تازه ترین پست ها
پذیرفته ترین پست ها
پر بازدید ترین پست ها
پر بحث ترین پست ها
تازه ترین نظر ها
-
اعضای مدرسه فکرت : لاوروف: اسنپبک ساختهی ظریف بود / وندی شرمن: اسنپبک ایده لاوروف بود لاوروف میگوید: این مکانیزم در تصمیمات شورای امنیت منحصربهفرد است: به هر یک از طرفهای توافق اجازه میدهد بهصورت یکجانبه بازگشت تحریمها را فعال کند، و هیچکس نمیتواند جلوی آن را بگیرد. این بند در واقع در مراحل پایانی مذاکرات، ... -
ابراهیم چارگامه : باعرض سلام و تشکر از برادر روحانی جهت روایتی که نوشته بله درست است چون خودهستم م هم بودم ملای روستا میرعبدالله هستم ممنونم از آقای اعرابی وهمه برادران والسلام علیکم و رحمته الله -
پگاه : چقدر از شنیدن خبر فوتشون ناراحت شدم، من ورودی سال ۸۵ بودم اما در این سالها به کرات از ایشون و کلاسهاشون یاد میکردم، خیلی اتفاقی خواستم سرچ کنم ببینم صفحه ای دارن که بتونم از بیان شیوا و دانش ایشون استفاده کنم که این خبر رو دیدم. از نظر دانش، خلق وخو، مهربانی، بیان و تقریبا هر چیزی که میتونستم به عنوان یک ... -
ناشناس : سلام ودرود فراوان ... در مورد خانه عالم ک قسمتی را اقای اهنگری توضیح دادن و در دوران مسئولیت بنده پیگیر تغییر کاربری این خانه عالم بودم البته هر سال مبالغی به این امر تخصیص پیدا میکرد و سازمان تبلیغات به نمایندگی اقای مصطفی داربی خودشان هزینه میکردن و متولی این بنا اوقاف وسازمان تبلیقات بود چون اجازه ... -
جعفر آهنگر دارابی : سلام آقا ابراهیم ✍ خیلی خوشحال شدم از این خبری که نوشتی؛ انصافاً کار دکتر ستوده خیلی بزرگوارانه و قابل احترامه. واقعاً باید حرمت و آرامش کسانی که عمرشون رو پای علم و فرهنگ این مملکت گذاشتن، حفظ بشه. اینکه قراره «خانهی علاج» برای استراحت و پیگیری درمان استادان ساخته بشه، یه قدم درست و قشنگه. دمت گرم که بهش ... -
احمد باقریان ساروی : سلام علیک جناب آقای طالبی سب خنذه جنابعالی این بود که به ذهن مبارکت خطور کرد که خدا را را مانند انسان فرض کرد که به کنیزی نیاز دارد در حالی که چنین نیست در عربی برای برده مرد کلمه عبد و برای برده زن کلمه امه را به کار میبرند که در فارسی ترجمه میشود به (بنده) و (کنیز) و مقصود در هر دو مطیع محض بودن انسان در ... -
rajamenang : Thanks for finally writing about > حاکمان؛ مقابله با ملت در درون، منازعه با چند دولت در بیرون :: دامنهی دارابکلا < Loved it! -
مهدی مقتدایی : تا وقتی که روحانی در راستای امور باشد ، اینگونه نخواهد شد. -
ناشناس : سلام جناب طالبی ۱. چرا در حمایت از ایران تظاهرات کنند، وقتی اسراییل را به زمین چسباندیم و به التماس افتادند؟ ۲. خالی شدن صندلیها به خاطر شرارتهای اسراییل بود که البته به خاطر جنایتهایش در غزه. و این که مخالف دولت اسراییل هم نیستند. و این که طرفدار حماس هم نیستند، اما طرفدار ملت فلسطین هستند ... خوبه یا ... -
عبدالرحیم اباذری : ✅ چگونه غنی سازی، ما را در علم هسته ای و اقتصاد فقیر کرد؟ ✍️ محسن رنانی مناقشه اتمی ایران ۲۰سال است با ایجاد بیثباتی مستمر، آب را بر روی بذر توسعه ایران بسته است؛ و با گشودن راه ورود نظامیان به همه عرصهها، هوای توسعه را آلوده کرده است؛ و با گسترش راههای مخفیکاری و فرار از قانون (به بهانه مشکلات ...
موضوع های کلی سایت دامنه
کلمه های کلیدی سایت دامنه
- عکس ها
- چهره ها
- تریبون دارابکلا
- دامنه کتاب
- انقلاب اسلامی
- عترت
- تک نگاران دامنه
- اختصاصی
- مسائل روز
- مباحث دینی
- گوناگون
- ایران
