متنی از مصطفی بابویه دارابی
توضیح دامنه: جناب حجت الاسلام شیخ‌ مالک رجبی دارابی متنی در صحن هیئت رزمندگان اسلام داراب کلا ارسال کرد که جناب آقای مصطفی بابویه دارابی برای پرداختن بیشتر به مسئله، پاسخی نوشت که به علت اهمیت مفاد و پیشنهادات مندرج در آن، در وبلاگم دامنه انتشار داده می‌شود. نظر کوتاه بنده هم در آخر این پست برای توضیحات بند ۱۲ متن، خواهد آمد:
 
 
        

شیخ مالک. مصطفی. دامنه

 
متن حجت الاسلام شیخ‌ مالک رجبی دارابی: هشدار. روزی مردی به دربار کریم‌خان زند میرود و ناله و فریاد سر می‌دهد. کریم‌خان علت را جویا می‌شود، مرد با درشتی می‌گوید: دزد همه اموال‌م را برده است! کریم خان می‌پرسد: وقتی اموالت به سرقت رفت کجا بودی؟! مرد می‌گوید: خواب بودم! کریم‌خان می‌گوید: خب چرا خوابیدی که اموالت را ببرند؟ مرد می‌گوید: من خواب بودم، چون فکر می‌کردم تو بیداری! کریم‌خان سکوت می‌کند و سپس دستور می‌دهد خسارت‌ش را از خزانه جبران کنند و در پایان می‌گوید: این مرد راست گفت! ما باید بیدار باشیم... آهای مسئولین محترم فضای مجازی کشور! آیا بیدار هستید؟ حیا و عفت و پاکدامنی جوانان این مرز و بوم را دزدیدند. این اغتشاشات به خاطر خواب عمیق شماست. این اغتشاشات همان لگد دشمن است بیدار شوید. سه روز قبل سردار نقدی جهت ایراد سخن در جمع روحانیت مجاهد و مبارز در جهت جهاد تبین در ایام فاطمی آمد قم صحبتش تمام شد خودش گفت اگر کسی سوال دارد ما در خدمتیم ..یکی از مبلغین بلند شد گفت جناب سردار سخنانی که گفتید ما همه بلدیم شما بفرمائید چگونه ما بی حجابی ها را کنترل کنیم نتوانست جواب قانع کننده بدهد و دها نفر سوالات دیگر داشتند نتوانست جواب بدهد.
 
 
 
متن آقای مصطفی بابویه دارابی: با سلام خدمت شما جناب حاج آقا رجبی گرامی و سایر اعضای گروه. مبحث خوبی مطرح فرمودید. مبحث حجاب و عفاف. که این روزها بسیار مطرح میباشد. اما بعد: هشدار بسیار جدی: دشمن در صدد آن است که اسلام شیعی. با نگاه آخرالزمانی را از جامعه اسلامی حذف و یا کمرنگ کند و سنگر اول حذف دین اسلام. حذف و کمرنگ کردن حجاب و عفاف در جامعه هست. اما شاید بپرسید حذف اسلام و یا کمرنگ شدن دین اسلام چه عواقبی دارد؟؟ بنده کاملا بصورت پراگماتیستم (عمل گرایانه)و دنیایی به شما جواب میدهم و جواب بسیار خلاصه عرض میشود. تجزیه ایران. شاید بپرسید چگونه به این نتیجه میتوان رسید؟ جواب این است که تکه های ایران را یک نخ تسبیه به هم متصل کرده و آن نخ تسبیح. دین اسلام شیعی با ماهیت آخرالزمانی است. با نبود دین اسلام اون عرب خوزستانی و اهوازی که نفت و گاز زیر پایش است چرا باید با ایران بماند؟ که مشاهده میکنیم با وجود اینهمه منابع پرسود در استان خوزستان و اهواز. این استان جزو مناطق محروم قرار میگیرد و کمترین امکانات در اختیارشان است ولی متاسفانه اکثر بودجه کشور کجا مصرف میشود؟ تهران. خب با این تفاصیل اون عرب خوزستانی چرا با ما (ایران) مانده؟ بخاطر وجود یک نخ تسبیح یعنی اسلام. یا اون ترک تبریزی و اردبیلی چرا با اینکه خودشان قطب صنعتی کشورن با ایران مانده اند؟ اسلام. اون سنی بلوچ با وجود کمترین بهرمندی از امکانات کشور چرا با ایران مانده؟ بخاطر اسلام شیعی آخرالزمانی. یا اون کُرد سنی چرا با ایران مانده؟؟؟ و میبینیم این استانها غالبا از نقاط محروم محسوب میشوند و اکثر امکانات کجا مصرف میشود؟ تهران فارس زبان (آریایی) دشمن هم روی دو گسل بیشتر زوم کرده ۱- گسل قومیتی (پان ترکی .پان عربی.پان آریائی.پان پلوچ. پان کُرد.و...) ۲- گسل دینی و مذهبی. پس اگر دین اسلام نباشد یعنی عملا تجزیه ایران. پس اگر من جای دشمن باشم چکار میکنم؟ اول نخ تسبیح را پاره میکنیم. و آن نخ تسبیح چیزی نیست جز دین اسلام با نگاه آخرالزمانی. پس میبینیم دشمن در قدم اول زدن اسلام .شروع به کمرنگ کردن حجاب کرده که کمرنگ شدن عفاف و حجاب: سرمنشا اصلی زدن دین اسلام است. (پس این هشدار را جدی بگیریم و همه و همه باید تلاش کنیم)
 
