دامنه‌ی داراب‌کلا

مازندران ، ساری ، میاندورود

مازندران ، ساری ، میاندورود

دامنه‌ی داراب‌کلا

Qalame Qom
سایت دامنه‌ی داراب‌کلا
قم : ابراهیم طالبی دارابی (دامنه)
مازندران، ساری، میاندورود، روستای داراب‌کلا

پیام های مدیر دامنه
آخرین نظرات
بایگانی

ابَرمرد

سه شنبه, ۱ مرداد ۱۴۰۴، ۱۰:۱۹ ق.ظ
 
نویسنده: کنت.سی. دیویس مترجم: رضا آقابابا دستجردی ناشر: سان
 
 

نویسنده: محمد کرمی،  دکتری روابط بین الملل: مفهوم ابرمرد (۱) ، که حتی برخی آن را هم تراز ابرانسان نیچه، فیلسوف شهیر آلمانی آورده اند، غالبا از منظر سیاسی، نقطه مقابل دموکراسی  است و در حقیقت آنچه پیش روی شماست، داستان حیات پنج ابرمرد کنت سی. دیویس است که به باور وی، در آوردگاه تاریخ عامل ظهور دیکتاتوری و سقوط دموکراسی اند. این کتاب بسیار درس آموز و خواندنی توسط رضا آقابابادستجردی ترجمه شده و انتشارات سبزان در سال ۱۴۰۰ منتشر کرده است.

 

این کتاب روایتگر حیات ابرمرد، حاکم خودکامه یا دیکتاتوری است که با قدرت نامحدود، به نیرویی ویرانگر دست می یابد، با بی رحمی تمام، مخالفان را سرکوب می کند و دشمنان واقعی و خیالی را از سر راه برمی دارد. به علاوه، گویای فرآیندی است که در آن، دیکتاتور به خود اجازه می دهد تمامی مظاهر آزادی از جمله حق آزادی بیان، آزادی مذاهب و آزادی مطبوعات را که امروزه، مردمان بسیاری در سرتاسر جهان از آن برخوردار هستند، از میان بردارد.

 

هر یک از پنج دیکتاتوری که در این کتاب از آنها سخن گفته شده است، بنیتو موسولینی در ایتالیا، آدولف هیتلر در آلمان، ژوزف استالین در اتحاد جماهیر شوروی، مائو تسه تونگ در جمهوری خلق چین و صدام حسین در عراق، مسئول جنایات و نسل کشی های متعدد علیه بشریت هستند که قربانیان بی شماری را با اقدامات و جنایاتشان از خود به جای گذاشته اند پس ابرمرد داستان زندگی آن هایی که از دهشتناک ترین رفتار ممکن علیه انسان ها ابایی نداشته اند، است.

 

کتاب حاضر بر آن است تا با کاوش در حیات جنایتکارترین دیکتاتورهای قرن بیستم، نقاب از چهره شان بردارد و نشان دهد که چگونه به چنین قدرت بی پایانی دست یافتند، چه نقطه اشتراکی با یکدیگر داشتند و چگونه مردمی که تحت سلطه آن ها بودن، چه از روی میل و اختیار و چه از سر غلبه ی ترس و وحشت، در پی دیکتاتور خود در این مسیر دهشتناک طی طریق کردند. 

 

دیویس در این کتاب عامل حقارت و کمبودهای دوران کودکی که برخی از روانشناسان آن را تنها عامل یا علت تامه ظهور و بروز دیکتاتور می دانند فقط در کنار سایر عوامل دیگر در فرآیند شکل گیری استبداد یک فرد می پذیرد.

 

حکایت پنج دیکتاتوری که موضوع این کتاب به آن ها اختصاص یافته، پرسش هایی دشوار پیش روی مخاطب و خواننده قرار می دهد. مطالعه و بررسی نظام های حکومتی این مستبدان، ما را با طرح این پرسش وا می دارد که آیا تصویر تیره و تاری که جورج اورول در اثرش، 1984 (۳)، پیش بینی کرد همان مدینه ضاله ی کابوس واری است که جهان راه آن را در پیش گرفته است؟ اثر اورول که پس از جنگ جهانی دوم و هم زمان با گسترش سلطه ی اتحاد جماهیر شوروی بر اروپای شرقی به رشته ی تحریر درآمد، جهانی را به تصویر می کشد که میان سه ابر قدرت دائما در حال جنگ، قسمت شده؛ جهان بی پناهی که در آن، آزادی و فردیت رخت بربسته و بسیاری از احزاب و اعضای آن که می بایست نقطه مقابل حکومت باشند، نقاب حاکمیتی بر چهره زده اند.آیا بناست دروغ پراکنی های دهشتناکی که خود دولت کنترلشان را در دست دارد حقایق عینی را در جوامع، زیر پا لگدمال نماید؟ و نهایتا ، دشوارترین پرسش ممکن که از قضا به خودمان هم برمی گردد پیش روی ما قرار می گیرد: « اگر روزی با یک ابر مرد روبه رو شویم، چه خواهیم کرد؟»

