دامنه‌ی داراب‌کلا

جهان، ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود، داراب‌کلا
دامنه  | دارابی
دامنه | دارابی سه شنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۳۹ ق.ظ

دعای عرفه

برگزیده‌ای از دعای عرفه‌ی امام حسین (ع)


ستایش حق تعالی: ستایش سزاوار خداوندی است که کس نتواند از فرمان قضایش سرپیچد و مانعی نیست که وی را از اعطای عطایا، باز دارد. و صنعت هیچ صنعتگری به پای صنعت او نرسد. بخشنده بی دریغ است. اوست که بدایع خلقت را به سرشت و صنایع گوناگون وجود را با حکمت خویش استوار ساخت... .


تجدید عهد و میثاق با خدا: پروردگارا به سوی تو روی آورم. و به ربوبیت تو گواهی دهم. و اعتراف کنم که تو تربیت کننده و پرورنده منی. و بازگشتم به سوی توست. مرا با نعمت آغاز فرمودی قبل از این که چیز قابل ذکری باشم... .


خود شناسی: و قبل از هدایت مرا با صنع زیبایت مورد رأفت و نعمت های بی کرانت قرار دادی. آفرینشم را از قطره آبی روان پدید آوردی. و در تاریکی های سه گانه جنینی سکونتم دادی: میان خون و گوشت و پوست. و مرا شاهد آفرینش خویش نگرداندی و هیچ یک از امورم را به خودم وانگذاشتی... .

 

راز آفرینش انسان: ولی مرا برای هدفی عالی یعنی هدایت (و رسیدن به کمال) موجودی کامل و سالم به دنیا آوردی. و در آن هنگام که کودکی خردسال در گهواره بودم، از حوادث حفظ کردی. و مرا از شیر شیرین و گوارا تغذیه نمودی. و دل های پرستاران را به جانب من معطوف داشتی. و با محبت مادران به من گرمی و فروغ بخشیدی... .


تربیت انسان در دانشگاه الهی: تا این که با گوهر سخن، مرا ناطق و گویا ساختی. و نعمت های بی کرانت را بر من تمام کردی. و سال به سال بر رشد و تربیت من افزودی. تا این که فطرت و سرنوشتم، به کمال انسانی رسید. و از نظر توان اعتدال یافت. حجتت را بر من تمام کردی که معرفت و شناختت را به من الهام فرمودی... .


نعمت های خداوند: آری این لطف تو بود که از خاک پاک عنصر مرا بیافریدی. و راضی نشدی ای خدایم که نعمتی را از من دریغ داری. بلکه مرا از انواع وسائل زندگی برخوردار ساختی. با اقدام عظیم و مرحمت بی کرانت بر من . و با احسان عمیم خود نسبت به من، تا این که همه نعماتت را درباره من تکمیل فرمودی... .


شهادت به بی کرانی نعمت های الهی: الهی! من به حقیقت ایمانم، گواهی دهم. و نیز به تصمیمات متیقّن خود و به توحید صریح و خالصم و به باطن نادیدنی نهادم. و پیوست های جریان نور دیده ام. و خطوط ترسیم شده بر صفحه پیشانی ام، و روزنه های تنفسی ام، و نرمه های تیغه بینی ام. و آوازگیرهای پرده گوشم و آنچه در درون لب های من پنهان است... .


ناتوانی بشر از بجا آوردن شکر الهی: گواهی می دهم ای پروردگار که اگر در طول قرون و اعصار زنده بمانم و بکوشم تا شکر یکی از نعمات تو بجا آورم، نتوانم مگر باز هم توفیق تو رفیقم شود، که آن خود مزید نعمت و مستوجب شکر دیگر، و ستایش جدید و ریشه دار باشد... .


ستایش خدای یگانه: بنابر این من با تمام جد و جهد و توش و توانم تا آنجا که وسعم می رسد با ایمان و یقین قلبی گواهی می دهم. و اظهار می دارم: حمد و ستایش خدایی را که فرزندی ندارد تا میراث برش باشد. و در فرمانروایی نه شریکی دارد تا با وی در آفرینش بر ضدیت برخیزد و نه دستیاری دارد تا در ساختن جهان به وی کمک دهد... .


