دامنه‌ی داراب‌کلا

مازندران ، ساری ، میاندورود

مازندران ، ساری ، میاندورود

دامنه‌ی داراب‌کلا

Qalame Qom
سایت دامنه‌ی داراب‌کلا
قم : ابراهیم طالبی دارابی (دامنه)
مازندران، ساری، میاندورود، روستای داراب‌کلا

پیام های مدیر دامنه
آخرین نظرات
بایگانی

سه خط زیر نقلِ قول آقاخامنه ای در مورد زن

چهارشنبه, ۱۳ آذر ۱۴۰۴، ۰۹:۴۵ ق.ظ

نگارش دامنه ابراهیم طالبی دارابی : ۱۳ ، ۹ ، ۱۴۰۴ : برخی از روزنامه‌ها، امروز تیتر زدند که آقاخامنه‌ای گفته "زن، کارگزار خانه نیست، مدیر است." با توجه با این نقل قول، چند کلمه درین رابطه می‌گویم: ۱. وقتی زن به قول آقاخامنه‌ای "مدیر خانه" است، پس از نظر نظریه‌ی حاکمیت ملت، زن مدیر کشور هم می‌تواند بشود، اما این نظام که دم از دین می‌زند زن را نمی‌گذارد رئیس‌جمهور شود و یا قاضی شود. امام‌جماعت شود. امام‌جمعه شود. بنابراین اولین پایمال کننده‌ی حقوق زن، خود این نظام و نگرش خشک مذهب توسط برخی فقها است. ۲. اتفاقاً روحانیت به زن و زنان به دیده‌ی تحقیر می‌نگرد و حتی بعضاً همسران خودشان را "خادمه" خطاب می‌کنند. مثلاً در وصیت سید مصطفی خمینی از همسرش به عنوان "خادمه" نام برده شده است. ۳. لفظ "ضعیفه" و "متعلقه" برای زن در ادبیات آخوندی تولید شد. ۴. زن در تفسیر مذهب به روایت خشک مقدسان. یک پرده‌نشین است و خدمه‌ی خانه و فله‌ی شوهر. با این توضیح، آن که باید به حقوق زن واقف شود و از تضییع حقوق زن دست بردارد، اول ازهمه خود این نظام است و حوزه‌ی علمیه‌ی روحانیت. بگذرم! این رشته، سرِ دراز دارد.

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/2748
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴۰۴/۰۹/۱۳
ابراهیم طالبی | دامنه دارابی

جامعه

روحانیت ایران

مسائل روز

نظرات  (۱)

سلام آقاابراهیم، روز به‌خیر

 فقط یک نکته؛

بر اساس کتاب " بررسی و تحلیلی از نهضت امام خمینی" نوشته حمید روحانی، یکی از دلایل اعتراض آیت‌الله خمینی به محمدرضاشاه پهلوی در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ دادن حق رأی به زنان بود.

جلیل قربانی

پاسخ مدیر سایت دامنه :
،،
جناب جلیل قربانی سلام
نکته‌ی درخوری را روی صحنه آوردی. درین مورد چالش وجود دارد. طرفداران امام خمینی جواب می‌دهند شاه هم قبول نداشت زن حق رأی داشته باشد. در مورد آن مخالفت تحلیل جای تفسیرها را گرفت. البته نگاه فقیهان به حقوق زنان در طول هزار و اندی سال دچار اعوجاجات هم بود. فرق می‌کرد دید یک فقیه با فقیه دیگر. من نظرم این است امام خمینی می‌خواست موتور انقلاب نسبت به شاه را با هر فرصتی روشن کند. درود. دامنه

سایر جواب‌های من به اعضای مدرسه فکرت:

