آیه ۵۷ زمر چه میگوید؟
أَوْ تَقُولَ لَوْ أَنَّ اللَّهَ هَدَانِی لَکُنْتُ مِنَ الْمُتَّقِینَ
یا بگوید اگر خداوند مرا هدایت کرده بود، بىشک از پرهیزگاران بودم.
سورهی زمر، آیهی ۵۷ ، ترجمهی خرمشاهی
ضـمیر در تَقُولَ به همان نفس برمىگردد، و مراد از هدایت در هَدَانِی، ارشاد و نشاندادن راه است، و معنایش این است: تا آنکه کسى نگوید: اگر خدا راهنمائیم مىکرد از پرهیزگاران مىبودم. در حقیقت با این خطاب، عذر و بهانه را از دست کفّار مىگیرد. (المیزان)
آیتالله مکارم در تفسیر نمونه آوردهاند: «این سخن را گویا زمانى مىگوید که او را به پاى میزان حساب مىآورند.». (منبع)
در تفسیر نور - تألیف آقای محسن قرائتی- این نکته ذکر شده است: «گرچه در آیهی ۵۷، مجرم مىخواهد بگوید: خدا مرا هدایت نکرد که به چنین راهى رفتم، ولى در آیهی ۵۹ پاسخ مىشنود که ما تو را هدایت کردیم و اتمام حجّت نمودیم، ولى تو خود اهل تکذیب و استکبار بودى.» پیام آیه این است که «مُجرم در قیامت، به دنبال تبرئهى خود است.» منبع
آیه ۵۷ زمر چه میگوید؟
أَوْ تَقُولَ لَوْ أَنَّ اللَّهَ هَدَانِی لَکُنْتُ مِنَ الْمُتَّقِینَ
یا بگوید اگر خداوند مرا هدایت کرده بود، بىشک از پرهیزگاران بودم.
سورهی زمر، آیهی ۵۷ ، ترجمهی خرمشاهی
ضـمیر در تَقُولَ به همان نفس برمىگردد، و مراد از هدایت در هَدَانِی، ارشاد و نشاندادن راه است، و معنایش این است: تا آنکه کسى نگوید: اگر خدا راهنمائیم مىکرد از پرهیزگاران مىبودم. در حقیقت با این خطاب، عذر و بهانه را از دست کفّار مىگیرد. (المیزان)
آیتالله مکارم در تفسیر نمونه آوردهاند: «این سخن را گویا زمانى مىگوید که او را به پاى میزان حساب مىآورند.». (منبع)
در تفسیر نور - تألیف آقای محسن قرائتی- این نکته ذکر شده است: «گرچه در آیهی ۵۷، مجرم مىخواهد بگوید: خدا مرا هدایت نکرد که به چنین راهى رفتم، ولى در آیهی ۵۹ پاسخ مىشنود که ما تو را هدایت کردیم و اتمام حجّت نمودیم، ولى تو خود اهل تکذیب و استکبار بودى.» پیام آیه این است که «مُجرم در قیامت، به دنبال تبرئهى خود است.» منبع
أَوْ تَقُولَ لَوْ أَنَّ اللَّهَ هَدَانِی لَکُنْتُ مِنَ الْمُتَّقِینَ
یا بگوید اگر خداوند مرا هدایت کرده بود، بىشک از پرهیزگاران بودم.
سورهی زمر، آیهی ۵۷ ، ترجمهی خرمشاهی
ضـمیر در تَقُولَ به همان نفس برمىگردد، و مراد از هدایت در هَدَانِی، ارشاد و نشاندادن راه است، و معنایش این است: تا آنکه کسى نگوید: اگر خدا راهنمائیم مىکرد از پرهیزگاران مىبودم. در حقیقت با این خطاب، عذر و بهانه را از دست کفّار مىگیرد. (المیزان)
آیتالله مکارم در تفسیر نمونه آوردهاند: «این سخن را گویا زمانى مىگوید که او را به پاى میزان حساب مىآورند.». (منبع)
در تفسیر نور - تألیف آقای محسن قرائتی- این نکته ذکر شده است: «گرچه در آیهی ۵۷، مجرم مىخواهد بگوید: خدا مرا هدایت نکرد که به چنین راهى رفتم، ولى در آیهی ۵۹ پاسخ مىشنود که ما تو را هدایت کردیم و اتمام حجّت نمودیم، ولى تو خود اهل تکذیب و استکبار بودى.» پیام آیه این است که «مُجرم در قیامت، به دنبال تبرئهى خود است.» منبع
آیه ۵۷ زمر چه میگوید؟
أَوْ تَقُولَ لَوْ أَنَّ اللَّهَ هَدَانِی لَکُنْتُ مِنَ الْمُتَّقِینَ
یا بگوید اگر خداوند مرا هدایت کرده بود، بىشک از پرهیزگاران بودم.
سورهی زمر، آیهی ۵۷ ، ترجمهی خرمشاهی
ضـمیر در تَقُولَ به همان نفس برمىگردد، و مراد از هدایت در هَدَانِی، ارشاد و نشاندادن راه است، و معنایش این است: تا آنکه کسى نگوید: اگر خدا راهنمائیم مىکرد از پرهیزگاران مىبودم. در حقیقت با این خطاب، عذر و بهانه را از دست کفّار مىگیرد. (المیزان)
آیتالله مکارم در تفسیر نمونه آوردهاند: «این سخن را گویا زمانى مىگوید که او را به پاى میزان حساب مىآورند.». (منبع)
در تفسیر نور - تألیف آقای محسن قرائتی- این نکته ذکر شده است: «گرچه در آیهی ۵۷، مجرم مىخواهد بگوید: خدا مرا هدایت نکرد که به چنین راهى رفتم، ولى در آیهی ۵۹ پاسخ مىشنود که ما تو را هدایت کردیم و اتمام حجّت نمودیم، ولى تو خود اهل تکذیب و استکبار بودى.» پیام آیه این است که «مُجرم در قیامت، به دنبال تبرئهى خود است.» منبع
أَوْ تَقُولَ لَوْ أَنَّ اللَّهَ هَدَانِی لَکُنْتُ مِنَ الْمُتَّقِینَ
یا بگوید اگر خداوند مرا هدایت کرده بود، بىشک از پرهیزگاران بودم.
سورهی زمر، آیهی ۵۷ ، ترجمهی خرمشاهی
ضـمیر در تَقُولَ به همان نفس برمىگردد، و مراد از هدایت در هَدَانِی، ارشاد و نشاندادن راه است، و معنایش این است: تا آنکه کسى نگوید: اگر خدا راهنمائیم مىکرد از پرهیزگاران مىبودم. در حقیقت با این خطاب، عذر و بهانه را از دست کفّار مىگیرد. (المیزان)
آیتالله مکارم در تفسیر نمونه آوردهاند: «این سخن را گویا زمانى مىگوید که او را به پاى میزان حساب مىآورند.». (منبع)
در تفسیر نور - تألیف آقای محسن قرائتی- این نکته ذکر شده است: «گرچه در آیهی ۵۷، مجرم مىخواهد بگوید: خدا مرا هدایت نکرد که به چنین راهى رفتم، ولى در آیهی ۵۹ پاسخ مىشنود که ما تو را هدایت کردیم و اتمام حجّت نمودیم، ولى تو خود اهل تکذیب و استکبار بودى.» پیام آیه این است که «مُجرم در قیامت، به دنبال تبرئهى خود است.» منبع