کمی از مکتب تفکیک :: دامنه‌ی داراب‌کلا
Menu
مطالب دامنه را اینجا جستجو کنید : ↓↓

qaqom.blog.ir
Qalame Qom
Damanehye Dovvom
ابراهیم طالبی دامنه دارابی
دامنه‌ی قلم قم ، روستای داراب‌کلا
ایران، قم، مازندران، ساری، میاندورود

پيشنهادهای مدیر سایت
آخرين نظرات
طبقه بندی موضوعی
دنبال کننده ها
بايگانی ماهانه
نويسنده ها

به قلم دامنه: به نام خدا. عنوان مکتب تفکیک را پایه‌گذار آن مرحوم آیت‌الله میرزا مهدی اصفهانی پیشنهاد نکرده بود، بلکه مرحوم علامه محمدرضا حکیمی از مدافعان سرشناس آن مطرح کردند و این نام جا افتاد و مقبولیت هم یافت. اصحاب مکتب تفکیک بر «خالص‌فهمی» علم وَحیانی و معارف آسمانی و تربیت و سیاست قرآنی و حدیثی اصرار می‌ورزند و به مکتب‌های ترکیبی و تأویلی -که انسجام مبانی آنها جز با تأویل آیات و آراء میسّر نیست- به‌هیچ‌روی، نمی‌گروَند و زلال علم قرآنی و حدیثی را از آمیخته‌شدن با دیگرجریان‌ها پاس می‌دارند. برای تفصیل و مطالعه‌ی عمیق‌تر رجوع گردد به صفحات ۱۵۱ و ۱۵۲ کتاب «مکتب تفکیک» اثر علامه محمدرضا حکیمی. و یا رجوع شود به کتاب «آئین و اندیشه؛ بررسی مبانی و دیدگاه‌های مکتب تفکیک» نوشته‌ی سیدمحمد موسوی. از انتشارات حکمت.

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/2087
  • دامنه | دارابی

دامنه کتاب

مباحث دینی

نظرات (۱)

سلام جناب دارابی عزیز،

به نظر من:

نه مکتب خراسان، نه مکتب تهران،

هم مکتب خراسان، هم مکتب تهران.

 و بقول حضرت حافظ:

جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه

چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند...

شیخ مجتبی قزوینی از چهره های مطرح مکتب تفکیک است، اما وقتی به او و به سلوک او نگاه میکنیم، می بینیم که ایشان در عمل، هم عرفان را ترویج میکند و هم از ابزار عقل و منطق برای رد نظر مخالفین و اثبات تفکر خود بهره می برد.

مع الوصف اگر چه نقد زیادی بر منطق فکری مکتب تفکیک، ارائه شده، اما به نظر من هر دو نحله محترم هستند و هر دو معزز و مأجور، مشروط بر آنکه مفتون دسیسه بازان نشوند و افکار آنها پلی برای غلبه استعمار و استکبار بر مسلمین نباشد و موجب تفرقه و درگیری بین آنها نیز نشود.

دامنه | دارابی در پاسخ :
سلام جناب مرآت. بنده همواره از باریک‌اندیشی شما بهره می‌برم. بله، تفکیک به معنای ضدیت با فلسفه و عرفان نیست، بلکه سهم این دو ضلع در کنار ضلع اصلی یعنی قرآن باید دیده شود. استقلال آن دو تا حدی‌ست که به خلاف آموزه‌های وحیانی قرآن نینجامد. وگرنه اهل تفکیک هم به هر سه باور دارند، اما تفکیک‌شده و بر پایه‌ی چارچوب مشخص. با نهایت تشکر از نکات ارزنده و مکمل شما.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
دامنه‌ی داراب‌کلا

قالب کارزی چهارم : دامنه ی داراب کلا