،
جناب آقای فتح‌الله دهقان سلام
لفظ استقلال از قِلّت و تقلیل و تنهاشدن می‌آید. این تز در دنیای نوین دچار دگرگونی شده است. دیگر کشورها به اتحادها و ائتلاف‌ها اهمیت می‌دهند. کشوری موفق است که اقتصاد خود را با جهان، رشته بزند و عین ریش‌های درخت کنار رودخانه سیراب شود. استقلال در ادبیات سیاسی مربوط به به دوره‌هایی از دولت‌ملت‌ها در اروپا بود که بعد این تز فرو پاشید. منظور آقایون از استقلال یعنی ما خودمان تکلیف جهان را روشن کنیم و تا جنوب لبنان نیرو ببریم. پس همانانی که استقلال سر می‌دهند وقتی بلندپرواز می‌شوند و در ذهن بسته‌ی خود خیال می‌سابند، حریم دیگر کشورها را هیچ می‌انگارند. بگذرم. دامنه

،،
آقاجلیل سلام
آقای محمد قائد درین‌باره تقریباً مطلق‌اندیشی کرد. مادرم تعریف می‌کرد مادربزرگ من (مادر پدرم) از روستا با چادرشب بر کمر رفت ساری. مأمورین به‌زور و زدن شلاق چادرشب را از کمرش کشیدند. بگذرم. داستان کشف حجاب دارای روایت‌های مختلف است. در خود دربار هم بین گرفتن روسری چالش ایجاد شده بود. رضاشاه دختران و زنان خود را وادار کرد از روسری و پوشش برهنه شوند. ازت ممنونم درین بحث کامنت ارایه دادید. درود. دامنه

جناب آقاجعفر آهنگر سلام
جمله‌ای که آقای سیستانی صادر کرد تنها ناظر بر شرع و حکم مذهب از منظر این شخصیت روحانی ساکن نجف نیست، فراتر است، خیلی فراتر. این جمله تا زمان پایان عصر امامت در شیعه بازگشت می‌کند و از همان فردای دروازه امام در شیعه، همه‌ی آرای فقهی و سیاسی را به چالش برد. این جمله برای مستبدان و خالص‌سازان فقهی ترسناک است. آنان که اسلام فقاهتی را ساختند و خواستند بر مردم سوار شوند و رمه و شبان پدید آورند. بگذرم. درود. دامنه

جناب آقای شیخ عبدالرحیم اباذری سلام
در مورد بندهای ۲ و ۴ در نوشته‌ی شما که اظهار داشتی امام خمینی در قضیه‌ی کتاب پرسروصدای آقای شیخ نعمت‌الله صالحی نجف‌آبادی در مورد کربلا و امام حسین ع بی‌طرفی پیشه کرد، باید بگویم اما همان امام خمینی وقتی به حکومت رسید دستور داد آقای شیخ محمد محمدی ری‌شهری با آقامنتظری برخورد کند، زیرا برای روحانی‌یی به اسم سید مهدی هاشمی از قهدریجان لنجان اصفهان در مورد آقای شمش‌آبادی روحانی مخالف کتاب نعمت‌الله صالحی نجف‌آبادی پرونده‌ی قتل ساخته شد. که اصل آن به همین کتاب برمی‌گشت. پس امام خمینی تا آخر بی‌طرف نماند. پیش از پیروزی انقلاب به قول شما بی‌طرفی پیشه کرد ولی پس از قدرت، برخورد کرد تا جایی که توسط دادگاه ویژه روحانیت وارد ماجرا شد که این دادگاه خود، داستان دارد. درود. دامنه

جناب آقای فتح‌الله دهقان سلام دوم
جدای از آتش‌افکندن به جان جنگل‌های ایران، جنگل‌تراشی هم در همین جمهوری اسلامی رونق گرفت. در جایی که من متولد شدم و از آب و گل آن بزرگ شدم شاهد بودم، جنگل‌ها را شب می‌تراشیدند و شخم می‌زدند و صبح بذر می‌پاشیدند. و برخی از نمایندگان مجلس که عمامه هم بر سر داشتند جنگل‌تراشان را حمایت می‌کردند که چند رأی بیشتر از رقیب بیاورند و بروند در مجلس شورای به اصطلاح "اسلامی"! یعنی رأی با شیوه‌های فریب و تطمیع و رابطه‌بازی. این نظام به محیط طبیعی ایران هم رحم نکرد چه رسد به مردم و میهن. بگذرم. اوضاع فاسدتر ازین سخن‌هاست. درود. دامنه