 

امروزه برای بسیاری از ما دموکراسی واقعیتی است که به عینه آن را درک و لمس کرده ایم، آن قدر که بسیاری، ایده آل دموکراتیک را مواهبی مسلم و غیر قابل انکار می دانند، اما نکته ای که خیلی باید بدان توجه کرد اینست، یادمان باشد که دموکراسی را صرفا نمی توان به نظاره نشست، چرا که تحقق مفهوم مستلزم فعالیت، مشارکت و گاهی فداکاری است از سویی دموکراسی بسیار ظریف و شکننده است و می تواند به سرعت رو به حضیض رود؛ همان نقطه ای که تازه آغاز مسئولیت یکایک افراد جامعه می شود. این کتاب بر مبنای یک سلسله حقایقی ترسیم شده است که آشکارا نشان می دهد چگونه یک ابر مرد( دیکتاتور) به قدرت می رسد و چگونه دموکراسی به مسلخ می رود  و استبداد، دموکراسی را به خاک می نشاند.

 

نویسنده در کتاب، بخش عمده ی تداوم حاکمیت ابرمرد (دیکتاتور) بر یک کشور در پروپاگاندی وی با کنترل کامل بر مطبوعات و رسانه ها (وجدان بیدار جامعه) و گسترش کیش شخصیت دیکتاتور در ابعاد گوناگون دانسته و معتقد است این اجتماع است که ابرمرد می آفریند زمانی که به او به چشم یک ناجی  و نجات دهنده اوضاع خود در یک برهه تاریک از تاریخ می نگرد و با چاپلوسی مفرط و تعریف و تمجید های بیش از حد متعارف او را به مرتبه خدایی سوق  و بدان  می بالد  و با سکوت (۴) و عدم پرسشگری و اطاعت بی چون و چرا (۵)، استمرار و تداوم دیکتاتور را بر مسند سلطنت مطلقه و قدرت مطلق (۶) تضمین می کند. پس به هر میزان یک جامعه از آگاهی بیشتری برخوردار باشد بیشتر به اهریمن بودن ابرمرد پی خواهد برد و مانع از دیکتاتوری خواهد شد.

 

مطالعه کتاب هایی (۷) از این دست به ما کمک خواهد کرد تا با اندیشیدن به درون مایه ی مفاهیمی چون اقتدارگرایی، تمامیت خواهی، یا هر گونه دیگری از دیکتاتوری، فهم تاریخی خود که بخشی از فرآیند ایمن‌سازی در برابر خطرات دیکتاتوری است را (سفارش می کنم حداقل یک بار این کتاب را بخوانید) تعمیق بخشیم. تمام دیکتاتورها جانیانی هستند که جنایت هایشان علیه بشریت فقط در حجم و گستره متفاوت است، اما در انگیزه و هدف یکسان. دیوانگان تاریخ جهان بسیارند، چه پیش از این پنج تن و چه پس از آن ها و فهرست دیکتاتورهای جنایتکاری که هریک مسئول کشتار میلیون ها انسان بوده اند (هستند) بسیار بلند بالاست و دفتر این فهرست هر روز قطورتر می شود.

 

در پایان باید گفت برخی وقایع هولناکی که در این کتاب ارزشمند به تصویر کشیده شده است فصول وحشت باری از تاریخ معاصر جهان است که متاسفانه همچنان ادامه دارد و در این میان به نظر می رسد رنج و درد آدمیان حلقه ای است باطل. «دولت باید به گونه ای تشکیل شود که لازم نباشد کسی از کسی بترسد» 

 

پاورقی‌ها:

۱- مفهوم ابرمرد در اینجا به معنی دیکتاتور است.

۲- کتاب ابر مرد محمل تقابل دو اندیشه ی دیکتاتوری و دموکراسی است.

