مباحثه دوستانه سر منبر و مداح
مباحثه سر منبر و مداح ۲۲ ، ۱۰ ، ۱۴۰۳ در هیئت. دامنه درین مبحث نه داوری دارد و نه ورود. عیناً در بخش تربیون دارابکلا در سایت دامنه انتشار داده میشود.
مرتضی بابویه:
بسمه تعالی
مراسم جشن ولادت امام علی(ع)
زمان:
دوشنبه مورخه۲۴ دی ماه ۱۴۰۳
همراه با اقامه نماز مغرب و عشا
با نوای:
حاج سعید نیک قامت
و
اجرای با شکوه :
گروه سرود منتظران ظهور
مکان: مسجد جامع دارابکلا
پایگاه_بسیج_شهید_مهاجر_دارابکلا
کانون_فرهنگی_مسجد_جامع_دارابکلا
حجت الاسلام آق سید حسین شفیعی دارابی:
آقا مرتضی سلام علیک خدا پدر و مادرتان را رحمت کند و خدا قبول کند ولی خیرخواهانه میگویم جمع بین مداحی و منبر کنید مجلس جشن بدون خطابه خطر است. و دشمنان در پی حذف منبر از مجالس موعظه می باشند جنابعالی که از خانواده روحانی هستید و عاشق اهل بیت نباید به گونه ای عمل کنی که منبر از مجالس اهل بیت حذف شود. واقعا خطر را دارم احساس می کنم و این توطئه کشوری است ممکن است شما خوبان متوجه نقشه نام مرئی دشمن نباشید. امیدوارم تکرار نشود.
مرتضی بابویه:
علیکم السلام خدمت آقا سید حسین شفیعی خداوند اموات شما رو هم رحمت کند . اتفاقا ما هم نسبت به تذکر جنابعالی واقف هستیم و همواره به دنبال ان نیز میباشیم . اما متاسفانه جمعیت حاضرین در مسجد جامع دارابکلا بدلیل اینکه غالبا در سنین بالا هستند و حتی میانسالان حاضر هم نسبت به اینکه هم ما مداح و هم سخنران داشته باشیم معترض شده و اغلب مراسم را ترک میکنند . و از زیاد شدن زمان مراسمات ناراحت میشوند . اما با این حال باید اطلاع بدم به شما که نهایتا دو تا سه مراسم در سال بدون منبر میباشد و اکثر دارای منبر هم می باشد . اما ما هم سعی میکنیم این تذکر جنابعالی را به گوش گرفته و منبر هم تا حد ممکن اضافه میکنیم . البته امام جماعت مسجد جامع اقا شیخ مرتضی چلویی هم تذکرات شما را روی منبر بازگو کرده اند و ابراز نگرانی خودشان را از این موضوع بیان فرموده اند . با تشکر از تذکر شما
آق سید حسین شفیعی دارابی:
بسمه تعالی آقا مرتضی عزیز. سلام مجدد. ممنونم. و سپاسی دوباره دارم. همین توجیه (یعنی عدم تحمل مستمعین طولانی شدن جلسات) را برخی مطرح می کنند ولی چنین نیست چه نیازی هست که مداح و یا منبری طولانی بخوانند و یا صحبت کنند. هرکدام در ۲۰ دقیقه می توانند برنامه اجرا کنند. بلی بنده هم همانگونه که فرموده آید میدانم در چند جلسه محدود فقط از مداح استفاده می شود ولی گل جلسات همین دو سه جلسه هست: عید غدیر؛ ولادت امام علی (ع) و بعثت نبوی و فاطمیه (س) بنده چون جنابعالی را خیرخواه میدانم تذکر داده ام. راضی نشو که این سنت بنام جنابعالی ثبت شود که منبر از مجالس مهم اهلبیت (ع) حذف شده. با مدیریت زمان می توان جمع بین هردو نمود. کوتاه کردن سخنرانی و مداحی بهتر از این است که منبر حذف شود امام حسین (ع) فقط در روز جمعه ۷ بار سخنرانی کرد پیغمبر در غدیر خطبه خواند و بعد از آن حسان بن ثابت قصیده سرود و قرائت نمود بخش اعظم و بیشتر نهج البلاغه امام علی (ع) را خطبه ها تشکیل میدهد امام حسین (ع) در بین راه های مکه تا کربلا پیاپی خطبه خواند. رهبر فرزانه بارها تاکید کردند بر جمع بین مداحی و سخنرانی حتما شنیده آید که یکی از مصوبات در جلسات صهیونیست های معاند و جانی این بوده که ما با مجالس اهل بیت (ع) نمی توانیم مبارزه کنیم پس بیاییم مجالس را به سمت احساسات و عواطف جهت دهی کنیم. خلاصه آقا مرتضی عزیز بازهم دعایت می کنم و از تلاشهای خوبت تشکر می کنم ولی به پذیرید که حذف منبر از مجالس آسیب سختی را در پی دارد امید است با همدلی بیشتر برای شب های پیش روی (۱۵ و ۲۵ و ۲۷ رجب) برنامه ریزی کنید هم از مداحی و هم از منبر استفاده کنید
خلیل شاه علی:
با سلام لازم به ذکر است که طبق تصمیمی که گرفته شد مراسمات شهادت از منبر استفاده میشود و ولادت ها از مداح .همون بعضی از اعیاد هم از سخنران و هم مداح استفاده میشود ایا میتوان با جمعیت حاضری که از صبح سر باغ و زمین هستند میتوان انها را مجاب کرد که بنشینند تا اخر مراسم ایا سخنرانان ما وقت را رعایت مینمایند .و قانع به ۲۰ دقیقه میشوند یادم هست چند بار اتفاق افتاد .که بعد از مداح سخنران مجلس رفت بالا اکثر جمعیت پا شدند و رفتند ایا سخنران قبول میکند که با شرایط فوق بعد از مداح به منبر برود در طول سال ۲ ماه محرم و صفر سخنران یک ماه رمضان سخنران و منبری داریم ۶ شب فاطمیه سخنران داریم . خلاصه هدف این نیست که منبر حذف شود . بر عکس دوستان و جوانان از منبر های پر بار استقبال میکنند.