،،
جناب آقای شیخ احمد آهنگر سلام
من باز نکردم که بشنوم استاد مرتضی مطهری از آفات دین چه گفته. اما خودم فکر می کنم بدترین آفت دین این است صاحب و صاحبان پیدا کند و آن صاحب و صاحبان بگویند آنچه ما می‌گوییم دین است. عین ساربان شُتر که خیال می‌کند شتر را هر طور خواست بیابان‌فرسایی کند. بگذرم. درود. دامنه

جناب آقاجعفر آهنگر سلام
آن آرمیده در خاک برادرت ابراهیم آهنگر روحش در آن سرا شاداب باشد به مهربانی آفرینش و آفریدگار. یادبود او در دل شماها برادران و تنهاخواهرتان و مادر داغدیده به‌دل و مهربان‌تان و خویشاوندان‌تان یادآور انجام و فرجام انسان است که هر چه نیک‌تر زندگی کند، رستخیزی بهتر دارد. تشکر که بع نامش شام هم آن نشست به ماها خورانیدید. درود. دامنه

آقاجعفر آهنگر سلام سوم
اطلاعات بکری درین گزارشی تفسیری در مورد کامیون‌داران داراب‌کلا از قلم آن دوست به گوشم خورد. آخرش نفهمیدم اسم این انجمن یا اتحادیه چیست. در مورد رونق این مکان پیشنهادات معقولی مطرح کردی. برام جذاب بود و نیز راه‌کارهایی که دارید اگر پا بگیرد از شاخص‌های رشد محسوب می‌شود. درود. دامنه

جناب آقای مهندس محمد عبدی سلام
روشن سازم در درس تاریخ تحولات ایران در دانشگاه همیشه این بحث مطرح بوده و هست کدام نیروهای اجتماعی در قدرت نقش دارد. در هر دوره من که مطالعه کردم و درسش را گذراندم، "بازار" نقش واسط یا نقش مخل -البته به معنای ایجاد خدشه- داشت. مثلاً بازار توسط هدایت‌های آقا سیداحمد خوانساری روحانی متنفّذ تهران در نهضت مردم و امام خمینی نقش ایجاد اختلال در حکومت شاه را ایفا می‌کرد. همین الان هم جناح راست همه‌ی قدرت خود را از بازار می‌گیرد و آنان را واسط نفوذ خود می‌کند از راه اخذ پول شرعی! و دادن فرصت تجارت به آنان. لذا اشاره‌ات در پرده‌ی اول این قسمت درست و از سر تیزبین بود. درود. دامنه

،،
جناب آقامصطفی نادری سلام
بالاخره به قول یکی از تابلوها در مسیر جبهه، رزمندگان پل ساختند تا خاک ایران را حراست کنند، اما دسته‌ای ازین نظام از رزمندگان که در جبهه جان باختند، پل درست کردند تا با عبور از روی آنان به سهم بیشتری در ثروت و قدرت برسند. بگذرم. درود. دامنه
،،
جناب آقای حسین لاری اوسایی سلام
شما را اوسا خواستم دیدار کنم، نیافتم. درود. دامنه
،،
آقا قاسم لاری اوسایی در جواب تأبیدآمیز به نوشته‌ی من در مورد جنگل‌تراشان نوشت:

- "سلام شب بخیر همانهایی که جنگل تراشی کردند و حمایت شدند میدانید الان توی این مملکت چکاره اند"
پایان نقل قول

جواب من:
جناب آقاقاسم لاری سلام
نه من چندان خبر ازین ماجراها ندارم. مرقوم بفرمایید خودت قاسم. درود. دامنه
،،
مجدد جعفر سلام
از اخلاقیات شادروان اصغر رنجبر رفیق محبوب و پارسای‌مان حرف‌های مفیدی زدید. بسیار ازت سپاسگزارم. درود. دامنه

