تازه ترین پست ها

پذیرفته ترین پست ها

پر بازدید ترین پست ها

پر بحث ترین پست ها

تازه ترین نظر ها

موضوع های کلی سایت دامنه

کلمه های کلیدی سایت دامنه

بایگانی های ماهانه ی سایت دامنه

پیوندهای وبلاگ های دامنه

پیشنهاد منابع

دامنه‌ی داراب‌کلا

نشان دادن آلات ساز

📝 به تاریخ ۲۵ . ۵ . ۱۴۰۳ ابراهیم طالبی دامنه دارابی: آلات ساز. اگر حرف آقای محمدحسین ایمانی خوشخو «دبیر شورای هنر» درست باشدُ درست نقل شده باشدُ درست رسانده باشد که «سند موسیقی» صادر شد و «وزارت کشور هم ابلاغیه داد» و «هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی حق لغو هیچ کنسرتی را ندارد» و به قول وی: «صدا و سیما باید همه‌ی لوازم و سازها و آلات موسیقی را نشان دهد» می‌توانم بگویم تازه از عوامیت و حساسیت غلط به در آمده‌اند. مردم و حتی طبیعت و وُحوش با موسیقی زنده هستند. مگر می‌شود انسان بودْ اما موسیقی وَ ساز وَ چنگ وَ آوا وَ نوا نداشت؟! انسان، سراسر، نغمه استُ فکر وُ ذکر. در درون خود، در حالت ذاتی‌اش جُنبنده‌ای رقصنده است برای هر چیز قابل شور وَ شعَف. حتی رزمنده دیدم جبهه بر حلبِ فشنگ، ساز می‌زد. جزوِ ذاتیات است ساز. در حُزنی‌ترین آئین مسلکی مذهبی -یکی تعزیه و دیگری روضه- وقتِ رسیدنِ صحنه‌ی شهادت و ذکر مصیبت، شکل عادی سخن، در چهارپایه‌ی تعزیه و در بالای منبر روضه، از حالت نَرم، به وضع تِلنگِه (=نغمه‌ی غمگین) می‌رسد تا آثار مصائب در نُسوج روح، نفوذ کند. این یعنی آمیختگی روح جُنبندگان با اِلحان وَ صدای آهنگان.

 

 

مرحوم سهراب محمدی

نوازنده‌ی دوتار  کرمانج خراسان

 

پاسخ دامنه به جناب جلیل قربانی: سلام. ممنونم از بیانت در مَدخل مهم ساز و آواز یا عبارتی مدرن‌تر نُت و موسیقی. مثلاً ایشان مرحوم سهراب محمدی خراسان شمالی است یک نوازنده‌ی زیردست ِ دوتار و آوازخوان که همه‌ی موسیقی «بخشی‌های کُرمانج» در قوچان را در سینه خود حفظ داشت، چگونه می‌شود این چهره را دید ولی سازش که با آوایش همآهنگ است ندید. جهالتی است این که مردم را از دیدن آن در مضیقه و حتی تحریم انداخته‌اند. زمانی که عکس اختراع شد تا برسد ایران دیری دیر شد اما وقتی هم آمد برخی آن را حرام می‌دانستند. از روی این عقیده که حرکتی مجسم برای خدا‌وند می‌شود. یعنی احتمال گناه‌افتادن به تشبُه بر بُت. فقه و فقاهت و فقهیان داستان دارند. بگذرم. طول کشید تا مرحوم حجت الاسلام محمدتقی فلسفی قانع کند می‌شود در پشت میکروفون و بلندگو منبر رفت. چون برخی آن را به عنوان بوق شیطان حرام می‌دانستند. من اهل موسیقی‌ام. از تحریم و حرام‌کردن بی‌وجه هم تبعیت نداشتم. خودم برخی از آهنگ‌ها را جِلف می‌دانستم و سمتش نمی‌رفتم. هنوزم چُنینم. بگذرم. حتی شعر را وقتی آدم با یک زیرصدای آهنگ موسیقی می‌شنود در درجه‌ی اعلا لذت فرو می‌رود. اما شعرِ بی‌آهنگ و موسیقی سرد و یخ است. حرفت درست است.
| لینک کوتاه این پست → qaqom.blog.ir/post/2515
نظرهای رسیده
۲
در تاریخ : ۲۶ , ۱۴۰۳ مرداد . دید ۱۰۵
نظرات زیر این پست (۲)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نشان دادن نظر ها [ ۲ ] پنهان کردن نظر ها
  • //blog.ir/media/images/guest.png?1تصویر پروفایل
    ناشناس
    جلیل قربانی به دامنه زیر متن آلات ساز:

    سلام آقای طالبی
    روز به خیر

    ۱- می‌گویند موسیقی، ناله شیطان یا شاید هم انسان است در فراق بهشت؛ زمانی که از بهشت رانده شد، موسیقی را اختراع کرد.

    ۲- مهمترین نمود موسیقی در شعر است. تمام اوزان شعر فارسی با انواع عبارات مفاعیل مفاعیل ... در قالب یک ریتم موسیقی به سادگی قابل بیان است.

    ۳- موسیقی ریتم زندگی ماست؛

    ریتم، اگر تند باشد، موسیقی شاد می‌شود و وقتی حال‌مان خوش باشد، آن را می‌پسندیم.

    در مقابل، وقتی ریتم موسیقی آهسته باشد، موسیقی غمناک می‌شود و وقتی خوش‌مان می‌آید که ناراحت باشیم.

    ۴- هیچ‌کس از موسیقی بی‌نیاز نیست؛ افرادی که با موسیقی مخالفت می‌کنند، در واقع، نیاز خود به موسیقی را سرکوب می‌کنند؛ البته در آشکار، چون به خلوت می‌روند، آن کار دیگر (گوش‌دادن به موسیقی) می‌کنند.

    ۵- موسیقی در گذشته‌های دور در حوزه‌های علمیه، به طلاب هم آموزش داده می‌شد. آن‌چه از فنون موسیقی به جا مانده، هر چند مقدماتی، باقی‌مانده از آن مدرسه‌های علمیه است.

    ✳️ جناب استاد شفیعی مازندرانی
    با سلام و ارادت
    شما که ذوق هنری و به ویژه شعر دارید، به ما کمک کنید!
  • //id.bayan.ir/bayan/profile/avatar/b%27i9q69CxMAiPt0JgIztsrYjJHFuY%3D%27/تصویر پروفایل
    دامنه | دارابی
    ،،
    پاسخم در داخل متن پست الصاق شد.
  • //blog.ir/media/images/guest.png?1تصویر پروفایل
    ناشناس
    جلیل قربانی:

    ✅ یکی از فیلسوفان قدیم گفته است که؛
    اگر می‌خواهید فرهنگ ملتی را عوض کنید، موسیقی آن جامعه را عوض کنید.

    🟡 به نظر من، این فیلسوف اشتباه کرد، چرا که در هر فرهنگ، موسیقی ریشه در درازای زمان به اندازه عمر مردم آن دارد و این‌طور نیست که مثلاً با اراده یک دولت ایدئولوژیک یا موسیقی مهاجم خارجی، تغییر کند؛ تغییر آن هم مستلزم زمان بسیار طولانی است، به گونه‌ای که روند این تغییر در چند صد سال هم به چشم نمی‌آید.
سایت دامنه ی داراب کلا : فرهان پنجم