آق سید موسی صباغ:
سلام حاج آقا شفیعی ضعف برنامه ریزی از هیئت امنا مسجد نشات میگیرد. هر چند اعضا از افراد دلسوز و متدینین هستند . اما نبود یک پشتوانه فکری منتج به برپایی برنامه سطحی و سبک خواهد شد. در مراسم یادواره شهدای دارابکلا، به جهت اینکه جایگاه مراسم آذین بندی شود. منبر را جابجا کردند و در قسمت کنج مسجد قسمت زنانه قرار دادند. برام واضح و مبرهن است که جابجایی منبر بدون هیچ سوء نیتی بوده . اما این کج سلیقگی میتواند برای خودش پیام خاصی به مخاطب داشته باشد. اتفاقا دیشب به حاج آقا چلویی معترض شدم که با حضور ۴ روحانی در مسجد، ( شب تولد امام جواد) مراسم فقط با مداحی پایان یافت. میتوان از کسانی که سخنور و خطیب هستند در مراسم خاصی مانند ۱۳ رجب و ۲۷ رجب و مناسبت های خاص و ویژه استفاده کرد. معتقدم اگر منبری اهل مطالعه و پژوهش باشد نه تنها باعث خستگی نمیشه بلکه اشتیاق را در مستمعین ایجاد خواهد کرد. در ماه محرم و صفر ۶۰ شب ، برنامه با مداحی و منبر اجرا میگردد. ان شاالله تصمیم گیران برنامه های محتوایی تری را به اجرا در آورند.
خلیل شاه علی:
با سلام جناب صباغ دبیر محترمی که همیشه از نقد های غیر منصفانه شما برخوردار خواهیم شد انتظار میرود یه وقت بحث حذف منبری که بالا در موردش صحبت شد را وصل به جابجایی منبر نکرده باشید .خودتان اعلام کردین دکور .به خاطر نبود جا و خواستیم دکور مراسم جای زیادی را نگیرد مجبور بودیم جابجا کنیم و بعد از پایان مراسم به جای قبلی خودش انتقال یافت بالا هم گفتم در مراسمات خاص همیشه از مداح و سخنران استفاده میشود اون پشتوانه فکری که شما از ان دم میزنید رو کجا باید پیدا کرد .جا به جایی منبر کج سلیقه گی نبوده جناب صباغ کسی که خودتان یه دوره به عنوان برنامه ریز مراسمات مذهبی این چنینی بودید . شما چرا نکات مثبت برنامه ها و مراسمات را نمیبینید .چرا همیشه چشم دوختیدبه نقاط ضعف .چرا همیشه به عنوان منتقد نظر میدهید
سید موسی صباغ:
جناب آقای شاه علی.سلام علیکم نماد مسجد به منبر و محرابش ( جایگاه قبله )است. حالا در مراسم این چنینی که جمعیت آن قابل توجه است علی الخصوص مهمانان. این دو جایگاه محو میگردد. پیام خاص خود را خواهد گذاشت. حالا شما اسمش را بزارین خوش سلیقگی. حالا از عنوان نقد غیر منصفانه بنده دلخور هستین جای تعجب است. ابراز نظر در موضوعات مختلف باعث رفع عیوب خواهد شد.بدون اینکه متوجه شخص خاصی باشد. موفق باشید.
