یازده کتاب؛ یازده نکته :: دامنه‌ی داراب‌کلا
Menu
مطالب دامنه را اینجا جستجو کنید : ↓↓

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پيشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعی
دنبال کننده ها
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

به قلم دامنه: به نام خدا. طی دو ماه گذشته کتاب های زیر را از کتابخانۀ یادگار امام قم امانت گرفته و خوانده‌ام. ضمن تشکر از دست‌اندرکاران بزرگوار این کتابخانۀ غنی عمومی، خصوصاً جناب آقای یوسفی، چند نکته از این کتاب ها می نگارم:

 

در کتاب «درآمدی بر علم اصول» نوشتۀ عین.صاد (مرحوم حجت‌الاسلام شیخ علی صفایی) علم اصول به زبان تحلیلی و به سبک نوشتاری ویژۀ وی، مورد بررسی قرار گرفت.

 

در کتاب «قلندر و قلعه» نوشتۀ سید یحیی یثربی داستان زندگی شیخ اشراق حکیم شهاب الدین یحیی سُهروردی بررسی شد. در ص ۲۳۵ این کتاب از زبان شیخ اشراق آمده است:

 

از صخره شدم بالا،

در هر گام، دنیایی تنهاتر، زیباتر!

و ندا آمد: بالاتر، بالاتر!

 

   

«درآمدی بر علم اصول»    «قلندر و قلعه»

 

در کتاب «میبدی» نوشتۀ مریم صفاری سرگذشت صاحب تفسیر کشف الاسرار شاگرد خواجه عبدالله انصاری پیر هرات بحث شده است. در آنجا یک حکایت آمده است که در زمان انوشیروان ساسانی، ریسمانی از خیابان به کاخ وصل بود که مردم اگر شکایت داشتند آن را می کشیدند. این ریسمان شکایت البته نمی دانم راست است یا فقط روایت؟

 

کتاب «حکیم میبدی»

 

در کتاب «دین و دولت در عهد ساسانی» نوشتۀ دکتر شیرین بیانی آمده است: «ساسانیان از طریق دین به حکومت رسیدند و در آخر کار نیز با حربۀ دین نابود شدند.»

 

در «گذرنامۀ روح من» نوشتۀ نقی سلیمانی شعری نقل کنم و بگذرم:

 

کمر کوه کم است از کمر مور اینجا

ناامید از درِ رحمت مَشو ای باده پرست

 

    گذرنامه ی روح من

«دین و دولت»     «گذرنامۀ روح من»

 

در کتاب «ایران؛ هویت، ملیت، قومیت» نوشتۀ دکتر حمید احمدی از قول دکتر حسین بشیریه آمده است که انواع ناسیونالیسم در عصر مدرن در پی برجسته سازی بخشی از هویت چندبخشی و چندپارۀ مردم برآمدند و خصلت موزائیک‌گونۀ هویت های اجتماعی را انکار کرده اند. خالص سازی هویت جزئی از پروژه های ایدئولوژیک بوده است.

 

در کتاب «علاءالدولۀ سمنانی» نوشتۀ کاظم احمدی وایقانی این نکته را می آورم: آدمی می تواند مخاطب پیام های غیبی باشد و با خداوند جهان آفرین می تواند رابطه برقرار کند. (ص ۱۱)

 

   

«ایران؛ هویت، قومیت»    «علاءالدولۀ سمنانی»

 

در کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» اثر مرحوم جلال آل احمد خوانده‌ام که او در ص ۲۶ می‌گوید روشنفکر قادر به درک زودرَس از وقایع اجتماعی... است.

 

در کتاب «دائرةالمعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی» نوشتۀ جعفر شیرعلی نیا این نکته در صفحه‌ی ۱۳۸ حائز اهمیت است: در نجف «مصطفی به امام خمینی می گفت امشب در خانه زیارت نامه بخوانید. امام گفت: مصطفی این روح عوامانه را از من نگیر.»