۳- مطالعه دو اثر ارزشمند قلعه حیوانات و 1984 به خواننده کمک می کند تا به فهم دقیق تری از حکومت های دیکتاتوری دست یابد.

۴- مطالعه دو اثر ارزشمند قلعه حیوانات و 1984 به خواننده کمک می کند تا به فهم دقیق تری از حکومت های دیکتاتوری دست یابد.

۵- مردم یک جامعه با سکوت و بی تفاوت بودنشان در حقیقت همدست دیکتاتور ودر حبس، شکنجه و کشتار و جنایات وی شریک اند.

۶- اسنایدر می گوید:« از کسی اطاعت بی چون چرا نکن» 

۷- لرد اکتون مورخ، پیش از به قدرت رسیدن موسولینی اعلام کرده بود « قدرت به فساد می انجامد و قدرت مطلق ، فساد مطلق در پی دارد.»

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/2389
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴۰۴/۰۵/۰۱
ابراهیم طالبی | دامنه دارابی

جامعه

دامنه کتاب

نظرات  (۱)

۱۴ آبان ۱۴۰۲ ، ۱۴:۳۵ ابراهیم اچ کا

ملاک حال افراد است نه سابقه ی درخشان و خدمات بسیار اینو امام یاد ما داد

پاسخ مدیر سایت دامنه :
 ،،
سلام جناب «ابراهیم اچ کا». ممنونم از حضور و بیان نظرتان. کاملاً فرمایش منطقی و درستی‌ست. موافقم.

بقیه‌ی نظرات و پاسخ‌ها:

نظرات (۱۱)

درود . مرحوم رفسنجانی اواخر عمر با نظام از سر لجاجت نظر میداد. لجبازی آن مرحوم بعد از باخت ریاست جمهوری زیادتر شد . شخصی که در سفر مسکو از مرکز هوا فضای شوروی سابق بازدید کرده و چند دانشمند آن مرکز بعد از فروپاشی به ایران دعوت کرده و خودش فرماندهی جنگ را در آخرین روزهای جنگ بر عهده داشته با مضیقه و کمبودها و ناتوانی ابزاری جنگ آشنا بود . اما چرا این موضع را در برجام گرفت . هنوز در ابهام هست.

امیر رمضانی دارابی

پاسخ دامنه ::
امیرجناب سلام. نکات واقعی را از دل تاریخ انقلاب اسلامی بیرون آوردی و بر روشن‌شدن مسئله افزوده‌ای. جالب و مهم بود. مرحوم رفسنجانی حتی از آلمان شرقی و کره شمالی برای دفاع مقدس تجهیزات گرفت. معلوم است بعد دچار عوام‌فریبی شد که البته خودش درین قضیه‌ی موشکی، عوامی کرد و بچگی. داشت پُز لیبرالی می‌گرفت که بدجوری خود را تخریب کرد. همان لفظ لجاجت در متن خودت گویاترین تعبیر بود.

درود جناب دامنه . با شما موافقم تا حد موشک هایپر سونیک نقطه زن !؟ چرا ؟ دیروز یه گفتگویی که یک کانال با دانشجوی ایرانی دکترا ی حقوق بین‌الملل انجام میداد . به اسرار بمباران هوایی و موشکی پی بردم .که شریفان صحن اگر توضیح و تفسیری دارند اضافه کنند . مدیران صحنه ی بین الملل ( ما میگوییم صهیونیست بین الملل) در سال ۲۰۰۲ یه دادگاه بین المللی درست کردند که به اختصار ICC یا دیوان کیفری بین المللی نامیده میشود . (رای این دادگاه برای شورای امنیت سازمان ملل الزام آور هست ) کار این دیوان رسیدگی به جنایات بین المللی هست و هر کشوری که عضویت این دیوان را پذیرفته میتواند طرح شکایت کند . موضوعات قابل طرح در این دیوان .

یک . کشتار جمعی . 

دو . جنایت علیه بشریت .

سه . جنایات جنگی .

چهار . تجاوز به مرز های زمینی کشورها هست . 

هر کدام از این بندها داستان و آیتم های خودش را دارد . 