مرتضی بابویه:
سلام از صحبت شما بسیار متعجبم ایراد اینگونه نظرات باعث دلسردی همین چند جوان باقی مانده میشود . لطفا اگر برای جذب جوانان کاری انجام نمیدهید ما رو دلسرد نکنید . بالغ بر دوسالی که بنده حضور دارم به همت همین هیئت امنا و پشتیبانی مالی و احساسی آنها تمامی مراسمات را برگزار و برای همه ی ائمه موکب برپا میشود . آقا شیخ مرتضی چلویی با فشارهای که به ایشان میآورید دست از حمایت ما نمیکشند.بروی چشم ما مجموعه از جوانان مسجد جامع و پایگاه شهید مهاجر هستیم که با حمایت هیئت امنا و بدون ذکر نام در سدد برگزاری بهترین نوع مراسم برای اهل بیت علیها سلام میباشیم . سعی بر این میکنیم که اینگونه بشود و انشالله که مستمعین مسجد هم با ما هم نظر باشند و کمر به اعتراض نببندند. همین یادواره ی شهدا ی امسال رو خدمت شما به مثال میگویم . کل مراسم از ۶:۳۰تا ۸:۳۰ تقریبا بوده است . و همین اشخاصی که در این گروه هم هستند از زیاد بودن زمان مراسمی به این بزرگی معترض شده اند
سید موسی صباغ:
سلام آقای دارابی شما از جوانان پا به کار مراسمات مذهبی هستید و خدا قوت به شما میگویم و آرزو دارم توفیق این خدمت گزاری دائمی برای شما ادامه داشته باشه. از دو کلمه دلسرد نشدن برای جوانان بکار بردید که ان شاءالله برای رضایت خدا باشد نه تنها دلسرد نمی شوید بلکه راسخ تر به کار خود ادامه خواهید داد. صحبت بنده با حاج آقا در جمع دوستان و دوستانه بوده که جنابعالی آنرا فشار به حاج آقا چلویی عنوان کردید. ان شاالله از حمایت همیشگی ایشون برخوردار باشید.
سید میثم شفیعی:
به نام خداوند آگاه مسجد، به عنوان قلب تپندهی هر محله و روستا، همواره جایگاهی برای گردهمایی مومنین و ترویج فرهنگ دینی بوده است. منبر نیز، به عنوان ابزاری دیرینه برای انتقال مفاهیم و آموزههای دینی، نقشی اساسی در این میان ایفا میکند. با این حال، در برخی از مراسمات، بهویژه جشنهای ولادت، شاهد رویکردی متفاوت هستیم که ممکن است برای برخی سوال برانگیز باشد!!!! تمرکز بر جذب حداکثری مخاطب؛ دلیلی بر تغییر رویکرد در واقع، هدف اصلی در این گونه مراسمات، جذب حداکثری افراد به مسجد و ایجاد فضایی گرم و صمیمی برای ارتباط با معنویت است. در این راستا، تلاش بر این است که با برگزاری برنامههای متنوع و جذاب، به ویژه استفاده از مداحی و سرودهای مذهبی، شور و شوق دینی را در دلها برانگیخته و افراد را به حضور در مسجد تشویق کنند. این بدان معنا نیست که منبر و نقش روحانیون کماهمیت تلقی شود. بلکه، در این رویکرد خاص، اولویت بر ایجاد فضایی است که عموم مردم، به ویژه کسانی که شاید کمتر با سخنرانیهای رسمی ارتباط برقرار میکنند، جذب مسجد شوند. به عبارت دیگر، به جای تمرکز صرف بر سخنرانیهای علمی و خطبههای طولانی،شید تلاش میشود با استفاده از شیوههایی که برای اکثریت مخاطبان جذابتر است، آنان را به مسجد بکشانند. مداحی؛ ابزاری برای ایجاد پیوند عاطفی با معنویت مداحی، با استفاده از زبان شعر و موسیقی، میتواند به طور عمیقی احساسات مذهبی را در افراد برانگیزد و ارتباطی عاطفی و صمیمانه با معنویت ایجاد کند. این شیوه، در جذب افراد به مسجد و ایجاد فضایی روحانی و دلنشین، بسیار موثر است. بنابراین، انتخاب مداحی به جای سخنرانی در محدود مراسمات ولادت، نه به معنای کنار گذاشتن منبر، بلکه به منظور ایجاد فضایی است که برای عموم مردم، به ویژه کسانی که ممکن است با سخنرانیهای رسمی ارتباط چندانی نداشته باشند، جذاب و دلنشین باشد. لازم است تاکید شود که این رویکرد، یک راهحل موقت و یا جایگزین دائم برای منبر و روحانیون نیست. بلکه تلاشی است برای جذب حداکثری افراد به مسجد در شرایط خاص. در کنار این رویکرد، لازم است که همواره تلاش کنیم تا با آموزش و توانمندسازی روحانیون، کیفیت و جذابیت سخنرانیهای دینی را ارتقاء دهیم و در نهایت، به ایجاد مساجدی پویا و جذاب برای همه افراد جامعه دست یابیم. نکته : وقتی تیزر یا تبلیغاتی در مورد مراسمات در فضای مجازی گذاشته میشود در پس آن یا پشت پرده ی آن یک تیم ، مملو از افرادی نوجوان ،جوان ، میانسال و مسن (مهندس ، دکتر ، کشاورز و ...) که تمامی نقاط ضعف و قوت مشورت میشود و بصورت یک تیزر و .. ارائه میگردد. همهی این افراد از دلسوزان و انقلابیون نظام هستند . نگرانی شما بجاست ولی بخاطر اینکه در روستا زندگی نمیکنید و از دور مشاهده میکنید و لمس حوادث ندارید نمیتوانید این تصمیم را اینگونه تعبیر کنید.