،،
شیخ جوادآقا آفاقی به من:
سلام. 
اتهام زنی و جعل دروغ یکی از آفت های بزرگیست که در عرصه مجازی شاهدش هستیم؛ از باب نمونه یکی از همین افراد (که ظاهرا نماز اول وقتش هم ترک نمی کنه ولی بغض فاحشی نسبت به امام خمینی -ره- و رهبری و افکار والایشان دارد،
اتهام آشکار به مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی (ره) 
(((. ۲. اتفاقاً روحانیت به زن و زنان به دیده‌ی تحقیر می‌نگرد و حتی بعضاً همسران خودشان را "خادمه" خطاب می‌کنند. مثلاً در وصیت سید مصطفی خمینی از همسرش به عنوان "خادمه" نام برده شده است)))
اماوصیت نامه ایشان
... و هم چنین با جناب آقای اشکوری حسابی داریم هر چه ایشان اظهار کردند باید داده شود صغری خادمه قهراً طلبکار است حساب او هم رسیده شود.در خاتمه عزت همه بازماندگان را خواهانیم.
مصطفی خمینی ذیقعدة الحرام ۱۳۸۹
 تعبیر «خادمه» مربوط به خانمی بود که برای امرار معاش خود در منزل ایشان خدمت می کرد. نام این خانم هم «صغری» بوده است. و نام همسر مرحوم حاج آقامصطفی هم معصومه حائری بود