خواسته های یک انسان متعالی: خداوندا، چنان کن که از تو بیم داشته باشم، آنچنان که گویی تو را می بینم و مرا با تقوایت رستگار کن! اما به خاطر گناهانم مرا به شقاوت دچار مساز! مقدر کن که سرنوشت من به خیر و صلاح من باشد. و در تقدیراتت خیر و برکت به من عطا فرما!


سپاس به تربیت های الهی: خداوندا! ستایش از آن توست که مرا آفریدی. و مرا شنوا و بینا گرداندی! و ستایش سزاوار توست که مرا بیافریدی و خلقتم را نیکو بیاراستی. به خاطر لطفی که به من داشتی والا... .


نیازهای تربیتی از خدا: و مرا بر مشکلات روزگار، و کشمکش شب ها و روزها یاری فرمای! و مرا از رنج های این جهان و محنت های آن جهان نجات بده و از شر بدی هایی که ستمکاران در زمین می کنند نگاه بدار... .


شکایت به پیشگاه خداوند: خدایا! مرا به که وا می گذاری؟ آیا به خویشاوندی که پیوند خویشاوندی را خواهد گسست؟ یا به بیگانه که بر من بر آشفتد؟ یا به کسانی که مرا به استضعاف و استثمار کشانند؟ در صورتی که تو پروردگار من و مالک سرنوشت منی؟


ای مربی پیامبران و فرستنده کتب آسمانی: ای خدای من و ای خدای پدران من! ابراهیم، اسماعیل، اسحاق و یعقوب، و ای پروردگار جبرائیل، میکائیل و اسرافیل. و ای تربیت کننده محمد، خاتم پیامبران و فرزندان برگزیده اش. ای فرو فرستنده تورات، انجیل زبور و فرقان ... .


تو پناهگاه منی: تو پناهگاه منی، به هنگامی که راه ها با همه وسعت، بر من صعب و دشوار شوند و فراخنای زمین بر من تنگ گردد. و اگر رحمت تو نبود من اکنون جزء هلاک شدگان بودم. و تو مرا از خطاهایم باز می داری. و اگر پرده پوشی تو نبود از رسوایان بودم.

منبع: مؤسّسۀ تحقیقاتی ولی عصر

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/1096
علی رضا دهقان دهقان دهقان دهقان دهقان دهقان دهقان
تعداد دیدگاه ها ← :
برچسب ها :
۸ عدد دیدگاه تا کنون ثبت شده است
  • علی رضا
    ۳۰ مرداد ۹۷، ۰۹:۵۱
    علی رضا
    علوم جدید و تکنولوژی، مختص سبک زندگی ماده گرایی غرب بر محور تفکر اومانیستی است که محرّک آن نظام سلطه و سرمایه می باشد و مسلمانان نباید نظام آموزشی خود را بر اساس این علوم قرار دهند.

    تمدن بدلی bornos.blog.ir
  • دهقان
    ۳۰ مرداد ۹۷، ۱۴:۰۵
    دهقان

    سلام استاد

    اموزنده بود

  • دامنه | دارابی
    ۳۰ مرداد ۹۷، ۱۸:۳۴
    دامنه  | دارابی
    سلام جناب دهقان
    مگر می شه از امام حسین چیزی شنید و آموزنده نباشد! سپاس
  • دهقان
    ۳۱ مرداد ۹۷، ۰۷:۴۰
    دهقان

    سلام استاد

    راجع به مشروطه که فرمودی مسائل و پدیده ها را بایستی بفهمهیم یاد بگیریم به اش عمل کنیم وبه فرهنگ تبدیل بشود ونهادینه در صورتی که حتی نخبگان ما به طور عام نفهمیدن که مشروطه چیست عامه مردم پیش کش استاد اگر نخبگان ومردم ما می دانستند که مشروطه چیست در رزنگی بکار بسته میشد و به صورت فرهنگ درمیامد ونهادینه میشد اصلا رضا شاه ظهور وبروز میکرد ؟ من قبلا هم عرض کردم مشکل اصلی ما فرهنگی است وتا اصلاح نشود همین است راه درازی در پیش است حالا حالاها باید کار کرد اولویت وضرورت ایناست در حال حاضر که ملک از این طوفان به سلا مت عبور کند 

