از ویژگی‌های میهن‌مان ایران :: دامنه‌ی داراب‌کلا
Menu
مطالب دامنه را اینجا جستجو کنید : ↓↓

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پيشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعی
دنبال کننده ها
بايگانی ماهانه
نويسنده ها
به قلم دامنه : به نام خدا. ایران، وطن بزرگان شعر و ادب و دین و علم بوده است؛ چهره‌هایی که جهان به آنان رو کرده و می‌کند. یکی از ویژگی‌های بزرگان ایران این بوده، که در آغاز شعر و مثنوی و سخن، به تحمید خداوند باری‌تعالی و نعتِ (=وصف) حضرت محمد مصطفی صلوات الله می‌پرداختند؛ به‌طوری‌که اگر سرآغازِ سخن آن بزرگان در کتاب‌ها، شعرها، مقالات و شاهنامه‌ها را یکجا جمع کنیم، یک گنجینه‌ی بی‌همتا می‌شود. بگذرم و درود بفرستم به این ادب و آداب بزرگان میهن‌مان ایران. یک نمونه می‌نویسم از عبدالرحمن جامی. او در یکی از مثنوی‌های هفت‌گانه -که به هفت‌اورنگ مشهورند- به نام «سلامان و ابسال» در سرآغاز آن با چند بیت ژرف درباره‌ی خداوند و پیامبر اسلام، ادب و ارادت را به اوج می‌رساند و می‌سُراید و دربارۀ خدا چنین می‌گوید:
 
ای به یادت تازه جانِ عاشقان
ز آبِ لطفت تَر زبان عاشقان
 
 
جامی چون شاعری جمال‌دوست است و جذب جمال خداست، جهان و جان را چونان عارفان، جلوه‌ی جمال خدا می‌داند و حُسن و زیبایی «لیلی» را سِرّ خدا می‌داند:
 
تا ز لیلی، سِرّ حُسنت سر نزد
عشقِ او، آتش به مجنون در نزد
 
و در نَعت و ستایش رسول‌الله صلوات الله می‌گوید:
 
کعبه بی وی، از بُتان پُرسنگ بوَد
بر خداجویان، حریمش ننگ بوَد
 
 
نکته‌: ایرانیان اگر دست‌کم هفته‌ای یک بار آثار بی‌مانند بزرگان ادب و دین و حکمت خود باز کنند، دریچه‌های عشق، مهر، ادب، معرفت، معنویت، پرستش و یکتاپرستی بر روی‌‌شان گشوده و نورباران می‌گردند. آنگاه است که فرهنگ و ادب اصیل ایرانی و هویت سرزمینی را گم نمی‌کنند. به امید آن روز در هر روز.
 
گزاره‌ی کشکولی: اگر کسی در این ایران غنی، فقط سیاسی‌میاسی! باشد و یا تک‌بُعدی، در حقیقت مساحت خود را خوب طناب نزده است و اندازه‌ی خود را خوب متراژ نکرده است و روح و درون خود را خوب ماساژ نداده است.
| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/1001
  • دامنه | دارابی

ایران

نظرات (۱)

سلام
 استاد من قبلا هم خدمت حضرتعالی عرض کرده ام لطف خداست وکه از سر رحمتش قطرهای از اقیانوس دانش و ....از ذهن من تراوش میکند وهم اوست که دستان مرا به رقص واداشته وذره ای از حکمت لایتناهی حضرتش برخلق اشکار می گردد

شما می دانی من اعتقادم این است ونه تنها عبائئ از مطرح کردن ان ندارم بلکه به ان افتخار میکنم وهیشه شاکرم هر چند قادر به شکر این نعمت نیستم

من مانند بعضی ها که ادای روشنفکری کرده وکسر شان میدانند ویا احیانا فکر میکنند اگر از خالق ودین وشریعت و پیامبر رحمت  وخاندان طهارت صحبت کردن را بی کلاسی میدانند اگر همه جهان منکر شوند مسائل را ویا دنیا برای من کف بزنند پشیزی برای من ارزش ندارد

البته اقرار میکنم خطا کرده ام ولی بی خدایی هرگز 

 البته خودت میدانی من خرافاتی نیستم وصد البته به لطف حق با ریا وتظاهر نیز بیگانه
دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب دکتر دهقان

۱- من کاملا با خُلق و خوهای تو آگاهم. آنچه در فحوای گفتارهات به دست می آید گاه طلاکوب است. باید این ذکاوت، همیشه محفوظ و پروریده  و تر و تازه بماند.  ۲- من هم خبر دارم اگر سخنی را حق تشخیص دهی هیچ اِبایی نداری، چون خریدار و فروشنده کالاهای بزک کرده نیستی و پی این و آن هم حورا و هورا نمی کشی‌. این را قدر بدانیم.   ۳-  من با خرافاتی ها هرگز نمی پلکم که بخواهی خرافه گرا باشی!!! همین که دهقان منتخب من است، یعنی مرد عقل است، اهل عرفان صادق، نه دکان دار دونبش!!!،  و نیز مرد پرستش توحید و رادمرد آزادنگر و قدم های استوار و ثابت. خدا حافظ
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
دامنه‌ی داراب‌کلا

قالب کارزی چهارم : دامنه ی داراب کلا