مثلن در جنایات جنگی حمله به اماکن عمومی مثل بیمارستان و مسجد و مدرسه و کلیسا جنایت جنگی محسوب میشود. اما در پیش نویس این قانون . حملات هوایی و موشکی را تجاوز محسوب نمیکنند ( نکته ی عجیب و قریب این قانون هست ) چون ابتدا قانو ن را با توجه به زراد خانه های خودشان نوشتند. سپس به جنایت رسیدند . بیش از این بماند برای بعد 🙏🙏🙏🙏.

امیر رمضانی دارابی 

 

پاسخ دامنه ::
امیرجناب سلام. کمی بعد.. جواب
امیرجناب سلام. اون آخری استثنای موشکی خیلی مهم بود. من بلدش نبودم. یا لااقل در گذر زمان از حافظه‌ام پاک شد. خرسندم ازین جمله‌ی شما امیر که فرمودی: «با شما موافقم تا حد موشک هایپر سونیک نقطه زن». این بینش دلگرمی ایجاد می‌کند زیرا منطبق بر عقل، واقعیت و حتی اندیشه‌ای برای ظهور حقیقت در جامعه است. همواره وقتی وقت می‌گذاری با قلم خودت حرف می‌زنی لذت می‌برم چون شما را فردی روشن و مطلع می‌دانم و معلومات خود را تحت تأثیر جوّ و احساسات جابجا نمی‌کنی. جالب بود و در دامنه چاپ می‌شود با آرایه‌ی ویرایش تایپی.

سلام آق ابراهیم هر چند سخنان مرحوم هاشمی در دیدار با فرهنگیان هیچ گونه ابهامی در مورد خلع سلاح موشکی باقی نگداشته . اما به ذهنم میاد که با موجی از واکنش ها و حتی از طرف رهبری هم مواجه شده بودند. عنوان کرده بود که سخنانم را تحریف کردند. قطعا اگر زنده بودند . با رویدادهای اوکراین و فلسیطن .طرفدلر قدرت موشکی میشدند. رحمت و مغفرت الهی بر او.

سید موسی صباغ دارابی

پاسخ دامنه ::
سلام آق سید موسی. خوب شد محل طرح آن بحث را گفتی. من یادم نبود کجا طرح کرده بود. ممنونم که وارد این پست بنده شدید. محرز بود تز مرحوم رفسنجانی خرج سیاسی داشت و برای نفوذ خود آن را طرح کرد که در برابر رهبری معظم خود را یک فکر نو جا بزند ولی واکنش‌های خردمندانه‌ی حامعه تزش را شست و برد.

لسلام علیکم و رحمه الله. هر کس این تابلو را می بیند فکر می کند ا: گر موشک نبود تا الان صد بار ایران را مورد تهاجم قرار داده بودند و امروز هم که فلسطین در دنیا صدا کرد و اسرائیل تا دندان مسلح را ضربه ی کاری زد در پرتو وجود موشک بود لذا آن آقا [سید یاسر موسوی دارابی] که گفت « حال کردم » شاید بدین حاطر است که همه فهمیدند که جناب رفسنجانی بروز نمی اندیشید و جهان شناسیش در آخر عمری خیلی از دست رفته بود —-شفیعی مازندرانی.

جواب حجت‌الاسلام احمدی به حجت الاسلام شفیعی مازندرانی: سلام بر حاج آقای عزیز سید گرامی. موشک و غزه موضوع روز هست، اما هاشمی رفسنجانی موضوع مورد علاقه نیست. خوشبختانه به واسطه توانمندی های سیاسی و نظامی ایران، هرگونه تصمیم گیری در منطقه، حتما باید با در نظر گرفتن ایران باشد، در حالی که مثلا بیست سال پیش ما توانمندی های امروزی را نداشتیم. تمام سفرهای روسای آمریکا و انگلیس و فرانسه و ... به سرزمین های اشغالی، برای دلداری دادن آن قصاب کودک کش غزه در برابر ایران است.

