سخن شما را قبول دارم
علی کُشتۀ جهالتی است که دین خود را بدترین حاکم مکّار زمانه یعنی معاویه فروختند
ممنونم
سلام
واما لازم است به نکته ای مه نه تنها درد زمانه علی بلکه دردی تاریخی برای بشریت ومشکلی مهم وسرچشمه خیلی از معظلات جامعه ایران امروز است متحجرین وریا کاران
اما متحجرین منجمدین وتک بعدی ها وانان که برداشتشان از اسلا م به اندازه  فکر ناقصشان است انها که انقدر انتزاعی وپوسیده بودند که می گفتند مگر علی نماز میخواند
علی تجسم خدائی است که من وشما به ان باور داریم انها که دل به پیشانههای پینه بسته دوخته که فارغ از عقل فهم وذکاوت ودرک که از نعمتهای خاص باری تعالی است که فقط به بنده ه ای خاصش عطا میکند
دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
این دردی که شرحش کردی با این حس و حال رنج آلود دردی ست که به تعبیر من زاد و ولد کرده و به عصر ما رسیده. جهل بزرگ و بزرگ و بزرگتر شده. علی را فقط در شب احیاء می بینند و بس.
حیف...
سلام
واما ریاکاران که نان دینداری ظاهری وعوام پسند را میخورند والبته ناگاهان و نفهمها که به مانند زمینی مساعد برای کاشتن  بذر نفاق وریا کاری ومتحجرین عمل نموده  وقتی نفاق ریاکاری وتحجر در زمین جهل کاشته شود میواش ... سبحان اله از ان نتیجه وثمره وضعیت فعلی جهان
دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
این جمله ات دهقان که نوشتی «...بذر نفاق وریا کاری ومتحجرین عمل نموده  وقتی نفاق ریاکاری وتحجر در زمین جهل کاشته شود میواش ..» خیلی پرشوره.
امام علی در جایی گفته اند: روزگاری فرا رسد که مردم مانند گورخر پشت همدیگر را گاز می گیرند


در ضمن در واتس آپ پیام گذاشنم ببین و بفرس
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
دامنه‌ی داراب‌کلا

قالب کارزی چهارم : دامنه ی داراب کلا