حسین طالبی داوود:
سلام آیا هر تذکر و اظهار نظری را باید در فضای مجازی بیان نمود؟ از فامیل عزیزمان حاج آقا شفیعی که این مورد را چند بار در گروه های مختلف بیان نمودند و از شما دبیر بنده واقعا بعید است، فکر کنم بهتر باشه رودرو صحبت کنیم و حتما پاسخ تمامی شبهات را دریافت می نمایید. لطفا دوستان را با این اظهار نظرات دلسرد نکنید، البته شما از سر دلسوزی این نظرات را بیان می کنید ولی نتیجه عکس می دهد.
خلیل شاه علی:
با درود پس چرا ان زمان که خودتان به عنوان یکی از اجرا کنندگان مراسمات و مخصوصا شبی با قران بودید به قول خودتان قبله و منبر برایتان نماد نبود .ان زمان ماها و هم دوره های ماها همین مراسمات رو با اجرا های شما درک میکردیم دلخور نیستیم عادت کردیم به این مدل نقد های شما و زیاد هم به دل نمیگیریم شاد باد روح پدر و مادر بزرگوار و دوست داشتنی و حاج اقای صباغ عزیز
سید حسن سجادی دارابی:
سلام ذهن و افکارهای تفرقه اندازند خطرناکتر از دشمن هستند ، منبر و جایگاه اون برای معتقدین بسیار محترم بوده لیکن در فعالیتهایی که در راستای محترم شمردن همین جایگاه ها هستند رو حمایت باید کرد نه اینکه از لابلای کار مثبت و زحمات ارزشمند با افکار نکته سنج به تموم امورات و فعالیتها هدف و منظور و مفهوم خاص داد که اگر کسی همچین برداشتی به ذهنش نرسیده با مطرح کردن در گروه ذهن دیگران رو درگیر و معطوف نمود.
سید میثم شفیعی:
حسین آقا سلام اصلا من مشکوکم به آنهایی که به مسجد و منبر و مداح خورده یا دنبال تفرقه بین افرادی که با دل و جان برای هرچه بهتر شدن مراسمات از جان مایه میگذارند هستند . نیت و کار ما مشخصه و پیدا ولی نیت آنها رو نمیفهمم. انگاری دقدقه آنها جدایی مردم از مساجده که اگر چنین نباشه چرا باید اینگونه هر تذکری را در فضای مجازی و عمومی چندین بار بیان کنند. چرا آن مراسم باشکوه یادواره شهدای امسال و امثال هم را تشکر و تشویق ندارند و راحت ازش میگذرند درحالی که همین مراسم یادواره شهدا را چندین ماه بچه های انقلابی و عزیزان دل رو درگیر کرده تا چنین مراسمی آفریده شود؟ مشکوکم.
اسماعیل آفاقی:
سلام به همه عزیزان از بحث منبر و منبری و مداحی به جابجایی منبر رسیدیم اینها مشکلی را حل نمیکند حضور در مسجد را باید اصلاح کرد انسان عاقل در هر لحظه نظرات مختلفی از ذهنش میگذرد گاهی همان ذهنش از نظریه قبلی منتقد میشود و به یک نظریه جدید و قابل قبول میرسد انتقادها هم از مسجد و هیئت امنا و منبری و مداحی و مسجدیها فراوان هست راهکار باید داده شود یکی از انتقاد هایی که اکثر مواقع با آن مواجه میشوم از خود نماز خوانها هست گاهی پیش میاد زمانیکه بعد از نماز مراسم برپاست سلام نماز تمام نشده اکثرشان صف نماز را برهم میزنند برای تکیه دادن و جا گرفتن حرکت میکنن که این مسئله دید خوبی ندارد مخصوصا زمانی که تلاوت قرآن هست این عزیزانی که بی ریا زحمت میکشند خداوند خیرشان بدهد و پاداش اخروی نسیبشان گردد
سید میثم شفیعی:
ایکاش تذکرات و انتقادات مربوط به مسجد و ... در این شرایط در یه فضای دیگری انجام میشد. به خدا قسم همین اعضایی که الان مشغول برگزاری مراسمات و کارهای مربوطه در مسجد هستند به هیچ عنوان دلسرد نمیشوند و پرقدرت تر در این میدان میمانند ولی بخاطر شرایط نابسامان فرهنگی در جامعه بهتر است اینگونه تذکرات بصورت محرمانه یا در فضای خودمونی تر انجام میشد.
