کنارِ کتاب
کنارِ کتاب (۱)
نگارش ۲۸ ، ۱۰ ، ۱۴۰۳
در «سرشت و سرنوشت» اثر دکتر دینانی -ص ۳۸- خواندم که فوقِ طبیعت، «نه یعنی بالای این عالَم»، نه، این «مرزش جغرافیایی نیست، مرتبهای و مرحلهای» است.
کنارِ کتاب (۲)
نگارش ۱ ، ۱۱ ، ۱۴۰۳
"هکتور هیو مونرو" در رُمان «ببرِ نیمهکر» بر هوشِ جِبّلی انسان توجه میدهد. تزش این است: دنیا بر دو محور پولادین گرسنگی و عشق میچرخد. روزی ببرِ نیمهکر توسط خانم پگلتاید، دیانا (=الههی شکار) تیر میشود. گفتند چرا از تیرکردن حیوانات دشمن دست کشیدی؟ جوابی بلوف و دروغ داد؛ گفت: مخارج متفرّقهاش زیاد است، ولی شکارِ حیوانات اهلی راحت است. او روزی شلیک کرد، ولی به جای ببر کر، بُز تیر خورد. اما ببرِ ترسوی گرسنه تا شلیک را شنید، در دَم مُرد. این رمان، گرسنگی ببر و عشق شکار دیانا را دستمایهی تضاد کرد. توجه: مونرو اهل برمه بزرگشدهی انگلستان مستعار ساکی (=ساقی) را از رُباعیات "عمر خیام" بر روی خود گذاشت، به ارتش فرانسه پیوست و در میدان جنگ جهانی اول کشته شد.
کنار کتاب (۳)
نگارش ۲ ، ۱۱ ، ۱۴۰۳
در کتاب «نادر» خاطرات شفاهی حسن فقیه از روستای «نوکار» خورموج مسائل مردمشناسی آمده است. او در ص ۱۴ میگوید پدرش سال ۵۵ ماهها به کویت، بحرین و قطر میرفت، «حمّالی» میکرد. و در ص ۱۶ نقل میکند کودکان آن منطقه «بهخصوص پسرها تا سن پنج شش سالگی برهنه بودند»؛ از فقر لباس. اشاره: در دارابکلا نیز ما در آن سن و سال اغلب یِکّه زیرشلوار بودیم.
کنار کتاب (۴)
نگارش ۱۵ ، ۱۱ ، ۱۴۰۳
آقای محمدتقی فعالی در ص ۱۰۸ کتابش «زندگی معنوی، دفتر بیداری» صحبت از «حقالناس فکری» کرد. یعنی برین نظر است اگر فردی، فکر افراد را خراب کرد، «حقالناس بر گردن» دارد.
کنار کتاب (۵)
نگارش ۱۶ ، ۱۱ ، ۱۴۰۳
آقای دکتر محمد فنایی اشکوری در ص ۴۱۸ کتابش «حکایت یک زندگی» الگوهای خود را معرفی میکند. این گونه:
در زهد ← آیت الله ها : بهجت و بهاءالدینی
در تفکر ← آیت الله ها : مطهری و سیدباقر صدر
در جهاناندیشی ← آیت الله ها : بهشتی و امام سید موسی صدر
ولی سودمندترین معروف را واکاوی نفْس میداند. معرفة النفس اَنفعالمعارف