- جهان
- فرهنگ لغت دارابکلا
- قرآن در صحنه
- دارابکلایی ها
- مدرسه فکرت
- روحانیت ایران
- لیف روح
- جامعه
- مرجعیت
- دامنه قم
- زندگینامه من
- شعر
- جبهه
- روحانیت دارابکلا
- امام رضا
- کویریات
- خاطرات
- خاورمیانه
- مشهد مقدس
- گفتوگو
- آمریکا
- سیاست
- اوسا
- روزبه روزگرد
- تاریخ سیاسی دارابکلا
- حومه
- شهرها
- کبل آخوند ملاعلی
- بیشتر بدانید
بایگانی های ماهانه ی سایت دامنه
-
مهر ۱۴۰۴
۱۶
-
شهریور ۱۴۰۴
۲۷
-
مرداد ۱۴۰۴
۳۳
-
تیر ۱۴۰۴
۱۶
-
خرداد ۱۴۰۴
۲۱
-
ارديبهشت ۱۴۰۴
۱۶
-
فروردين ۱۴۰۴
۱۴
-
اسفند ۱۴۰۳
۶
-
بهمن ۱۴۰۳
۱۱
-
دی ۱۴۰۳
۱۲
-
آذر ۱۴۰۳
۲۰
-
آبان ۱۴۰۳
۱۳
-
مهر ۱۴۰۳
۱۲
-
شهریور ۱۴۰۳
۲۳
-
مرداد ۱۴۰۳
۱۷
-
تیر ۱۴۰۳
۱۷
-
خرداد ۱۴۰۳
۶
-
ارديبهشت ۱۴۰۳
۸
-
فروردين ۱۴۰۳
۷
-
اسفند ۱۴۰۲
۱۸
-
بهمن ۱۴۰۲
۲۰
-
دی ۱۴۰۲
۸
-
آذر ۱۴۰۲
۲۰
-
آبان ۱۴۰۲
۲۰
-
مهر ۱۴۰۲
۲۰
-
شهریور ۱۴۰۲
۱۹
-
مرداد ۱۴۰۲
۱۸
-
تیر ۱۴۰۲
۱۰
-
خرداد ۱۴۰۲
۱۴
-
ارديبهشت ۱۴۰۲
۸
-
فروردين ۱۴۰۲
۱۷
-
اسفند ۱۴۰۱
۱۲
-
بهمن ۱۴۰۱
۱۶
-
دی ۱۴۰۱
۲۰
-
آذر ۱۴۰۱
۳۱
-
آبان ۱۴۰۱
۲۳
-
مهر ۱۴۰۱
۲۱
-
شهریور ۱۴۰۱
۱۳
-
مرداد ۱۴۰۱
۱۳
-
تیر ۱۴۰۱
۱۱
-
خرداد ۱۴۰۱
۱۵
-
ارديبهشت ۱۴۰۱
۱۵
-
فروردين ۱۴۰۱
۲۷
-
اسفند ۱۴۰۰
۲۴
-
بهمن ۱۴۰۰
۳۰
-
دی ۱۴۰۰
۲۴
-
آذر ۱۴۰۰
۲۴
-
آبان ۱۴۰۰
۳۲
-
مهر ۱۴۰۰
۲۶
-
شهریور ۱۴۰۰
۱۷
-
مرداد ۱۴۰۰
۱۱
-
تیر ۱۴۰۰
۲۵
-
خرداد ۱۴۰۰
۱۶
-
ارديبهشت ۱۴۰۰
۱۴
-
فروردين ۱۴۰۰
۱۷
-
اسفند ۱۳۹۹
۳۴
-
بهمن ۱۳۹۹
۳۸
-
دی ۱۳۹۹
۳۵
-
آذر ۱۳۹۹
۳۶
-
آبان ۱۳۹۹
۲۳
-
مهر ۱۳۹۹
۳۱
-
شهریور ۱۳۹۹
۲۲
-
مرداد ۱۳۹۹
۳۲
-
تیر ۱۳۹۹
۳۰
-
خرداد ۱۳۹۹
۲۵
-
ارديبهشت ۱۳۹۹
۴۱
-
فروردين ۱۳۹۹
۴۰
-
اسفند ۱۳۹۸
۳۶
-
بهمن ۱۳۹۸
۴۹
-
دی ۱۳۹۸
۴۸
-
آذر ۱۳۹۸
۳۸
-
آبان ۱۳۹۸
۳۰
-
مهر ۱۳۹۸
۴۴
-
شهریور ۱۳۹۸
۳۷
-
مرداد ۱۳۹۸
۲۸
-
تیر ۱۳۹۸
۳۵
-
خرداد ۱۳۹۸
۱۸
-
ارديبهشت ۱۳۹۸
۱۸
-
فروردين ۱۳۹۸
۱۸
-
اسفند ۱۳۹۷
۳۰
-
بهمن ۱۳۹۷
۴۰
-
دی ۱۳۹۷
۴۰
-
آذر ۱۳۹۷
۳۴
-
آبان ۱۳۹۷
۴۵
-
مهر ۱۳۹۷
۵۵
-
شهریور ۱۳۹۷
۶۷
-
مرداد ۱۳۹۷
۶۷
-
تیر ۱۳۹۷
۶۴
-
خرداد ۱۳۹۷
۳۵
-
ارديبهشت ۱۳۹۷
۴۸
-
فروردين ۱۳۹۷
۴۸
-
اسفند ۱۳۹۶
۶۶
-
بهمن ۱۳۹۶
۶۵
-
دی ۱۳۹۶
۳۲
-
آذر ۱۳۹۶
۵۷
-
آبان ۱۳۹۶
۴۴
-
مهر ۱۳۹۶
۴۹
-
شهریور ۱۳۹۶
۲۸
-
مرداد ۱۳۹۶
۲۷
-
تیر ۱۳۹۶
۱۶
-
مهر ۱۳۹۵
۱
-
آذر ۱۳۹۴
۱
-
دی ۱۳۹۳
۱
-
تیر ۱۳۹۲
۱
پیوندهای وبلاگ های دامنه
پیشنهاد منابع
دامنهی دارابکلا
نقش جغرافیا بر ثبات منطقه ای ایران
به قلم عیسی رمضانی دارابی محمد: همواره حکومتهایی که در طول تاریخ برایران حکومت کرده اند به این امر واقف بوده اند که فلات مرکزی را حفظ کنند. فلات مرکزی شامل آن قسمت از فلات بزرگ ایران است که از گره کوهستانی آذربایجان در شمالغرب شروع میشه و توسط رشته کوهای البرز و زاگرس به سمت شمالشرق و جنوبغرب امتداد مییابد و همین کوهها ب انامهای دیگر در جنوبشرقی به هم میرسند که بطور میانگین ۱۲۰۰متر از سطح دریای آزاد ارتفاع دارد. این عمق استراتژیک و دست نیافتنی ایران بوده و هست، که با تسلط برآن، قبض و بسط های سرزمین های بیرونی تاثیر آنچنانی بر ثبات وامنیت حکومت نداشت، بلکه با اعمال حاکمیت براین منطقه، می توانست مناطق پیرامونی را کنترل کند. این موقعیت ژئوپلیتیکی ایران، همانتد دژ محکمی باعث شکل گیری گستره تمدنی شده است که سالهای طولانی بر تحولات دنیا سهم قابل توجهی داشته است. البته خوانش سیاستمداران از موقعیت جغرافیایی ایران نیز در شکل گیری نزاع ها و تامین یا عدم تامین منافع کشور تاثیر گذار بوده است.