 

    

«روشنفکران»   «دائرةالمعارف مصوّر»

 

در کتاب «تاریخ فلسفۀ اسلامی» اثر هانری کُربن ترجمۀ دکتر سید جواد طباطبایی، این نکته ی صفحه‌ی ۱۱ توجه ام را زیاد جلب کرده بود که آمده است: اندیشمندان اسلامی جهان را نه در تحوّل در خط مستقم و عرضی بلکه در قوس صعود مورد توجه قرار می دهند. گذشته نه در پشتِ سرِ ما که بلکه «زیر پاهای ما» قرار دارد.

 

   

«تعالیم اسلام»      «تاریخ فلسفۀ اسلامی»

 

مرحوم آیت الله علامه طباطبایی در کتاب «تعالیم اسلام» که به کوشش حجت الاسلام سید هادی خسروشاهی تدوین شده است در ص ۳۲می گوید: «عقاید دینی مانند نیروی مخفی در دل انسان جای دارد و او را در همه حال همراهی می کند و وی را از رذایل اخلاقی بازداشته و به فضائل وادار می کند.» نیز در ص ۳۹ می‌فرماید: «جامعه ای که به دین پایبند نباشد، واقع بینی و روشنفکری را از دست می دهد.»

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/1289
  • دامنه | دارابی

دامنه کتاب

نظرات (۱)

حضرت عیسی (ع  ) درخت کامل نمی شود مگر با میوه ای گوارا   همچنین دین داری  کامل نمی شود مگر با دوری از حرام ها                              در  اولین روز عید کریسمس که باید به هموطنان مسیحی تبریک تهنییت گفت دو اتفاق مهم بزرگ در کشور همه را متوجه و تحت تاثیر قرار داد           1  ارتحات عالم عامل حضرت ایت الله هاشمی شاهرودی که در طول هفت دهه خدمات  و فعالیت های علمی و سیاسی متعدد ومختلفی داشتند از جمله عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم   شورای عالی سیاسیگزاری  حوزه   مجمع تقریب مذاهب اسلامی   ریاست مو سسه دایر المعارف فقه اسلامی  وریاست قوه قضاییه به مدت ده سال با حکم رهبر انقلاب الحق در این سنگر مهم خوب در خشید وبعضی از کاستیها ونقصانها رابر طرف نمود   عضو شورا محترم نگهبان قانون اساسی وعضو شورا حل اختلاف قوا  ریاست شورا تشخیص مصلحت نظام ...  درکشور عراق فعالیت ومبارزات مجاهدات بسیاری علیه حکومت فاسد وضالم و کودتایی صدام داشت واز همانجا به انقلاب اسلامی امام و گروه های مبارز اسلامی عراق لبنان به امام موس صدر وشهید والامقام چمران وحزب الله پیوستند ودر این را ه 3  سه برادرشهیدش را در راه اهداف الهی و اسلامی تقدیم نمود (یعنی برادر سه شهید ) رحمته الله علیه  ودر عراق بعنوان یکی از مراجع عظام تقلید   وپیشتاز در مقاومت اسلامی شناخته می شد بهمین منظور  سه روز عزای  عمومی   در ان کشوراعلام و این مرد بزرگ دعوت حق را دیشب لبیک و انشا الله  فردا در جوار مرقد فاطمه معصومه (ع)آرام خواهدگرفت روحهش شاد ... 2  خبر سانحه اتو بوس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران  که در آن تعدادی از دانشجویان به لقا ءالله ودل همه جویندگان علم خصوصا جامعه علمی کشور را به عللی داغدار کردند قطعا این جوانان پاکباخته پیش خداوند ماجورند ونقل از رسول مکرم اسلام جویندگان و طالبان علم و معرفت الهی جزو شهدا هستند  به خانوادهای مصیبت  دیده   خصوصا حوزه های علمیه و ( قم )دانشگاهای کشور و دامنه ودامنه خوانان گرامی تسلیت عرض می کنم
دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام دوست بزرگوار جناب آقای شفیعی
در این آدرس پست شد:

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
دامنه‌ی داراب‌کلا

قالب کارزی چهارم : دامنه ی داراب کلا