  • دامنه | دارابی
    ۳۱ مرداد ۹۷، ۱۲:۲۹
    دامنه  | دارابی
    سلام جناب دهقان
    عوامل انگلیسی و روسی خوب بلد بودند چگونه مزدوری کنن
  • دهقان
    ۳۱ مرداد ۹۷، ۱۴:۲۶
    دهقان

    سلام استاد

    یکی از مشکلات اساسی را اشاره کردید

  • دامنه | دارابی
    ۳۱ مرداد ۹۷، ۱۵:۱۵
    دامنه  | دارابی
    سلام جناب دهقان
    ریشه همین جاست جناب دکتر
  • دهقان
    ۳۱ مرداد ۹۷، ۱۴:۴۲
    دهقان

    سلام استاد

    اگر همین پانزده فراز عرفه را اصل میشد برای زندگی ماها خیلی از مشکلات حل میشد ولی متاسفانه روز به روز از ان دور میشویم اصلا بالاتر ازاین ما از ائمه وخاندان عصمت وطهارت فقط حرف میزنیم اگر فرمایشات ان عزیزان به عنوان اصول زندگی وسیره زندگی انها الگوی ما باشد دنیا گلستان میشود چرا ؟ چون که خاندان عصمت وطهارت افکار اعمال وکردارشان تبلور ذات احدیت است

  • دامنه | دارابی
    ۳۱ مرداد ۹۷، ۱۵:۱۸
    دامنه  | دارابی
    سلام جناب دهقان
    اساساً پیروی از ٱسوه ها هم ایمان می طلبد و هم غیرت و استقامت
  • دهقان
    ۳۱ مرداد ۹۷، ۱۴:۴۷
    دهقان

    سلام استاد

    ودیگر انکه به مرور زمان قران وسیره ائمه البته صورت ان نه سیرت به صورت تزیین مجالس ومحافل استفاده میشود در مجالس بعضی اقران ها که به صورت جزع جزع درامده اصلا معنی فارسی ندارد

  • دامنه | دارابی
    ۳۱ مرداد ۹۷، ۱۵:۲۱
    دامنه  | دارابی
    سلام جناب دهقان
    قرآن اگر به تدبُر خوانده شود، فرهنگ انسان ها ترقی می کند . قرآن فقط لفظ نیست، حرکت و عامل جهت بخشی ست.
  • دهقان
    ۳۱ مرداد ۹۷، ۱۴:۵۱
    دهقان

    سلام استاد

    در مجالس دعا دعای کمیل وعرفه اصلا معنی فارسی را نمیخوانند تالبته سعی زیادی دارند که به عربی صحیح قرائت شود والبته صوت زیبا

  • دامنه | دارابی
    ۳۱ مرداد ۹۷، ۱۵:۲۴
    دامنه  | دارابی
    سلام جناب دهقان
    ظاهرگرایان همیشه اسلام را به ورد و اوراد و خرافه های بی جهت تقلیل دادند. راه، فقط اخلاص است که
    از علی آموز اخلاص عمل
  • دهقان
    ۳۱ مرداد ۹۷، ۱۵:۰۰
    دهقان

    سلام استاد

    یک کلام دعای عرفه اقیانوس بی منتهایی است که انسانها با توجه فهمشان از ان سیراب میشوند زیاد حرف زدم معذرت

  • دامنه | دارابی
    ۳۱ مرداد ۹۷، ۱۵:۲۲
    دامنه  | دارابی
    سلام جناب دهقان
    ما غرق شدیم در موضوعات . انسان باید استاد ببیند، یعنی همنفس شود با انسان های بزرگ... درد دلت را درک می کنم دکتر.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
دامنه ی داراب کلا : قالب هفتم فرهان