امروزه که ژئواکونومی گفتمان غالب در روابط دولتهاست، و نقش راهها و کریدورها در اعمال این گفتمان بر کسی پوشیده نیست، باید بدانیم که جغرافیا در چینش راه های تجاری بسیار اهمیت دارد و طبیعتا راه ها نیز به صورت متقابل بر اهمیت جغرافیا می افزایند. قرن بیست و یکم که قرن ژئو اکونومی و قرن شکل گیری چیدمان قدرت بر مدار راه ها و کریدور ها است. موقعیت ایران ارزانترین و نزدیکترین و راحترین چیدمان را عرضه می کند. حکمرانی جغرافیا یعنی اینکه راه اندازی کریدور سلیقه ای نیست بلکه این جغرافیا است که مسیر شکل گیری این دالانها را نشان می دهد. سیاستمداران و تصمیم گیران ایران، باید قدرت را ازاین منظر یعنی کریدور ها و راهها نیز نگاه کنند. اگر این اتفاقا نیفتد ما به منافع جغرافیایی ایران پشت کردیم.
جوانی میانسالی حالا کهنسالی من

خاطرات جبهه و جنگ و انقلاب (۱۴۶) جوانی >> میانسالی >>> و حالا کهنسالی من >>>> به نام خدا. سلام. یکم: در جوانی خدا مرا (بخوانید مثل و مانندِ منِ جوانهای این، این، این مرز و بوم را) در بوتهی آزمون بُرد؛ تا آبدیدهها از آفتزدهها تفریق شوند (بخوانید معلوم گردند) یعنی جنگ. و شدند. چون غیرت داشتیم از وجدان، و نیز تبعیت میورزیدیم از مرحوم امام، پس جوانی را میشود گفت بهترین عمرمان بود. حالا سند: همین عکس که من هستم و رفیق قدیم و اکنون و همیشگیام حسنآقا آهنگر کِلمرتضی در قرارگاه خاتمالانبیاء سمتِ آن سوی سوسنگرد. که آیت الله عبدالکریم بیآزار شیرازی آمده بود پیشِ مان. همان دانشمند محقق بزرگ که "رسالهی نوین" چهارجلدی مرحوم امام را نوشته بود؛ یعنی تحریرالوسیله که من هنوزم فارسیِ آن را دارم. آن زمان، تا مغز استخوان خود را با آن تطبیق میدادیم که نکنه به کاری همت ورزیم که گناه کرده باشیم. آدمِ رسالهای بودیم!!! کی آمده بود بیآزار؟ (همین عینکی در عکس، که من پشتش دو جیبه و دو زانو نشستهام) ۲۶ مرداد ۱۳۶۲ که امروز هست ۲۶ مرداد ۱۴۰۲. یعنی ۴۰ سال پیش در چنین روز. آن روز من پُررو (به قول یک بزرگِ بزرگزاده: "بسیارْرو") بودم و ازو خواسته بودم به ما چیزی گوید؛ نصیحتطور. گفت. چی گفت؟ یک حدیثِ قُدسی (نوعی حدیث که پیامبر ص، منهای وحی، از ذاتِ اقدس خداوند باری نقل میکرد) این حدیث را که من پشت همین عکس، پس از چاپ در همان سال یادداشت کرده بودم: اِخدِمی مَن خَدَمَنی و اتعِبنی مَن خَدمَک. یعنی خدا به خودِ دنیا فرمود: خدمت کن به هر کسی که به من (=خدا) خدمت کند و برنجان (تعَب نما) هر کس را که تو (=دنیا) را خدمت کند. منبع هم میدم (ر.ک: ص ۶۹۸ حدیث ۶۸۷ در کتاب "احادیث قدسی" فقیه و محدث حُر عاملی ترجمهی کریم فیضی)
...
دوم: در میانسالی هم، جذب جایی بودم که به من فرصتِ گناه نمیداد، از بس جایی دینی و انقلابی، بود. و لذا هرچند اگر میخواستم هم، بازم گناه را کریه میدانستم و این هم برای من، نعمت بینظیر بود که در دو دورهی جوانی و میانسالی -که جمع هر دو دوره، هم بخش زرین عمرِ آدمیست و هم میتواند هیجانیترین عصرِ هنجارشکنی عمر کسی باشد- هر کدام به سودم تمام شد؛ نه این که گناه و بدی و لغزانی در نامهی اَعمال سمت چپ دوشم را کاتبان ننوشته باشند، نه، پر است ازین دست؛ شرمسار شَدیدِ غلیظ شاید نباشم که حاضرشدن پیش خدا در قیامت را هولناک دانم. و تقریبا" توشهای برای عرضه در حَشر شاید توانسته باشم تمهید نمایم. نمیدانم خدا این دو دوره از عمرم را -که در ظِلِ انقلاب زیستم و خودم را حامی آن کرده و به یقین جاهایی هم تا دَمِ مرگ رفته بودم- چه عوَض میدهد هر چه دهد، خوش. فقط چِِشِش عذابش، کمشدت باشد. سوم: اما اینک در کهنسالی من، آیا توی بوتهی امتحان دیگری میافتم؟! نمیدانم. نه، نمیدانم. اما به آن شاهد و شهیدی که کنارم نشسته است در باغی در کهک، روزی به من گفته بود: پیریِ آدم آن بِه که پَکری او نباشد. اینک اینم عصر کهنسالی من عکس ایستاده. با مُوانی سپیدکرده که ریش از سر در سپیدی سرعت گرفته. آیا از من انتظار میروَد پشت به "انقلاب"ی روحمند کنم که تمام عمرم را به دین عجین کرده و قبله را از مقابلم برنداشته؟ چه میدانم؟ بسته به قلب من دارد که هنوز آشیانهی پاکان است و پاکی و پاکها را پیرو است و دوستدار. خدایا مرا دوستدارش!!! بمیران. دوستدار وفادار عاشق. یا امام و ولیّ عصر و الزمان. دامنه.
