تازه ترین پست ها

پذیرفته ترین پست ها

پر بازدید ترین پست ها

پر بحث ترین پست ها

تازه ترین نظر ها

موضوع های کلی سایت دامنه

کلمه های کلیدی سایت دامنه

بایگانی های ماهانه ی سایت دامنه

پیوندهای وبلاگ های دامنه

پیشنهاد منابع

دامنه‌ی داراب‌کلا

دموکراسی و بروکراسی در دولت پزشکیان

: دموکراسی و بوروکراسی. ۱ . ۶ . ۱۴۰۳ : جامعه‌ی ایران تقریباً دو ماه میان احتمال تشکیل دولت قالیباف! یا دولت جلیلی! و یا دولت پزشکیان، در هیجان یا نوسان و یا اطمینان بود؛ این‌که کُدامی‌شان به قدرت می‌رسند شبیه بلیت بخت‌آزمایی شده بود. و اما این‌که کُدامی‌شان را به قدرت برسانند به یک مسئله‌ی سرنوشت و پویا تبدیل شده بود. فضا، از دو قطبی زیبای آن سالِ آقایان: «سید محمد خاتمی - علی اکبر ناطق نوری»، هنوز هم زیباتر شده بود. زیرا انتخابات، در واقعیت یعنی رقابت. یعنی نهایت مرزشکنی فکری. یعنی حرف برای جذب رأی. و این جدیت در رقابت، در واقعیت رخ داده بود. بالاترین احتمال روی دولت قالیباف بود. اما چون آقای سعید جلیلی با یک پشتوانه‌ی ایدئولوژیکی، یک دهه برای ایجاد دولت جلیلی» با تز «انقلاب حقیقی در انقلاب واقعی» (این تعبیر از من است) نیروسازی کرده بود و در درون نیروهایی از فعالین شِبه‌حزبی اصولگراها، بارقه‌ی تصاحبِ آسان قدرت دمیده بود، جفا می‌پنداشت اگر وسط انتخابات، متهم می‌شد به عمله‌ی آقای قالیباف. او چنین گذری را برای خود و نیروانَش، اُفت می‌دانست. وگرنه با برآوُردهای صحنه، قطعی می‌دانستند با آمدن آقای سعید جلیلی در تیم آقای قالیباف، شکل‌گیری نخستین دولت بورکرات قالیباف حتمی‌ست. به‌هرحال، بازی قدرت و میز کشورداری، میل‌ها را، مزه‌ها را به‌همین سهولت به هم نمی‌زند، این شد که دورِ دوم، آقای مسعود پزشکیان بر آنان فائق آمد. علت این تفوق رأی، معلوم است؛ تشتُت در راست و حل‌نشدن بسیاری از مشکلات ایران در زمان حضور جریان راست در تمامیت قدرت کشور. و در مقابل ورود نیروهایی از بدنه‌ی رأی، که جزوِ قهرکنندگان با صندوق شده بودند، اما اندکی از آنان قانع شده بودند برخیزند و کار را برای پزشکیان پایان دهند. اینک که من دارم یادداشت می‌نویسم ۱ . ۶ . ۱۴۰۳ است، و "دولت پزشکیان" به همراه کل کابینه‌اش، رسماً و قانوناً شکل گرفته است. در مورد دولت پزشکیان، من جانب نقد و بررسی ایستاده‌ام، نه میل و پیروی. اساساً عهدم با خودم، پرهیز اکید از جانبداری و پیروی از کابینه‌هاست. برای هر منتقدِ هر دولت، با هر نوع جهت و گرایش و فکر، حق و آزادیِ نقد و حتی مخالفت و اعتراض مدنی و قاعده‌مند قائلم، چون مانع از وضعِ بدِ بسته‌شدنِ فضای آزاد فکری می‌شود

 

 

 

 