اما راهکار چیست؟
 
۱- بخش قابل توجهی از علت تشدید بی‌حجابی و بدحجابی در جامعه، معلول عملکرد نامطلوب برخی از مسئولین و در واقع واکنش به مشکلات اجتماعی و معیشتی افراد است که با لجبازی در برابر اجرای قوانین و مقررات نمود پیدا کرده است، لذا همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب همواره تأکید داشته و دارند، باید احیاء و بازسازی اعتماد عمومی نیز با اقداماتی مانند؛ تشدید مبارزه با فساد و برخورد قاطع و یکسان با همه مفسدین، اصلاح ساختار و سازمان و سیستم‌ها و یا اجرای درست و کامل قوانین و مقررات، به طور جدی در دستور کار مسئولین محترم قرار گیرد. بی‌شک در صورت رفع و حل این مشکل و بازگشت و احیاء اعتماد عمومی، بخش قابل توجهی از مسئله حجاب و عفاف نیز خود به خود حل و مشکل آن برطرف خواهد شد.
 
 
۲- اصلاح نظام آموزشی با تأکید بسیار ویژه بر بخش تربیتی آن با همکاری متخصصین علوم دینی، علوم اجتماعی و کارشناسان روانشناسی و جامعه‌شناسی برای نهادینه‌سازی حجاب در محیط‌های آموزشی از مدرسه تا دانشگاه به‌عنوان مهمترین، اصلی‌ترین، مؤترترین و ماندگارترین بخش کار.
 
 
۳- بازنگری در برنامه‌های رسانه ملی با هدف تولید فیلم و برنامه‌های فاخر در جهت ترویج حجاب با توجه به نقش اساسی که صدا و سیما در تعلیم و تربیت عمومی دارد.
متأسفانه در حال حاضر در بسیاری از فیلم‌های ایرانی، خواسته یا ناخواسته چهره خانواده‌های متدین و به‌خصوص زنان محجبه مخدوش و از نظر تحصیلی، رفتاری، اخلاقی و حتی اقتصادی بد و ناموفق و بالعکس خانم‌های مانتویی موفق و متین و موقر و توأم با آرامش خیال جلوه داده می‌شوند.
 
 
۴- تسریع در ابلاغ و اجرای قانون صیانت از فضای مجازی به‌عنوان سرمنشاء بسیار مهم و اصلی بروز و گسترش ناهنجاری‌های اخلاقی در جامعه.
 
 
۵- ترغیب شعرا و نیز نویسندگان و طراحان کتاب کودک به طراحی و تدوین محتواهایی که به نوعی مروج حجاب و عفاف هستند.
 
 
۶- برگزاری اردوهای فرهنگی توجیحی و تفریحی برای طراحان البسه و طراحان نقش روی البسه، کیف مدرسه و بسته‌بندی کالاها و نظایر آن.
 
 
۷- ترغیب مراکز تولید اسباب بازی به ساخت اسباب‌بازی‌هایی که به نوعی مروج حجاب و عفاف هستند.
 
 
۸- برگزاری اردوهای عمومی تفریحی و تربیتی با محوریت حجاب و عفاف برای اقشار و اصناف مختلف از جمله؛ کارمندان دولت، پرستاران و معلمین زن با هدف ترویج حجاب برای هر دو گروه با حجاب و بدحجاب با همفکری کارشناسان حرفه‌ای روانشناسی، جامعه‌شناسی و حوزوی و با کمک دستگاههای ذیربط از جمله؛ آموزش و پرورش، بسیج و سازمان تبلیغات اسلامی.
 
