تازه ترین پست ها

پذیرفته ترین پست ها

پر بازدید ترین پست ها

پر بحث ترین پست ها

تازه ترین نظر ها

موضوع های کلی سایت دامنه

کلمه های کلیدی سایت دامنه

بایگانی های ماهانه ی سایت دامنه

پیوندهای وبلاگ های دامنه

پیشنهاد منابع

دامنه‌ی داراب‌کلا

آخرین حرف طرفین غزه - اسرائیل

آخرین حرف طرفین غزه - اسرائیل

 

ابتدا به نقشه‌ی غزه در مرز رفح نگاه انداخته شود. از سمت ضلع ایران که به نقشه نگریسته شود، سمت چپ عکس سینای مصر است. آب هم، دریای مدیترانه است. سمت راست عکس را اگر ذهنی حدوداً ۱۵۰ کیلومترُ اندی طی کنید به لبنان می‌رسید که حزب الله از آن مرز با مخاصمات اسرائیل، درگیر است. از گوشه‌ی معبَر (=گذرگاه، نقطه‌ی گذر مرزی) کرم ابو سالم به پایین و سمت راست، اسرائیل است. بقیه، قسمت جنوب غزه است در مرز با مصر.

 

حالا کمی توضیح ماجرا. دارد به یک سال نزدیک می‌شود که اسرائیل همچنان کشتار می‌کند. فعلاً در مذاکراتِ ایران و اسرائیل (تعیین‌کنندگان واقعی صحنه‌ی جنگ) با نیابت و میانجی قطر و مصر و نظارت آمریکا حرف، روی این است:

 

۱. این خط قرمز را از دریا تا کرم ابو سالم، کلاً اسرائیل گرفت و ارتش را در آن مستقر کرد که تنها راه ارتباط خشکی غزه با مصر است. دیگر همه‌سمت غزه در محاصره‌ی مطلق است. اسرائیل می‌گوید هرگز ازین مرز حائل خارج نمی‌شود. اما حماس خواهان خروج کامل اسرائیل از تمام نقاط غزه خصوصاً همین مرز است که سه گذرگاه بین‌المللی دارد، شبیه چذابه، شلمچه.

 

۲. حال که مذاکرات آتش‌بس در مصر دنباله گرفته می‌شود طرفین روی این قسمت غزه حرف دارند. اسرائیل تا الآن سماجت دارد که از محور‌های فیلادلفیا و نتساریم عقب نمی‌نشیند. می‌گوید خط راهبرد نظامی امنیتی ماست. همین، مذاکرات را پیچیده کرده و به اوج چانه‌زنی رسانده است. ایران دعوت شد مذاکرات را مختل نکند. حتی دست به تقاص آن ترور تهران را هم با معامله روی آتش‌بس غزه کنار گذارد و چند امتیاز دیگر بگیرد. یا دست‌کم فعلاً اقدام نکند. بگذرم. قول دادم در مورد ترور تهران سخنی در صحن نرانم. اخبار این قسمت خیلی زیاد است.

 

۳. حماس در غزه از سوی دوم، از سمت محمود عباس ابومازن (رئیس دولت خودگردان فلسطین مستقر در قدس و کرانه‌ی غربی رود اردن) تحت فشار است حکومت درین باریکه را به دولت خودگردان فلسطین واگذار کند. این جا هم حماس می‌گوید حاضر با سازش با تفکر آشتی با اسرائیل نیست و واگذار نمی‌کند. اساساً «ساف» حماس را متهم می‌کند باریکه‌ی غزه را اشغال کرد و خودمختاری ایجاد کرد. البته حماس آن سال انتخابات برگزار شد رأی اول و قاطع آوُرد که بر اریکه‌ی آن باریکه باشد.

 

نکته‌ی ۱← فعلاً طرفین غزه - اسرائیل برای بخش وسیعی از جهان مسئله‌ی بحرانی محسوب می‌شوند. ایران غزه را محور حق می‌داند که با باطل در حال نبرد است. باطل به انضمام رژیمی اشغالگر. چه در نبرد و چه در مذاکرات، ایران جانبدار پول، سلاح، ایدئولوژی محور حق یعنی حماس در غزه است. روی همین اساس، اسرائیل می‌گوید ما در برابر ایران داریم می‌جنگیم و حماس لشگرِ نیابت ایران بیش نیست. با این حرف، هم فرصت می‌خرد، هم مشروعیت بقا که بشدت دچار زوال افتاده است.