اما چرا نام یادداشتم را «دموکراسی و بوروکراسی» گذاشتم. دموکراسی یک روشِ رو به ترقی سیاستمداری است. این روش فعلاً با هزار عیبی که بر آن وارد شده است، خصوصاً غرب که این نوع نظام را با پول و باند تبهکاران آلوده ساخته است، اما از مَنظَر مردم و سازمان رأی، بر سایرِ گونه‌های سیاست‌ورزی چیرگی دارد؛ و داردْ هم، حتی برتری و فضیلت. اما من همواره برای این نوع نظام، دو تهدید می‌بینم که مثل آفت، لک می‌اندازد بر پیکر آن. یکی بوروکراسی است و دیگری جریان «پول» و «وعده» در گردشِ نخبگان اُلیگارشی قدرت. اما بوروکراسی، که در فهم عمومی همان «کاغذبازی»ست؛ به تعبیر ماکس وبِر "فرمانروایی مقامات رسمی"ست. از نظر من، همین دو کلمه‌ی زیبای «بورو» (=دفترِ کار، میز قدرت، میز تحریر، میز خدمت و هر اسمی ازین قبیل» و «کراسی» (=اداره‌ی امور مردم) سَمّ دموکراسی هم هست. درست است در تعریف، یک شیوه‌ی مدرن در اداره‌ی کلاسیک سازمان است با تصمیم‌گیری متمرکز از بالا به پایین، اما در گردش سیاست و چرخش افراد دخیل آن، دچار بحران بُغرنج مجموعه‌ای از "دستورالعمل‌های دقیق و سلسله‌مراتب" می‌شود و در مقام مقایسه، مورانِ در آشیانه را گرفتار کفتارهای درمانده از لاشه‌ی استخوان در بیشه‌زار می‌کند. در تئوری و نظر، مدیریتِ بروکراتیک شیوه‌ی تعامل و همکاری افراد است اما آنان را در معرض آماج زدُبند می‌افکنَد و آسان هم ،خریده و فروخته می‌شوند. حتی مدیریت علمی در نظریه‌ی «فردریک تیلور» نیز که از روش بروکراتیک، برتر است باز «روی اشخاص و نتایج حاصل از فرایندها» مدار می‌گیرد.

 

من -تأکید می‌کنم: من- پیش‌برآوُرد می‌کنم همین الآن بگویم دولت پزشکیان را زیر چنبره‌ی بروکراتیک، دولتی خُردشده می‌بینم. مگر آن که کتاب «بوروکراسی چیست؟» اثر کلود لوفور - کورنلیوس کاستوریادیس با ترجمه‌ی امین قضایی را نیروهایش بخوانند و از آفات آن اکیداً دوری گزیند. این دولت، هر رفتار برای پیاده‌سازی فرایندها به داده‌ها و آزمایش‌ها را، بخواهد صرفاً با رویکرد بروکراسی، به سازگاری سیاسی تبدیل کند، هرگز نمی‌تواند. من نمی‌دانم اصلاح‌طلب و اصولگرا در بحث چالش الفاظ تئوریک اصول و اصلاح، دنبال چه می‌گردند تا کشور را به آن مدار بچرخانند، واقعاً نمی‌دانم، اما این را می‌دانم کشور باید از کشورداری شیوه‌ی رانتی و فسادآمیز خلاص شود؛ «خلاص». قالیباف! جلیلی! پزشکیان! فعلا سه قطب فکری - عملی این نظام شدند، چه قابل باشند، چه قابل نباشند. فعلاً ساحتِ سیاست، همینی هست که عیان شده است. هر سه باید به نظرم آزادِ آزاد باشند کارِ خود را -آنچه واقعاً در خفا بدان فکر مسلح‌اند- بکنند، تا از بستر ضعف و قوت این سه قطب، نتایج طبیعیِ سُزشدن قدرتِ نو، نوج زنَد و جامعه‌ی ایرانی شکوفا و پویا بمانَد و نظارت عامه مفهموم بگیرد. چون جامعه را، خُفته و نُهفته نمی‌شود اداره کرد. عکس پزشکیان و قالیباف هم، سالن غذاخوری مجلس است (۳۱ . ۵ . ۱۴۰۳) روز نشست رأی اعتماد به کابینه. دامنه دارابی

| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/2518
نظرهای رسیده
۳
در تاریخ : ۱ , ۱۴۰۳ شهریور . دید ۴۶
نظرات زیر این پست (۳)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نشان دادن نظر ها [ ۳ ] پنهان کردن نظر ها
  • //blog.ir/media/images/guest.png?1تصویر پروفایل
    ناشناس
    ۱- در ایران امروز، رویّه اعلام نشده‌ای از سوی حاکمیت جمهوری اسلامی در پیش گرفته شده است.