سلام جناب طالبی عزیز. مثل همیشه جالب و عالی. اما من هنوز متوجه نشدم علت طرح نام هاشمی رفسنجانی در تهران با آن وضعیت چیست؟ چرا از لزوم داشتن موشک صحبت می کنید؟ مگر در آن شکی وجود دارد؟ قرآن از ما خواسته که در همه زمینه ها قوی باشیم، از جمله تسلیحاتی. (البته موضوع سلاح کشتار جمعی به کنار). مگر حرف افراد بالاتر از قرآن هست؟ طرح دیدگاه شخصی که در سالهای قبل گفته ما موشک نمی خواهیم، بعد از چند سال، آن هم در شرایط فعلی که هیچ ضرورتی وجود ندارد، چه وجهی دارد؟ من اگر نگویم کار نفوذی هاست، حداقل می گویم یک کج سلیقکی محض است. اکنون همه توجه ها باید به غزه و بالاتر از آن "تدبیر" در این زمینه باشد، نه هاشمی رفسنجانی. امروزه، موضوع مهم چگونگی اتخاذ یک شیوه درست و استراتژیک در باره غزه است، نه دیدگاه های هاشمی رفسنجانی. الان حتی مذهبی ها و طرفداران نظم هم می گویند: موشک در انبار، کودک زیر آوار، اما تدبیر کردن در این زمینه و تصمیم سازی و تصمیم گیری بسیار حساس و مهم و راهبردی است. یک تصمیم غلط ممکن است به نابودی مقاومت منجر شود. صبر استراتژیک لازم است. آنها دارند با به کارگیری هوش مصنوعی، جای شهید و جلاد را عوض می کنند، ما می آییم می گوییم هاشمی رفسنجانی سالهای قبل اینو گفته... کاری کردند که در دیدگاه عمومی، رژیم کودک کش شده برحق و حماس و غزه و فلسطینی ها و آن همه مظلومیت و آوارگی و شهید و مجروح شدند ظالم. به اینها بپردازیم.

 

محمدرضا احمدی

پاسخ دامنه ::
جواب کمی بعد....
ستاد حجت‌الاسلام جناب احمدی سلام. اتفاقاً متن من قرار بود امروز روی اسرائیل باشد که با رفتار جهنمی در واقع تمام رشته‌ها و داشته‌های غرب را دارد پنبه می‌کند و رسوایی آنان را بیشتر از قبل آشکارتر. اما دیدم شما و آق سید یاسر و استاد حجت‌الاسلام شفیعی مازندرانی روی این مسئله میانبحث شکل دادید، مسئله‌ی یادداشت روزم را بردم سمت همین قضیه. خواستم گفته باشم جهان در صورتی فقط جهان گفتمان‌ها است که هر کدام در کُرسی اندیشه سخن برانند، نه این که قدرت‌ها هر روز اسلحه‌ی نوین تولید کنند و با پشتوانه‌ی آن بیایند به کشورها زور بگویند. ایران هم توان گفتمان دارد و هم تپان موشک‌باران. امروزه رهبری معظم ما خردمندترین فرد عالَم است، هم انسانی معنوی‌ست، هم استراتژیست، و هم قادر در شناخت جهان. بنابراین غرَض من روشن‌کردن این ابهام بود، وگرنه این‌مدت دو هفته و اندی هیچ گرایشی در من ایجاد نمی‌شود که در یادداشت روزم سراغ موضوع غیر غزه‌ی فلسطین بروم. جامعه‌ی ایران یکدست است در حمایت فلسطین، چندی هم هستند که خود را طرفدار اسرائیل می‌دانند و البته اینان در حقیقت دست سانسور حقایق می‌زنند چون فلطسین آماج ستم است، اما اینان جانبدار ستمگر شدند. این هم از عجائب روزگار است و طبیعی. اما عمق را نمی‌فهمند که هدف از تأسیس اسرائیل، وجود یک پایگاه نظامی در دل محیط مسلمین است. اسرائیل دولت که نیست! پایگاه مسلح آمریکا در خاک فلسطین است. پایگاهی برای ایجاد وحشت و تصرف گاز و نفت.

درود جناب احمدی عزیز  . شعار مذهبی های صورتی از انبار و آوار !!! جلوتر از ولی قدم زدن هست !! اینان هم احتمالن کشک خودشان را می سابند و دنبال افزایش قیمت دلار هستند . شنیدم خریداران عمده ی دلار بازار تهران یهودیان بودند . این روزها دلار بعلت جنگ غزه عطش افزایش آن فروکش کرده حتی سقوط بالای قیمت دلار را احتمال میدهند . اینان بدنبال منافع شخصی میخواهند از کیسه ی حکومت با تِم دلسوزی برای غزه و جو روانی دفاع از مظلوم اهداف دیگران را تکمیل میکنند . هشداری که جناب مدیر [دامنه دارابی] چند روز قبل داده که مواظب حرکات ایضایی باشیم و این خطر ناک ترین حرکت هست . پر فروغ باشید 🙏🙏

امیر رمضانی دارابی 

پاسخ دامنه ::
سلام امیرجناب. حرکت ایذایی را عالی آمدی رفیق. دقتت در مسائل، خیلی برای من اهمیت دارد چون لای آن اطلاعات می‌چینی.