 

نکته‌ی ۲ ←این نزاع که منتهی به جنگ محدود و خوشه، خوشه، قمر، قمر، شده است، تمام نگرانی منطقه و جهان این است باروت یک جنگ تمام‌عیار، هر آن منفجر شود. اما ایران در موقعیت تمدن‌سازی قرار دارد، جنگ تمام‌عیار را به زیان می‌داند. این است که دنبال آتش‌بس و در نهایت پایان جنگ است. اما اسرائیل می‌داند بقای آن در تمام شاخص‌ها مورد خدشه قرار گرفته است، خصوصاً بقا بر مبنای مشروعیت سیاسی. لذا سعی می‌کند ایران را با خود درگیر مستقیم سازد. به همین علت می‌گوید آتش‌بس یعنی دادن فرصت مجدد به جریان مقاومت.

 

نکته‌ی ۳ ←من تحلیلم این است اسرائیل با طرح این مسئله که ایران در میدان جنگ است، بقیه‌ی نیروها نیابت حساب می‌آیند، می‌خواهد موجودیت سیاسی خود را نزد افکار عمومی جهان و داخل فلسطین اِشغالی تحکیم و تجدید بنا کند. هرچه جنگ خود را ایرانیزه‌تر کند، فکر می‌کند بقای خود را شدیدتر تضمین می‌کند. ایران لبریز خطر شده است، نه خطر شکست و هزیمت، خطر قدرت بیش از حد. جهان ابرقدرت‌ها جهانی است که قدرت کشوری ثالث را موذی می‌داند نه موازی. پس خودِ قدرت ایران بالاترین خطر و همزمان بالاترین ضدخطر است. عقل و درایت به انضمام پرهیز از ترک صبر. جنگ بیش از هر چیز نقشه می‌خواهد. بهترین نقشه آن است با جهان جدید بده و بستان کند. ایران مال حال نیست، مال آینده است که گذشته‌ی تمدنی دارد. آیا خاورمیانه به تمدن‌سازی و ترقی روی می‌کند؟! البته اللهُ علمٌ. اما دشمن می‌خواهد ایران توانش صرف تمدن و ترقی نشود. دامنه دارابی

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/2516
نظرهای رسیده
۴
در تاریخ : ۳۱ , ۱۴۰۳ مرداد . دید ۵۵
نظرات زیر این پست (۴)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نشان دادن نظر ها [ ۴ ] پنهان کردن نظر ها
  • //blog.ir/media/images/guest.png?1تصویر پروفایل
    ناشناس
    سید کمال الدین عمادی به دامنه:
    سلام و درود جناب آقا ابراهیم
    اگرچه در این موضوع تخصصی ندارم ولیکن استفاده کردم حاوی نکات دردآور و جانسوز از مظلومیت مردم غزه که هم از بیگانه زخم می خورند هم از خویش.
  • //id.bayan.ir/bayan/profile/avatar/b%27i9q69CxMAiPt0JgIztsrYjJHFuY%3D%27/تصویر پروفایل
    دامنه | دارابی
    ،،
    سلام جناب حجت الاسلام سید کمال الدین عمادی. تشکر.

    اضافه کنم
    در تحلیلم در آخرین حرف طرفین غزه- اسرائیل برشمرده بودم آن رژیم همه‌ی آنچه در اطراف و داخل اسرائیل در جریان دارد کارِ ایران می‌داند تا مشروعیت سیاسی کسب کند و کشتار خود را توجیه و ادامه‌دار کند. در همین راستا اینک "ایسرائیل کاتز" وزیر خارجه‌ی اسرائیل خود به زبان آوُرد:

    «کشور فلسطین یعنی وجود پایگاه ایران در غزه و کرانه باختری. این وضعیت، مراکز مسکونی و مسیرهای هواپیمایی و راه های حمل و نقل و مراکز اقتصادی در اسرائیل را تهدید می کند... ایران و حماس بر مسئله فلسطین سیطره پیدا کردند... ایجاد دولت و کشور فلسطین، یعنی وجود پایگاه ایران در غزه و کرانه باختری. مثل آنچه که در لبنان و یمن و سوریه و عراق می گذرد. این وضعیت، تهدیدی علیه‌ی مراکز مسکونی، مسیرهای هواپیمایی، راه‌های حمل و نقل و مراکز اقتصادی در اسرائیل است. اجازه نمی دهیم این وضعیت رخ دهد.»

