مجموعه پیامهایم در مدرسه فکرت
قسمت بیستم
بحث ۸۶: این پرسش آقای محمد عبدیست که برای بحثونظر در پیشخوان مدرسه سنجاق میشود. «در مورد مکانیسم خواب و رویا و بیان خاطره ای از خواب و رویای صادقه قابل طرح و بیان در گروه اگر مطالبی دارید ، بیان فرمایید ؟»
پاسخم به بحث ۸۶
علاوه بر سلام و سپاس از پرسشگر، بابت طرح این سؤال مهم و آمیخته با زندگی و روح و روان آدمی، پاسخم به پرسش جناب عبدی بهشرح زیر است:
۱. خواب بخشجداییناپذیر روح انسان است.
۲. در قرآن بر آن در سورهی یوسف اشاره شدهاست.
۳. حتی کسانیاند که مقام مُعبِّر (=تعبیرکننده) خواب و رؤیا هستند. و به حضرت یوسف (ع) تأویلالاحادیث اعطاء شد:
الف. تأویل در یک معنا تعبیر خواب است «و یعلمک من تأویل الاحادیث» (آیهی۷ یوسف) تو را تعبیر خواب آموزد.
ب. «نبئنا بتأویله» (آیهی۳۸ یوسف) تعبیر آن خواب را به ما خبر ده.
۴. قدرت برونرفت روح و روان از کالبد است.
۵. حتی نوعی وحی (به معنای الهامات درونی) است.
۶. گاه کابوس وحشتناک و هشداربخش است.
۷. اغلب پیامدار و نویددهنده است.
۸. حتی نشانگر و از عوامل بلوغیت در نوجوانی و گذر از سنین بچگیست.
۹. خوابهایی در انسان بروز میکند که از آموزههای کتاب هم ارزندهتر است؛ اگر بدان توجه شود.
۱. رؤیایصادقه یک نعمت خَفی در وجود و نهادِ آدمیست.
۱۱. بهگمانم قدرتِ خوابدیدن، فصل مُمیّز انسان با حیوان است.
۱۲. برای همهی انسانها در طول عمر چنان خوابهای باارزشی که ارمغان یا هشدار و یا دیدار با مقامهای مقدس دینی و مکانهای شریف است، رخ میدهد.
۱۳. گاه، خواب ارزش علم و آموزه دارد.
۱۴. البته برخیها در خواب و گرایش به آن، اسیر خرافه و جادو و جَنبلاند و حتی پارهای مجامع علمی بهجای تدوین و تصنیف کتابهای عقلانی و دینی، بهسوی خوابها و نقل اینگونه قضایا رویآوردند که آیتالله سیستانی هم سالها پیش، به این نوع گرایشهای غلط، تذکر و تنذیر دادهبودند.
ستون روزانۀ مدیر
نوشتن در خطر نابودی!
بهنامخدا. خودکار و رواننویس و مداد را زمین نگذاریم. من خطر ازبینرفتن هنر خط فارسی را میبینم. از غلبهی فضای مَجازی و تیکتیک تایپها، قلم و مداد از دستان ایرانیان بر زمین افتاد، دوری نخواهد بود، هنر نوشتن بر کاغذ، از میانمان رخت بربندد. من خود، تمام سعیام بر این است، دست از نوشتن با رواننویس و خودکار، برندارم. مطالعاتم همیشه با یادداشتبرداریها همراه است. این را در عکس بالا نشان دادهام تا گفتهباشم مراقب باشیم نوشتن بر صفحات کاغذ از بینمان نابود نشود. این زیبایی نگارش فارسی را پاس بداریم. با پوزش از جناب جوادینسب که بهعلت جانبازی از نوشتن بر کاغذ، دور افتادهاست.
برداشتم از کتاب "هرمنوتیک مدرن"
در این دستنوشتهام _که برداشتم از کتاب "هرمنوتیک مدرن" ترجمهی بابک احمدیست_ چندین نکته در آبان سال ۱۳۹۶ دراینباره نوشتهام، که چندتا را اینجا مینویسم:
میان زندگی درونیِ هر شخص با واژگانِ در دسترس، رابطۀ تنگاتنگ است.
فهمیدنِ یک نوشته به معنای سهیم شدن در معنای موجود است.
هرمنوتیک، خلاصی از »کژفهمیها» و کنارزدنِ «بدفهمیها»ست.
هانس گئورک گادامر معتقد است که قدرت راستین، آگاهی هرمنوتیکی توانایی ماست در فهمیدنِ اینکه چه چیز پرسشپذیر است.
اشلایر ماخر هرمنوتیک را هنرِ اجتناب از بدفهمیها توصیف می کند.
تأویل [=یعنی تفسیر، بیان، بازگردانیدن به چیزی] یک امرِ آموزشی نیست، بل خود کُنشِ فهم است.
استیفن میولهال بر این نظر است: چنان نیست که رابطۀ میان احساس و واژگانِ در دسترس، رابطهای ساده باشد.
۶ دی ۱۳۹۷.
ابراهیم طالبی دارابی (دامنه)
بحث ۸۷ : این پرسش جناب حجتالاسلام شیخ علیاکبر دارابکلاییست که برای بحثونظر در پیشخوان مدرسه سنجاق میشود:
«آیاقدرت شیطان ازخدابیشتراست؟آگه نیست چراگناه کردن آسان تراز کارنیک است؟»
یادآوری مدیر: همکلاسیها توجه داشته باشید که قبلاً در بحث ۲۵ به پرسش "مفهوم و مسألهی شیطان" که توسط جناب محمدحسین آهنگر طرح شدهبود، پرداختهبودیم؛ اینک فقط به همین پرسشی که مطرح شدهاست، پاسخ بفرمایید و از تکرار بحث کلی شیطان، خودداری ورزید. تا اصل سؤال جوابهای روشن پیدا کند. تشکر.
پاسخم به بحث ۸۷
با سلام و تشکر از جناب حجتالاسلام دارابکلایی؛ چندنکتهی توضیحی ارائه میکنم. چون اگر دراینباره بخواهم بنویسم شاید یک کتاب شود: ۱. شیطان و جنود آن از مخلوقاتاند؛ پس مانند تمامی جُنبدگان و موجودات عالم، در ذیل قدرت خداوند قادر متعالاند اما توان نفوذ زیادی دارند. بیشتر بخوانید ↓