انسان؛ خمیرمایهای نرمشپذیر
به قلم دامنه : به نام خدا. گاهبهگاه پیش میآید چون مسیر طبیعی به روی آدمی بسته میشود؛ انسانها به جای سیرِ بیرون، به درون خود میروند و در درون، آن اهداف را دنبال میڪنند؛ ڪه گویی آن هدفها را دستڪم برای خود تحقّق (=انجام) میبخشند.
وُلتر، گویا نخستین ڪسی بود ڪه از نوشتنِ سرگذشتِ شاهان، سران، ماجراجویان و ... دست بر داشت و در عوض، به اخلاقِ مردم، به لباس مردم، به عادات آنان، به علتهای رفتاری انسان و نیز به نهادهای قضایی مردم توجه ڪرد.
هیوم میگفت بیشتر انسانها در بیشتر موقعیتها تابع «علّتها»یی یڪسان بودهاند و رفتاری ڪموبیش واحد داشتهاند. البته مونتسڪیو این تز را پیش ڪشید ڪه انسانها در همه «جا» یڪسان نیستند. حرف او این بود یڪ ایرانی ڪه در محیط ایران، بزرگ شده باشد، به احتمال فراوان، با یڪ پارسیِ بزرگشده در پاریس، یڪی نخواهد بود. زیرا مونتسڪیو اهمیتی بسیار به «خاڪ» و «آبوهوا» و «نهادهای سیاسی» حاڪم بر جوامع میداد. برای او، این عوامل چنان اثر دارد، ڪه گوشتِ بویناڪ برای گُربه. بگذرم.
خواستم با این مقدمات، این را جا بیندازم -بهتر است بگویم به مُفاهِمه بگذارم- ڪه انسان موجودی تربیتپذیر است؛ همانطور ڪه او دست به اهلیڪردن برخی حیوانات تعلیمپذیر میزند، خود نیز خمیرمایهای نرمشپذیر دارد.
مطالعات اندڪ من، نشانم داده است ڪه حتی در عصر روشنگری -ڪه اروپا را تڪان داد و بر جهان چندین ریشتر! لرزه و پسلرزه درانداخته- آنعده اندیشمند ڪه به قول «آیزایا برلین» در صفحهی ۵۴ ریشههای رومانتیسم، «سیاهبین» نبودند، دربارهی انسان میگفتند: آدمی «مشت گِلی است ڪه هر آموزگارِ باڪفایت و هر قانونگذارِ روشنبین میتواند آن را به شڪل مناسب و معقول درآورَد.» چراڪه از دیدگاه آنها، انسانها خمیرمایهای نرمشپذیر دارند ڪه میتوان آنان را وَرز و جهت داد.
راستی! شما درین دوره از سرزمین ڪُهن ایران میخواهی به چه شڪلی درآیی؟ قصدِ سیر به درون داری؟ یا نه بیرون را میخواهی تفسیر و تغییر دهی؟ و این صد البته، تربیت و ادب و آداب و صد البته آرمان و ایمان میطلبد.
نڪته: شهید مظلوم بهشتی دههی پنجاه وقتی به لندن رفته بود، روزی تابلویی توجهاش را جلب ڪرد: «به سمت قبر مارڪس». به همراهان گفت بریم قبر مارڪس را ببینیم. رفتند. نوشتهی روی سنگقبر مارڪس توجهاش را سخت جلب ڪرد ڪه مارڪس بارها آنرا بیان میڪرد، بدین مضمون(=درونمایه) : تفسیر جهان مهم نیست، تغییر جهان مهم است.