    ۲- در این دوره جدید، حاکمیت به دنبال بالابردن آستانه تحمل و کاهش مقاومت گروه‌های ذی‌نفوذ در برابر تغییرات لازم برای قرارگرفتن در ریل جدید اداره سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است.

    ۳- نشانه‌های این تغییر در فرهنگ و اجتماع بعد از اعتراضات ۱۴۰۱ مثلاً در حجاب اختیاری آغاز شده و قانون حجاب و عفاف هم به بایگانی سپرده شده است‌.

    ۴- در سیاست و اقتصاد هم با سپردن رشته کار به دست نیروهای سیاسی باتجربه، کشور به دوربرگردان رسیده است. جلیل قربانی
  • //id.bayan.ir/bayan/profile/avatar/b%27i9q69CxMAiPt0JgIztsrYjJHFuY%3D%27/تصویر پروفایل
    دامنه | دارابی

    ،،

    مجدد سلام نیمروزی جناب آقا جلیل قربانی. چنانچه خود گفته‌اید نوشته‌های آقای عباس عبدی برای شخص جناب‌عالی از درجه‌ی اهمیت برخوردار است و در صحن هم چکیده‌ی حرف‌های وی را در معرض دید عموم می‌گذاری. وی امروز دیدم که مصاحبه‌ای با مقایسه‌ی رفتار آقای مسعود پزشکیان و حجت الاسلام آقای حسن روحانی، ضمن تأیید و تمجید رفتار پزشکیان در ترکیب و چینش کابینه و احترام به جناح‌ها و تعامل با قوا و ... گفت:


    «این را شاهدی می‌گیرم به اینکه اصولا چرا دولت روحانی به آن وضعیت دچار شد و شکست فاحش خورد. دلیل اصلیش این است که هیچ درکی از وفاق، همراهی و همفکری با هیچ‌کس نداشتند؛ نه با بالا و نه با پایین. نتیجه طرد از سوی دو طرف بود.»


    من جزو منتقدین دولت حسن روحانی بودم، اینک در مورد دولت پزشکیان هم در متنم دموکراسی و بروکراسی مشخص کردم مبنای فکری‌ام را. حالا شما بفرما چگونه قابل جمع است دفاع‌ات از دولت حسن روحانی و شخص وی با آنچه آقای عباس عبدی مرقوم نمود. این را از آن‌رو روی صحن آوُردم چون به تحلیل‌های عباس عبدی توجه‌ی فراوان نشان می‌دهی. درود.

  • //blog.ir/media/images/guest.png?1تصویر پروفایل
    جلیل قربانی

    ۱- آن‌چه خودم می‌گویم یا گاهی هم از عباس عبدی و دیگر تحلیل‌گرانی که از نظر من حرف حساب می‌زنند، می‌آورم، به معنای مخالفت با روحانی یا خاتمی نیست؛ برداشتی است که از تغییر استراتژی (راهبرد) حاکمیت دارم. از نظر من «اصلاحات یک پویش همیشگی برای انتخاب بهترین راه عملی است.»

     

    ۲- روحانی به پشتوانه آن که هاشمی رفسنجانی را در پشت سر خود داشت، گمان می‌کرد که می‌تواند به بن‌بست روابط ایران و غرب با روشی که در پیش گرفت، پایان دهد.

     

    ۳- روحانی گمان می‌کرد که رفتار حاکمیت هم با آغاز مذاکرات با آمریکا به میانجی‌گری عمان در سال ۱۳۹۱، در این راستا خواهد بود، اما این همه ماجرا و‌ هر دو روی سکه نبود.

     

    ۴- گروه‌های ذی‌نفوذ در هسته قدرت، با روش روحانی مخالف بودند یا اگر هم موافق بودند، انجام آن به دست روحانی را برنمی‌تافتند و به‌راحتی مانع او شدند؛ چنان‌که پورمحمدی در مناظره انتخاباتی این گفته جلیلی را افشا کرد که می‌خواهیم اما نه با روحانی.