طوفانهای نمکی احتمالی قم
حوضسلطان
دریاچهنمک
نقشهی دریاچهی حوضسلطان در اتوبان قم
و دریاچهی نمک قم در مزر با کاشان و بیدگل و سمنان
متن نقلی: آقای محمد سلیقه گفت در صورت عدم تأمین حقابههای و افزایش دما و خشکی دریاچه نمک قم، احتمال دارد قم و بخشی از استانهای همجوار با چالش طوفانها و بارانهای نمکی مواجه شوند. وی در نشست ″بنیاد قمپژوهی″ که امروز (۱۷ مردادماه ۱۴۰۲) با موضوع «پایش اقلیمی پدیده گرد و غبار در قم» با حضور جمعی از اعضای این بنیاد در مؤسسهی آموزش عالی «طلوع مهر» برگزار شد، گفت: "طبق معاهدات، سهم آب دریاچهی نمک ۱۵۴ میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده، ولی عملاً ما شاهد هستیم که تاکنون بیش از ۵ میلیون متر مکعب از آن محقق نشده است... با توجه به قرار گرفتن قم در انتهای آبریز و احداث ۶۰ سد بر روی رودخانههای شور، قرهچای و رودخانههایی که به این دریاچه میریزند، از میزان ورود آب به دریاچه کاسته شده است در حالی که به جز سال ۱۳۹۸ که براثر سیل، دریاچهی نمک سیراب شد، طبق شواهد از سال ۱۳۶۳ به مرور از میزان آب ورودی دریاچه کاسته شده است... از سال ۱۳۸۸ نیز به مرور با ساختن سد بر روی رودخانههایی که به دریاچهی نمک میریختند، از حجم آبهای دریاچه کاسته شده، اما سطح دریاچه هنوز نمناک است و تا زمانی که این نم وجود دارد، باد قادر به حرکت دادن نمکهای سطح دریاچه نیست؛... همچنین پارک ملی کویر به علت کمآبی و به علت اینکه آبی به این منطقه نمیرسد در معرض خشکی است. و روند بارش کشور ما رو به کاهش است." نیز (۲۹ آذر ۱۳۹۶] متنی درینباره منتشر شد در ایرنا اینجا.
چند کتابی که تازگی خواندم
به نام خدا
حیات وحش ایران
جمعی از نویسندگان
(تهران: نشر طلایی، ۱۳۸۸)
برای آشنایی نوهام علی با آفرینش
چپ
جلال رومی
نوشتهی بهمن شکوهی
(تهران: نگاه، ۱۳۹۷)
راست
فیض الدموع
شرح زندگانی امام حسین ع
محمدابراهیم نواب تهرانی (بدایع نگار)
اکبر ایرانی قمی (تهران: هجرت، ۱۳۷۴)
بالا
شرح این هجران
دکتر محمد فنایی اشکوری
(قم. وحی و خرد، ۱۳۹۵)
پایین
نادر برادرم حسین
خاطرات شفاهی حسن فقیه
دربارهی شهید حسین مهدوی نادر
(تهران: نشر فاتحان، ۱۳۹۰)
چند کتابی که تازگی خواندم
سرِ فرصت از هر یک نکاتی خواهم نوشت
...
کتاب "احادیث قدسی"
اثر فقیه و محدث حُر عاملی ترجمهی کریم فیض
قُله عین قُلک عمل میکند
به قلم دامنه، به نام خدا. سلام. غروب دیروز ذهنم همین عنوان -قُله عین قُلک عمل میکند- را ساخت. گفتم فردا ستون روزم کنم. کردم. کودک -حتی بزرگسال- قُلک را دوست دارد؛ چون عین خزانه عمل میکند؛ ذخیره ذخیره ذخیره، سپس سرِ نیاز، هزینه هزینه هزینه. چقدر هم خوش میگذرد شکستن قلک به وقت نیازش. من خود در زندگی سختم که با فقر همسایهی دیواربهدیوار بودم (خصوصا" ایام دانشگاه) چند بار قُلک شکستم و پولِ خُردها را جیب کردم و زندگی پیش بردم در اَعلای فقر. اینک با آن خاطراتم میآموزم که زندگی چشِش هم ناداری است و هم دارایی.
همین که در دنیای خدای باریتعالی مابینِ ناداری و دارایی، زیست میکنم و نیازمند خلق نشدم یعنی هم قُله دارم و هم قُلک؛ ولو قُلک کوچک و قُلهی کمارتفاع. اینک صبح -که پا شدم مقدمات منظم روزانهام را طی کردم- آمدم سرِ پیشخوان، دیدم روزنامهی "مهد تمدن" امروز شنبه (۱۴ مرداد ۱۴۰۲ عکس روی این متن) تیتری کار کرده که حرف من هم بوده؛ تِلهپاتی (=دورآگاهی) انگار برقرار شده!!! میان ذهن من و متنِ مهد تمدن. نوشته بر روی عکس سمت چپش -که مردی با آب بطری در صددِ خنککردنش برآمده- :
"چگونه ترقی زندگی اجتماعی ما آدمها، زمین را گرم و گرمتر میکند."
باری؛ بنده چندباری گفته که راهی که بشر در پیش گرفته در صنعتیساختن افراطی جهان، کژه است و کج. سالها دورتر مهندس مرحوم مهدی بازرگان کتابی نوشت «راه انبیاء، راه بشر» و در آن نتیجه گرفته که بشر با همین طریق که میپیماید در واقع در راه انبیاء دارد پیش میرود. آن کتاب، مدتها جزوِ کتابهای تبیینی و ایدئولوژیکی در "سازمان مجاهدین خلق" اولیه شده بود که سپس وقتی میان بازرگان و سازمان تروریستی رجوی در اول انقلاب تنش برقرار شد این کتابش هم کنار گذاشته شد. اینک باز نیز، مطمئنترم که بشر بر خلاف تز کتاب بازرگان، از راه انبیاء علیهم السلام پس افتاده، و دارد به سرعت باد غلط میپیماید. حالیا! تا سرش به سنگ بخورد و راهِ رفته را برگردد. صنعت و آلودگی ذاتی آن، زمین -این تنها کرهی قابل زیست فعلی جهان آفرینش را- به ویرانی برده. این نوع گرمایش زمین، طبیعی نیست، روال نیست. دست بشر در آن نقش دارد. قُلهها وقتی از برفِ ذخیره، خالی باشد چگونه درّههای پای آن، آب جاری شود و پاییندست را -که انسان و حیوان و زرع و مزرعه و باغ و دشتش هست- مشروب و سیرآب سازد؟ قُله، عین قُلک عمل میکند؛ زمستان برف بر خود میگیرد تا تابستان آب تحویل دهد که بشر خشک نشود. وقتی صنعت، آلودگی ایجاد میکند و آدم هم نسبت به نعمت زمین، اینچنین بیاعتنایی و بدسِگالی میکند، قُلکِ قُله هم در همان زمستان ذوب میشود و تابستان چیزی روی سر و روی خود ندارد که به درّهها و جویبارها عطا کند. روزی روزگاری در حیاط همهی ما دارابکلاییها پرندههای حلالگوشت تیکا، سیتیکا؛ پشتِل، زیک و حتی اَبیا (نوک دراز) بوده و با تلهی دُم اسب، یا با بستن نخ دراز به لاگ و لِوه صیدشان میکردیم؛ کوشند الآن؟! کجان؟! من یادم هست زمستان از روی یخ به دبستان میرفتم و کَلوش من هم سوراخ بود و پایم یخ میزد و جوراب کجا بود از بسط فقر!