 
۹- برگزاری دوره های آموزشی تخصصی در این زمینه برای معلمین زن مدارس و تربیت تخصصی بانوان مربی و یا آمر به معروف و ناهی از منکر با کمک حوزه های علمیه خواهران.
 
 
۱۰- کار فرهنگی برای خانواده‌ها با کمک مساجد با حضور در مجتمع‌ها و بین خانواده‌ها با محوریت ائمه جمعه و جماعات و کمک طلاب خواهر و معلمین زن واجدشرایط.
 
 
۱۱- کار فرهنگی ترغیبی و تشویقی و تبیینی برای دانش آموزان با مشارکت مدارس و مساجد و حوزه‌های علمیه.
 
 
۱۲- اجرای آموزش‌های حرفه‌ای برای تغییر و اصلاح رفتار آمران به معروف و ناهیان منکر به‌ویژه گشت ارشاد در برخورد با بدحجاب‌ها به عنوان یک هموطن ایرانی.
 
 
۱۳- پژوهش در مورد آثار نامطلوب استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی در ابعاد مختلف فرهنگی اجتماعی، اقتصادی، سلامت فردی و ... و تبیین و قیاس آن با سایر کشورها برای افکار عمومی.
 
 
۱۴- پژوهش در مورد علت بالا بودن آمار ناهنجاریهای اخلاقی و تجاوز به زنان در غرب و تبیین آن برای خانواده‌ها.
 
 
۱۵- بیان نظرات صاحب‌نظران بی‌طرف غربی و شرقی در مورد اثرات مثبت حجاب با کمک رسانه‌ها و فضای مجازی.
 
 
۱۶- اختصاص موضوع انشا و تحقیق دانش آموزی به موضوع حجاب و عفاف و آثار مطلوب آن در جامعه و خانواده.
 
 
۱۷- ترغیب دانشجویان به ویژه دانشجویان رشته های علوم اجتماعی به تهیه مقاله، تدوین پایان نامه و رساله با موضوع حجاب و عفاف.
 
 
۱۸- انجام پروژه‌ها مطالعاتی و بیان پیشینه حجاب در ادیان مختلف و در ایران باستان و سایر کشورها.
 
 
۱۹- پژوهش در مورد میزان تهدیدات و آسیب‌پذیری زنان بد پوشش و تعرض به زنان بی‌حجاب و بدحجاب نسبت به محجبه و انتقال آن به افکار عمومی جامعه با روش‌های حرفه‌ای.
 
 
۲۰- تربیت و اعزام مبلغین حرفه‌ای حجاب و عفاف به مساجد، مدارس، ادارات و سایر مراکز دولتی و غیردولتی و اماکنی مانند؛ مترو، ترمینال‌های مسافربری و فرودگاه‌ها.
 
 
۲۱- استفاده از ظرفیت ناوگان حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی مانند؛ فضای داخل ایستگاه‌ها یا داخل تاکسی و اتوبوس و قطار یا هواپیما برای تبلیغ و ترویج حجاب و عفاف.
 
 
۲۲- الزام شهرداری‌ها به طراحی دیوارنوشته و نصب تابلوهای ترجیحاً ترغیبی و نیز هشداردهنده و انذاردهنده در مورد حجاب با استفاده از آیات و روایات اسلامی.
 
 
۲۳- ایجاد سایت، کانال و گروه تخصصی با موضوع حجاب و عفاف در فضای مجازی با کمک فعالان واجدشرایط فضای مجازی و یا از طریق دستگاهها و نهادهای ذیربط مانند حوزه‌های علمیه و ارشاد.
 
 
۲۴- تولید فیلم و انیمیشن و کلیپ حرفه‌ای و کارشناسی شده در رسانه ملی و فضای مجازی در مورد پیامدهای مثبت و منفی حجاب و عفاف با تشکیل گروه‌های مردمی و دولتی تخصصی.
 
 
۲۵- ترغیب و تشویق کارگردانان و تهیه کنندگان متعهد به تولید فیلم‌های ارزشی و فاخر که به‌طور مستقیم و ترجیحاً غیرمستقیم مروج و معرف حجاب و عفاف باشند.
 