    پایان نقل قول

    این را از آن‌رو آوردم تا استناد نموده باشم. آن هم تازه‌ترین استناد از روی موضع مقام رسمی رژیم اسرائیل. مذاکرات ایران - اسرائیل البته با نیابت قطر و مصر ناشی از خطرات احتمالی درگیری تمام‌عیار است که معلوم نیست چه نتیجه‌ای از آن بیرون می‌آید. اسرائیل به علت نتیجه‌ی بد کشتار، در بدترین دوران حیات متزلزل خود قرار دارد، اما به کمک متحدانش فعلاً جولان می‌دهد تا ضعف آن موجب تشدید خیزش داخلی نشود. عنصر فائقش نیروی هوایی است که مدرن‌ترین سلاح را تجهیز می‌کنند. توحید
  • //blog.ir/media/images/guest.png?1تصویر پروفایل
    ناشناس
    جلیل قربانی به دامنه:
    سلام آقای طالبی
    روز به خیر
    ۱- کسی که چنین تحلیل قوی، مغزدار و چند بُعدی از یک رویداد منطقه‌ای که جهانی شده، دارد، معلوم است که آدم سیاسی- میاسی نیست، یک استراتژیست [راهبرددان؛ به تعبیر محمد خاتمی] است‌.

    ۲- یک نکته هم به یادداشت شما اضافه‌ کنم؛ دنیای امروز تصمیم به رفع موانع صلح در خاورمیانه [در دو طرف مناقشه، از همه نوع آن] گرفته و در این راه، ایران هم در مسیر همکاری با دنیا قرار گرفته است.
  • //blog.ir/media/images/guest.png?1تصویر پروفایل
    ناشناس
    سید کمال الدین عمادی به دامنه:

    سلام مه رفق نا رخف
    ته خبر ندارنی مره دیروز چکار بکته
    گروه فقه معاصر میونه مره دوره هاکردنه فرار هاکردمه الان خانه بورم تا چاچکام اتا چند روز مخفی بوشم استاد باقریان خبر بی چتی بیه


    نه نه برارجان این نیه
    جمله مظهر تام هو الحکیم بود
    نه مه برار کهک نزدیک خوامبه برم چاچکام وشون دست نرسه
  • //blog.ir/media/images/guest.png?1تصویر پروفایل
    ناشناس
    جلیل قربانی:
    سلام دوباره جناب طالبی

    ۱- این پست را دو بار فرستادید.

    ۲- آقای ملکیان اشاره کرد به آن داستان معروف که زاهد بودایی دختری را بر شانه نهاده و از عرض رودخانه عبور داد و وقتی با اعتراض رفیق زاهد خود روبرو‌ شد، گفت که: من او را همان‌جا بر زمین گذاشتم، تو چرا هنوز آن را بر شانه‌ات داری.

    ۳- ملکیان با شبیه‌سازی این داستان گفت که تا صحبت از آزادی می‌شود، روحانیان ما می‌گویند: «آزادی یعنی ولنگاری، آزادی یعنی برهنگی آزاد شود و ...»

    ۴- اغلب آنان از آزادی، فقط چنین درک پایینی دارند یا این گونه القا می‌کنند...!
  • //id.bayan.ir/bayan/profile/avatar/b%27i9q69CxMAiPt0JgIztsrYjJHFuY%3D%27/تصویر پروفایل
    دامنه | دارابی
    ،،
    پس با این شرح؛
    نظر می‌دهم: جناب جلیل قربانی سلام
    رک بگم: معتقدم روحانیت اکثرشان دوستدار آزادی‌اند، اما از آزادی سایر اندیشمندان واهمه دارند و آن را به تأویل می‌برند. علت این است، خود را حامل حق و بیانگر حقیقت می‌دانند.
سایت دامنه ی داراب کلا : فرهان پنجم