خلیل شاه علی:
درود بر برادر عزیز و رفیق دیرینم اقا میثم عزیز که ان روزی که ما و دوستان مشترکمان با هم قرار گذاشتیم که در کنار هم و همت دوستان و هیات امنای محترم و امام جماعت دوست داشتنی حاج اقای دارابی.بتوانیم مراسمات اهل بیت و مسجد را به بهترین شکل برگزار کنیم قرار ما در کنار روحانیت و بهره مندی از حضور پر برکتشان بوده. و بر عکس پشتوانه ما بودند همیشه نیت ما حذف منبر نبوده .بر عکس دغدغه ما نشستن پای منبر بوده خدا رو شکر که توانستیم در کنار هم و با حمایت هیات امنا و فرمانده محترم پایگاه مراسمات رو در حد توان خودمون به سر انجام برسانیم .و حتما ضعف هایی داشته و دارد .
حسین طالبی داوود:
واقعا یادواره ای که به قول دوستان حداقل در میاندرود تا به حال مراسمی به این کیفیت برگزار نشد جای تقدیر نداره ولی جابجایی منبر جای تذکر داره!!!! مهم نیت افراد و نیت ما هم مشخصه. ظاهرا کیفیت برگزاری مراسم مهم نیست!!! فعالیت همین دوستان هست باعث شده مراسمات به بهترین شکل و پر شور برگزار شود تا جایی که مهترین مراسمات شهرستان در دارابکلا برگزار می شود.
سید موسی صباغ:
آقایان طالبی. شفیعی. سجادی، شاه علی. این بر آشفتگی شما از یه جمله انتقادی بابت چیه. حضور مهمانان محلی و غیر محلی به احترام شهدا و ارج نهادن به مقام شامخ آنهاست. نام شهداست که باعث گردآمدن دوستداران جبهه و جنگ و شهدا میشود. شماها در برگزاری مراسم سهیم بودید دست شما درد نکنه و اجرش رو از خدا و شهدا بخواین. چرا منت ؟ شماها از نیت خود اطمینان دارین ، قابل قبول. اما چطور از نیت دیگران با خبرید؟ شماها از چی مشکوکید ؟، دایه دلسوز تر از مادر شدید؟ شماها دنبال انسجام بین مسجد و دیگران هستید !! منتقدینی که دلسوزانه نقد دارند دنبال تفرقه ؟ جوابیه فله ایی فرستادن به چه مفهومی است. جالب است کسی که در طول سال به تعداد انگشتان دست در مسجد دیده نمیشود زبان به اعتراض گشوده است. کسی که قائل به زندگی کردن در خارج روستاست. متهم میشود به عدم اطلاع. مگر بیان نقاط ضعف منوط به حضور در روستا است.؟ حضور در روستا منوط به داشتن مسکن است؟ اگر چنین است ! چرا جهت بر پایی یادواره دعوت در جلسه میشود؟ نکته پایانی: میزبانان مراسم یادواره خانواده های شهدا هستند!!! جهت اطلاع در یکی از این یادوارها ، پدر شهید به علت طولانی شدن مراسم ، جلسه رو ترک کرد.
مسئولیت برگزاری یادواره با هیئت امنا مساجد و پایگاه هاست و شورا و دهیاری و خانواده های شهداست.
علی رحیمی:
سلام حاج آقا شفیعی ایام مبارک چرا این فکر در وجودتان آمده که دوستان عزیزم برای حذف منبر در تلاش هستند؟ لطفا پاسخگو باشید
صدرالدین آفاقی:
اجرتون با اباعبدالله. دستیابی به معارف دین از طریق راه اصیل آن مقدور هست که آموزگاران دین در کسوت لباس روحانیت نماد آن هستند. البته آنها هم به اقتضائات روشهای نوین آموزش معارف دین و جذب نسل جوان حتما اهتمام دارند. خوش به سعادت شما که در این مسیر هستید.
علی رحیمی:
قابل توجه همگان به خدا قسم همه ی دوستان ما بچه های فرهنگی مسجد جامع در راس ما فرمانده محترم پایگاه شهید مهاجر تمام هدفمان آوردن جمعیت برای برپایی نماز جماعت و بهتر برگزاری تماممراسمات ملی و مذهبی بوده و خواهد بود. هیچ چیز دیگری در تفکراتمان نمیگنجد. لطفا همکاری فرمایید تا ما بتوانیم در سطح عالی و برتر به اهدافمان برسیم و کنار شما پیروز و مسرور باشیم.