بشر آیا برمیگردد ازین غلط؟! یا همچنان غَلت میزند درین غلط. من میاندیشم تا تقّلای "سود" از سوی مادیگرایی غرب، معیار زیستن است، جهان طعم معنا را نخواهد چشید. ذره ذره زمین را از نعمت میخشکاند این تفکر سود سود سود، پول پول پول. نه رحم به انسان دارد و نه مروت به زمین. اینک بسیاری، در زندگی نه قُله دارند و نه حتی قُلک، همه را پیشخور کردهاند. بگذرم. دامنه.
آپارتاید؛ سوغات اروپا
به قلم دامنه: به نام خدا. سلام. کتاب مایکل ج. مارتین با عنوان «تبعیضنژادی در آفریقای جنوبی» ترجمهی آقای مهدی حقیقتخواه را همین هفتهی اخیر تمام کردم. نمیخواهم چندان مطوّل بنویسم، فقط سه چهار سطر کفایت میکند و مقصد را مشخص. خُب؛ در تاریخ بشر، نژادپرستی -یا همان راسیسم- معمولاً در جوامع رسم بود، اما تبعیضنژادی -یا همان آپارتاید- یک چیز بیهمتا و نوبَر- بود که سال ۱۹۴۸ از طرف اروپاییها در کشور آفریقای جنوبی، در جنوبیترین خاک قارهی آفریقا بنیان نهاده شده بود و بیش از ۴۰ سال، سفیدپوستان اروپاییتبار، این کشور را تیولِ مخصوص خود نموده بودند. که در اثر آن، هیچ سیاه و حتی رنگینپوست دیگری حق نداشت حتی خانهای از خود بخرد. نمیتوانست رأی دهد. مجاز نبود مشاغل پردرآمد داشته باشد. حق ازدواج با خارج از نژادِ خود را نداشته است. در حکومت راه داده نمیشدند.
جالب این بود اروپا میدانست این کشور، سفیدپوستها فقط ۲۰ در ۱۰۰ بودند و سیاهان ۸۰ در ۱۰۰ ولی تمام حکومت و معدن و بندر و شهر و مناطق در دست اقلیت سفیدپوست بود و اروپا و آمریکا جیک! نزدند. در واقع اروپا طی چهل و اندی سال مُهر تأیید زد علیهی قاعدهی «اکثریت» که در لفظ اساس دموکراسی است. حتی در جنوب شرقی این کشور، شهری بندری را «لندن شرقی» نامیدند. خودِ هِندریک وِروُرد اولین نخستوزیر این رژیم در سال ۱۹۵۸ اعلام کرده بود:
"شعار ما حفظ برتری سفیدپوستان برای همیشه بر مردم و کشورمان، در صورت لزوم به زور است." (ر.ک: ص ۱۰)
خواستم گفته باشم اروپا چهار دهه دید و دید و دید، ولی به رو هم نیاوُرد. چی را؟ این را: سیاست آپارتاید را. چنان با این سیستم گرم میگرفت و مراوده میکرد که انگاری خاکی دورافتاده از خودِ خودِ اروپاست! وقتی جنبشی تحت هدایت زندهیاد مرحوم نلسون ماندلا -با سی و اندی سال مبارزه و زندان- توانست روح ملت را سرانجام در ۱۹۹۴ آزاد کند و بنیاد رژیم را ویران و حکومتی نو در آن تأسیس سازد، تازه اروپا باز هم عین آمریکا چشمش را روی تمام جنایات هولناک چهل و اندی سالهی رژیم آپارتایدی آنجا، بسته نگاه داشت. پِلک هم نزد. وقتی اواخر واژگونی رژیم هم دید رسوایی خیلی شکننده شده کمی از آنها یک تکانی خوردند. همین. اروپا هیچ گاه راست راه نرفت. خصوصا" وقتی سود در میان آید. شاید حق! دارد، زیرا خدا، مسئلهی دستِ چندم برخی از آن دولتهای آن دیار هم نیست. بگذرم. دامنه.
حنجرهی اکبر منانی
اکبر منانی
صداپیشهی سیما و سینما
به قلم دامنه. به نام خدا. سلام. اگر بگویم صوت از دستهی اعجاز است گمان نکنم بیراههای تَفته، بافته باشم. مثلا" حنجرهی غوغاگر منبری مشهور مرحوم محمدتقی فلسفی. مثلا" صوت طنینانداز رضا هلالی. مثلاً نغمهی صاف فریدون آسرایی. مثلا" صدای جذاب بنیامین بهادری. لحن مرتّبِ و زلالِ خطیبِ توانای دورههای انقلاب «سید علی خامنهای». و غُرش الفاظ در جملات صداپیشهی کهنهکار اکبر منانی که گویندگی او در مستند مرا در زمین میخکوب میکند و در اوج و فرودش، پرِ پریدن به آسمانم میبخشد. باری؛ گفتم، بارها، که پای تلویزیون نیستم! اگر هم باشم! ۹۹ و اندی درصد شبکهی مستند را بر دیدگانم وا میکنم. مستندهای وحوش و طبیعت که اکبر منانی گویندهاش باشد تا ۴۵ دقیقهی اول و آخر فیلم، مرا بر جایم جوش میکند و عین رسَن پایم را میبندد. مثال آن، صدای او در مستند «پازنهای خانگُرمَز» منطقهای شگفتانگیز در ایران، مابینِ اسدآباد تا تویسرکان استان همدان، که حقیقتا" حنجره و لحنش در آن سِحرانگیز است و محشر کرده است. صدایش که به گوشم رسد دست از هر کاری در خانه میشُویَم تا اصوات حنجرهی منانی را در دو گوشم پژواک و طنین اندازم. شاید صوتِ امام سجاد حضرت زینالعابدین -علیهالسلام- هم -که روز شهادتش تسلیت- چونان پیامبرِ نغمه، حضرت داوود ع بهشدت دلنشین و گوشنواز بوده باشد، طبعاً اینهمه ادعیه، نشان از آن صوت خوش میدهد؛ زیرا معمولا" دعا با صوت زیباست که به هوا برمیخیزد. برای آقای اکبر منانی عمری مطلوب و مطوّل طلب میکنم که بازهم حنجرهی او الفاظ را به غُرش و رقص آورَد. زیرا صداست که مستند، منبر، مرثیه، ترانه را مانا مینماید. دامنه.