     

    ۵- برخلاف خاتمی، روحانی در مسیر تقابل با این گروه‌ها قرار گرفت و به عنوان مثال در جریان واردات واکسن کرونا، کارشکنی کاسبان تحریم، کار را بر روحانی تنگ‌تر و او را بی‌قرار کرد.

     

    ۶- مخالفان روحانی در یک انتخابات با رقابت محدود به قدرت رسیدند، اما به رغم شعارها، با گذشت سه سال نه تنها کاری از پیش نبردند، بلکه گره مشکلات را کورتر کردند.

     

    ۷- حالا لزوم تغییر شرایط از سوی تمام ارکان حاکمیت پذیرفته شده و در دستور کار قرار گرفته است؛ پزشکیان بر خلاف روحانی و تا حدود زیادی مشابه خاتمی، پای در میان گذاشته تا با ایجاد یک وفاق ملی در مسیر تغییرات گام‌ بردارد.

     

    ۸- پزشکیان با درک مشکلات خاتمی و روحانی با مشاورت همکاران خاتمی و روحانی به رویکرد میانه‌روانه برای همراه کردن تمام ارکان حاکمیت روی آورده است تا آخرین برگ حاکمیت برای برنده‌شدن را روی میز بگذارد.

    جلیل قربانی ۱ شهریور ۱۴۰۳ ،

  • //id.bayan.ir/bayan/profile/avatar/b%27i9q69CxMAiPt0JgIztsrYjJHFuY%3D%27/تصویر پروفایل
    دامنه | دارابی
    ،،
    جناب جلیل قربانی برای جوابی که دادید ممنونم. دو مورد را از قلم انداختی: ۱. آقای حجت الاسلام حسن روحانی که کاندیدای نیابتی جریان آقای حجت الاسلام سید محمد خاتمی بود، در اندک‌زمانی به آن جریان پشت کرد. ۲. در تاریخ تحلیلی دولت حسن روحانی باید همه‌ی مسائل را مد نظر قرار داد نه فقط مذاکرات. آن دولت در اکثر موارد مورد نقد قرار گرفت. اما چسبیدن به مذاکرات در کارِ تحلیل آن دولت خلل ایجاد می‌کند. منظورم این است رفتار سیاسی آن دولت را باید تحلیل کرد. ۳. یک نکته هم بگویم: قبلاً گفتم آقای عباس عبدی با اطلاعات بست! بگذرم. این را زمان می‌خواهد تا برملا شود. با تشکر مجدد که حوصله کردی دیدگاه را شفاف بیان فرمودی. درود.


    ،،
    سلام حضرت مستطاب آقاجان سید عمادی. ممنونم از حل لغت چاچ و چاچکام. من با یک چشم تمام زوایای چاچکام را خواهم رصد کرد. بذار برسد.

    ،،
    چشم‌نواز است بیت ییلاقی‌تان آقاجان سید کمال الدین. رزرو کنین! چشمنداز هم دارد. خوشا به شما و «وصل بی‌مثالش»

    ،،
    این هم از نظر من پستی درخور تقدیر است. هم ما را به جمال منورتان، تابان کردین، هم نیای خودتان را به ما نمایان. با احترام سید جلیل‌المنزلت. منزل عرفانی‌ات پرمنظرت.

    ،،
    سلام حجت الاسلام شیخ حاج احمد باقریان
    بداهه‌سُرا هم که هستین!
    چش نخورین ازین ادبیات وزین.

    ،،
    فقط حواس‌جمع باشین حضرت حجت‌الاسلام که باز «مظهر تام» هو الحکیم نگین!

    ،،
    آشیخ احمدی سلام شبانه. امشب خوبِله نیستم. پس هستم. چقدر شبیه رنه دکارت حرفم زدم! بیشتر منظورم تحلیل رویکردها و سخنان دو نامزد است، وگرنه نظرسنجی چندان اعتبار ندارد. برای صحن تولید محتوا مهم است که زحمتش را بکش. پوزش شما فن این کار دستت است.