خلیل شاه علی:
با توجه به شناختی که از شما دارم و نگاه نقادانه جنابعالی نصبت به مسائل زیاد هم متعجب نمیشم هیچکدام از برادرانی که در بالا اظهار نظر کردن نه منتی گذاشتند و نه ادعایی داشتن که برای شما سوال پیش امده مثل اینکه شما دنبال سهم خواهی هستید مراسم یادواره و جمعیت ان مراسم رو خود شهدا مدیریت میکنند.جای شکی نیست اصلا اسم شهداست و نام شهدا که سند افتخار.محل میباشد در ضمن چرا به خودتان گرفتید .موضوع سکونت در محل یا غیر محل رو شما که از قدیم و تا به الان یکی از چهرهای همیشگی و حضورتان همیشه در مراسمات محل پر بار بوده .منظور ان جناب این بوده کسی که در محل نیست نمیتواند درک کند که عزیزانی که از صبح سر زمین و باغ و کشاورزی هستن رو نمیتوان زیاد با تنوع برنامه ها معطلشون کرد در مورد تایم مراسم یادواره دوشب قبل از مراسم در سورک ساعت ده برنامه تموم شد . دارابکلا با همه برنامه ها ساعت شیش و نیم شروع و هشت و بیست و دو دقیق تمام شد مراسم .به نظر شما طولانی بود ساعت برگزاری ؟ دایه دلسوز تر از مادر چه صیغه ای جناب صباغ؟ شما دنبال چی هستی؟ بالا هم گفتم شما که خودتان روزی دست اندر کار مراسمات بودی .شما چرا ؟ ایکاش اقای صباغ به جای این که اینهمه وقت برای نوشتن گذاشت . با توجه به این همه تجربه و حضور در برنامه های فرهنگی .برای یه بار با هم یه نشستی داشتیم و ایرادات یا پیشنهادهای مربوطه رو به ما میگفتن یا قانع میشدیم یا قانع میشدید خیلی از بزرگتر ها در مسجد نسبت به خیلی موضوعات و برنامه ها پیشنهاد یا ایراداتی به ما گرفتن و بعضا بجا و شایسته و قابل اجرا بود که ما عمل کردیم انشالله که با کمک فکری و حضور در کنار هم مراسمات ما بهتر و شایسته تر برگزار خواهد شد ..
اسماعیل آفاقی:
باسلام همانطوری که دیگران در برگزاری مراسم یادواره شهدا سعه گذاشتند و نسبت به مراسمات قبلی قابل قبول تر بود میتوان دست مریزاد به همه گفت کدورتی اگر پیش میاد جهت ارج نهادن به مقام شهدا هست.
خلل شاه علی:
درود بر پسر خاله عزیز شهدا سند افتخار ما هستند و به خون پاکشان قسم خدایی ذهنیتی نبوده و نیست چه کسی میتونه برای شهدای عزیزمان منتی بزاره .اونا که از همه چیز و همه کس عبور کردن که ما بمانیم الهی با شهدا محشور شویم بازم از بابت اینکه شاید با نوشته های ناقصم باعث رنجش عزیزی شدم پوزش میطلبم
حجت الاسلتم شیخ علیرضا ربانی:
سلام علیکم یا اخوان الصفا ( فیض بخش ، مهربان و مخلص ) بخاطر مقام شما مسجدیهای با مرام عرض میکنم ، اشرف مخلوقات آقا رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود : المساجد بیوتُ المتقین واقعا شما افتخار ما هستید وقتی شما را در مسجد زیارت میکنم به مقام شما غبطه میخورم چون در اوج جوانی و اینهمه تارهای ضلالت و گمراهی شما چقدر باید معرفت داشته باشید که علاوه بر حضور ، خادمان با شرافت خانه خدا هستید آیا نباید به مقام شما غبطه خورد؟ شما تلاش میکنید نوجوانان و جوانان را با مسجد مأنوس کنید و برنامه ها به بهترین وجه ممکن اجرا شود و ،،، میدانید استاد معظم و بصیر ما حاج آقای شفیعی از راه اخلاص تذکری خیرخواهانه دادند و یقین دارم شما عزیزان هم تایید میفرمائید پس مسائل غیر مهم را در این صحن شریف مطرح نفرمائید تا قلبهای عاشقانتان مکدر شود ،
اطال الله عمرکم یا اخوان السلیم النفس بی نشان
سید موسی صباغ:
سلام آقای شاه علی نقطه سر خط اولین نوشته بنده با حاج آقای شفیعی بوده که مسئولیت را متوجه هیئت امنا دانستم . دوستانی که از دیشب دست به عریضه نویسی نمودند هیچ کدامشان در جایگاه هییت امنایی قرار ندارند.که در صدد پاسخ گویی بر آمدند. ظاهرا شما بخاطر تعلق دوستی یا متن دوستانتان را مطالعه نمی کنید یا نگاه جانبدارانه دارید. گه فرمایش کردید دوستان چیزی عنوان نکردند. جهت استحضار از متن دوستان شما این کلمات استخراج میشود.
عامل فشار( مرتضی دارابی)
دلسرد کننده ( حسین طالبی)
ذهن و افکار تفرقه انداز ( حسن سجادی)
عامل تفرقه( سید ابراهیم شفیعی)
ناآگاه ( سید ابراهیم شفیعی )
منتقد غیر منصف و سهم خواه !!(توسط شما.) قضاوت با اعضا صحن. دیگه ادامه بحث را به مصلحت نمیدانم. ان شاالله از فیوضات مجالس معنوی دائم بر خوردار گردید.
