برابری و عرب و عجَم
به قلم دامنه : به نام خدا. از نظر قرآن انسانها با هم برابرند. با اینکه این اصل آسانگیر و روشنگر وجود دارد، اما در طول تاریخ اسلام، برابری، از سوی عدهای -چه حاکمان و چه عالمان چه مردمان- یا نادیده گرفته شده، یا اختلاف آراء برخاسته و یا اساساً پذیرفته نشده است و نزاع ساز شده. با سه مثال، مطلبم را روشنتر میکنم؛ سراغ حاکمان جور نمیروم، که رفتارشان بر اهل خرَد برملاست، از همین عالمان نمونه میآورم که علَم و پرچم و راهنمای مردماند:
ابوحنیفه از بزرگان و حتی بزرگترین فقیه اهل سنت است، بهطوریکه به «امام اعظم» مشهور است. او با آنکه ایرانی است اما فتوا صادر کرده که عجَم، کُفوِ (=مساوی، همتا، برابر، معادل) عرب نیست. و عجم نمیتواند زنِ عرب بگیرد.
علامه حلّی فقیه شیعه اما با آنکه عرب است، در کتاب «تذکره الفقهاء» این سخن ابوحنیفه را «نادرست» میداند و میگوید «در اسلام، شریفِ علوی با کنیز حبَشی برابر است.»
مالکبن انَس نیز با آنکه عرب است و از چهار فقیه محلِ رجوع مذهب اهل تسنّن، معتقد است «عجم و عرب» از این نظر تفاوتی ندارد. در واقع نظر او ردّی بر نظر ابوحنیفه به حساب میآید.
کسانی که طالب بحث بیشتر و تتبّع ژرفتری هستند میتوانند کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» اثر شهید مطهری را بازخوانی کنند.
در اینجا ابتدا آیهی مورد بحث را میآورم تا تدبرّ و تبرّک گردد و سپس یک سخن از حضرت امام صادق (ع) را.
یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ.
هان اى مردم همانا ما شما را از یک مرد و یک زن آفریدهایم و شما را به هیئت اقوام و قبایلى در آوردهایم تا با یکدیگر اُنس و آشنایى یابید، بىگمان گرامىترین شما در نزد خداوند پرهیزگارترین شماست، که خداوند داناى آگاه است.
در ایران امروز هم هنوز هستند کسانی که به نژاد عرب بد میگویند و ناسزا. اینان هم انسان و انسانیت را به نژاد خود میفروشند و سخت در اشتباهاند.