 
۲۶- ترغیب و تشویق تولیدکنندگان و طراحان البسه و سایر محصولات مروج فرهنگ و عفاف.
 
 
۲۷- ساخت ورزشگاه و مراکز تفریحی و خدماتی ویژه بانوان محجبه و یا اختصاص تخفیف و تسهیلات ویژه از سوی مراکز موجود به آنها.
 
 
۲۸- اختصاص یارانه به چادر و پوشش اسلامی با حمایت و مساعدت دولت.
 
 
۲۹- اختصاص امتیازات ویژه به بانوان محجبه در تمام بخش‌ها و دستگاه‌ها.
 
 
۳۰- اتخاذ تدابیر لازم برای خنثی‌سازی اثرات مخرب شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای اعم از آفندی و یا پدافندی با اقداماتی مانند؛ ایجاد اختلال در پخش برنامه‌های آنها، روشنگری یا ساخت فیلم‌های فاخر و سایر اقدامات مشابه.
 
 
۳۱- اخطار به کسبه و لباس فروشی‌های نامتعارف و جمع آوری لباس‌های مبتذل از فروشگاه‌ها.
 
 
۳۲- برخورد با طراحان، تولیدکنندگان و فروشندگان البسه و سایر محصولات مغایر با حجاب و عفاف.
 
 
۳۳- گسترش و افزایش گشت ارشاد با رویکرد جدید و ترجیحاً تشویقی و تبلیغی.
 
 
۳۴- برخورد قضایی با مغرضین و مزدوران بیگانه که مروج ناهنجاری‌های اخلاقی در داخل کشور هستند.
 
 
۳۵- فراهم نمودن شرایط برای ایجاد ارتباط صمیمانه بانوان محجبه واجد‌شرایط با افراد بدحجاب با هدف ایجاد وحدت عاطفی و جذب و ترویج و تعمیم فرهنگ حجاب و عفاف. از اینکه مطالب طولانی شد از همه عزیزان پوزش میطلبم. ارادتمند دوستان: مصطفی. پایان.
 
 
پاسخ کوتاه دامنه: جناب آقای مصطفی بابویه سلام و عرض خداقوت و عزت. به نظرم دست به تدوین متن مفیدی زده‌اید. اگر اجازه دهید کامل آن را در وبلاگم دامنه منتشر کنم. چون زحمت یک پژوهش درین متن دیده می‌شود. من روی بند ۱۲ یک نظری کوتاه می‌دهم: در قرن های گذشته به «آمرِ به معروف و ناهیِ از منکر» می‌گفتند: «مُحتسِب» چون این امور را حِسبه می‌گویند، یعنی تشکیلات نظارتی بر امور مردم از پاکیزگی گرفته تا شهرداری و محیط و اقتصاد و حمام و دکان و عروسی، عزاداری و مراسم و سیاست و ... . شهید آیت الله مطهری از کتاب کافی روایت نقل کرده که امر به معروف آن چیزی است که زمین بدان آباد می شود. و به عبارتی تمام امور به همین امر به معروف و نهی از منکر بستگی دارد. به نظرم یک اصل حیاتی اسلامی است که البته شرط و پیش‌نیاز دارد و باید آن را دقیقاً در عمل رعایت کرد.
 
بیست (یا بیشتر) سال پیش در داراب‌کلا ستاد امر به معروف و نهی از منکر تأسیس شده بود و از ما هم در کمال تعجب و شگفتی دعوت به عضویت شد و فرم توزیع شد و ... . آن ایام، من کتاب شهید مطهری را خوانده بودم که داستان محتسب را -که قصاب را امر و نهی کرد- مفصل مطرح کرد بود. آنجا هم به آنها گفتم چند شرط دارد امر یا نهی، که اگر درست رعایت نشود، این دستور دینی مهم، نه فقط مؤثر نمی‌افتد، بلکه وارونه می‌شود و به داروغگی و دروغ و ریاکاری می‌انجامد. البته دیگر هم سراغ ما نیامد آن ستاد داراب‌کلا. چون جناب‌عالی معمولاً پس از نظردادن بنده، مباحثه را دنبال نمی‌کنی و با یک جمله‌کوتاه خاتمه می‌دهی به بحثم با خودت، بنده هم به حد همین یک کف دست بسنده کردم. ممنونم که روی مسائل به ژرفا می‌روی. تحسین می‌کنم شیوه‌نامه‌ی جناب‌عالی را. با ارادت: ابراهیم.
| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/2227