مُتدیّنانه زندگی کردن به چیست؟ :: دامنه‌ی داراب‌کلا
Menu
مطالب دامنه را اینجا جستجو کنید : ↓↓

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پيشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعی
دنبال کننده ها
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

به قلم دامنه: به نام خدا. انسان باید هر روز و شب مطالعه کند. تا لذت زندگی را بچشد. سبک زندگی باید تغییر کند و خوراک انسان فقط اغذیه نباشد بلکه فهم و دانش و ارزش هم باشد. امروز، کتاب «گفتمان خرداد: گفت و گویی هایی با اندیشمندان ایران و جهان» از انتشارات آتیه را _که به کوشش علی محمد نجاتی تألیف شد_ خوانده ام. چهارفراز آن را می نویسم و به اشتراک می گذارم:

 

عکس از دامنه

 

آزادی را اگر با لاقیدی و لااُبالیگری بگیریم؛ این پدیده نه تنها فضیلت نیست بلکه جزوِ رذایل است... من آزادی را رهایی در نظر می گیرم؛ رهایی از موانع، رهایی از انحصار و استبداد. (دکتر عبدالکریم سروش. ص ۹۶) 

 

مسأله این نیست که هرکس هر قرائتی [از دین] می کند، آزاد است. و باز مسأله اصلاً این نیست که چون دین امری سلیقه ای است پس هرکس هر دینی می خواهد داشته باشد. قضیه این است که دین داری و مُتدیّنانه زندگی کردن مبتنی است بر نوعی خواندن سُمبل های دینی، یعنی انسان دیندار با رمزها و سُمبل های دینی زندگی می کند و دینداری او در صورتی دوام پیدا می کند که دائماً در حال خواندن این رمزها و سُمبل ها [=نمادها و نشانه ها] باشد. (دکتر محمد مجتهد شبستری. ص ۱۱۹)

 

ساموئیل هانتینگتون اشاره می کند که فرهنگ های دیگر را باید دستکاری کرد و تغییر داد. این مسأله بسیار وحشتناک است و ما مناقشه ایجاد کنیم و نه به حل آن بپردازیم. این موضوع از نظر من بسیار غیراخلاقی است. (پروفسور جرج. ف. مک لین. متفکر آمریکایی. ص ۱۸۱)

 

ما کمتر متفکری را می شناسیم که انقلاب را تبلیغ کند. حتی مارکس یا قبل از آن آنارشیست ها طرفدار انقلاب نیستند ولی همگی اذعان دارند که انقلاب آخرین راه حل است. در قرآن هم آمده است خداوند شیوه های خشن فیزیکی را دوست نمی دارد. مگر این که به کسی ظلمی شده باشد. به طور کلی انقلاب امری است که طبقات حاکم یا ستمگران بر جامعه تحمیل می کنند. (مرحوم مهندس عزت الله سحابی. ص ۲۲۹)

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/1045
  • دامنه | دارابی

دامنه کتاب

نظرات (۴)

سلام استاد

راجع به ازادی نکته ای را عرض میکنم هرانسانی وجامعه ای باید به اندازه ظرفیت و گنجایشش باید ازادی بهش داد

دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
البته آزادی امری خداداد است و قسمت ناپذیر. یعنی نمی توان آن را از کسانی کاست و بر کسانی افزود. آزادی به خود شخصیت هر فرد بستگی دارد.  من و تو و ما همگی اختیار داریم و از سوی پروردگار آزادیم. یکی از این آزادی به خیانت می رسد و آن دیگری به خدمت.

سلام استاد

خود خداوند که ازادی را به انسانها عطا کرده در ادیان مختلف چهار چوب و حدود وصغور مشخص کرده است

دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
بله. آزادی به قول دکتر سروش  در درون عدالت است و عدالت یعنی مجموعۀ فضائل. و آزادی یکی از این فضائل است و در درون آن.
حدود و ثغور (=مرزها)ی آزادی باید رعایت شود و الا ...

سلام استاد

با توجه به این که یکی از صفت های انسان حرص است به عبارتی انسان حریص است واو به حقوق دیگران تجاوز میکند پس چهار چوبی باید باشد که شرع عرف قانون وجدانو....

دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
بله. اخلاق و معونیت و شرعیات و قوانین خوب بشری

سلام استاد

اگر همه انسانها ملبس به لباس تقوا بودند ولی در دنیای امروز......

دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
بله. آقای دهقان همیشه میان پارسایی و رهاشدگی نبرد است.. تا بی نهایت
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
دامنه‌ی داراب‌کلا

قالب کارزی چهارم : دامنه ی داراب کلا