    ،،
    یعنی اسلام منهای سیاست؟!
    آقاشیخ احمدیان! آن هم در شب روشن؟!

    ،،
    شرح یک لغت برای فارسی‌زبانان صحن مدرسه فکرت:

    خوبِله: فارسی آن خمار است. حالتی که خواب بر بیداری انسان تغلب پیدا کند؛ تغلب: چیرگی.

    ،،
    حجت‌الاسلام حاج شیخ احمد باقریان بازم سلام
    حقیقتاً سبک این سُرایش شما سهل و ممتنع است؛ در عین آسانی سرودن آن سخت است. چه محتوایی هم دارد. در سایت دامنه منتشرش می‌کنم با کسب اجازه. بهترین مصرع‌اش این بود:
    نعمتی بود ز سوی خدای غفور

    دامنه ۱ | ابراهیم طالبی دارابی:
    ،،
    آشیخ احمدی سلام شبانه. امشب خوبِله نیستم. پس هستم. چقدر شبیه رنه دکارت حرفم زدم! بیشتر منظورم تحلیل رویکردها و سخنان دو نامزد است، وگرنه نظرسنجی چندان اعتبار ندارد. برای صحن تولید محتوا مهم است که زحمتش را بکش. پوزش شما فن این کار دستت است.

    ،،
    یعنی اسلام منهای سیاست؟!
    آقاشیخ احمدیان! آن هم در شب روشن؟!

    ،،
    شرح یک لغت برای فارسی‌زبانان صحن مدرسه فکرت:

    خوبِله: فارسی آن خمار است. حالتی که خواب بر بیداری انسان تغلب پیدا کند؛ تغلب: چیرگی.

    جلیل قربانی به دامنه:
    آقای عمادی سلام، 
    شب به‌خیر

    ❇️ درستی «چاج» را در کلمات ترکیبی، بهتر می‌توان بیان کرد.
    مثلاً کلمه ترکیبی «چاج‌بِن» به معنای فضای زیر شیروانی.

    اگر قرار بود «چاچ» درست باشد، بیان کلمه ترکیبی «چاچ‌بِن» نه برای گوینده آسان است و نه برای شنونده معنادار.

    ✅ رونوشت با سلام
           به آقای طالبی

    ،،
    دوست شفیق من جناب آرش من سلام
    آقا نبی لطف داری. من که هستم، اما او یکی اسم که نام بردی، کربلا مستقر است! آرش، تو رفیق کمانگیر منی. آرمان‌طلب و حقیقت‌گرا.

    ،،
    آقا جلیل شب شدُ سلام شبانه.
    خوشنودم که روی ادبیات این‌همه نیرو و شائقه به‌خرج می‌دهی. لذت روی لغت برای من لذت حد خواندن سه مقاله است. بازم سپاس. ولی من قُلدُرم! همان چاچ درست است به روایت سید عمادی چاچکامی. حالا درست شد! پیوست هم به رونوشتت شد.

    شیخ احمد باقریان به دامنه:
    چشم شما با دیدن جمال ولی عصر علیه السلام روشن گردد

    ،،
    بَه‌بَه، چه دعایی!
    از سویدای دل می‌گویم:
    آمین، به یُمنِ آن یَوم.
  • //blog.ir/media/images/guest.png?1تصویر پروفایل
    ناشناس
    سلام و ارادت به مرد بزرگ آقا طالبی یا عضدیان یاد آن دوران در بلوک یک ستاد مشترک سپاه بخیر، خیلی دوستت دارم درود خدا بشما،
    آرش نظری سوادکوه
  • //id.bayan.ir/bayan/profile/avatar/b%27i9q69CxMAiPt0JgIztsrYjJHFuY%3D%27/تصویر پروفایل
    دامنه | دارابی
    ،،
    دوست شفیق من جناب آرش من سلام
    آقا نبی لطف داری. من که هستم، اما او یکی اسم که نام بردی، کربلا مستقر است! آرش، تو رفیق کمانگیر منی. آرمان‌طلب و حقیقت‌گرا.
سایت دامنه ی داراب کلا : فرهان پنجم