آب شُرب قم شیرین شد

متن نقلی: «آقای مهندس حسن بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم (در تاریخ ۱۴۰۲/۰۴/۲۵) از افزایش بیست و هشت درصدی سهم قم از سدّ کوچری (واقع در گلپایگان) نسبت به سال گذشته خبر داد: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد آب شهر قم از سد کوچری تأمین میشود که همین امر کیفیت آب را به طور محسوسی افزایش داده است...مهندس حسن بختیاری با اشاره به کاهش سهم برداشت قم از سد کوچری در سال گذشته گفت: با کاهش تخصیص استان مجبور به افزایش برداشت از منابع زیرزمینی و سد ۱۵ خرداد شدیم که منجر به افزایش شوری آب به ویژه در فصل تابستان شد. وی با بیان اینکه افزایش شوری نارضایتی مردم را نیز به همراه داشت، خاطرنشان کرد:
با پیگیری و تلاش مجموعه استان توانستیم سهم استان از پروژهای که به نام مردم قم اجرا شده است را افزایش دهیم... افزایش تخصیص قم از سد کوچری، کاهش ۵۰ درصدی برداشت از منابع زیرزمینی و سد ۱۵ خرداد را به دنبال داشت.. بختیاری با اشاره به محدودیتهای منابع تأمین آب و هزینههای سنگین تأمین و انتقال آب از فاصله حدود ۳۰۰ کیلومتری به قم، بر لزوم مدیریت مصرف، استفاده درست از آب و پرهیز از اسراف تأکید کرد و گفت: هر چه میزان مصرف کاهش یابد، میزان برداشت از منابع زیرزمینی کاهش مییابد که افزایش کیفیت آب را به دنبال دارد... [نیز] نیازی به استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی نیست... در حال حاضر شرایط کیفی آب بهگونهای است که ضرورتی به استفاده از دستگاه تصفیه خانگی با توجه به هدررفت بالای آب شرب و افزایش آببها نیست.»
ضمیمه آشنایی با موقعیت سد:
متنی از ایسنا اینجا دربارهی سد کوچری
مدرسه فکرت ۹۱
مجموعه پیامهایم در مدرسه فکرت
قسمت نود و یکم
این بود آئین بنیآدمگی؟!
ماهی هم مثل من تو او خانه میخواهد؛ رُود. دریا، مرداب، تالاب، حتی حوض و تُنگ. ماهی کوچولوی صمد هم آزادی میخواست و آگاهی. چون مرحوم بهرنگی خود این دو را از شاه طلب داشت. ماهیهای "دارکلارود" اینک آبشان در بالادست سرقت میشود چون دستِ در دستِ بالا دارند و لابد زبان هم برای بیان. بیچاره ماهی زبانش را بنیآدم نمیفهمد فقط بلد است قلیهاش کند و به سیخ کشد و دودی بفروشد. کو رود و روانیِ آب رود. کمی رحم بر جُنبدگان زمین. آفتاب و آب و خاک و هوا که نباشد تو هم عین ماهی میشوی، صَوِر کن اون روزت میرسد که مثل این ماهیهای تلفشده لَهلَه میزنی آب به لبت نمیرسد چه رسد به بِطین. ممنون عموحمید که سوزِ قتلعام ماهیها، جگرت را سوراخ سوراخ کرد و جریح و مکدّر. عکسات حکایت دلت است آقا. اَمان از بیرحمان که فراموششان شد تحت نعمت حضرت آفریدگار رحماناند. از رحمانیت و رحیمیت خدا یک رِ را هم دشت نمیکنند! این بود آئین بنیآدمگی؟!
حمید رضا طالبی: سلام عمو ابراهیم سلام. ممنون عمو ابراهیم مدیر فکور مدرسه فکرت بابت نوشتار برای بنی آدمیان. با این نوشتار دل پردرد مرا تسکین دادی.خدا به قلم قلبت جوهر ها افزون نماید.
سلام عموحمید. همون صبح قلم بردم همینا ردیف شد و حتی پاکنویس هم نیاز نشد. به سروصدای حاشیه اصلاوابدا، محل نذار. بیاعتنایی خود بهترین پاسخه. توی صحن میبینی که نسبت به بسیاری از پستها سکوت میکنم. حرف دارم، اما گاه مصلحت و حقیقت در جوابندادن است. حتی عنوان «این بود آئین بنیآدمگی؟!» هم انگار الهام شد به ذهنم.
سلام آقا قاسم لاری. ندیده بودم. اما آقای میرحسین میدانم همیشه بیت رهبری معظم رفتوآمد داشت و فقط هم آنجا حضور مییافت. نامزدیاش را هم تا حدی خبر داشتم که با رهبری معظم همآهنگ کرده بود.
درود درود ملت با این عزاداری

عکسهای عاشورا و محرم محل

عاشورا در دارابکلا
...
عکسهای ارسالی
حمیدرضا طالبی
عبدالرحیم آفاقی
اُمالبنین دارابکلایی
پایینتکیهی دارابکلا
بالا: دستهی کفنپوشان
پایین: حمیدرضا در سردرگاه
نعمت یاری جویباری

راست: شهید رمضان ذکریایی
در حال خواندن دعا و بنده.
