منو
درباره ی سایت دامنه
دامنه‌ی داراب‌کلا

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پیشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعي
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

پردازش سخنانِ آقا سیدحسن نصرالله

جمعه, ۱۲ آبان ۱۴۰۲، ۰۷:۱۹ ب.ظ

یادداشت شب. نوشته‌ی دامنه: پردازش سخنانِ آقا سیدحسن نصرالله. به نام خدا. سلام محضر هر شرافتمند. کامل و در سکوت و صامت پای سخنرانی آقا، سیدحسن نصرالله نشستم؛ محتوای سخنان را لابد هر مشتاق و پیگیر مسائل جهان خود دید یا خواند و یا خواهد خواند و دید. من از زاویه‌ی پردازشگری می‌خواهم به این ماجرا ورود کنم. بیش از هفتاد و هفت مورد ذهنم جرقه زد ولی فقط از یازده تا پرده برمی‌دارم:

 

 
۱. روان را نشانه گرفت؛ مثلا" مقدس‌ترین مبارزه است نبرد با اسرائیل و همین، همه تهییج و تخیله‌ی روحی کرد. ۲. طرفِ جنگی خود را باز در اَنبانی از ابهام گذاشت تا گیج کند تا از خود دائم بپرسد بلاخره از جبهه‌ی شمال چه چیزی توسط نصرالله رخ خواهد داد. ۳. ساختار سیاسی اسرائیل فرو ریزاند؛ این که تمامیت آن را «باغ وحش» خواند و دموکراسی‌یی که به دست نظامیان و ژنرال‌ها و ارتش افتاد. ۴. با ارائه و اعلان نظریه‌ی "منفعت ملی همگانی" برای کل کشورهای منطقه، تمام دولت‌های عربی و اسلامی را به فکر پیروزسازی غزه انداخت و این یعنی راهبرد حیات و سرنوشت. ۵. سعی کرد با تند و آرام‌کردن صدا و سبک سخن خود، مهمترین تزهای خود را در ذهن جهان بپیچد. ۶. ریزِ ماجراهای غزه را با اطلاعات حتمی (=نه خبر غیرقطعی) وارد تحلیل کرد و اثبات کرد عملیات طوفان اقصی به پنج علت فلسفی و سیاسی، نه فقط مشروعیت داشت که حتی ضرورتش توقع می‌رفت. ۷. دست به تحقیر زد، این که اسرائیل توسط فردی احمق اداره می‌شود و در اصل یک پادگان برای غرب است و عاجز است و از غرب برای هجوم به غزه کمک گرفته است. ۸. چون افکار عمومی درین ماجرا مهم است ماهرانه دقت‌هایی به خرج می‌داد تا حالی کند این جنگ، جنگ افکار عمومی‌ست و اسرائیل درین‌باره نزد دنیا خفیف شد. ۹. با آوردن چند لفظ جدید، فضای گفتمانی را به ادبیات سیاسی پیوند زد؛ مثلاً گفت: "مقاومت باشرَف". ۱۰. سعی کرد زیرکانه و خردمندانه اهل سکوت در برابر غزه را چنان زیر سؤال ببرَد که خود گریبانِ خود را بگیرد و بر وجدانش فشار آورَد. ۱۱. دو هدف فوری تعیین کرد که در واقع به راهبرد گُنگ عمدی مقاومت سنجاق باشد؛ یکی هشدار برای متوقف‌کردن تجاورز به خاک باریکه‌ی غزه و دومی جلوگیری از شکست غزه و با این دو نشان، استراتژی آینده را عمدا" شرطی کرد تا طرف مقابل را مبهوت و درون آنان را به سمت اختلاف و تردید ببرَد. این شیوه‌ی منحصر به فرد "نصرالله‌"یی، آمریکا را حتی در مسیر راه‌چاره‌ی سریع یا لااقل رفتار ظاهری تحریک می‌سازد.
| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/2394

نظرات (۱)

سپاس و دورد بسم الله البصیر العلیم. آقا ابراهیم سلام علیک ضمن سپاس. همچنانکه نگاشته اید: نه تنها  اعضای بصیر حزب الله و محبان سید مقاومت در لبنان و مناطق پیرامونی آن برای شنیدن سخناش لحظه شماری می نمودند؛ بلکه همه آنانیکه  در سراسر عالم از رشادت و صلابت و شرف و انسانیت و دیگر کمالاتش آگاه هستند مترصد شنیدن سخنان حکیمانه و شجاعانه و عالمانه و امید آفرین و... او بوده اند؛ نکات 11 گانه زیبائی که جنابعالی با الهام از سخنان ارزشمند او و بصورت گلچینی نگاشته اید، نیز بن مایه خوبی است برای آنانیکه به عللی توفیق گوش دادن  گفتار غرور آفرینش رفیق راهشان نشد. ماجور باشید.

 

(حوزه علمیه قم: سید حسین شفیعی دارابی/ جمعه شب 12 آبان1402ش= 18 ربیع الاول 1445ق).

حضرت استاد حجت الاسلام آقا سیدحسین‌آقا شفیعی دارابی سلام. بله؛ درست فرمودید آمار اولیه که شنیدم این بود چهار میلیارد بیینده‌ی زنده داشت، با بیشترین پوشش خبری جهانی. حتی ممکن است این آمار بیشتر بوده باشد. شما درین فراز درست توصیف کردید. همین گونه بود. من که حتی ساعتم را کوک کردم که حتی یک ثانیه عقب نمانم. نماندم هم. الطاف آن استاد همیشه رهنمون است و تزریق بالاترین روحیه. انسان تحت عواطف هم هست و شما عقل و عواطف هر دوی ما را مواظبید. درود.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">