سلام علیکم. 
جناب آقای طالبی
تحریف مجدد اندیشه مقام معظم رهبری در حوزه مدیریت زن در خانه
نکته اول:جنابعالی تمام همت وتلاشت این است که درهرفرصتی وباهرشگردوشیوه ای فرمایشات مقام معظم رهبری راتحریف کنی وواقعیات آنراوارونه جلوه دهی.
البته این عللی دارد که عمده آن بغض وکینه ایست که دردل به امام ورهبری واندیشه های آنان داری که یک راه ابراز آن درتحریف ووارونه نمودن سخن رهبریست که دیگران غیرخودت این مطالب رامیبینند ونتیجه ای هم دربرندارد اگربنا بود باتقطیع حرف وتحریف کلام افراد به نتیجه ای برسند پیشینیانت موفق می‌شدندکه آنها هم توفیقی نداشتند.به ضررخودت هم تمام میشود.
درحوزه زنان دراین مملکت دوست ودشمن میدانند اگربناباشدازافرادی نام ببریم که خدمتی به زنان کرده باشنددرراس امام خمینی ره است ودرشرایط فعلی رهبری معظم انقلاب رابایدنام برد.عزت دادند وکرامت دادند. 
تعبیرالگوی سوم زن مسلمان مقام معظم رهبری امروزدردرسطح دنیا درحال مطرح شدن  است دراروپا نفوذ کرده درمجامع وکنفرانسهای متعدد دارد مطرح می‌شود.لذا کارشمابه آب وآتش زدن شبیه است تا به یک کارعلمی دقیق فنی به نظرم به آن هدفی که درنظرداری هرگزنخواهی رسید. 
اگربه کسی انتقاد داری کل سخنان راببین حتی به یک سخنرانی تنها هم نمیتوانی برای اثبات کلامت تمسک کنی باید مجموعه سخنرانیها ودیدگاهها رادرنظربگیری تابتوانی قضاوت درستی داشته باشی.
نکته دوم. وقتی نوشته ات رادیدم یادداستانی افتادم که مرحوم طبری درتفسیرش وابن اثیردرکتاب تاریخی الکامل مطرح کرد وابن کثیر وسایرین هم آوردندوآن اینستکه وقتی
 آیه ۴۳سوره نساء نازل شد( یاایها الذین آمنولاتقربوالصلوه )منافقین این فراز رابلند میخواندند که خودخدا میگوید نماز نخوانید. 
بعد همه فهمیدند اینان دروغ میگویند چون آیه نمیگوید نمازنخوانیدوآیه دنباله دارد وآن اینکه درحال مستی نمازنخوانید جنابعالی هم آمدید فرمایشات رهبری راتقطیع کردیدبه یک جمله تا به هدفی داری برسی.
نکته سوم. واقعا جای تعجب است شما که دم از مطالعات  ودانشهای مختلف واینکه به علم ودانش دیگران کاری ندارم خودم هستم وخودم.دیگران که مطلب شمارا می‌خوانند.دانش علم اصول راخواندید یا نه برابر اظهارات خودت اطلاعاتی درعلم اصول داری حداقل بحث مطلق ومقید را که شنیدی انسان یک مطلب راالآن میآوردو قسمت دیگرقیدش رامی آورد که این شیوه قرآن واولیای دین وبزرگان وهرآدم عاقل است بله مقام معظم رهبری ازبانوان مطرح کرده که زن کارگزارخانه نیست مدیراست این حرف مگراشتباه است. وشما بیائید مطرح میکنید که پس مدیر خانه است پس مدیر کشور هم هست. بله مدیر کشور درچه حد وتا کجا ودرچه شرایط آیا اصلا ایشان دنبال چه مطلبی بود باید شان نزول کلام ایشان راببینید 
کسانی که میخواهندمدیریت خانه را که بنیادخانواده که تاثیرگذاراست ایشان میخواهدنقش مدیریت بانوان رادرمدیریت خانواده پررنگتر کند آیا این معناست که مدیریت آنان رادرجای دیگر مثل مجلس قبول ندارد.ازآن طرف وقتی گفتیم زن مدیرخانه است ومیتوانددرمسوولیتهای بزرگ مدیرباشد آیا به این معناست که زن برای همه کارها میتواند ورود کند.
اصلا زن ومرد اشتراکات فراوانی دارند
دراصل خلقت ودرنتیجه اعمال باهم فرقی ندارند که بارها مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند.ولی آیا این به آن معناست که آنان درهمه جهات با هم مساویند. اگرازهرجهت بایدمساوی باشند پس خداوند متعال چرادوموجودجدا خلق کرده.؟
نکته چهارم. آمدی اشکال کردی چرا جمهوری اسلامی اجازه نمیدهد زن رئیس جمهورشود اولا این ازاختیارات قانون اساسی است
ازهمه گذشته شما برای ما ثابت کن آیادرمیان پیامبران ویا امامان زنی هم داریم. 
