آیت الله طالقانی و نمازجمعه :: دامنه‌ی داراب‌کلا
Menu
مطالب دامنه را اینجا جستجو کنید : ↓↓

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پيشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعی
دنبال کننده ها
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

به قلم احمد کریمی: با درود و خداقوت. با توجه به این که فردا ۵ مرداد است، خوبست که در وبلاگ دامنه به روز تاریخی ۵ مرداد سال ۵۸ سالگرد برگزاری نخستین نماز جمعه رسمی تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) و به امامت ابوذر زمان، مبارز زندان دیده و شکنجه دیده ساواک در زندان اوین، مرحوم آیت ا... سیدمحمود طالقانی اشاره ای بکنید. در ماه های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان مجاهدین خلق- که هنوز دچار انحراف جدی نشده بود- از این روحانی بزرگ با القاب "پدر" و "پدر آزادی" یاد می کرد؛ زیرا از دیدگاه آنان، ایشان اهل دموکراسی و آزاداندیشی به شمار می آمد. پس از انحراف این گروهک به منافقین، به کار بردن این القاب برای مرحوم آیت ا... طالقانی قدغن شد.

 

 

مرحوم طالقانی و آقای خامنه‌ای

 

شهرام ناظری، خواننده موسیقی سنتی کشورمان، در سال ۵۸در آلبوم چاووش ۴ تصنیفی را با عنوان "ای پدر" در سوگ مرحوم آیت ا... طالقانی خواند که مَطلع شعر آن چنین است:

 

ای پدر سوگ تو ماتم آزادیست

سرنگون زین ماتم، پرچم آزادیست

...

 

با توجه به این که نخستین بیت به لقب "پدر آزادی" اشاره دارد، پس از انحراف منافقین، پخش این تصنیف از رادیو و تلویزیون قدغن شد. پس از گذشت ۳۹سال از آن زمان، فردا، ۵ مرداد ۱۳۹۷ سی و نهمین سالگرد آن روز تاریخی (۵ مرداد ۵۸) نیز جمعه خواهد بود و ما این تقارن را به فال نیک می گیریم: به امید برگزاری نماز جمعه‌ای شکوهمندتر و به امید ظهور آقا امام زمان (عج). خدا نگهدار.

 

 

پاسخ دامنه

 

به نام خدا. سلام دوست خوب و اهل فضل جناب احمد (نعمت) کریمی. سوژه ی درخور تأملی را نشانه رفتی. هم نمازجمعه، هم آن مرد بزرگ مرحوم آیت الله طالقانی، هم ابزاراندیشی سازمان تروریستی منافقین، هم اشاره به تصنیف «ای پدر»، و هم آرزوهای هوشمندانه و آرمانگرایانه. به توان شما در دامنه نویسی باور دارم و به دارایی فکری ات نیز امید. بازهم، دامنه را به نوشته هایت و ادبیات زییایت مزیّن کن. خرسندم که از نقطه ای فریبا و دیرین و کهن، دامنه خوانی را آغاز نموده ای. سرفراز بمانید.

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/1022
  • دامنه | دارابی

تک نگاران دامنه

چهره ها

نظرات (۱)

سلام
خدا رحمت کند طالقانی را
امام زیبا ترین را در خصوص مرحوم طالقانی بکار بردند
انسان های زیادی در طول تاریخ پا به کره خاکی گذاشته و پس از چندی بدرود حیات گفته اند ولی در خصوص ایشان نکته بسیار مهم واساسی این است که ایشان نماد تفکری  بود  وبا رفتن ایشاان ان تفکر......افکاری مثل شورا و....ناب بود
در خصوص نحوه مرگ ایشان اگر پرداخته شود  در کل جای کار دارد ولی قد ما به ان نمی رسد دست استاد را می بوسد
دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دهقان
لذت می برم از اشتیاق و دانش شما نسبت به مسائل و شخصیت های متفکر انقلاب.
آری؛ آیت الله طالقانی، بخوبی مورد توصیف قرار گرفت
امام خمینی با آن که مسلط به سنت ادبی ایران بود، اما همیشه گونه ای سخنرانی می کردند که عامی و عارف درک می کردند. و اگر می خواستند متنی فاخر بنویسند، کمتر کسی به اوج ادبیات امام می رسید. مثل همین پیام درگذشت طالقانی. که به قول شما زیباترین توصیف را بکار بردند.

اما مرگ مشکوک مرحوم طالقانی:

من در برخی متون سیاسی خصوصاً تاریخ شفاهی و خاطرات خواندم که پیش از آن سفیر شوروی با آیت الله طالقانی دیدار کرد و چیزی آلوده به منزل ایشان... و همین موجب رحلت ایشان در فردای آن شب شد. الله عالم.
این گونه موضوعات نیازمند اسناد است که شوروی اسناد خود را اساساً از محرمانه بودن خارج نمی کند. معمولا برخی دولت هر مثلاً 30سال یا 100 سال قید محرمانه را برمی دارند تا تاریخ نگارش شود. روس اساساً خوی سرّی محوری دارند. و این از خصلت هایشان محو نمی شود.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
دامنه‌ی داراب‌کلا

قالب کارزی چهارم : دامنه ی داراب کلا