درود داری جناب دکتر مدیر 🙏🙏🙏

امیر رمضانی دارابی

سلام مجدد جناب طالبی عزیز. کاملا درسته. دربست قبول دارم. ب نده هم بارها در همین صحن عرض کردم، تمام مفاهیمی که غربیان از آن دم می زنند، زیر سایه سلاح به حیات خود ادامه می دهند.

آنچه امروز از سوی این رژیم کودک کش و جعلی در غزه اتفاق می افتد، باطن دموکراسی غربی است. در وقت خودش و زمانی که ذره ای به منافعشان خدشه وارد شود، به هیچ کس رحم نمی کنند، حتی کودک، حتی بیمارستان و مسجد و کلیسا و... و درنده تر از هر درنده ای خواهند شد.

محمدرضا احمدی

پاسخ دامنه ::
سلام و سپاس حضرت احمدی استاد. از نگاه ژرفت تشکر. ممنونم بر دیدگاه این شاگردت صحه گذاشتی. موافقم با این زاویه‌ی نُوِی که باز کردی.

با سلام.حامیان غزه و فلسطین به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند:

۱. گروهی که کاری به مشروعیت یا نامشروع بودن رژیم صهیونیستی ندارند، اما اقدامات وحشیانه آنها را در غزه را به دلیل ضدانسانی بودنش محکوم می‌کنند. خیلی از افراد در اروپا و آسیا و آفریقا این نگاه را دارند و در واقع کاریربه امر سیاسی ندارند. در این نگاه شهروندان به دو گروه نظامی و غیرنظامی تقسیم می‌شوند که غیرنظامی‌ها نباید فدای منازعات سیاسی شوند و باید در امان بمانند.

 

۲. گروهی که این رژیم را از اساس نامشروع و حرام زاده می‌دانند و علاوه بر رفتار ددمنشانه این رژیم، اصل رژیم را هم محکوم می‌کنند و خواهان استقرار کامل فلسطینی‌ها بر سرزمین‌شان هستند. سیاست رسمی ج ا ا نیز این چنین است‌. در این نگاه، شهروند غیرنظامی در اسرائیل ندارد، همه کسانی که در آن سرزمین هستند غاصبند. دکتر فتحی شقاقی می‌گوید: حضرت امام با قاطعیت تمام به من فرمودند: "یهود مهاجر به فلسطین با یهود در سایر کشورها فرق دارد. یهود در فلسطین با هر خصوصیتی اعم از مسلح و غیر مسلح، دولتی و غیردولتی همگی غاصب و دشمن محسوب می‌شوند."

 

همچنین رهبر انقلاب نیز فرمودند: "ملت ایران با یهودیان، مسیحیان و اصحاب ادیان هیچ مشکلی ندارد اما این که گفته شده ما با مردم اسرائیل مانند بقیه مردم جهان دوست هستیم، حرف غلطی است، چرا که آنها در غصب زمین و اموال و موجودی ملت فلسطین شریک و عامل دست مقامات صهیونیست و غاصبان فلسطین هستند و این موضع مستحکم، موضع رسمی نظام نیز به شمار می‌رود. کسی که شهروند اسرائیل هست و در غصب زمین و اموال فلسطین شریک و عامل صهیونیست هست، غاصبه. حالا ممکنه یهودی هم باشه."

 

عبارت حرام زاده هم برگرفته از سخنان رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۲ است که فرمود: "ما از روز اوّل گفتیم، امروز هم می‌گوییم، بعد از این هم خواهیم گفت: ما رژیم صهیونیستی را یک رژیم نامشروع و حرام‌زاده می‌دانیم. یک رژیمی است که بر اساس توطئه به‌وجود آمده است، بر اساس توطئه و سیاستهای توطئه‌آمیز هم دارد حفظ می‌شود و حراست می‌شود."

 

این عبارت در واقع بیان کننده موضع رسمی نظام ج ا ا است، گرچه ممکن است عده ای آن را نپسندند. حتی بعضی ها معتقدند اگر کلمه نامشروع را به کار می‌بردند بهتر بود، در حالی که معنای هر دو یکی است.

با احترام

محمدرضا احمدی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">