علل مخالفتهای اشراف مکه
متن نقلی : علل مخالفتهای اشراف مکه. مناسبات حاکم بر جامعه مکه از قرنها قبل از اسلام مبتنی بود بر نظامهای اشرافی در مجموعههای قبیلهای و تکاثر ثروت از طریق بهرهکشی از تهیدستان و بردگان (المفصل، ج ۷ ، ص ۴۵۳)، رباخواری (آل عمران، ۱۳۰)، مالکیتهای بزرگ و سرمایهگذاریهای انبوه (المفصل، ج ۷، ص ۴۳۸) و تفاخر قومی که پایه آنها بر شرک نهاده بود.
در دوره دعوت مخفی اشراف مکه فکر میکردند فقط دینی آمده که به خدای یگانه دعوت میکند و به زودی فهمیدند که این دین پایههای قدرت آنها را بر هم میریزد؛ زیرا از عدالت اجتماعی سخن میگوید. برای آنها سخت بود که پیامبر (ص) از رفعت و کرامت و عزت و مساوات و برادری انسانها سخن میگفت و از حقوق ضعفا دفاع میکرد و قسمتی از ثروت اغنیا را حقی برای محرومان میدانست. اشرافی که بردگان را در حد چهارپایان به کار میگرفتند. نمیتوانستند بپذیرند که بلال حبشی و زید و صُهیب و ولید و عتبه و.. با آنها برابر باشند مسلمانان نجات و نیاز آخرت خود را در تمکین از تفاهیم مقدس اسلام میدانستند، وقتی امیه بن خلف، بلال حبشی را شکنجه میداد از او پرسیدند تو از (احَد) چه یافتهای که این همه سر سختی میکنی گفت: «نجات و آزادی خویش.» (اسلامشناسی، ص ۴۹۸ ) (منبع)
| لینک کوتاه این پست →
qaqom.blog.ir/post/448