بالای همان قله. عکاس این صحنه:
شهید نعمتالله یاری جویباری
جبههی مریوان، بوریدر
تابستان سال ۶۱
نشسته سمت راست
شهید نعمتالله یاری جویباری
ایستاده چپ حاح عباسعلی قلیزاده
نفر وسط کلاهآهنی بنده
عکاس: آقاسیدکاظم صباغ
نعمتالله توی جنگ رفیق صمیمیمان شده بود. خیلی به هم دلبسته شده بودیم. جوانی خوشسیما و در نهایتِ اخلاق خدایی. نیز اهل راز و نیاز و در عین حال مثل اغلب جویباریها چابک و تیزپا. گواهی میدهم او انسانی پاک و دستیافته به حب الهی بود؛ برای همین توی دل همه جای میگرفت. آن صبح شُوم هرگز یادم نمیرود و هنوز هم وقتی تصورش میکنم روح و کالبدم میلرزد. آن سپیدهدم نوبت ضدِ کمین رفتنِ من بود تا جاده و منطقه و جغرافیای کار و کشاورزی مردم بومی و آمدوشد ایمن رزمندگان را به سایر جبهههای درگیری تأمین کنیم. اما نمیدانم چه شد او گفت من به جای تو میروم و من در سنگر بالای قله ماندم و دقایقی نگذشت صدای شلیک تیربار و پژواک آن در شیارها را شنیدیم و از جای پریدیم. فوری اسلحه برداشتیم و زدیم بیرون سنگر. درین هنگام از قلهی آلودهی روبرو به سوی ما هم، بیامان شلیک میکردند و اگر آقاسیدکاظم صباغ آن لحظه نبود و مرا نمیگرفت و نمیکِشید گلولههایی که بیخ گوشهایم زوزهکنان عبور میکرد، صددرصد پیکرم یا مغز سرم را سوراخسوراخ میکرد. بگذرم.
کوملههای کمونیست مسلح زیر بوتهی بلوط در شب جاکَن کرده بودند و سرِ سپیده، به سوی نعمتالله و رمضان ذکریایی و دو کُرد پیشمرگه که برای حفظ جان مردم بومی برای تأمین میرفتند و تا غروب باید میماندند تا دیگران نفس راحت بکشند، شلیک کردند و همگی را شهید و غرق در خون. نعمت ما، یپیشانیاش شلیک شده بود و خون پاک این نجیب از شکاف سرش فوّاره کرد و پیکرش خونبار و معصوم بر قعر بوته افتاده. رفتیم جای کمین و شهادتگاه این همسنگران را از نزدیک دیدیم تا تجربه بیاموزیم و شیوهها و حربههای دشمن را بشناسیم. بر پیکر این شهیدان در محوطهی سنگر فرماندهی وداع کردیم و تا مدتی با غمی که ناراحتبار بر وجود ما باریدن داشت، کلنجار میرفتیم؛ آن هم در سن هفده سالگی. آری آن شهید چه زیبا صدا سر میداد: "به ولای رهبر، همه همسوگندیم / به نظام اسلام، همه همپیوندیم".
متن آهنگ "شهید وطن، افتخار میهن" در ادامهی مطلب
قیام عاشورا دو دعوت: مرز عقیده و خفّت
خاطرات حجت الاسلام آقسیدشفیع شفیعی

عکاس: دامنه
پیشمقدمهای بر خاطراتِ حجت الاسلام حاج آق سید شفیع شفیعی دارابی به نام خدا. سلام. جناب استاد حجت الاسلام حاج آق سید جواد (سید شفیع) شفیعی دارابی (پسرعمهی بنده عکس مندرج بالا که خود ازو انداختم) در دبستان دولتی دارابکلا گویا تا کلاس ششم نظام قدیم را خواند و بعد طی سفارش جدّش وارد حوزهی علمیه شد. مدتی در قم بود که به خاطر محوریت حوزهی نجف اشرف در آن وقت یعنی دههی چهل، به آنجا هجرت کرد. تا این که در تنش میان سلطنت پهلوی با حسن البَکر و معاونش صدام، او و تقریبا" همهی ایرانیان خصوصا" طلاب و روحانیون در اردیبهشت ۱۳۴۸ به ایران بازگردانده شدند؛ ایرانیهای که مشهور شدند به معاوِدین (=یعنی بازگشتداده شدهها، عودتداده شدگان) و در میان طلبهها به آنان اصطلاحا" طلّاب تَعویدی میگفتند و ایشان هم معاوِد و تَعویدی بود. اخراج اینان چنان شکننده و
کُنام آدمیزادگان
سلولهای بهاری
کتاب
سلولهای بهاری
به قلم دامنه. به نام خدا. سلام. این خاطرات دکتر حسین بهاروند (متولد ۱۳۵۰) را به سبک خودم مینویسم چون نقل مستقیم از کتاب، کشش و جذبه ندارد و اساساً با شیوهی من، سنخیتی ندارد. چون اهل برداشتنویسیام در معرفی اثر و افراد. در جاهایی هم که رفرنس (=نشانی و آدرس و ارجاع) مهم بود، با علامتِ اختصاری (ر.ک: ص... ) «رجوع کنید به صفحهی... » جایگاه متن را برای رجوع احتمالی به لای کتاب، تعیین کردم. مزاج هر کس گرفت این هم تقدیم دو قسمت در زیرِ این دو عکسِ پشت و رویِ جلدِ اثر:
«سلولهای بهاری» خاطرات آقای دکتر حسین بهاروند پدرِ علم سلولهای بنیادی ایران، گفتوگو و نگارش آقای بهنام باقری را چندی پیش کمتر از سه روز خواندم. قول دادم شِمّهای ازین اثر ۴۰۷ صفحهای، به این صحن برای علاقهدارانِ عقیده و عقل و شرع و شرح، بگویم. این هم وفا به قولم:
عاشورا به دنیا آمد. سال ۱۳۵۰. پس؛ هر سال مادروپدرش برایش روز عاشورا گوسفند برای سوگواری نهضت امام حسین ع ذبح میکنند. بچهی محلهی ب ۱ فولادشهر اصفهان، (ر.ک: ص ۴۲) از قوم عزیز لُرِ خرمآباد روستای مابینِ کوه مُدبَه به اسم "ناصروند" (ر.ک: ص ۵۹) پدرش کارگر ذوبآهن زرینشهر و
ماه مُحرّم و پدربزرگم آخوند ملاعلی
یک چِلّه از برای شما ناله سر دهم
تا در مُحرّم بشوم مَحرَمت حسین
به نام خدا. سلام به مناسب فرا آمدن ماه محرم: یادم هست توی کتابخانهی پدربزرگم آخوند ملاعلی طالبی دفتر به خط خودش بود -که هنوز منزل هست- وقتی محرم میرسید این را منبر میخواند:
ای محرم ای محرم آمدی
ای محرم یاد اکبر کردهای
یاد حلق خشک اصغر کردهای
یاد عباس دلاور کردهای
همین طور ادامه داشت... . این ماه حزن و اندوه و مقاومت در برابر هر خصم، بر باورمندان شریف تسلیت و تعزیت.