سید میثم شفیعی:
جناب آقای صباغ، آموزگار گرامی و پیشکسوت ارجمند، نوشتههای شما همواره با دقت و تیزبینی خاصی همراه بوده است. شما با ذهن منتقد خود، همواره به دنبال یافتن نقاط ضعف و کاستیها بودهاید. این ویژگی، در جایگاه خود، ارزشمند و قابل احترام است. اما گاهی این رویکرد انتقادی، چنان غالب میشود که فرصت دیدن زیباییها و جنبههای مثبت را از ما میگیرد. بچههای مسجد، همان شاگردان دیروز شما، امروز در مکانی مقدس گرد هم آمدهاند تا برای پیشرفت و آبادانی زادگاه خود، دارابکلا، تلاش کنند. دغدغههای آنان، دغدغههایی پاک و صادقانه است. آیا این تلاشها و این دغدغهها، سزاوار انتقادهای مداوم است؟ آیا نمیتوان به جای بازخواست، حامی و پشتیبان آنان بود؟جناب آقای صباغ، ما میدانیم که شما در طول سی سال خدمت در آموزش و پرورش، و به ویژه به عنوان آموزگار ابتدایی، نقش مهمی در تربیت نسلهای مختلف داشتهاید. اما نوشتههای اخیر شما، بیشتر رنگ و بوی بازخواست و ستیزه دارد تا نقد سازنده و دلسوزانه. آیا این همان آموزشی است که شما به ما دادهاید؟ شما باید به خود ببالید که شاگردانتان، امروز در مسجد، این مکان مقدس، مشغول به فعالیت هستند. دارابکلا، زادگاه شما، با دستان همین جوانان، شکوفا میشود. به نظر من، بهتر بود شما به جای طرح انتقاد، سکوت اختیار میکردید یا حمایتی خالصانه را به نمایش میگذاشتید. البته، ما درک میکنیم که شما در مقام پیشکسوت، دغدغههایی دارید و شاید گاهی دلتنگ گذشته باشید. اما یادآوری گذشته، لزوماً به نفع همه نیست. ما به ارادت خود نسبت به شما و همه اهالی مومن دارابکلا پایبندیم و انتظار داریم که شما نیز با مهربانی و حمایت، به پیشرفت جوانان دارابکلا کمک کنید. همانگونه که دوستان انقلابی دیگر، که شمارشان کم نیست، با حمایتهای خود به این جوانان انگیزه میبخشند، ما نیز امیدواریم که شما نیز با تغییر رویکرد خود، به این جمع بپیوندید. ارادتمند شما شفیعی
آق سید حسین شفیعی:
سپاسی وافر همراه با ذکر چند نکته
بنام پروردگار بصیر و دوستدار اهل بصیرت.فاضل گرانمایه و دوست ارجمند و روحانی خدوم و صادق جناب آقای ربانی عزیز، سلام علیک. از تاحیر غیر عمدی در پاسخ عذر خواهم؛ از صبح که پیام خیرخواهانه جنابعالی را خواندم، به جهت مشغله کاری، فرصتی پیش نیامد تا پاسخی بنگارم؛ اکنون نکاتی را عرض می نمایم:
همانگونه خود نگاشته اید؛ آنچه بنده در خطاب به آقا مرتضی دارابی و آقا خلیل عزیز نوشته ام؛ تذکری خیرخواهانه بوده و می باشد؛ چه این تذکر مورد قبول واقع شود و چه نشود؛ ذره ای از علاقه مندیم به این عزیزان کاسته نمی شود؛
بنده نیز همچون جنابعالی معتقدم این دو عزیز و سایر برادارنی که در تایید و یا در جهت نقد تذکر بنده، مطلبی نگاشته اند (؛ عزیزانی همچون: دبیر فرهیخته: آقاسید موسی صباغ، آقا اسماعیل آفاقی، علی آقای رحیمی، آقا سید ابراهیم شفیعی، حسین آقای طالبی، آقا صدرالدین آفاقی، حاج سید یاسر موسوی، آقا سید حسن سجادی، و...) را از نیروهای مومن و خیرخواه و مدافع آرمان های امام و رهبری میدانم؛ و به سهم خودم از تلاشهای فرهنگی همه این عزیزان تشکر نموده و می نمایم؛
شاید بهتر این بود: بصورت خصوصی به آقا مرتضی تذکر بدهم؛ اما بر این باور بودم که این تذکر، جنبه شخصی ندارد؛ مربوط به عموم استبدین جهت در صحن عمومی مطرح نمودم؛ (اگرچه به جهت درج نام آقا مرتضی، تذکرم را در خطاب به ایشان نوشته ام)؛ ولی هیچگاه نظرم این نبود: که دوستان، از روی علم و عمد و با قصد سوء، این شیوه را دنبال می کنند؛
چندین بار بنده متذکر شدم: خوب است جمع بین منبر و مداحی شود؛ و این اقدام، شدنی است؛ با مدیریت زمان، می توان این ایده را عملیاتی نمود؛