نکته پنجم. این شیوه کاری نشان میدهد آن خطری که بارهاتکرار کردم که به تدریج درهمان مسیری هستید که گذشته ها وپیشینیان رفتند افرادی که ازدین بریدندوبه طورکلی  ازآن خارج شدند.وتعدادی سرشناس هم هستند ازانتقادبه امام ورهبری وآقا سید مصطفی وآقای علامه جوادی وعلامه مصباح یزدی وافراد مختلف دیگر..
ازاینها گذشتی وبه مسائل جدیددیگر که ممکن است بعیدنیست درآینده هم بفرمائید که چراخدا زنان راپیامبر وامام انتخاب نکرد. آینده پرخطر وسراشیبی خطرناکی قرار گرفتی .
امیدوارم یه کمی به خود بیائید وبه خودت رحم کنید وبه فهم دیگران هم ارزش قائل شوید.
بالا بردن سطح دانش وتسلط به علم اصول وفهم ودرک مطلق ومقید وعام وخاص راواگر میدانی حداقل به علمت عمل کن. 
به مخاطبان خودت چرا ارزش قائل نیستی.
واین برای خودت هم ضرر است نمونه واضح هم اینکه بسیارکسانی که قبلا دراین گروه ویا گروههای دیگر مجازی باشما بودند ومطالبتان رامیخواندند تجلیل وتمجیدت میکردند وشما ازآنان به نیکی یاد میکردی ازروحانی وغیرروحانی ازشما بریدند ودیگرباشما نیستند ودیگر ازآنان خبری نیست
به نظر شما عامل اصلی چیست؟
آیا میتواند به غیراز بی انصافیها
 وکج اندیشهای شما باشد‌
،،
سلام جناب آقای شیخ جوادآقا آفاقی
اول این‌که من همچنان بر نظرم پافشاری دارم که بیشترین تضییع حقوق زن توسط تفسیرهای مذهبی متعدد و متناقض جریان سلسله‌ی روحانیت ایجاد شد و در نظام جمهوری اسلامی روحانیت در ایران این تضیبع و محدودیت شکل رسمی‌تر یافت. در شورای نگهبان این نظام آخوندمحور حتی یک زن طی این ۴۷ سال عضویت نیافت. در مجمع تشخیص مصلحت نظام آقاخامنه‌ای حتی یک زن را عضو نکرد. در سه قوه‌ی مجریه و مقننه و قضاییه هرگز یک زن ریاست قوه را در دست نگرفت. بگذرم. دوم این‌که در آخر متن خود فرمودی افرادی از روحانی و غیرروحانی از من (دامنه ابراهیم طالبی) بُریدند. اگر چنین کردند که جناب‌عالی می‌فرمایی، بدان چنین کاری نمی‌تواند عقلی و اخلاقی باشد زیرا از انسان به خاطر داشتم افکار یا آرای متفاوت نمی‌شود بُرید. من اما ار هیچ کسی نمی‌بُرّم. سوم این‌که در کودکی به ما عم جزء یاد می‌دادند می‌گفتند اصول دین چند بوَد؟! فروع دین چند بوَد؟! آخوندها فروع ساختند ده تا. دو تا از ده تا فرع دین یکی گفتند "توّلیٰ" (=دوستی و هم‌پیوندی) است و دیگری "تبرّیٰ" (=یعنی دوری‌گزینی) که مصداق‌های را شماها آخوندها نمی‌توانید تحمیل کنید، بر عهده‌ی تشخیص خود فرد است. این‌که کسی به نظام جمهوری اسلامی تولی کند یا تبری، امری عقلی و انتخابی است. زیاده عرضی نیست. البته به من هر چه تو را تخلیه می‌کند و سبکبال می‌سازد، بگو. حتی گزش آن از گزش پشه‌خاکی نامرئی‌تر است. بزن هر آنچه می‌زنی. با تشکر وافر شیخ جواد فاضل که خیال می‌کنی فائز هم هستی. کشکولی این آخری. ۱۴ آذر ۱۴۰۴ درود. دامنه
،،
سلام آقای شیخ مالک
شما دوست گرانقدر من اعی باز برای من منبر رفتی و دکّال هشت نصیحت کردی همه هم کپی از کپی‌های کپی‌شده در کتاب‌ها و نوشتجات دستوری؟! شما اگر منبر دوست دارید یک مسجد بگیر ماها خودمان می‌آییم از فضل شما فضیلت دشت می‌کنیم. آق شخ مالک همیشه خود را در ارشاد خلق غرق نکن. حرف‌های علمی بزن و نظریه‌پرداز باش، نه کپی‌کن کپی‌های گوشه و کنار. درود. دامنه

،،
سلام آقای حسین رنگین‌کمان رمضانی
منظورم از بازار این است همواره احزاب و افراد قدرت‌طلب سعی می‌کنند از نفوذ بازاریان برای کسب قدرت خود استفاده کنند. به‌هرحال بازار یکی از عوامل قدرت‌گیری احزاب و افراد است. چون با فرستادن افراد به درون حکومت از آنان به سود تجارت خود بهره‌گیری می‌کند. بازار در بروز انقلاب علیه‌ی شاه هم نقش بسیج‌گر داشت. از راه اعتصاب و پخش اعلامیه و ثروت. درود. دامنه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">