مدرسه فکرت ۹۰
مجموعه پیامهایم در مدرسه فکرت و هیئت
قسمت نودم
تطهیر سلطنت !!!
به نام خدا. سلام. حجتالاسلام مجید انصاری در (۱ مرداد ۱۴۰۲) توی مجلس ختم مرحوم حجتالاسلام حسن صانعی -که سالهای سال بدون هیچ اثرگذاری!!! در مجلس تشریفاتی!!! «مجمع تشخیص مصلحت»! جا خوش کرده بود و اخیرا" هم در ابتلای بیماری درگذشت- گفته بود:
"مایهی تأسف است که بعضا" نظام شاهنشاهی توسط کسانی مورد تطهیر قرار میگیرد که شاهد بودهاند چه بر سر مردم ایران گذشته است... جای آقای هاشمی رفسنجانی در تبلیغات رسمی کجا است؟... انقلاب رویش دارد و مرحبا، اما باطلکردن شناسنامهی ملت، خیانت به ملت است."
چندی کوشیدم این مسئله را جوابی بنویسم، ولی مجال نیافتم، اینک فرصت بر من فراهم شد به این مطلب بپردازم. خُب حرفم چیست؟ تقریبا" گونهشناسی سلطنتطلبی از دیدِ من این جوریست:
یک سری اساسا" هیچ وقت انقلاب اسلامی را به رسمیت نشناختند و از اول انقلاب هم این سری بدون این که به جمهوری اسلامی زیاد بد و بیراه بگویند تز خود را دارند و سلطنت پهلوی را دوست دارند. خُب! داشته باشند، آزادند. مهم این است با نظام و انقلاب، چالش نمیکنند و آزار نمیرسانند.
یک سری هم کلا" جمیعا" چشمِ دیدنِ جمهوری اسلامی را ندارند، و با غیظ به آن مینگرند و خواهان سقوط آنند البته خود را کنارِ گود نگه میدارند چون ترسو هستند و اهل میدان و مبارزه نیستند. این سری، سلطنت پهلوی میخواهند ولی خبر ندارند این رژیم چه بود. فقط از سرِ لَج و هوس چنین هستند. خُب، باشند، آزادند.
یک سری نیز چون مجموعا" تزشان این است جمهوری اسلامی بدون وقفه و در هر شرائط و موقعیتی بایدبه آنان خِر و چینه (=دهِش و بذل و بخشش مال و پُست) بدهد، ولی میبینند چنین نمیشود فقط از روی عُقده، عقیدهی خود را لگد میزنند و با جمهوری اسلامی کج افتادهاند و فکر میکنند سلطنت پهلوی و آن میراث شَوم میرپنج! برایشان نفع و عایدات دارد و آن نوع قدرت سیاسی، ایران را بوستان و گلستان میسازد!
یک سری اما چون بنای فکر یا علاقه یا سپُردگیِ سرشان به آخور (=خوانده شود: پول، ماده، فسادِ آزا، آزادیِ دریدگی، و اوجش برهنگی و عریانصفتی) اروپا و آمریکاست، خیال میکنند سلطنت پهلوی جگرگوشهی!! غرب است و اگر دنبالهی بیمایهی این رژیم با پادرمیانی اروپا و آمریکا و اسرائیل به ایران برگردد، ایران اروپای ثانی!!! میشود و راحت میشود هر طور خواست گشت!
اما یک سری را آقای مجید انصاری گمانم تغافل میکند و فرافکنی و حتی دچار پرت و پلا گویی گردیدهاند. آقای انصاری! در کدام جناح از میان دو جناح کشور، ریزش فکری و عقیدتی و حتی مذهبی صورت گرفته است و به هذیانگویی علیهی نظام افتاده است؟ در چپ یا در راست؟ کدام جناح است که از این نظر که عرض میکنم و فقط میشمارم به انحراف رفته است؟
دین را روی دیوار خانه میخواهد. سیاست را از دین مُنفک میطلبد. آمریکا را نه شیطان بلکه حلّال میخواند. اروپا را "چشم و چراغ" جهان تصور میکند. خدا را هم اخیرا" (البته بعضا" قلیلا" اندکا") نعوذُ بالله موهوم!!! میبینند. تعدای هم نماز و دعا و عبادات و توسلات مذهبی را بیبهاء جا میزنند. بگذرم. این را بدان آقای حجتالاسلام مجید انصاری در یکی از همین دو جناح افرادی مشاهده میشوند که به حدی از ابتذال عقیدتی سیاسی رسیدهاند که دو پَهلوی دستنشانهی انگلستان و آمریکا را بر همهی مقدسات و کارکردهای شگفتانگیز جمهوری اسلامی رجحان میدهند و دهن را با صدایی کلفت پر میکنند و در آرزوی "رضا"ی پرورشی غرب!! هستند که بیاید برایشان بدون دموکراسی شاهی کند و سلطنت بپا. در همین اطراف شما آقای مجید انصاری کسانی هستند که پَهلُوی دو پَهلَوی پَهلو گرفتهاند و لنگر انداختهاند و رزوشماری میکنند کَنگر هم بخورند! بگذرم. فقط عرض کنم به دامن مردم و انقلاب و زیر سایهی رهبری معظم -که ولی فقیهی شجاع و پاک و وارستهی ماست- بازگردید.
نیز بگویم اگر جناح راست مرحوم حجتالاسلام اکبر رفسنجانی را در مناسبتهای تبلیغی حذف کرد -که البته تاریخ را نباید دستکاری کرد- اما شماها هم گویا یادتان نیست جناب انصاری و لابد از ذهنتان محو شده است، که مرحوم آیت الله العظمی حسینعلی منتظری را فقط به خاطر یک نقد بر رفتار سیاسی، اساسا" از اسم و رسم و حیاتِ آزاد و درس و بحث حوزه و حتی حیاط خانه با تخریب دیوار، معدوم کرده بودید.
من، نه به راست تعلق خاطر دارم و نه به چپ گرَوِش. سکوی خودم را دارم. سخنم از سرِ بررسی بود و نیز تلاش برای تبیین مسائل روز داخلی. یک نکته هم پردازش کنم: همهی این تطهیرکنندگان و سلطنتجویان! را اگر جمع کنند استودیوم شهید شیرودی را هم پُر نمیکنند! چه رسد به استودیوم آزادی!!! دامنه.