5) تلاش دوستان برای جذب نسل جدید نیز ستودنی است؛ در حد پیشنهاد میگویم: همانگونه که این عزیزان برای دست یابی به این هدف مقدس، در برخی از مجالس از وجود ذاکرین و مداحان غیر محلی استفاده می کنند؛ پس چه خوب است: پس از مشورت با دوستان عزیز روحانی مستقر در محل (بویژه حاج آقای دارابی عزیز)، از خطبای فرهیخته مشهور در سطح استان و کشور هم استفاده کنند (در صورت نیاز، بنده نیز برای دعوت و غیره همکاری خواهم نمود)؛
بنده از محتوای نوشته های برخی از دوستان، ناراحت نشدم و نمیشوم؛ آنان را برادر خویش و خیرخواه و به منزله فرزندانم تلقی می نمایم؛ و برای موفقیت تک تک این ارجمندان دعا نموده و می نمایم؛
سایرین هم بدانند: نوشته های رد و بدل شده بین دوستان، نمادی و جلوه ای از گفتمان بین دو برادر است؛ که برای یک هدف مشترک تلاش می کنند؛ همه ما ها باهم بوده و می باشیم؛ و در کنار هم برای تحقق آرمان های امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری و همه شهیدان ارجمند تلاشی مضاعف نموده و خواهیم نمود.
پیشاپیش ولادت مولی الموحدین، امام المتقین امیر المومنین (ع) را به همه عزیزان تبریک می گویم و از درگاه خدای متعال، برای همگان آرزوی موفقیتی سرشار از رحمت و پاداش الهی را مسئلت می نمایم. (حوزه علمیه قم: سید حسین شفیعی دارابی؛ عصر یکشنبه ۲3 دی ماه ۱۴۰۳ش_ 11 رجب ۱۴۴۶ق)
شیخ ربانی:
محضر مبارک استاد ارجمند و بصیرم حاج آقای شفیعی حفظهالله سلام علیکم، شما همیشه به حقیر لطف دارید ، احساس وظیفه کردم نسبت به عزیزان جوان و خدوم مسجدمان عرض ادب کنم که باعث فخر و مباهات همه هستند چون تلاش وافر این عزیزان و دیگر بزرگواران علی الخصوص استاد متقی و صبورم حاج آقا دارابی حفظهالله مسجد جامع ما در منطقه و استان در جایگاه اول میدرخشند با نمازگزاران فهیم و انقلابی که در وفاداری به آرمانهای امام و رهبری معظم کوشا هستند ودر کمک به نیازمندان با مدیریت سردار معظم ما حاج آقا کارگر بی همتاست مسجد جامع ما واقعا سرزنده است ، البته مسجدی که در برپائی شعائرالله پر تلاش است و در مناسبتهای مختلف، ولادتها و شهادتها و اعیاد و مجالس ترحیم و،،،،فعال است یقینا کاستی هایی شاید عیان شود که امریست بدیهی و باید در زمان و مکان مناسب مطرح شود که حضرت عالی اشاره فرمودید نه در صحن شریف هیئت رزمندگان ،ببخشید اطال الله عمرک عزیز بی نشان.
ناشناس هستم : سلام دوباره خدمت آقای ... و دوستان حاضر در ... شب همگی بهخیر پیرو توضیح دیشب خودم درباره شخصیت خودشیفته این فرد در این جا معلوم شد که؛ در آغاز این بگو مگوی مجازی، با اعتراض به مجریان مراسم، آنها را از پیش مجابشده تصور میکرد و انتظار پذیرش حرفش را داشت، اما وقتی با اعتراض آقای مرتضی دارابی و بعد هم اعتراض همه دست اندرکاران مراسم روبرو شد، به قول دوست ما در ته کوچه بنبست، یکفرمون دور زد و در پایان، لحن خود را تغییر داد. به نظر من نکته مهمتر این جاست که برخی از معترضان که خواستار تذکر خصوصی بودند، در واقع به دنبال آن بودند که بعضی حرفها را که در جمع نمیتوانستند به او بگویند را مستقیم و بیپرده به او بگویند. اگر زرنگ باشد این را فهمیده که گفتگوی پنهان با این جوانان، بیملاحظه و برای او خطرناک است.
درباره متن پیکر و پیکار یادم رفت که به شما بگویم؛ متن شما جدا از کارکرد محتوایی آن، یک کارکرد محکمتر هم داشت؛ این که وسط بحث شدید دو طرف، یک احوالپرسی گرم (!) از کسی بود که دوست نداشت، آدمی مثل شما در آنجا حاضر باشد، اما از بخت بد او، حاضر بود. یکی از اون "چهتی هسّی"ها که بعضی مواقع میشنویم...!